Hvor meget motion

Du læser en tråd i debat > motion

re: Hvor meget motion
Dårlig samvittighed.

Jeg tror man skal gøre følgende - hvis man ellers har en tæt besat hverdag: Man skal kikke på sin hverdag og så finde ud af hvor meget tid man kan afsætte til motion. Og så skal man finde ud af hvornår man er mest motiveret og hvornår man realistisk set kan afsætte tid.

Når det er gjort kan man starte derfra. Lidt mere motion end det man laver nu er stadigvæk bedre - men presser man sig selv for hårdt fra starten så ens hverdag (for ikke at tale om partner) bliver sur, så er man meget mere tilbøgelig til at fortsætte.

Jeg startede med 20 minutter to gange om ugen på motionscykel ude på arbejde fordi det var det som jeg kunne dengang. Så fik jeg lyst til mere da jeg havde tabt mig - jeg fik blod på tanden og højt motiveret meldte jeg mig så til step. Så blev jeg igen motiveret for et par uger siden og er nu gået op til 24 minutters cykeltur på arbejdet - 2 gange om ugen. Det er skide hårdt og jeg kan slet, slet ikke overse mere lige nu.

Men jeg overvejer at tage en løbetur i weekenden *hvis* jeg får tid. Dvs hvis jeg ikke får det gjort, så er der ingen dårlig samvittighed - men hvis jeg får det gjort så er det bare godt.

På den måde undgår man helt dårlig samvittighed (nå, ja, næsten) og man kan dyrke mere motion efterhånden som man bliver mere motiveret (og kommer i bedre træning).

Det er også en god idé at finde nogen eller noget (f.eks. en hund) at motionere med. Selv ens børn kan jo cykle ved siden af når man løber (bortset fra at min stadig vælter af cyklen). Og så at gøre det på faste tidspunkter - enten på klokkeslet eller efter noget andet (straks efter frokost, umiddelbart efter børnene er puttet etc), fordi så ved man præcist hvornår man dovner den og man kan ikke undskylde sig med at man bare udsætter det og pludselig er tiden gået og man nåede det ikke.

Bare mine tanker...
17 år11. oktober 2007 kl. 10:39
Tjae .. Jeg er nok i den "frelste" gruppe .. Jeg er inde i en en _meget_ aktiv periode, da jeg forsøger at komme i så god form som muligt inden der er julecup i kickboxing-klubben:

Træner kickboxing tirsdag, torsdag, lørdag (og nogle gange fredag) = 4-5 timer pr. uge
Rotræner mandag, onsdag = 1 time pr. uge
Løbetræner søndag = 30 minutter pr. uge
Styrketræner svageste dele af kroppen (hovedsageligt arme og ryg) 20 min hver morgen. = 2 timer, 20 min
Udstrækning 5-6 gange ugentligt à 30 min = 2,5 - 3 timer pr. uge
Cykler de 10 km, der er frem og tilbage mellem studiet og hjemme ca 3 gange ugentligt = 2 timer pr uge
=> 12,3 - 13,8, hvilket giver mellem 1 time og 45 min til 2 timer pr. dag

Det eneste krav jeg har til mængden af motion er at det skal være nok, men stadig sjovt :)
17 år17. oktober 2007 kl. 11:40
puha, hvor i da er aktive.
Jeg dker ikke anden motion end den der "kommer af sig selv". Det vil sige, jeg cykler på arbejde. Jeg har to jobs, så tit møder jeg om morgenen på det ene job (7 km), cykler til det andet job (ca 5 km) og tilbage igen, inden jeg cykler hjem. Det løber vel op i 24 km cykling på de gode dage. Andre dage er det 14 km og her i min efterårsferie har jeg cyklet 0 km ;o)

Så bor jeg på 5. sal og der får man vel også lidt motion ved at at stædse op og ned af trapperne.
Desuden har jeg to hunde. De bliver luftet tre gange om dagen, nogle dage fire. Jeg dyrker også en del agility med den ene af vovserne og det må da vist også giv noget motion, jeg bliver ihvertfald melt forpustet og svedt af det.
Så ingen fitnesscenter til mig. Jeg har prøvet at eje et dyrt, fint medlemskort, men jeg mødte bare aldrig op.
17 år20. oktober 2007 kl. 12:11
Altså, VeraWang, motion er jo ikke nødvendigvis noget man betaler for. Postbude og andre får ligefrem penge for det.

Så vidt jeg kan se, så får du da masser af motion. En del i hvertilfælde. Altså noget motion. Du kan jo prøve at taste dine motionsdage ind og se hvad det giver i aktivitetsniveau (du kan endda få en smiley for det).

Men nogen af os har stillesiddende fuldtidsjob og ikke mulighed for at cykle på arbejde. Derfor "kommer" der ikke motion "af sig selv" for os. Derfor kan fitness centre faktisk være en rigtig god idé for nogen - også fordi at der er trænere (de hedder vist coaches for tiden) som kan hjælpe een igang eller give råd omkring dårlige knæ, dårlig ryg og så videre. Jeg går ikke i et center pt, men jeg tror at det er fordi der er for langt ind til Århus til et, jeg gik en overgang i en anden kur-periode hvor det ikke lykkedes mig at tabe mig, men fitnessen (spinning) gav mig i hvert tilfælde en slags grundform. Jeg går til step på skolen og det har været godt for mig.

Men jeg skal starte med at cykle på arbejde til foråret. Så er den mindste blevet så gammel at det kan lade sig gøre for min familie. Næste år vil jeg være med i "vi cykler på arbejde"-firma tingen fordi det også er lidt motiverende.
17 år20. oktober 2007 kl. 20:32
Jeg ved godt at motion ikke kun er det der foregår i fitnesscentre :o)

Jeg er meget glad for at jeg har muligheden for at køre på cykel til arbejde. Ikke kun for motionens skyld, men også fordi man er uafhængig af busser, tog, trafik og en masse andre udefrakommende ting, man kan bare køre....fristes næsten til at synge: "jeg er så glaad for min cykel, man kommer hurtigt langt omkring og det fordi på en cykel der går det let som ingenting ;o)

Gad vide om sang tæller som motion....tjekker lige
17 år20. oktober 2007 kl. 21:34
Nej, det gør det ikke, kun hvis man danser til :-)
17 år20. oktober 2007 kl. 21:35
Jeg dyrker aerobic hver dag, på en del forskellige hold, og om søndagen laver jeg også en times vandaeribic, som er en skøn variation.
Jeg har også gået i fitnes center, men for mig er det det eneste sted, hvor jeg får gang i alle mine muskler, og bliver pisket igennem.
Jeg får strukket ordentligt ud, og når jeg går hjem, ved jeg, at jeg har gjort det godt.
Nogen dage er det step og nogen dage er det bodytoning, og 2 gange om ugen er det thai bo, hvor man virkelig får pulsen op og gang i hele kroppen.
Måske du skulle prøve det, man kan blive helt bidt af det
17 år21. oktober 2007 kl. 19:15
Jeg er elitegymnastik, så jeg træner med holdet 2-5 gange om ugen. Desuden træner jeg min smidighed hver dag, og løber ofte en tur. Jeg øver vores serier i gennem mindst én gang om dagen + laver mave-, arm- og rygbøjninger.
16 år7. januar 2008 kl. 12:43
*elitegymnast :D
16 år7. januar 2008 kl. 12:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });