#2 af xony (slettet)
Stoppe et "ædeflip"?
Du læser en tråd i debat > gode rådxony (slettet)
re: Stoppe et "ædeflip"?
Mit bedste råd er, at du bør kontakte en psykolog eller en psykoterapeut. Sidstnævnte har jeg selv haft stor glæde af i forbindelse med 20 kgs vægttab for snart 6 år siden.
14 år1. maj 2010 kl. 06:30
Sunrising (slettet)
psykolog eller psykiater fordi jeg spiser for meget ö nejtak, det er for dyrt.
14 år1. maj 2010 kl. 09:39
bruger slettet
Du kan gå til lægen og tale med ham/hende og hvis han/hun mener at du har en spiseforstyrrelse så kan du få en diagnose og så betaler staten dine psykolog-tider :-) Jeg har fået gratis behandling og tilskud til senere psykologer. Det har dog ikke virket, men det gør det jo på nogen.
Men jeg tror ikke at du er så langt ude at du har en spiseforstyrrelse, men du skal passe på at du ikke får en for de tanker du har er ikke hensigtsmæssige :-) Bliver alligevel lidt bekymret for dig.
Du skal ikke begynde at kaste din mad op, det er en rigtig, rigtig dårlig vane og meget svært at komme ud af når man først er begyndt...
Men jeg tror ikke at du er så langt ude at du har en spiseforstyrrelse, men du skal passe på at du ikke får en for de tanker du har er ikke hensigtsmæssige :-) Bliver alligevel lidt bekymret for dig.
Du skal ikke begynde at kaste din mad op, det er en rigtig, rigtig dårlig vane og meget svært at komme ud af når man først er begyndt...
14 år1. maj 2010 kl. 12:20
Sunrising (slettet)
"(i behøver ikke påpege at det jeg gør er usundt - jeg ved det godt. :( )"
Jeg har ikke spiseforstyrrelse eller er på vej ind i nogen - for så ville jeg ikke være så bevist om at det er forkert. + jeg rent faktisk troede jeg havde spiseforstyrrelse. (:
Jeg vil undgå en læge. hader læger og nægter at skulle snakke med nogen , for så begynder jeg at lyve ;)
Jeg har ikke spiseforstyrrelse eller er på vej ind i nogen - for så ville jeg ikke være så bevist om at det er forkert. + jeg rent faktisk troede jeg havde spiseforstyrrelse. (:
Jeg vil undgå en læge. hader læger og nægter at skulle snakke med nogen , for så begynder jeg at lyve ;)
14 år1. maj 2010 kl. 15:41
rdrd (slettet)
Hvis jeg sørger for at spise mig mæt, altså rigtig mæt i frugt og grønt, så får jeg ikke trang til at spise en masse der ikke er godt for mig.
Prøv at skrælle en ordentlig omgang gulerøder, så det er nemt lige at snuppe sådan en, når du trænger til noget at spise. Og så smoothies lavet på frugt/bær og skummetmælk/minimælk evt. en smule vaniliekorn/ eller alm vaniliesukker ( 2 g er nok til 500 g jordbær + 200 g skummet/minimælk).
Prøv at skrælle en ordentlig omgang gulerøder, så det er nemt lige at snuppe sådan en, når du trænger til noget at spise. Og så smoothies lavet på frugt/bær og skummetmælk/minimælk evt. en smule vaniliekorn/ eller alm vaniliesukker ( 2 g er nok til 500 g jordbær + 200 g skummet/minimælk).
14 år1. maj 2010 kl. 16:20
bruger slettet
Bare fordi man godt ved at det man gør er forkert, betyder det ikke at man ikke har en spiseforstyrrelse.
Jeg var mig det da fuldt bevidst da jeg sultede mig og jeg er da stadig fuldt bevidst om at det er forkert når jeg holder ædeflip og kaster op.
Det gør mig ikke mindre spiseforstyrret....
Jeg har i hvert fald fået konstateret anoreksi og bulimi alligevel.
Jeg var mig det da fuldt bevidst da jeg sultede mig og jeg er da stadig fuldt bevidst om at det er forkert når jeg holder ædeflip og kaster op.
Det gør mig ikke mindre spiseforstyrret....
Jeg har i hvert fald fået konstateret anoreksi og bulimi alligevel.
14 år1. maj 2010 kl. 17:39
rdrd (slettet)
Vi skal bare have jer to tøser af med alle de grimme tanker :-)
Jeg har altid haft den tanke at det nærmeste jeg kan komme en spiseforstyrrelse er da hvis telefonen ringer imens jeg spiser og tænker egentligt stadig på samme måde.
Det eneste man kan gøre er at spise, så sundt som muligt og dyrke den anbefalede daglige motion. Men samtidig er der altså ikke noget galt i engang i mellem at spise lidt slik, chokolade eller kage, og hvis man holder sig til det kalorieindtag, man har behov for jævnfør sit mål, så skal man nok nå sit mål, uanset om man skal tabe sig eller holde vægten.
Da jeg havde været ude for en rideulykke og tog på op til 77 kilo, efter at have vejet mellem 48 og 53 de foregående fire år, fik jeg fat i nogle letigen og spiste så bare så lidt som overhovedet muligt, men det er jo både uholdbart, usundt og ikke til at holde ud.
Jeg er glad for at jeg er blevet ældre og har indset, at man rent faktisk godt kan spise store mængder ( og her tænker jeg på vægtmæssigt, ikke kaloriemæssigt) og samtidig få sin ønskevægt.
Så op med hovedet piger, og spis, drik og vær glad :-)
Jeg har altid haft den tanke at det nærmeste jeg kan komme en spiseforstyrrelse er da hvis telefonen ringer imens jeg spiser og tænker egentligt stadig på samme måde.
Det eneste man kan gøre er at spise, så sundt som muligt og dyrke den anbefalede daglige motion. Men samtidig er der altså ikke noget galt i engang i mellem at spise lidt slik, chokolade eller kage, og hvis man holder sig til det kalorieindtag, man har behov for jævnfør sit mål, så skal man nok nå sit mål, uanset om man skal tabe sig eller holde vægten.
Da jeg havde været ude for en rideulykke og tog på op til 77 kilo, efter at have vejet mellem 48 og 53 de foregående fire år, fik jeg fat i nogle letigen og spiste så bare så lidt som overhovedet muligt, men det er jo både uholdbart, usundt og ikke til at holde ud.
Jeg er glad for at jeg er blevet ældre og har indset, at man rent faktisk godt kan spise store mængder ( og her tænker jeg på vægtmæssigt, ikke kaloriemæssigt) og samtidig få sin ønskevægt.
Så op med hovedet piger, og spis, drik og vær glad :-)
14 år1. maj 2010 kl. 19:22
Sunrising (slettet)
Jeg kan bedst lide jordbær/hindbærd smoothies eller med banan sammen med bær. - uden sukker xD men mine veninder kan bedst med sukker i (:
Gulerødder er nok det jeg spiser mest af - af grøntsager. Min far skræller hele tiden gulerødder og kommer ind og giver mig dem xD
Men alligevel, f.eks her i onsdags kom jeg hjem fra skole.. var stolt - havde ikke spist noget hele dagen bortset fra smoothie til morgenmad tror jeg. men så begyndte jeg abre at æde 3 mini hvedeflutes med mozeralle og salat.. :s da jeg kom hjem spiste jeg kopsupper :(
Gulerødder er nok det jeg spiser mest af - af grøntsager. Min far skræller hele tiden gulerødder og kommer ind og giver mig dem xD
Men alligevel, f.eks her i onsdags kom jeg hjem fra skole.. var stolt - havde ikke spist noget hele dagen bortset fra smoothie til morgenmad tror jeg. men så begyndte jeg abre at æde 3 mini hvedeflutes med mozeralle og salat.. :s da jeg kom hjem spiste jeg kopsupper :(
14 år2. maj 2010 kl. 16:17
Kirsten P (slettet)
Du skal spise 3 hovedmåltider om dagen og 2-3 mellmmåltider. Det kan man godt gøre inden for 1200-1500 kal. så bliver du ikke så sulten at du bliver nød til at grovspise.
Alle mennesker skal spise også os der gerne vil tabe os. Vi skal bare spise det rigtige. Jeg synes at kunne huske at du har fået et forslag til en kostplan, men ellers synes jeg du skulle prøve at sætte dig i de 8 kostråd. det kan du godt gøre selvom du er så ung.
Jeg villa da også trøstespise hvis nogle sagde grimme ting til mig, og det gør du til dig selv hele tiden
Alle mennesker skal spise også os der gerne vil tabe os. Vi skal bare spise det rigtige. Jeg synes at kunne huske at du har fået et forslag til en kostplan, men ellers synes jeg du skulle prøve at sætte dig i de 8 kostråd. det kan du godt gøre selvom du er så ung.
Jeg villa da også trøstespise hvis nogle sagde grimme ting til mig, og det gør du til dig selv hele tiden
14 år2. maj 2010 kl. 17:04
Jeg har det med nogle gange at spise helt unaturlige mængder mad eller slik.. F.eks havde vi for første gang i mit liv muslibarer i huset. Fik spist 14 på to dage? o: Ellers kan jeg bare stå i køkkennet og æde og æde.. Og jeg kan stå og skælde mig selv ud. Sige grimme ting osv men intet virker..
Og efter at have spist så meget, bliver jeg så vred på mig selv at jeg ikke er sød mod mig selv.. Der kan jeg bl. a finde på at "straffe mig selv" med motion på forkert måde, "sultning" dagen efter.. og få gange har jeg forsøgt at få maden op igen - det er dog kun lykkedes en gang.
Har I ikke nogle gode råd til at stoppe det?
(i behøver ikke påpege at det jeg gør er usundt - jeg ved det godt. :( )