Stoppe et "ædeflip"?

Du læser en tråd i debat > gode råd

re: Stoppe et "ædeflip"?
jeg ved godt hvad jeg skal spise. Jeg kan have spist hele dagen og så grovæde om aftenen alligevel. Jeg kan også ikke have spist hele dagen - og slet ikke have lyst til at spise noget (: eller kunne "styre" mine store spise flip :)

Jeg trøstespiser ikke :) Jeg bliver ikke glad af at spise. Hverken slik eller almindelig mad ;) Det motivere mig, at sige hvor klam jeg er - så tænker jeg "hmm hvis jeg nu løber bliver jeg mindre klam" hvis du forstår? :)
14 år2. maj 2010 kl. 18:23
Jeg tror vi tager det til os som vi kan på de rette tidspunkter, så her er et par råd og betragtninger, som du måske kan bruge nu, måske senere, eller slet ikke:

Hver gang du gør noget som du egentlig ikke vil, som du egentlig godt ved ikke er godt for dig, så find ud af hvad du får ud af det.

Nogen føler sult når de er tørstige.

Springer man måltider over, giver det lave blodsukker trang til ædeflip.

Trøstespisning er ikke kendetegnet ved at det gør én glad; men mens man spiser er man afledt fra det som er svært at håndtere. Det kan være en forsvarsreaktion eller en udskydelseshandling.

Nogen spiser fordi de er psykisk sultne, og fx mangler udfordring i deres liv.

En psykolog er en person som har erfaring i at stille nogen gode spørgsmål, som hjælper én videre.
14 år2. maj 2010 kl. 22:14
Altså det er nok mest hvis jeg for eksempel skal have en portion yoghurt eller andet mad.. så står jeg i køkkennet og har pludselig spist 3 skåle yoghurt med banan og honning.. Den første skål er jo okay, man skal jo have lidt mad - men så kan jeg bare ikke stoppe..

Men det mest uhyggelige var engang hvor jeg havde kiks i huset ( har vi ALDRIG xD) og så spiste jeg dem bare.. sådan hele tiden.. og jeg KUNNE ikke stoppe.. sådan er det tit, også smider jeg tingene ud i forskellige skraldespande for at min far ikke skal opdage at jeg smider mad ud..
^Men lige til det med kiksene tror jeg det har en sammenhæng med at jeg levede på 250 og 600 kalorier dagene før.. (:

Mit problem ligger altså mest i at jeg ikke kan stoppe. Hvis man sammenligner mig med mine veninder siger de altid om slik "Først kan jeg spise det, så bliver jeg mæt og kan ikke spise mere - og så får jeg kvalme hvis jeg spiser mere"

det fungerer ikke sådan med mig.. hvis der er slik KAN jeg godt spise 500 gram på en aften (vi har godt nok aldrig 500 gram xD) uden at få kvalme..
14 år2. maj 2010 kl. 22:47
Det kan jeg også.

Det er flot at du smider tingene ud for at stoppe dig selv!
14 år2. maj 2010 kl. 23:01
Helt praktisk:
Lad være med at købe usunde ting.
Når du ikke kan lade være med at købe, så lad være med at tage penge med, eller gå en anden vej end butikken hvor du køber ind ligger.
Når tingene er i huset, og du ikke kan holde dig fra dem, så bed din far om at låse dem inde eller gemme dem.
Altså: Forhold dig praktisk til problemet, og brug din skønne humor!
Hvis du spiser meget en dag fordi du har spist for lidt en anden, så lær af din erfaring og undgå at spise lidt, men spis balanceret! Spis til tiden.
Øs en enkelt portion op, men før du spiser, så pak resten af maden væk. Spis evt inde i stuen, så det er lidt mere besværligt for dig at tage en portion mere (så du når at sige stop til dig selv).
14 år2. maj 2010 kl. 23:14
En anden ting: Man kan vænne sig fra trangen til sødt. Frugt og grønsager er gode at spise, fordi man kan æde sig fordærvet i dem uden at det sætter sig (måske lige med undtagelse af banan og avocado), så væn dig til at spise/ købe det i stedet for slik, kiks o.lign. Sliktrang sidst på eftermiddagen skyldes tit for lille frokost. Havregrød og nødder eller mandler om morgenen giver mindre trang til at snacke før frokost. Planlagte mellemmåltider, fx en salat, et kogt æg, en kartoffelmad eller en frugt giver mindre flip. Det handler om at få styr på blodsukkeret.

Held og lykke, Sunrising.
14 år2. maj 2010 kl. 23:19
Jeg kom til at tænke på at nogen forveksler tørst med sult. Måske er du en af dem. Sørg for at få nok at drikke. Jeg har altid mere lyst til slik når jeg har glemt at drikke godt - og sove nok, i øvrigt!
14 år2. maj 2010 kl. 23:28
Ja, søvn er vildt appetitregulerende... Jeg kan tydeligt mærke på min trang til ædeflip når jeg ikke har sovet nok.. Man skal helst have otte timer, men det får jeg sjældent i hverdagen og derfor er trangen altid størst i hverdagen føler jeg... måske også stress fra skole mm, alt sådan noget spiller en stor rolle...

Men det er jo en sindssyg individuel ting.. man må prøve sig frem og se hvad der virker for en, men det vigtige er at man hele tiden prøver, ikke giver op og husker at rose sig selv for de ting man gør godt uanset hvor ubetydelige de end måtte virke :-)
14 år3. maj 2010 kl. 06:58
mange tak for mange gode svar..

jeg skal spise meget avocado, nødder (og bønner og linser) da jeg for nyeligt er stoppet med at spise kød ( :D)

Er det ikke nogenlunde, det jeg har spist i dag?

07.40 - en skål havregryn med mælk, uden sukker men lidt rosiner

09.45 - 10.15 - en gulerod, et æble en pizzabolle og et brød.. pizzabollen og det lille brød var jeg SÅ tæt på ikke at købe, men jeg gjorde det alligevel! GRRRR xD

11.45- 12.15 - en gulerod

12-15 - 13.45 - en appelsin

15.30 - en halv liter smoothie og en kæmpe sandwich med mozzaralla og soltørret tomat i sort brød (anettes)
^ havde aftalt med mig selv at jeg gerne måtte, fordi jeg var taget til lægen ( er meget bange for læger)

vil ikke have aftensmad, er super mæt! men laver måske en lille smoothie,,, ;)
14 år3. maj 2010 kl. 18:02
aften - et glas smoothie uden is og sukker (: også spiser jeg lige nu koldskål! :D
14 år3. maj 2010 kl. 20:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });