#21 af Calle (slettet)
Motionsplaner i forår/sommer?
Du læser en tråd i debat > motionCalle (slettet)
re: Motionsplaner i forår/sommer?
Har selv problemer med at løbe - akkillessenerne vil ikke rigtigt være med - og her kan jeg til alle andre der måske ikke får dyrket nok motion, fordi det opleves for hårdt: CYKLING - det er rigtigt godt hvis man har tendens til ondt i knæene osv. Og det gode ved cykling er at man kan variere intensiteten meget mere end f.eks. løb. Een dag kan man blæse af sted med høj intensitet for næste bare at rulle afsted en time eller to - selv den form for træning brænder kalorier og styrker led og kapilærer (de små blodårer der forsyner musklerne med blod). Det gør at man får lyst til mere og mere og kommer i en positivt cirkel - altid vigtigt at motionen opleves som rar - det ender med at man ikke kan undvære det .
16 år27. februar 2008 kl. 23:44
iakob
Cykling kan være ret hård ved knæerne hvis man ikke gør det rigtigt. Der er to fiduser:
1. Hold knæerne lige frem i stedet for at svinge benene ud til siden. Så kommer belastningen lige på knæerne og det kan de bedre tåle.
2. Heller mindre gear og flere omdrejninger end omvendt. Hvis man skal bukke sig frem hver gang man træder, så er man i for højt et gear.
Dette er 2 råd jeg hørte for længe siden - så hvis der er nogen cykeleksperter som ved bedre eller som har noget at tilføje - så skriv endeligt.
1. Hold knæerne lige frem i stedet for at svinge benene ud til siden. Så kommer belastningen lige på knæerne og det kan de bedre tåle.
2. Heller mindre gear og flere omdrejninger end omvendt. Hvis man skal bukke sig frem hver gang man træder, så er man i for højt et gear.
Dette er 2 råd jeg hørte for længe siden - så hvis der er nogen cykeleksperter som ved bedre eller som har noget at tilføje - så skriv endeligt.
16 år28. februar 2008 kl. 09:49
Calle (slettet)
Til Jacob: Næ! Det er skam rigtigt nok - cykelekspert ved jeg ikke om jeg er men jeg cykler rigtigt meget og ved en del om det - kadancen skal op og belastningen ned - ellers slides knæene - motionister bør køre med en kadance på ikke under 70-80 o/min - helst oppe i nærheden af 90 (kræver lidt træning og tilvænning) - profferne kører løb med ca. 100-120 o/min - prøv at tælle efter næste gang du ser tour de france :o) De fleste tror man kun rigtigt arbejder, hvis man sejtrækker, men man kan sagtens holde pulsen oppe med høj kadence - så prøv at geare ned og sæt farten op og se hvad der sker. Uanset hvad så er cykling dog mere skånende for knæene end løb - i cykling kan man selv bestemme hvor højt et gear man vil træde og man bestemmer selv om man vil trille lidt i ny og næ. I Odense hvor jeg bor er der en atletikklub, der har en cykelafdeling (OGF), hvor de fleste der cykler er gamle eliteidrætsudøvere, der har fået ødelagt knæene.
16 år4. marts 2008 kl. 09:34
veile
Jeg cykler 30-60 min på motionscykel 6 dage om ugen. Desuden går jeg til callanetics 1½ time om onsdagen.
planlægger desuden at komme i motionscenter i hvertfald lørdag formiddag. Og mine unger synes også det er på tide at vi kommer igang med at svømme en gang om ugen igen.
planlægger desuden at komme i motionscenter i hvertfald lørdag formiddag. Og mine unger synes også det er på tide at vi kommer igang med at svømme en gang om ugen igen.
16 år4. marts 2008 kl. 12:24
bruger slettet
Jeg kan kun anbefale løb. Jeg startede med at løbe 5 min og var ved at dø. Min største bekymring var om jeg skulle besvime på løbe¨båndet. Men så trænede jeg 5 min på forskellige maskiner 4 dage i ugen. Byttede nogle af timerne ud med holdtræning som mave-balle-lår, boksning og pilates(dog var det en engangs forestilling, idet jeg har -tålmodighed). Efter 1 mdr. min form forbedret så meget at jeg var i stand til at løbe 5 km på 28 min.
Og fordi jeg har varieret min trænig så meget, er jeg ikke blevet træt af det. Det fede er også at jeg udfordrer mig selv på mange forskellige måder og så forsøger jeg at løbe 3-5 km to gange i ugen samtidig.
Endvidere kan jeg anbefale youtube.com.
De har nogle okay træningsfilm. Har lavet et link til en her i motion der hedder hjælp.
Det tager jeg hver anden aften i 20 min.
Synes selv min mave er blevet pænere. Men som sagt, tro flytter bjerge ;)
Og fordi jeg har varieret min trænig så meget, er jeg ikke blevet træt af det. Det fede er også at jeg udfordrer mig selv på mange forskellige måder og så forsøger jeg at løbe 3-5 km to gange i ugen samtidig.
Endvidere kan jeg anbefale youtube.com.
De har nogle okay træningsfilm. Har lavet et link til en her i motion der hedder hjælp.
Det tager jeg hver anden aften i 20 min.
Synes selv min mave er blevet pænere. Men som sagt, tro flytter bjerge ;)
16 år10. marts 2008 kl. 07:26