Hvordan gør i?

Du læser en tråd i debat > motion

re: Hvordan gør i?
Først vil jeg sige, flot at du kom afsted idag og har sat det mål om at komme ud en gang om dagen.
Prøv at slå tankerne fra og opleve/nyd nuet. Prøv at kigge rund, hvor du går. Brug dine sanser og observer.
Jeg ved ikke, om det er din tankegang, der stopper dine positive tanker som sådan. Jeg tror, at dit fokus gør, at du glemmer eller overser de gode ting. Alle de små ting, der egentlig er gode nok. Det kender jeg ihvertfald fra mig selv. Ja det kan være svært at bryde vaner, som det lyder til, det din 'negative indstilling' er blevet. Det gode er, at det kan lade sig gøre med lidt arbejde :)
En sidste ting, som ikke har så meget relavans, men som jeg alligevel vil give videre, da det har hjulpet mig.
Ofte når man bliver trist eller ked af det, så er der en bagved liggende grund til det. -Også selvom man ikke kan få øje på det. Prøv at søg lidt i det, og spørg dig selv, hvad det var som udløste netop denne bølge af tristhed. Er det noget du kan gøre noget ved, noget du kan ændre på selv? Hvis ja, så gør noget ved det. Nogle gange hænder det, at det er ydre stres/påvirkninger, der gør det. Nogle gange kan man selv gøre noget for at mindste stressen, andre gange må man blot acceptere at sådan er din tilværelse på nuværende tidspunkt.

Nå må hellere gå i gang med opvasken. Forsat god aften :)
13 år16. november 2011 kl. 19:48
For mig var den nemmeste måde at tage et par kondisko på, triptæller og glad musik i ørene og ud i naturen. Først begyndte jeg at gå i ganske almindelig tempo, senere skruet jeg tempoet op, jeg gik så hurtig jeg kunne, sådan gik jeg en til to timer om dagen. Nu cykler jeg i stedet. Ellers ingen træning, for jeg ved at trænne i et lukket lokale er ikke noget for mig, ikke noget jeg kan holde fast ved. Desuden hvis du føler dig deprimeret, gå udenfor, uanset om solen skinner eller ej, dagslyset giver dig energi.
Jeg fandt den bedste motivation hos Chris MacDonald.
Jeg vil prøve at finde et link hvor du kan læse det der har givet mig et spark bag i, måske vil det også virke for dig.
Jeg finder linket, og putter den i næste svar.
Mvh.
Katia
13 år17. november 2011 kl. 10:44
Hej Æblekinden her er linket: fri.dk
Jeg håber at det vil hjælpe dig at blive klar til at komme til målet ; )
Mvh.
Katia
13 år17. november 2011 kl. 10:50
Du nævner problemer med at finde motivation til at gå i gang, og problemer med at tænke positivt. Og ja, det er svært at tænke positivt, hvis man er vandt til at tænke negativt, som du selv er inde på. Det er en vanesag - men selvfølgelig er det mere end det, hvis man er psykisk nede.

Jeg kan give dig følgende øvelse til at tænke mere positivt, jeg engang fik af en terapeut, en gang jeg var helt nede med kærestesorger og misbrugsproblemer: Inden du går i seng skriver du 3 ting ned fra dagen der gjorde dig glad. det kan være en helt lille detalje (en tanke, et minde, en pæn farve, en pæn ting). Tror du, det ville være muligt? Du kan jo overføre det samme på eksempelvis en gåtur, og skrive positive ting om at gå generelt og evt efter en gåtur.

Mht motivation, vil jeg anbefale dig at gå de steder du bedst kan li at gå. Rigtig god ide med skoven! Ellers musik/lydbøger i ørerne så du kan lukke dig lidt inde, hvis du altså ikke synes det er så sjovt. Det er selvfølgelig bedst at være ude i dagslys for psyken, men hvis man har lyst til at gemme sig lidt væk, kan det være rart at gå om aftenen. Og så vil jeg sige....hvis man er helt nede, skal man tvinge sig selv. senere når man får det bedre - OG DET GØR MAN - så bliver det rarere/og får nogle måske endda en fornøjelse.

Derudover vil jeg anbefale dig en gåturs/motions-makker? Er det en mulighed?

Kan du bede personalet om de kan hjælpe dig mere end den ugentlige tur i fx skoven?

I forhold til det praktiske med sko og tøj, så sørg for at du har gode sko og behageligt/varmt tøj - det er SÅ vigtigt, og sørg for at det er nemt at finde frem.

Held og lykke med det, og meld tilbage hvordan det går ;)
12 år24. november 2011 kl. 13:22
ErikaMaria - Undskyld jeg ikke har svaret, men jeg har først set dit svar nu.

Jeg tror næsten, at det er min tankegang, der stopper for de positive tanker, og så selvfølgelig også min tristhed. Men jeg har altid været negativ, helt tilbage til jeg kan huske, og derfor er det rigtig rigtig svært at lave min tankegang og min negative indstilling om. Men jeg arbejder på det!

Puh ja, der er altid tons vis af ting, som gør mig i dårligt humør. Bl.a det med min lave selvtillid, og at jeg føler mig så klam, stor, fed, tyk og ulækker! Føj da.. Og den bliver jo ikke lavet om lige med det samme, det kommer til at tage tid - laaaang tid!

Kærsner - Åhh ja, gid det var så nemt for mig! Men jeg kan slet ikke få mig afsted, medmindre der er en eller anden der hiver mig afsted, og så bliver jeg altid så irriteret på personen.. Det er sjældent, at jeg frivilligt tager afsted.

Jeg vil lige kigge på det link, som du sendte :]

fraadern - Den øvelse er jeg allerede i gang med og har været det i 1½ måned ca. :] Jeg skriver dog både positive og negative ting ned, og så snakker jeg med personalet om det. Så får jeg det ud af systemet, og vi får snakket om de gode ting sammen.

Faktisk besluttede vi i sidste uge, at jeg skal gå med et personale hver mandag, plus dyrke motion i vores hal hver onsdag, så sidste uge var jeg afsted begge dage :] Det var ikke særlig sjovt og hyggeligt, men jeg kom da afsted! Desværre har jeg ikke været henne i vores hal og træne i onsdags, da jeg ikke var hjemme, og i dag havde de personalemøde, og hele eftermiddagen lå jeg i min seng :/ Hmmm.

Mange tak! :]
12 år24. november 2011 kl. 20:24
Godt at du har fået de to faste dage ind, og så vælter det selvfølgelig nogle gange, sådan er det.

Jeg vil dog anbefale dig (med udgangspunkt i hvad der har virket for mig) virkelig at prøve (og jeg ved det kan være så SVÆRT) at komme ud på egen hånd også. Start i det rigtigt små. En tur på 5 minutter to-tre gange om ugen fx. Så kan du altid gøre den længere, hvis du får lyst når du først er ude og gå eller efter noget tid.

Jeg tænker altid, når jeg ikke kan motivere mig selv, at jeg må være "pædagogisk" over for mig selv, dvs ikke starte med store mål, men helt bitte små mål som nærmest føles latterlige.

Jeg ved godt at på kaloriekontoen er 5 min nærmest ligegyldigt, men det er bedre end ingenting, både fysisk og psykisk, og et lille skridt på vejen til mere...

Hvad med mit forslag omkring træningsmakker?
Og må jeg spørge hvilket slags sted du bor, nu du nævner "personale"?
12 år24. november 2011 kl. 20:31
Puuh ja, den bliver svær! Men jeg prøver - men først når jeg er kørt ordentligt ind på mit nye medicin, så jeg kan få lidt mere overskud og lyst.

En træningsmakker. Tjae, jeg har ikke rigtig nogen veninder, og jeg er for genert til at mødes med en fremmede, så der er kun personalet tilbage, og dem dyrker jeg allerede motion med 2 gange om ugen. Så den er lidt svær.

Jeg bor på et bosted for psykisk syge :]
12 år24. november 2011 kl. 21:11
For alle mennesker er det vigtigt at komme ud i dagslyset hver dag.......alene det ville være en god start.....man får motion og lyst til andre ting.....samt kondition....
12 år24. november 2011 kl. 21:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });