Tab ½ kg. pr. uge over 5 uger.

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Tab ½ kg. pr. uge over 5 uger.
ja, jeg synes også at det er meget jeg må indtage.. har sat min aktivitet til 1.8. plus 4 gange moterat gåtur plus 1 time rigtig aktiv motion.. hvordan ser jeres andres indtag er kalorier ud?? hvordan holder det kalorie tallet nede på 1100-1200 kalorier, uden hele tiden at føle dig sulten??
13 år15. april 2011 kl. 21:03
Godaften.
Vicki1983: En kvinde skal MAX spise 2000 kcal på en dag for at leve og holde en stabil vægt. 3000kcal er for mænd, så jo det lyder helt vil. Og når du så også skal tabe dig, så burde den MAX ligge på 1500 kcal om dagen. Hvad har du fået tastet som daglig aktivitet under din profil, hvis du har et job hvor du er MEGET aktiv kan jeg måske forstå de 3000 kcal. Men vil anbefale dig 1500 kcal de dage du træner og så evt. 1200-1300 de andre dage. Det er en god idé ikke at have det samme lave indtag hver dag, for så vender kroppen sig til det. Hvis man lige giver den et kick, gerne i form af mange poteiner, plejer vægten at flytte sig:)
HUSK gerne mange proteiner de dage du træner for at give brandstof til musklerne, ellers taber du muskelmasse, hvilket giver et mindre vægttab i sidste ende. Jo flere muskler jo højre forbrænding. Skyr med friske bær til morgenmad giver gode proteiner og mætter godt. Avocado med fiskefrikadeller til frokost og gerne grove grønsager giver også god mæthed, der får du sund fedt fra avocadoen, proteiner fra fisken. Alt mad der skal tykkes meget holder os mæt længer tid, derfor godt med grove grønsager som, broccoli, gulerødder, blomkål, hvidkål. Blomkål, hvidkål og evt. rødpeber med tun i olie er en god salat som giver høj forbrænding.

Men ihvertfald sund fedt (plantefedt, ikke animalsk) og proteiner (oksekød, skummetmælk, fed fisk) og grove grønsager mætter mere og længer tid. Mit bedste råd for et godt vægttab er ikke at spise efter kl. 20 med mindre du træner om aftenen, men så helst poteinholdigt mad og ingen kulhydrater:) Og spis langsomt så kroppen når at mærke at den er mæt:) Håber det kan bruges:D
13 år15. april 2011 kl. 21:11
Tusinde tak for dit lange svar SNBS.. :-)

Super godt mad ideer, må prøve mig lidt frem, er desværre lidt kræsen, så har til den til at ty til det samme hele tiden..

Har lige tjekket min profil igen.. Har ændret mit aktivitets nivau til 1.7 og fjernet motionen, den kan jeg så indtaste efterhånden.. har også tjekket at den står kvinde :-) nu siger den at 2995 kalorier, så ikke den store forskel.. hvilket stadigvæk lyder at meget.. kan det havde noget at gøre med at jeg trods et stort vægttab stadigvæk vejer er hel del for meget??

Jeg har nemli også altid hørt den med 2000 kalorier til kvinder og 3000 til mænd.. og at man så skal reducere med ca.600 ved vægttab..
13 år15. april 2011 kl. 21:34
Godmorgen.

Jeg er ikke ekspert på området, men synes altså at det lyder meget underligt at du skal have så stort et indtag. Kan selvfølgelig godt se fornuftigheden i at man skal sænke sit kcal indtag langsomt og i takt med vægten, for ikke at føle sult og falde i. Så prøv evt. 2 uger med det kcal som den anbefaler (husk at holde øje med vægten, hvis den stiger voldsomt er det for meget). Faren ved for hurtig at mindske sit kcal indtag er at man føler sig voldsom sulten og falder i igen, plus at du bliver total flad for energi, jo flere kilo man bære rundt på, jo mere energi (kcal) bruger man jo også:) Skriv gerne tilbage om din erfaring så vi andre bliver kloger:) Det er jo ikke meningen at man skal sulte for at tabe sig, så tror kroppen at der er hungersnød og gør alt for at holde på fedtet (det er jo trods alt fedtlaget under huden som holder os varme:)
13 år16. april 2011 kl. 08:04
Hej vicki1983 :)

Ens energibehov udregnes ud fra formlen Basalstofskiftet x Fysisk aktivitetsniveau.

Ens basalstofskifte (den mængde energi som kroppen minimum skal have for at holde sig kørende, uden at tærer på kroppens energidepoter) også kaldt BMR/BEE(kært barn mange navne), beregnes ud fra ens kropsvægt og alder (og højde), og da din vægt er 95kg, som er over normalvægten(BMI) vil du også have et energibehov som ligger over gennemsnittet. Her skal du være opmærksom på at det energiforbrug du bliver oplyst er hvad du skal indtage for at beholde din vægt.

PAL(Physical activity level) angiver, hvor meget energi din krop rent faktisk bruger i løbet af dagen på at bevæge sig. Så at du skal indtage 3000 kcal lyder for mig ikke urealistisk. Løbende med at din vægt falder vil dit energibehov også falde, med mindre at du kommer til at dyrke meget mere motion.

For voksne som ønsker et vægttab er et underskud på ca. 600 kcal/døgn umiddelbart et godt udgangspunkt, da dette bl.a. ikke giver anledning til at din krop begynder at gå i fastetilstand. Maksimalt bør man kun have et energiunderskud på 4MJ(955.6 kcal) Desuden vil jeg ikke anbefale slankekurer/perioder med alt for lavt energiindtag, men derimod en livsstilsændring som sikre dig en stabil vægt, da dette giver dig både et sundere vægttab og større chance for vægtvedligeholdelse senere hen.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt, ellers må du bare spørge.
Hilsen den ernærings- og sundhedsstuderende
13 år16. april 2011 kl. 23:59
Jeg har lige tastet dine informationer ind og fået samme resultat altså ca. 3000kcal :) Så ingen fejl i udregningerne :)

13 år17. april 2011 kl. 00:27
Hej Anja.. Tusinde tak for dit svar..

Kanon måde du kunne forklare det på..
Jeg jar som sagt tabt knap 40 kg.. ved alm kost/livsstils omlægning.. og ikke slankekur.. da, det som du også skriver ikke holder i længden.. og synes at det køre meget godt.. synes dog at det gå meget langsomt..
Men det er måske fordi jeg er gået for langt ned i kalorier, har den sidste måned ligget på mellem 12-1500 kalorier om dagen.. og ud fra det du siger skal jeg så ligge mellem 2000-2400 kalorier??
Hilsen Vicki..
13 år17. april 2011 kl. 10:34
Hejsa.
Jeg ved godt at det er søndag, men håber at jeg kan nå at være med alligevel. Min vægt i torsdags var 61,8.
13 år17. april 2011 kl. 18:30
En lille solskinshistorie på denne dejlige dag..
I morges stod jeg på vægten som jeg gør hver morgen, og vupti det mål jeg har sat med min kæreste at nå 63,6 kg inden den 27/4 det snuppede jeg i dag. Så nu skal jeg overraskes. For det var vores aftale.
Ville lige dele min glæde.. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set vægten sige 63.. Det gir blod på tanden for at komme lidt længere ned.. :) Håber i har nogen positive oplevelser med vægttabet også.. :) God mandag.
13 år18. april 2011 kl. 10:41
Hej vicki1983
Altså hvis vi regner med at du skal have et underskud på maksimalt 2-4MJ (477,7- 955.6 kcal) passer det med, at dit energiindtag skal være på ca. 2000-2400. Jeg ville i en periode se om det ikke gav resultater. Selvfølgelig kan godt virke som om vægttabet er gået i stå, men kroppen skal have tid til at vænne sig til forandringerne. Du kan godt skære mere ned og gå på en kur, men problemet ved dette, er at når du først begynder at spise ”normalt” igen går der længe før, at kroppen finder ud af, at den ikke skal prioritere at deponere den ekstra energi, også selvom du ikke spiser mere end din krop har brug for.

Hvis du har lyst vil jeg meget gerne finde ud af dit korrekte aktivitetsniveau, da dette også har stor betydning for hvor meget du skal spise. Dette kræver at du fortæller mig præcist hvad du laver på en gennemsnitlig dag i løbet af døgnets 24timer. Og ved hvilken intensitet.

Ellers ville jeg i hvert fald råde dig til prøve at indtage ca. 2000-2400 kcal om dagen, og at se tiden an. Husk at spise løbende med omkring 3-4 timer mellem hvert måltid, hvor hvert måltid indeholder både kulhydrat, protein og fedt, således at dit stofskifte ikke går i stå. Stofskiftet er som et bål, hvis der ikke er brænde på kan det ikke brænde ;)
Håber ikke at det blev for belærende.
Mvh. Anja
13 år18. april 2011 kl. 14:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });