For få kalorier???

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

For få kalorier???
Hej Alle
Jeg er ret ny på siden og har kigget lidt på jeres dagbøger... Jeg synes der er rigtig mange der gør et kanont stykke arbejde - jeg kan virkelig sætte mig ind i hvor svært det er at tabe sig eftersom jeg har prøvet i flere år... Men kan det ikke være problematisk at leve af for få kalorier (dermed under de 1200 anbefalet af madital.dk)??? Jeg mener er det ikke noget med at det kan være årsag til at ødelægge stoftskifte således at man enten ikke kan tabe sig eller tager enormt på, hvis man begynder at spise bare lidt mere fordi man har ødelagt forbrændingen??? Der udover er der vel hensyn til at kroppen trods alt skal have noget energi for at dyrke nødvendig motion? Jeg sætter diskussionen i gang, fordi det jo ikke bare handler om at tabe mere end 10 kg men også at lade være at tage dem på igen og jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I mener og om I har erfaringer med dette???
15 år9. september 2009 kl. 00:53
re: For få kalorier???
Hejsa

Jeg har flere gange prøvet at leve af 1200kcal eller under og synes det er forfærdeligt... Jeg fokuserer alt for meget på maden fordi det skal være så stramt... og jeg tager på med det samme selvom jeg måske kun øger indtaget med 600 kcal dvs. stadig under mit daglige forbrug...

Jeg er nu startet op igen, men ligger med et underskud på minimum 400 kcal om dagen (når ofte mere fordi jeg træner)... og jeg kan mærke en forskel... det er ikke længere et afsavn... det er sund fornuft... og jeg kan bruge det som en livstilsændring fremfor en slankekur... Jeg sørger dog altid for ikke at belønne mig med mere mad efter en træning. Og jeg ligger altid 400 kcal under mit daglige forbrug når man ikke regner træningen med...

Jeg er sikker på at det har gjort en forskel for mig at øge indtaget.... det går godt nok langsommere men jeg er ikke så vægtfikseret som jeg har været før....

Det var bare min mening;o)
Gine
15 år9. september 2009 kl. 10:08
Hej Gine

Jeg mener det samme som dig, det dur ikke at spise for lidt.
Så hellere en kostomlægning, hvor der også er plads til at være sammen med familie og venner om et godt måltid mad, det er livskvalitet, det skal/må vi ikke glemme.
Men i hverdagen skal vi spare på kalorierne - og smid alt junkfood UD.
15 år9. september 2009 kl. 11:29
Jeg er fuldstændig enig. Måske skal du ikke tage hvad der bliver skrevet i magloggerne/ dagbøgerne alt for bogstaveligt. Ofte glemmer man at taste ind - det gør jeg hyppigt selv, og når jeg surfer lidt rundt i dagbøgerne er det godtnok de færreste der overhovedet bruger dem, eller kun taster ind for en halv dag. Eller er det bare mig, der ikke er nysgerrig nok?
15 år9. september 2009 kl. 13:18
Ja jeg får også kun tastet vægt og motion ind, så mit vil også se meget dramatisk ud vil jeg tro :=)
15 år11. september 2009 kl. 20:41
Hmm man kan jo ikke anbefale 1200 kcal til alle, det virker da nu mærkeligt. Det er vist gået hen over hovedet på mig hvis alle over en kam får at vide de skal spise efter 1200? Dit kcalforbrug, uanset om det er dit basale eller dit ligevægtsindtag er jo meget forskelligt i forhold til nuværende vægt, højde, evt aktivitetsnivieau. Så det handler jo om at man finder ud af hvad ens ligevægtsindtag ligger på og hvis man vil tabe sig så ligge ca 500 kcal under dette.

Der findes masser af beregnere til at hjælpe med at finde ud af ens indtag rundt mkring på nettet, det ville dog ha været rarere hvis der var een herinde. Måske er det bare mg der ikke har kunnet finde genvejen?
15 år7. oktober 2009 kl. 00:18
Der var en der lagde en minimum kalorie beregner op for nogle måneder siden og den viste at jeg skulle min have små 1400 kcal om dagen.
Så jeg tror du skal tage de 1200 med et gran salt. Er ret sikker på at de er en gennemsnits beregning for en gennemsnits person som de færreste på dette forum er eftesom vi alle er overvægtige.

Når jeg følger programmet herinde og spiser sundt (masser af kål og bønner og generelt grønt) fordi det ligesom giver mig mega dårlig samvittighed at spise usundt når man ser aller de sure smileys så synes jeg nogle gange at det kan være svær at komme op på de 1200 kcal.
Hvis jeg spiser alm mad så er 1200 ulideligt at leve af fordi portions størrelserne bare krymper til baby størrelse.

Men helt generelt bryder jeg mig heller ik om at ligge på de 1200 kcal. Elsker at æde og især brød og ost og det skal der osse være plads til så jeg prøver at motionere mere.

Har ligesom du osse nævner problemer med at holde vægten. Kan godt tabe mig nogle kilo til en særlig lejlighed (næste projekt er ik ligne en strandet hval iklædt et cirkus telt til julefrokosterne her om 2 måneder) men så kommer de osse bare på igen for fuld kraft fordi jeg ligesom tror på at jeg godt kan styre mad og motion og ender med katastrofe kurs på begge.

Jeg er heller ik altid så god til at få indtastet. Mit er dog igen som med kost og motion meget enten eller. I perioder indtaster jeg alt og lever mega sundt (og taber mig) og så crasher det hele og ender med bajer, pizza, ingen motion og ingen indtastning (og jeg tar det hele på igen).
15 år8. oktober 2009 kl. 13:27
Det lyder godt nok ikke særligt sundt, angelica...
15 år9. oktober 2009 kl. 01:21
Det tror jeg skam heller ik men der er jo ik andet at gøre end at prøve igen.
15 år9. oktober 2009 kl. 07:14
Bare husk, at selvom du fx spiser pizza eller drikker øl, så kan du jo godt nøjes med ½ pizza og en enkelt øl osv.
15 år9. oktober 2009 kl. 22:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...