Ubehag og ædeflip..

Du læser en tråd i debat > off topic

re: Ubehag og ædeflip..
Og vil man ikke også hellere være pæn slank end skelet tynd. Kommer det fra en på 158, hvis ideal vægt (bmi 20) er 50 kg :-)
14 år14. februar 2010 kl. 17:18
Uh Frederikke, din beskrivelse af dine madvaner sender mig lige tilbage, til da jeg var 15 år og døjede med spiseflip. Mit udviklede sig til en galoperende bulimi i nogle år, indtil jeg en dag ikke kunne kaste op mere og "kun" havde spiseflippene. Det kaldre man i dag BED - binge eating disorder.

Dit ubehag ved at spise og dine ædeflip ringer derfor på alle alarmklokker hos mig. Er der nogle voksne omkring dig, som du kan tale med om det - hvordan er det med dine forældre? Eller måske skulle du tage en tur forbi lægen og snakke med ham / hende - her kan du evt. også blive henvist til en psykolog, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad det handler om.

Jeg vil mene, at det vigtige er at finde frem til, hvorfor du er begyndt at have et skidt forhold til mad - om der er noget andet, der går dig på, om du føler dig ensom, eller om du "æder dine følelser". Når vi spiser på den måde, er det tit fordi vi ubevidst prøver på at kontrollere et-eller-andet, fordi vi har mistet kontrollen over noget andet...

Og så skal du altså holde op med at sulte dig dagen efter! Jo mere du sulter dig, jo mere vil kroppen skrige på mad og "overfalde" dig med de ukontrollerbare ædeflip. Been there, done that - og det kan bare ikke anbefales!

mvh. tina
14 år14. februar 2010 kl. 23:35
:-)
Tusinde tak fordi i bekymre jer sådan. :-)
Poison girl, har fået målt min fedtprocent og den er på 18.. & min muskelmasse er på 40 vidst.. & er som sagt meget spinkelt bygget.. :-) Måske derfor jeg ikke vejer så meget? - & tina, min mor har været efter mig, hun syntes jeg snakker ALT for meget om min krop og mad.. men går på en danseskole så det er jo en del af mig at være meget kropsfikseret, men det er helt klart blevet værre siden at der kom en anorektiker ind i min klasse. Nu kan jeg ikke spise uden at få dårlig samvittighed. Det er rigtig, rigtig irriterende da jeg er helt vild med mad!
14 år15. februar 2010 kl. 18:20
Og er en fedtprocent på 18 egentlig for meget? :-)
14 år15. februar 2010 kl. 18:21
Den anbefalede fedt procent for kvinder under 30 er 17 - 24 %, så din fedt procent er rigtig fin, men skal helst ikke længere ned.
Lad være med at følge anorektikerens eksempel, men prøv i stedet at få et naturligt forhold til din mad og din krop.
Og husk i din alder skal kroppen bruge flere ressourcer fordi den skal udvikle sig, og at du i de kommende år helt naturligt vil blive bredere over hofterne og få større bryster. Det hører bare med til at blive kvinde.
Hvis du har lyst kan du gøre din dagbog og profil offentlig, så kan vi andre hjælpe dig med at se på din kost :-)
14 år15. februar 2010 kl. 20:22
Tak rdrd. :-)..
Ja, det kunne være en idé.. Tror jeg vil gøre det fra imorgen af. - Bare ikke hver dag jeg taster mad ind, men det kan jeg jo så begynde på nu.
14 år15. februar 2010 kl. 21:00
Har gjordt min profil og dagbog offentlig nu! :-)
Værsgo at ta' et kig..
14 år15. februar 2010 kl. 21:15
Det var godt FrederikkeA :-)
Prøv at indtaste alt hvad du spiser og husk at vælge hvilket måltid du spiser det til. På den måde kan du bedre synliggøre for dig selv hvad der egentlig ryger indenbords. Måske er det ikke engang så meget som du tror, når du har ædeflip.
Prøv at sætte dig som mål, enten at holde din vægt eller måske tage et par kilo på i løbet af den næste måned. Så vil systemet foreslå dig hvor meget du skal spise for at kunne gøre det.
Med det du har indtastet indtil nu i denne uge, hvis det er alt du har fået, så vil du tabe dig så fysisk aktiv du er, og det skal du jo helst ikke.
Desuden kan du risikere at komme i underskud af vigtige vitaminer og mineraler, hvis du spiser for lidt. Så din rettelsnor indtil videre kunne være at du minimum skal indtage ligeså manget energi som du forbrænder.
Jeg tror at hvis du prøver at få et afslappet og naturligt forhold til din krop nu, så kan du undgå at det går galt for dig.
14 år16. februar 2010 kl. 21:27
Spiser som regel ikke morgemmad og ofte kun lidt frugt til fokost.. måske derfor at jeg spiser rigtig meget om aftenen! og at jeg får det jeg kalder (ædeflip)..
en af grundende til at jeg ikk spiser frokost og morgenmad er også at jeg ved at jeg kommer til at spise en masse om aftenen, og jeg vil jo ikke have et overskud af kalorier! ..
14 år17. februar 2010 kl. 18:26
Hvis du sørger for at få en god solid morgen mad og en god frokost med masser af grøntsager, så vil du helt sikkert ikke være så sulten om aftenen. Din forbrænding vil også fungere bedre. Desuden kan det godt være derfor at du føler ubehag, fordi kroppen får et shock ovenpå en hel dag med sult. Hvis jeg må foreslog følgende kostplan.

morgen:
250 ml. cheasy eller anden fedtfattig yoghurt med drys af 30 - 50 g müsli meget gerne med nødder. Spis enten et stykke frugt eller drik et glas god juice eller smoothie til.
Formiddag:
En bolle helst grov og et stykke frugt
Frokost:
En sandwich bestående af to stykker groft brød eller flüte. Lagt sammen med magert pålæg, mager ost, æg eller fisk og salat. Spis desuden 200 g gnave grønt til og drik 250 ml skummet eller letmælk.
Eftermiddag:
En lille håndfuld nødder (10 g), en bolle eller et stykke knækbrød med magert pålæg eller mager ost.
Aftensmad: Som resten af familien gerne suppleret med grøntsager og et stykke groft brød.
Aftensnack: Frisk eller tørret frugt.

Slik, kage og chips er bedst at begrænse til en til to gange om ugen.

På den her måde vil du få det mælk du skal have, og godt med protein som din krop skal bruge for at udvikle sig. De fedtstoffer du får på denne måde er sund fedt, det er derfor jeg foreslår magre mælkeprodukter og magert kød. Fisken derimod skal helst være varieret, så du også får omaga 3 fedtsyre.
14 år17. februar 2010 kl. 19:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });