weekend besøg

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: weekend besøg
Jeg har under hele min kur haft den aftale med min mand at han ikke spiste chips når jeg var til stede - samt at han sørgede for at rydde op efter sig og smide de tomme poser helt ud i skraldespanden udenfor. De endnu ikke tømte poser måtte han gemme - men kun på steder hvor jeg ikke tilfældigvis stødte på dem. For jeg kan altså ikke undgå at lade mig friste voldsomt af chips - og selvom jeg skulle vinde over fristelsen nogen gange så vil det langtfra ske hver gang - og jeg havde slet ikke lyst til at skulle have den svære kamp.

For du har ret - hensynet bør gå begge veje. Men jeg tror du skal snakke med din mand - fordi han er sikkert lige så meget oppe at køre omkring "nu skal der festes/spises igennem" som hans søster?

Han kan sikkert bedre forhandle en løsning på plads end du kan.

Jeg ved ikke hvor langt væk de kommer fra og hvor tit de ser hinanden. Men hvis det er min familie så ville weekendens aktivitet sikkert begrænse sig til en gå-tur efter kaffe med mindre jeg da ligefrem satte noget på programmet. En tur til en lokal turistattraktion. Et spil trivial eller bowling eller noget.

Spørgsmålet er om ikke bare bror og søster har lyst til at se hinanden og snakke sammen og gøre det over noget god mad? Måske er god mad den eneste fælles interesse de har? Det er jo lidt svært at svare på. Du skulle spørge din mand om han ikke ønsker at lave noget andet med dem end at spise.
16 år14. april 2008 kl. 14:44
Jeg tror jeg forstår hvad du mener. Eller jeg har i hvert fald tit oplevet det der med, at alt socialt skal handle om mad og mad og mad. Og at der ikke har været den forståelse omkring, at man har fravalgt den nydelse, der ligger i den usunde og fede mad. For mig, er det jo slet ikke en nydelse MERE, tværtimod!
Jeg er så fuldstændig bedøvende ligeglad med om andre spiser det, slæber det med eller hvad de gør- det er mere at jeg nogengange kan mærke en form for foragt, når jeg afslår. Nu har jeg levet uden fastfood, slik, kager etc etc. i over et år, har stort set noget mit mål osv osv, men alligevel bliver de foraget hver gang jeg takker nej- ja de giver mig faktisk dårlig samvittighed. Og hvorfor skal jeg have dårlig samvittighed, fordi jeg ikke vil spise de usunde ting . Det er det der med at de på en eller anden måde får projekteret deres dårlige samvittighed over at spise usundt over på én fordi man ikke selv vil. Det er meget mærkeligt og svært at forklare. Men igen Frk.M. som jeg fornemmer af dit første indlæg i dette forum:" Hvorfor skal jeg ødelægge flere ugers hårdt arbejde, ved at voldæde en weekend" Og selvfølgelig, SELVFØLGELIG skal du ikke det (og det ved jeg også godt du sikkert ikke gør) og endnu mere- selvfølgelig skal du ikke have en eller anden form for social dårlig samvittighed, fordi man ikke tager del i det fællesskab, det er , at æde usundt! - men jeg får det også altid selv!Jeg ved ikke om jeg fik formuleret mig klart nok eller jeg helt har misforstået hvad du mener, men håber du i hvert fald og Jer andre, kan forstå hvad JEG mener:)
16 år14. april 2008 kl. 16:17
Kan sagtens forstå hvad du mener, og ja det er lidt det. Det med åh en enkelt dit eller dat skader ikke. Eller Helseflipper, øeh nej, jeg prøver bare at være bedre ved min krop
16 år14. april 2008 kl. 17:56
Jeg er helt enig med Amalie.

Spørgsmålet er bare hvordan man skal håndtere det - hvordan du kan håndtere det?

Har du besluttet dig for hvad du vil gøre?
16 år14. april 2008 kl. 20:34
Ja, stort set, vi skal ud at spise lørdag, på en dyr restaurant, fordi min kæreste har fødselsdag, der spiser jeg som jeg ville gøre hvis jeg ikke skulle passe på, resten af tiden spiser jeg som jeg ellers gør, så må de selvom hvad de vil. Lyder måske ikke så gæstfrit, men det jeg mener er at laver jeg mad bliver det med magert kød og grøntsager, så kan de for min skyld godt spise sovs, det spiser jeg stort set aldrig kur eller ej.
Så har jeg overvejet at købe en cola som jeg skal have i et skab, så hvis min svigerinde slæber alt for meget slik chips og kage med tager jeg den frem, hun har været på cola afvænning. (det sidste er en joke, behøver jo ikke være lige så ligeglad som hun er).

Men jeg vil prøve at overholde det jeg skal, hvis de så vil noget andet må de gøre det, tænker også jeg skal hen at træne selvom de er her. Går ud fra at de ikke behøver være mandsopdækket al den tid de er her.
Har også tænkt på at foreslå at vi evt. går lidt mere frem for at tage deres bil eller metro og bus
16 år15. april 2008 kl. 10:37
Kære Frk. M - ja, undskyld, men jeg ser hele spørgsmålet fra en lidt anden vinkel.

Du spørger, om alt skal gå op i mad, og det gør det jo kun fordi DU fokuserer mentalt på det du ikke "må" spise, hvis du ikke vil ødelægge dit projekt.

Det er som om, at du ikke vil give din familie "lov" til at spise det de vil, så længe du ikke "må"... Kan du følge mig, der hvor jeg vil hen.
At familien så ikke tager det hensyn til dig, som du gerne ville have "læser" du som om de ikke respekterer dig, og det er det du reagerer på.

Tilbage til det praktiske: ikke en kat kan forhindre dig i at spise, det du vil - det er dig der stopper i din mund - ikke de andre. Hvis de andre vil svælge i usunde, kaloriemættede ting, er det deres problem.

At du så inden i føler en slags sorg over, at du ikke kan kaste dig ud i det store madorgie, som du inderst inde savner, ja - det skal vel sådan set ikke gå ud over andre.

Der vil komme masser af situationer, hvor du må vælge - ellers skulle du jo bure dig selv fuldstændig inde, indtil din "kur er overstået".

Faktisker det jo sådan, at du og kun du kan tage det fulde ansvar for dig selv - det kan man ikke uddelegere til andre.
At ens mand ikke må spise chips når man selv er ved siden af, som Iakob skriver, er helt hen i vejret - skal de andre straffes fordi vi ikke har kunnet holde måde???
16 år16. april 2008 kl. 11:17
Hmmm Janne123 - jeg er nu ikke helt enig. Lige det eks med manden fik mig overbevist. For jeg kan da godt se fornuften i at andre ikke skal straffes fordi man ikke kan holde måde. Men jeg opfatter det nu lidt mere som noget med at vise hensyn i stedet. Eksemplet med manden der får forbud mod at spise chips. Det er jo ikke sådan at han ikke må - det skal bare helst ikke foregå mens Iakob er i nærheden. Det er da ikke noget urimeligt krav. Det er hendes mand vi snakker om. Projektet her er i høj grad også hans. Det kan godt være at det til syvende og sidst er hendes viljestyrke, som kommer til at trække læsset, men bør altså også være i mandens interesse at hjælpe sin kone med det brændende ønske at tabe sig. Og skal jeg være ærlig tror jeg at de fleste mænd gerne ofrer sig en smule. Ikke at de skal give afkald på ALT. Men lidt. De får jo også noget ud af det. De får en kone som opnår et mål i form af et vægttab og dermed bliver meget mere glad og tilfreds med sig selv. Og hvem pokker vil ikke gerne hjælpe sin bedre halvdel til det.

Det samme gælder til en vis grad i FrkM's tilfælde. Jeg vil sige at når vi kommer længere ud i familien og vennekredsen ville jeg nok ikke stille så store krav, som til dem der hjemme. Men alligevel synes jeg godt man må sige at der også skal være sunde indslag i menuen. Og jeg synes når det nu er hjemme hos Frk M så er det da helt fint at styre menuen i en retning, som tilfredsstiller kuren. Så kan man da godt sørge for en sovs, som man så bare ikke selv tager eller der kan være lidt kage til kaffen - måske kan man også selv spise lidt af den, så man ikke virker fanatisk, men så er der til gengæld også en masse frugt og nødder.

Det handler om at der er gensidig hensyn. Altså Frk M skal ikke presse sin kur ned over hovedet på gæsterne, MEN gæsterne bør også vise hensyn når de er informeret om kuren. Man ville vel heller ikke slæbe alkohol med på besøg hos en alkoholiker ????
16 år16. april 2008 kl. 13:02
Din løsning lyder fornuftigt. Det handler ikke om at bure sig selv inde men at give sig selv fornuftige alternativer når man nu kan. Og især når det står på over en længere periode.

Slankemad behøver ikke være rå blegselleri og spinatboller. Man kan sagtens lave en virkelig god aftensmad på magert kød (mørbrad er f.eks. både lækkert, dyrt og magert) og fristende grøntsager - suppler med lidt flødesovs (eller en knaldgod mager brun sovs - søg selv i online opskrifter efter en opskrift), fetaost (ved siden af salaten), syltede chili, hvidløg i olie, mango chutney eller hvilken tilbehør der nu passer til.

Hvis du så retter det til - så ved de slet ikke at de får slankemad.

Det synes jeg bestemt ikke er hverken streng eller ugæstfrit. Det kan blive enormt lækkert!!

Og den med colaen (eller anden sukkerfri sodavand) i reserve - det er dælme da også en god idé.

Du kan også overveje at skære frugt til en lækker frugtskål til aftenskaffen. Eller bare servere frugten uskåret med en kniv til. Hvis de tager af det - så må de jo alligevel være blevet fristet og hvis ikke - ja så har du et lækkert alternativ. Overvej smoothies (sødet med SØD i al hemmelighed) og de tror de er kommet i kalorie-himlen ;-)
16 år16. april 2008 kl. 14:21
Janne123, jamen det er sikkert også sundt at se tingene fra flere sider, men nu er det sådan at min svigerfamilie er rimeligt hysterisk på mange områder, og jeg forsøger at indordne mig hvis jeg er i deres hjem, jeg har lavet mad til dem hvor jeg har udeladt ting de ikke bryder sig om osv.

Jeg er egentligt ligeglad med hvad de indtager, men det kan genere mig at de helt sikkert vil købe ting som frister min kæreste, han er ikke helt så "stærk" som mig og jeg synes det er ærgeligt når han nu er nået frem til at have et fint liv uden slik (eller med meget mindre slik).

Folk må ikke ryge i vores hjem så måske er jeg bare en dårlig værtinde.

Og ja jeg fokuserer på mad, og jeg ønsker at vi begge skal tabe os, ikke for at se bedre ud men fordi vi begge har familiemedlemmer med hjerteproblemer og type 2 diabetes, og der er ingen grund til at udfordre skæbnen.

Jeg synes seriøst ikke at det er for meget at forvente at folk tager lidt hensyn, du serverer vel heller ikke ting for folk som de er allergiske overfor?

Synes da også Jacobs aftale virker ret reel, manden har jo ikke fået forbud mod at spise chips, han er bare blevet bedt om at gøre det når Jacob ikke er hjeme
16 år17. april 2008 kl. 16:39
Det har vel ligeså meget også noget at gøre med de førnævnte "bebrejdelser" fra deres side! Og nej, det har ikke noget at gøre med det ekstra fokus man selv har på mad- det har mere noget at gøre med den danske mentalitet- du må ikke tro, du er noget- du må ikke gå for meget op i dig selv ( som et vægttab i forbindelse med diæt(ændret livsstil) tydeligvis er, fordi det kræver energi, tid og planlægning) og som sagt en projektion af deres dårlige samvittighed. Jeg synes ikke Frk. M. at du på nogen måder bebrejder dem mht. maden, du kræver bare en smule respekt omkring dit livsstilsvalg! Jeg kan SÅ GODT forstå dine frustrationer omkring det!!!
16 år17. april 2008 kl. 18:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...