Ubehag og ædeflip..

Du læser en tråd i debat > off topic

Ubehag og ædeflip..
Hej, jeg er en pige på 15.. vejer imellem 50,5 - 51 kg og er 174,5 cm høj! Her på det sidste er jeg begyndt at føle ubehag når jeg spiser.. Jeg føler mig oppustet og uoplagt, selvom den mad jeg indtager er sund.. - Jeg har også det problem at jeg nogle gange får ''ædeflip'' og overhovdet ikke kan styre mig? Hvad kan man gøre for at stoppe det? (hader at skulle sulte sig selv fordi man har haft en ædeflip den forrige dag!)
Håber der er nogle der har nogle svar! På forhånd tak.
14 år12. februar 2010 kl. 19:17
re: Ubehag og ædeflip..
Måske får du ædeflip fordi du har brug for energien til at udvikle dig af. Du er lige på grænsen til at være undervægtig, se dette link enletterebarndom.dk så måske er det bare din krops måde at fortælle dig på at du har behov for nogt mere energi, især nu hvor der er så koldt. Du behøver i hvertfald ikke sulte dig dagen efter, da du kan veje helt op til 71 kg og stadig være normal vægtig :-)
14 år12. februar 2010 kl. 20:59
Hun er ikke på grænsen til at være undervægtig, hun er meget undervægtig..

Din bmi er ca. 16,7 og den skal være mindst 18,5 ifølge madital. Selv regner jeg (og mine læger på centret for spiseforstyrrelser) grænsen for undervægt værende ved 20 ligesom man har gjort før i tiden og stadig gør i usa og england..

Du bør ikke veje under 57kg og du kan veje op til 75 uden at veje for meget.. Afhængigt af din kropsbygning også self..

Hvis du sulter dig, vil kroppen automatisk give dig trang til ædeflip, det er en kendt sag. Det er en ond cirkel som jeg selv har været inde i. Men pt vil jeg sige, du behøver ikke styre dig, spis bare godt til...

Jeg har haft anoreksi for lang tid siden og sultede mig også meget i perioder, men efter alle de her år kan jeg sige dig: drop det før du spilder mere tid på det. Medmindre du vil dø, bliver du alligevel tvunget til at tage den tabte vægt på og blive normalvægtig før eller senere..

Lige meget hvordan du vender og drejer det, kommer der intet godt ud af at sulte sig.

14 år12. februar 2010 kl. 22:14
Jamen min krop er meget smal i det..
ville se mærkeligt hvis jeg vejede mere :-)
Det der er så irriterende.... Min fedtfordeling er lidt mærkelig..
14 år12. februar 2010 kl. 23:46
Har du prøvet at få målt din fedtprocent?

Desuden tror jeg nemt man kan bilde sig mange ting ind om sin krop, jeg ved godt at folk er forskelligt bygget - til en vis grad - fordi jeg selv slet ikke kan tillade mig at veje noget der nærmer sig undervægt fordi så stopper min mens simpelthen og alt muligt.. Men jeg er også enormt muskuløs og mine knogler er meget store.. Men selvom min bmi er normal, er min fedt% stadig kun på 15.

Men alligevel så er det næsten umuligt at det kan være sundt for nogen med et så lavt bmi som dit uanset om du er smal eller ej.. det er jo klart du fremstår smal når du vejer så lidt.. helt seriøst, jeg tror det er meget muligt at du ser noget andre ikke ser, og uanset om du taber dig eller ej, så vil du stadig se dig selv sådan..

Jeg har været nede og veje omkring 45 hvor jeg var ved at stille træskoene for at sige det rent ud, men selv der syntes jeg stadig at jeg havde for meget fedt på hofterne osv og ville gerne tabe mere... jeg kan ikke se forskel på mit spejlbillede nu og dengang, jeg kan kun se hvor tynd jeg egentlig var når jeg ser gamle billeder osv..
hjernen kan virkelig spille en et pus..

14 år13. februar 2010 kl. 08:51
Hun er kun lige på grænsen da hun kun er 15. Man kan ikke regne med de samme tal som med voksne. Se (et forældet link til enletterebarndom.dk er blevet fjernet)
14 år14. februar 2010 kl. 09:30
Men hun skal så absolut heller ikke veje mindre. Normalvægten for en pige på 174,5 cm og 15 år ligger imellem 50 kg og 71 kg. Personligt synes jeg det som regel ser pænest ud hvis man ligger lige imellem de to tal, men det er jo bare min mening.
14 år14. februar 2010 kl. 09:33
Well da jeg var 15 regnede mine læger med det rigtige bmi fordi jeg var fuldt udvokset, så i nogle tilfælde kan det godt bruges. Jeg vil nok sige at man ikke skal lytte til enletterebarndom.dk fordi det er helt hen i vejret at man skal veje så lidt medmindre man som meget få 15-årige, slet ikke er gået i puberteten endnu... Det ville være meget uansvarligt at generelisere i den grad..

Derfor igen, det bedste man kan gøre er at forhøre sig hos sin egen læge..
14 år14. februar 2010 kl. 11:51
Tilføjelse: da jeg var 15 og vejede 50kg, var jeg ALT for tynd.. det er godt nok de færreste 15årige med den højde, der kan veje ned til 50kg.. jeg kunne ikke engang løbe en tur og mine hænder var altid blå af kulde selv om sommeren når jeg vejede 50kg..
Så uanset hvad folk siger, så kan man ikke sige at 15årige på 174,5cm må veje ned til 50kg.. det er helt horribelt i mine øjne..

men jeg kan jo også kun sammenligne med mine egne erfaringer og oplevelser...

Tror bare at det trigger mange piger til at få anoreksi at grænserne er så lave.. Jeg får da også lyst til ikke at spise i de næste to år, når jeg hører det om at det burde være ok at veje helt ned til 50kg når man er så høj... uanset alder... Det giver sgu mig lyst til at hoppe direkte tilbage i anoreksien og tabe 20kilo eller sådan noget.. for hvis de 50kilo stadig er 'normale', så bliver man jo nødt til at veje endnu mindre for at være decideret tynd. Dvs jeg ville blive nødt til at gå helt ned på 40-45 og tak, så ville jeg være død inden... Da jeg sidst vejede 45kg var jeg 15 år og jeg var uhyre tæt på at dø. tænk hvor tæt det er på de 50kg.

Prøver bare lige at illustrere hvordan en anorektisk tankegang ser ud, sådan gør min i hvert fald... nu er jeg heldigvis i stand til at lytte til min fornuft efter mange års terapi.

Selvfølgelig er der mennesker der slet ikke har nogen muskler nærmest og som har surrealistisk små knogler, som måske kan fungere med en så lav vægt, men det er godt nok et fåtal..

Puha langt indlæg og sry hvis jeg lyder sur, det er bare fordi det virkelig rammer mig føler jeg...
14 år14. februar 2010 kl. 15:21
Prøv bare at tænke på at det også er ok at veje 71. BMI er stadig bare noget man kan tage udgangspunkt i. Og det eneste jeg siger er også bare at du, FrederikkeA, skal tillade dig selv at spise, når du er sulten uden at sulte dig bagefter.
Du er i gang med at udvikle dig og har brug for energien. Prøv blot at tænke på at hjernen består af 60 % fedt og hvis der ikke er fedt nok så går det ud over den.
14 år14. februar 2010 kl. 17:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });