#22 af bruger slettet
basalforbrænding vs. kalorier
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: Hej Claus
Ja 100 % enige bliver vi nok aldrig, men jeg ville også bare frem til at folk skal passe på med at sætte deres kalorieindtag for lavt, da man jo skal passe på sin krop og ikke presse den og ødelægge den.
Men bare vi er enige om at vi alle har en minimums-grænse (og indtag meget gerne højere end den, folkens ;-)), så har jeg nået mit mål....nemlig at folk ikke ødelægger deres krop, bare for at tabe sig.
Så uanset hvordan man finder frem til sit basalstofskifte og sit totale energiforbrug, så ønsker jeg blot at man ligger et sted imellem, for folks egen skyld :-) Og det link jeg lagde ind er et meget godt bud, eller også maditals egen.
Hvad folk så gør derude, er jeg jo ikke herre over, men kan blot komme med lidt fakta om kroppen og dens funktioner.
Og god weekend til dig (og alle i andre derude) :-)
Vh Karin
Men bare vi er enige om at vi alle har en minimums-grænse (og indtag meget gerne højere end den, folkens ;-)), så har jeg nået mit mål....nemlig at folk ikke ødelægger deres krop, bare for at tabe sig.
Så uanset hvordan man finder frem til sit basalstofskifte og sit totale energiforbrug, så ønsker jeg blot at man ligger et sted imellem, for folks egen skyld :-) Og det link jeg lagde ind er et meget godt bud, eller også maditals egen.
Hvad folk så gør derude, er jeg jo ikke herre over, men kan blot komme med lidt fakta om kroppen og dens funktioner.
Og god weekend til dig (og alle i andre derude) :-)
Vh Karin
14 år15. januar 2010 kl. 17:08
claus (slettet)
re: Hej Claus
Ja, vi kan sagtens blive enige om, at det ikke er smart at sulte sig selv - kroppen skal have noget at leve af. Det er kun hvordan man finder grænsen, der er lidt udflydende - men vi nærmer os da hinanden med de seneste tal :-D
14 år15. januar 2010 kl. 17:31
Sannew (slettet)
re: basalforbrænding vs. kalorier
Der findes forskellige formler til beregning af basalforbrænding. Nogle er helt generelle, og beregner alene ud fra vægt x energienhed (fx 100 kj), andre er mere specifikke og tager højde for fx alder og køn.
Fælles for dem er, at de er at de er teorier, og at de ikke bare kan omsættes på virkelige mennesker. Fx er faktisk forbrænding afhængig af køn, alder, højde, muskelmasse, genetik, pysisk tilstand (fx forbrænder glade og/eller nervøse mennesker mere end rolige og/eller ligeglade mennesker).
For de fleste vil det letteste være at gå ud fra nogle afprøvede råd, som fx:
- gå ikke under 1200 kcl (det er det, flest eksperter anbefaler);
- forbrænd mere end du forbruger (= motion);
- opbyg muskelmasse (altså mer motion);
- spis protein til de fleste måltider (protein opbygger muskler, og sætter forbrændingen op - så vidt jeg husker);
Og sådan noget.
Faktisk virker det på mig, som om anbefalingerne på mad-i-tal rammer meget godt.
Fælles for dem er, at de er at de er teorier, og at de ikke bare kan omsættes på virkelige mennesker. Fx er faktisk forbrænding afhængig af køn, alder, højde, muskelmasse, genetik, pysisk tilstand (fx forbrænder glade og/eller nervøse mennesker mere end rolige og/eller ligeglade mennesker).
For de fleste vil det letteste være at gå ud fra nogle afprøvede råd, som fx:
- gå ikke under 1200 kcl (det er det, flest eksperter anbefaler);
- forbrænd mere end du forbruger (= motion);
- opbyg muskelmasse (altså mer motion);
- spis protein til de fleste måltider (protein opbygger muskler, og sætter forbrændingen op - så vidt jeg husker);
Og sådan noget.
Faktisk virker det på mig, som om anbefalingerne på mad-i-tal rammer meget godt.
14 år16. januar 2010 kl. 14:24
At jeg så stadig er sikker på, at de 7600 er lige i overkanten er jo noget andet. Mennesker er jo forskellige og den slags tal vil derfor altid kun være cirka-tal...