Jeg er desperat, HJÆLP!!

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Jeg er desperat, HJÆLP!!
Er det 'blot' en psykiater, eller et ambulatorie for spiseforstyrrede, du går på? For du kan jo også spørge der, om de ikke kan hjælpe dig?

Hvis jeg var dig, ville jeg bestemt ikke begynde på nupo. Det kan godt være, det er en hurtig løsning, men hurtige løsninger og hurtige vægttab giver blod på tanden, hvilket jeg kunne forstille mig nemt kunne tricke en gammel spiseforstyrrelse.
På mit gamle opholdssted havde vi alle en maddag, og vi havde også en rimelig stor indflydelse på, hvad der blev serveret og var i køkkenet. Da jeg selv har mælkeallergi, er gammel anorektiker osv, var der derfor mange ting jeg enten ikke kunne spise, eller ville spise. Derfor fik jeg mit eget skab og køleskab med mad, samt egn frugt og grønsager. På denne måde var der altid noget jeg kunne tage. Jeg ville anbefale at snakke med på bostedet om, at du gerne vil tabe dig, så de også kan støtte op om dig på den ene eller anden måde.
Det jeg finder vigtigst er, at du får et/bibeholder et sundt forhold til mad, og at vægttabet bliver langsomt, for derved at skube mindst til din tidligere spiseforstyrrelse.

Held og lykke med det hele :)
13 år19. oktober 2011 kl. 22:57
re: Jeg er desperat, HJÆLP!
Ablanu- Ja, altså jeg har taget 1 kg på om ugen, her de sidste 4-5 uger =[
Problemet er bare det med at snakke med bostedet.. Fordi jeg har prøvet, men det er som om, at de ikke tager det alvorligt :/ Og jeg har heller ikke helt den der viljestyrke, hvor jeg siger "Okay, så må vi sige til mig, at jeg ikke må få slik, når jeg har lyst til det" Det kan jeg bare ikke.. Jeg VIL have mit slik, når jeg har brug for det, og jeg bliver vildt hidsig, hvis folk begynder at prædke for mig, hvor dårligt det er for mig. Det er en rigtig dårlig ting jo, jeg skulle blive glad for, at folk siger sådan noget til mig, så jeg kan tænke mig om en ekstra gang. Hvordan slipper jeg den trang til usunde ting hele tiden?
Og jeg tror, at i har ret i, at nupo ikke ville fungere for mig! Fordi enten ville jeg falde i med det samme, eller også ville jeg begynde at sulte mig selv helt vildt igen. Ingen af delene er gode jo :(
Med hensyn til grøntsager osv - så kan jeg faktisk lide gulerødder og rød peber ;] Men alt sådan noget som kål, broccoli, alt ost, og det meste fisk - det kan jeg bare ikke få ned! Dog vil jeg sige, at når min mor laver en grøntsags tærte, jamen så glider den da pænt ned :] Så det handler måske om, at jeg skal tage det ind på en lidt forsigtig måde, blande det i maden, som Ablanu siger?
ErikaMaria - Det er "bare" en psykiater på psykiatrisk afdeling :] Men hun hjælper mig også med min spiseforstyrrelse. Måske jeg skulle snakke med hende om at begynde til en diatist igen? Eller ville det være en dum ide?
Og jeg må til at snakke med kokken om det mad, han serverer! - Igen. Jeg har før sagt det til ham. Vi får det skide varme mad TO gange om dagen, og det er altså ikke sundt
13 år20. oktober 2011 kl. 07:37
Hvad synes i egentligt om den her madplan? (Har fundet den herinde :] )

Morgen: 250g yoghurt naturel, 35-40g havregryn, 150g optøede blåbær fra frost
Mellemmåltid: 1 gulerod, 2 stk. groft knækbrød
Frokost: 1 grovbolle med 3-4 skiver magert pålæg, evt. en spiseske hytteost, gnavegrønt i form af tomat, agurk, selleri, snackpeber, hvad jeg nu har
Mellemmåltid: 1 stk frugt, 1 glas skummetmælk
Aften: 120-150g kylling, 100g kogt fuldkornspasta eller brune ris (rå vægt, 35g), 2-300g grønsager, fx broccoli, blomkål, gulerod, grønne bønner el. lign.
Mellemmåltid: 10-20g mørk chokolade eller 10-20g nødder

Jeg ville dog skifte morgenmaden ud med KUN havregryn, og sen måltidet skal bestå af to kanelknækbrød m. becel istedet for. Lyder det fornuftigt nok?
13 år20. oktober 2011 kl. 07:39
Jeg synes det ser meget fornuftigt ud. Måske 10 gram chokolade i stedet for 20 :-). Så kan du altid tage 20 gram fredag og lørdag og mærke det er weekend! Og prøv virkelig at gennemføre......1 uge ad gangen ....og så tage det stille og roligt............selv et halvt kilo tabt om ugen er 2-2½ kilo om måneden! Pøj pøj med det.
13 år20. oktober 2011 kl. 09:01
Her kan du selv sammensætte dit motionsprogram, du kan bare bogmærke siden og så har du den altid:

dr.dk

Pøj pøj :)
13 år20. oktober 2011 kl. 09:19
Kun at grovboller og knækbrød kan erstattes til sundere rugbrød......det ville jeg gøre.....
13 år20. oktober 2011 kl. 10:34
Jeg er enig i hvad nogle af de andre her siger, lad være med at kaste dig ud i Nupo når du er eks-spiseforstyrret. Det er jeg også selv, og jeg ved at en Nupokur ville trigge mig tilbage i nogle dårlige vaner. Man får alt for få kcal på en Nupo-kur, og der er forsket i at alene et meget lavt kcal-indtag kan give en forstyrrelser i hjernen så man får en spiseforstyrrelse.

Jeg er igang med selv at stabilisere mine spisevaner og jeg har lavet en del sunde kostplaner på 1500kcal +/- alt efter behov, som jeg gerne vil sende til dig hvis du har brug for inspiration? At jeg så heller ikke selv kan finde ud af at overholde dem er en anden side af sagen.. hehe men jeg prøver hver dag..
13 år20. oktober 2011 kl. 11:56
Hehe har forresten lige først lagt mærke til nu at det er en af mine kostplaner du har postet ovenover xD hehe
Men hvis du synes den er god, så har jeg flere hvor den kommer fra xD hehe
13 år20. oktober 2011 kl. 11:58
Vil anbefale dig at låne denne bog på biblioteket ; Spis dig let. af Anne Ravn.
13 år20. oktober 2011 kl. 16:24
Tak for svar alle sammen!! :]

cainomED - Thehe xD Jamen jeg vil da meget gerne se flere ^^
13 år20. oktober 2011 kl. 22:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });