basalforbrænding vs. kalorier

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: basalforbrænding vs. kalorier
Måske har det noget med en højere startvægt at gøre??

I følge min "bibel" er det i hvert fald udregningen. Har fundet denne side på nettet som gør det samme, blot i kalorier hvis i har lyst til at prøve

kalorie-let.dk

Vh Karin
14 år15. januar 2010 kl. 15:24
Hej Claus

Tror du tænker kcal.....for 5000 kJ er hvad et lille barn har brug for, så det duer vist ikke som basalstofskifte til dig :-)

Vh Karin
14 år15. januar 2010 kl. 15:26
Karin:

Forresten:o) for at regne fra kJ til kcal skal man sige kJ/4,2

Så kan man altid bruge begge tal:o) Syntes bare lige jeg ville dele:o)
14 år15. januar 2010 kl. 15:27
Tak Gine.....kunne godt huske at det var deromkring, men havde ikke lige det præcise tal, og ville nødig bare slynge noget ud :-)

Tak for det :-)
14 år15. januar 2010 kl. 15:30
Tusind tak for alle jeres svar :D

Grunden til at jeg spurgte var fordi jeg ikke rigtig taber mig med mindre jeg ligger på ca. 1500-1700 kalorier, men det er jo ifølge den sidde jeg brugte 5-700 kcal for lidt i forhold til min basalforbrænding og det burde jo i sagens natur ikke være sundt :S.

Ville lige nævne at jeg har et normalt fungerende stofskifte og er ellers sund og rask, så det er ikke det der spiller ind :).
14 år15. januar 2010 kl. 15:50
@ KarinaHadsten

Grunden til at jeg ikke har et mål ligenu, er at jeg egentligt ikke er på kur, har for meget om ørene pt. og bliver nogle gange stresset op på en skidt måde når jeg sætter mig et mål.

oh også er min vægt gået død *hulk*
14 år15. januar 2010 kl. 15:56
Jeg regner altid kun i kJ, Karin. Og jeg er ret sikker på, at jeg ikke tager fejl. Jeg har tidligere brugt madital og har derfor meget præcis historik over, hvad jeg indtager og hvad jeg forbrænder. Og jeg har overlevet adskillige måneder med et gennemsnitligt indtag på under 6000 kJ, så jeg er ret sikker på, at mit basalstofskifte ikke er 9000.

Så den der tommelfingerregel med vægt gange 100 kJ, den holder ikke. På en almindelig arbejdsdag, hvor jeg ikke dyrker motion om aftenen, der forbrænder jeg ca. 9000 kJ. Så jeg er helt sikker på, at mit basalstofskifte er en hel del mindre...
14 år15. januar 2010 kl. 16:07
Nu fandt jeg lige en gammel skolebog fra for længe siden, da vi lærte om den slags. Den siger, at man kan give et godt estimat ved at sige det dobbelte af ens kropsvægt plus 100 pr. time. Det vil så for 90 kg. give 6720 kJ pr. dag. Det lyder mere rigtigt...
14 år15. januar 2010 kl. 16:14
Jeg checkede lige, hvad madital regner med, og det tal er meget tæt på det sidste, jeg kom med...
14 år15. januar 2010 kl. 16:17
Det er muligt at en gammel lærebog siger sådan, men min ernæringslærebog, som er fra 2008 siger altså noget andet.

Og jeg kan altså kun gå ud fra hvad mine bøger og uddannelsesvejledere siger om hvad der er rigtig, når jeg skal kostberegne mine brugere.

Så er det muligt at du har lært noget andet i tidernes morgen, men det er altså lige nu, jeg er i gang med min uddannelse. Så det er ikke bare en tommelfingerregel, men et faktisk tal, som bliver brugt til normalvægtige eller tæt på normalvægtige mennesker.

Dette tal ændrer sig så alt efter hvad du vejer (fik jeg vist ikke med i første omgang...beklager, det var en fejl), men at jeg tager fejl, kan du i hvert fald ikke påstå!!

Hvis jeg beregner dine data på det link jeg har lagt ind, ligger du på 7620 kJ (og den regner efter hvad du vejer) hvilket er væsentlig mere end 5000 kJ, som vitterlig ikke er meget.

Men du er velkommen til at gøre som du vil....jeg skriver bare hvad jeg har lært så sent som i dag, og andet kan jeg jo ikke gøre vel?? Jeg gør det jo ikke for at lokke nogen i uføre, men skriver bare noget konkret som faktisk er skrevet af en ernæringsekspert

Vh Karin
14 år15. januar 2010 kl. 16:37

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });