weekend besøg

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

weekend besøg
Næste weekend kommer min svigerinde og hendes mand, indtil videre er alt hvad der er planlagt noget der handler om at spise, fint nok de bor et sted hvor der er begrænset adgang til spisesteder, fastfood mm. Men jeg fatter ikke at alt behøver dreje sig om mad. Vi er jo på kur her og det ved hun alligevel taler hun om de kager hun vil have osv. Tror hun regner med at vi bare sætter kuren på standby fordi de kommer og det gør min kæreste nok også, men jeg vil altså ikke, jo vi skal ud at spise lørdag aften, men resten af tiden vil jeg spise sundt som jeg plejer, det er ikke for at være negativ, synes bare ikke jeg vil ødelægge flere ugers "hårdt" arbejde, ved at voldæde en weekend.

Ved godt at en weekend ikke ødelægger alt, men jeg synes det er en lidt respektløs holdning.

Hvad ville i andre gøre?
16 år13. april 2008 kl. 20:25
re: weekend besøg
Kære frk. M

lev sundt - lav slankemad til dem og bag de kager der skal serveres... har en opskrift på nogle kager med ca. 170 kalorier pr. 100 gram - skriv hvis jeg skal maile dem til dig, lav et lækkert frugtfad det er bedre end slik - nyd lørdagsmiddagen uden sovs - men hvis du er kokken,så synes jeg du skal lave en fedtfattig version. Kan godt følge dig..... min venninde lavede hummerhaler i hvidløgssmør til mig igår- og severede chips til videoen øv. Så var hyggen ødelagt.
16 år13. april 2008 kl. 20:43
Det er jo altid lidt svært med din familie og min familie. Så hvad jeg ville gøre afhang nok af hvor godt et forhold jeg har til disse mennesker.

Var mit forhold godt og havde jeg virkelig lyst til at hænge ud sammen med dem hele weekenden, så ville jeg selv ringe til svigerinden og fortælle at du har det problem at du er på kur og gerne vil spise sundt - på nær et enkelt måltid. Er din svigerinde (med mand) fornuftige mennesker så kan du sikkert arbejde med hende om at skabe nogle kompromiser. Find ud af hvad du kan tåle at de spiser - hvor du så vælger alternativer. Og find ud af hvad du helst vil helt have at de undgår at spise lige foran din næse. Vil det evt være ok hvis du gik din vej omkring kaffetid så de kunne spise kage alene, mens du fik lidt medbragt frugt/knækbrød/noget andet?

Lav lidt research - er der spisesteder du kan gå på, hvor du kan få et fornuftigt måltid uden at skulle føle dig snydt? Sushi? Måske andre? Man kan godt spise fornuftigt på kinesiske restauranter hvis man holder sig fra indbagt og grillstegt mad. Lav lidt research omkring restauranterne og deres menuer og find ud af på forhånd hvad du vil have.

(Sidst jeg var afsted på restaurant, bestilte jeg frugttallerken og kaffe. Jeg bad dem om ikke at lægge det sædvanlige stykke chokolade ved kaffen fordi jeg var på kur. Og så kom frugttallerkenen ind med - ja, netop - chokolade på :-( )

Eller som lillemand siger - inviter dem hjem til jer for at spise - evt sammenskudsgilde hvor I er fælles om at lave maden. Du kan sikkert godt leve med at de laver flødesovs hvis der ellers er grøntsager og magert kød.

En anden mulighed er at bede din mand om at ringe til sin søster og prøve at udarbejde en løsning. Men jeg har på fornemmelsen at han ikke vil kunne finde en holdbar løsning for dig.

En tredie mulighed er at du ikke hænger ud sammen med dem hele tiden. Det er - så vidt jeg forstår - din mands søster og hvis de absolut vil spise usundt hele tiden, så meld fra. Sig enten direkte at du ikke har lyst til at spise alle dine måltider på restauranter - eller find en undskyldning for at slippe. Du kan evt altid støde til dem senere, hvis de vil bowle eller i teateret eller hvad ved jeg.

Men den er svær - det hele afhænger faktisk af dit forhold til svigerinden og hendes mand. Og hvor ligeglad du er med hvad de synes om dig. Og hvor ked af det din mand vil blive, skulle dine svigerinde mfl blive sure på dig.
16 år13. april 2008 kl. 21:01
Jeg ville nok gribe det an på en lidt hmmm... provokerende måde!
Når svigerinden taler om kagerne og spørger til dem så ville jeg spørge: "Har du godt af det?"
For om hun er overvægtig eller ej, så er det ikke godt med for meget kage, og hvis hun vil have kage, må hun jo spise det andet steds!
Synes du skal servere lækkert frugt, gulerødder i stave, nødder og god rygende varm kaffe, så bliver du ikke fristet og din svigerinde finder måske ud af at du MENER DET (at du er ved at ligge din stil om).

Jeg har erfarret at omgangskredsen skal vænne sig til at man ikke er til det søde og fede. De glemmer det hurtigt og det tager lang tid. Efter snart 1 år hvor jeg konsekvent har sagt nej, spørger nogle af mine tætte kollegaer stadig, og når jeg siger NEJ, siger de: "Nååå... nej!"
Så tro mig, din svigerinde tænker IKKE på at du lever sundt og holder det søde og fede for døren! :)
16 år13. april 2008 kl. 21:12
Jeg giver dig ret. Det er respektløst.

Men jeg ville også konsekvent sætte det sunde på bordet. Godt nok noget lækkert sundt, men bestemt ikke noget der går ud over kuren. Så ville jeg, fordi hun nu er din svigerinde og elsker kager, finde en energifattig opskrift og bage en kage til hende. Og ellers må hun spise hvad der bliver serveret.
16 år13. april 2008 kl. 22:09
Jeg er enig med de andre her - hun må lære det!

Det er jo ikke sådan, at når din kur er ovre engang, så kan du tillade dig at smovse vildt i kager - for så skal du bare på den igen. Så hun må vænne sig til, at du gerne vil have noget sundt - i hvert fald det meste af tiden.

Jeg har flere gange fået spørgmålet: "spiser du stadig ikke kage"? Og der ligger ligesom i det, at det her helsetrip, det går nok over. Men jeg regner aldrig med, at jeg skal spise kage i store mængder mere - og det kan de ligeså godt vænne sig til. På et tidspunkt holder de vel op med at spørge...håber jeg.
16 år13. april 2008 kl. 22:20
De mennesker som serverer kage gør det jo ikke i en ond mening skal vi huske og de er nok vant til at "vores" kure er midlertidige ;-)

Men ja det kan godt nogle gange virke provokerende.

Men Frk M - jeg synes da også du skal holde på din ret. Og hvis de kommer til jer er du vel kokken eller? Ud at spise en enkelt gang kan jo være OK. Og så kan du forhåbentlig få lidt indflydelse på hvad der ryger på bordet de øvrige måltider. Hvis du har et problem med kagerne synes jeg du skal bede svigerinden om at lade være med at tage kage med. Det kan man godt gøre på en pæn måde. Måske vil hun sige Nå ja selvfølgelig.

Held og lykke med det.
16 år14. april 2008 kl. 08:27
Tak for gode svar. Jeg kan sagtens lade være at spise slik og kage selvom det er her.
Min svigerinde burde også lade være, men jeg ved selv hvor sur jeg kan blive på folk hvis de blander sig i min vægt.
Det der irriterer mig er at det er som om alt skal gå op i mad, der er ingen kreative forslag til andet end, alt hvad de gerne vil spise.
Lørdag skal vi fejre min kærestes fødselsdag og skal på en restaurant i den lidt dyrere priskalsse, der har jeg tænkt mig at spise hvad jeg har lyst til.
Tror jeg vil stille en stor skål med frugt på sofabordet. Og så enten lade dem spise hvad de vil og selv lade være, eller lave sund mad, hvis det er mig der skal lave mad.
Det må være mest rimeligt.
16 år14. april 2008 kl. 10:00
Jeg havde vist misforstået - jeg troede I skulle spise ude hver dag.

Hvis I spiser derhjemme hos dig, så er det jo dig og din mand, som laver maden. Så burde det da være forholdsvis nemt at få lavet noget sund.

Min erfaring er at man sagtens kan slippe afsted med at bage boller til eftermiddagskaffen. Sæt evt smør og pålægschokolade på - og så tror de dælme at de smovser (hvilket de også gør) men så er det noget nemmere at tage den sunde linie selv. Grahamsboller og sigteboller er gode alternativer til hvedemelsboller. Skær evt nogle kiwier/jordbær/bananer i skiver - det er en ret lækker pålæg.

Jeg tror ikke man kommer nogen som helst steder ved at forsøge at "pushe" sin sunde levestil og madvaner på andre. Hverken ved kommentarer som "burde du ikke undgå al den kage" eller ved at servere grøntsager og frugt alene. Ved kommentarerne så opnår man bare at blive stemplet som den hellige frelste (så længe det varer, tænker de nok) og ved at servere grøntsager og frugt alene så risikerer man bare at de er sultne en time før aftensmaden fordi de ikke har fået stillet deres sukker/fedt/fiber behov til kaffen.

Man kan godt stille et meget lækkert frugtbord frem med 17 forskellige frugter og så alligevel tænker folk: vorherrebevares! (men en god varieret frugtskål til aftenskaffen er da langt at foretrække fremfor f.eks. chips. Jeg har tidligere lavet noget som jeg godt selv kan undvære (f.eks. popcorn) til gæster).

Det fornemme job her må være at lave måltider som både kan tilfredsstille deres forventninger og som du samtidigt kan få et fornuftigt måltid ud af uden at føle dig snydt.

De synes jo måske nok at det er lidt nogle festdage og vil derfor gerne spise ekstra godt og lækkert (og usundt). Sådan er den danske hygge-kultur nu engang og jeg tror ikke man får andet en bøvl og ballade ud af at prøve at ændre det for nogen som ikke har lyst til at ændre det. Din svigerinde kan med lige så god ret påstå at du er respektløs hvis du forsøger at presse en uønsket sund levevis ned over hovederne på dem - "når det nu skulle være hyggeligt".

Men prøv at tale med hende om det. Jeg ved ikke hvor mange måltider I skal stå for i jeres hjem - men hvis man laver sund mad som ikke oser af sundheds-trip, så tror de såmænd de har mæsket sig hele weekenden. Det kan sagtens klares med lidt finesse og opskrift-surfing.
16 år14. april 2008 kl. 13:13
Jeg har ingen idé om at tvinge nogen til at være sunde. Normalt når de er her, henter de pizza og sandwich og andet af den slags i stor stil, det er det jeg ikke har lyst til nu, men jeg kan sagtens selv spise noget andet selvom de henter den slags.

Det er svært at forklare, det er bare som om at alt drejer sig om hvor meget man kan spise når min kæreste og hans søster er sammen.

Jeg synes bare at hensyn bør gå begge veje, sådan at jeg ikke ligefrem vil forbyde dem at spise pizza eller burger i mit hjem, men så behøver de måske heller ikke komme slæbende med kager, chips og slik
16 år14. april 2008 kl. 13:49

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...