#12 af bruger slettet
Er ikke så meget til kød...
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: Er ikke så meget til kød...
lomm - Tusind tak for lækker opskrift ;) den må jeg prøve... Ja, jeg har også hørt noget om at nogen med bestemte blodtyper ikke behøver så meget kød - har dog aldrig undersøgt det nærmere. HEY, ja æg er godt det synes jeg er lækkert. Jeg får også ofte hytteost til frokost, der er vel også rimelig med protein i?
Iakob - jooo... jeg er nok liiidt underlig HI HI Vidste faktisk ikke det med 5 smagssans. Men her jo ellers blevet tudet ørene fulde med at menneskets tænder og kæber er skabt til at spise kød :)
Det er underligt, for det er blevet "værre" med årene, det med ikke at kunne lide kød. Da jeg var barn spiste jeg lystigt både af medisterpølsen, frikadellerne og gode stege. (måske det er derfor?)
Jeg var ved de Danske Vægtkonsuletner for nogle år siden og kom helt op at diskutere med hende som stod for det. Hun ville have jeg skulle TVINGE kød i mig - i deres program skal der spises meget kød.
- jeg meldte mig hurtigt ud igen! :(
Nok for nu - tak for jeres svar, det er spændende at høre jeres meninger!
Iakob - jooo... jeg er nok liiidt underlig HI HI Vidste faktisk ikke det med 5 smagssans. Men her jo ellers blevet tudet ørene fulde med at menneskets tænder og kæber er skabt til at spise kød :)
Det er underligt, for det er blevet "værre" med årene, det med ikke at kunne lide kød. Da jeg var barn spiste jeg lystigt både af medisterpølsen, frikadellerne og gode stege. (måske det er derfor?)
Jeg var ved de Danske Vægtkonsuletner for nogle år siden og kom helt op at diskutere med hende som stod for det. Hun ville have jeg skulle TVINGE kød i mig - i deres program skal der spises meget kød.
- jeg meldte mig hurtigt ud igen! :(
Nok for nu - tak for jeres svar, det er spændende at høre jeres meninger!
17 år27. oktober 2007 kl. 09:54
Spacy
Hej Helle!
Hm... når du ligefrem ikke kan lide kød, så er der jo ikke meget at gøre ved det. Jeg kan godt forstå at du blev rygende uenig med hende fra vægtkonsulenterne, man skal under ingen omstændigheder tvinge sigselv til at spise noget man ikke kan lide.
Du skal nok få dækket dit proteinbehov v.h.a. fisk, kylling, æg og bønner.
Det med at din blodtype skulle have noget at gøre med hvor meget mavesyre du producerer, synes jeg lyder som helt hen i vejret og m.h.t. hvad vi er skabt til at spise så har vi jo ikke spidse hjørnetænder som kan flænse kød, ligesom de dyr som lever af kød har, derfor tror jeg at vi er skabt som vegetarer.
Dejlig glad: Jeg vil da gerne høre historien om slagteren ;-)
Kan I alle have en rigtig god søndag. Knus fra Spacy. :-)
Hm... når du ligefrem ikke kan lide kød, så er der jo ikke meget at gøre ved det. Jeg kan godt forstå at du blev rygende uenig med hende fra vægtkonsulenterne, man skal under ingen omstændigheder tvinge sigselv til at spise noget man ikke kan lide.
Du skal nok få dækket dit proteinbehov v.h.a. fisk, kylling, æg og bønner.
Det med at din blodtype skulle have noget at gøre med hvor meget mavesyre du producerer, synes jeg lyder som helt hen i vejret og m.h.t. hvad vi er skabt til at spise så har vi jo ikke spidse hjørnetænder som kan flænse kød, ligesom de dyr som lever af kød har, derfor tror jeg at vi er skabt som vegetarer.
Dejlig glad: Jeg vil da gerne høre historien om slagteren ;-)
Kan I alle have en rigtig god søndag. Knus fra Spacy. :-)
17 år28. oktober 2007 kl. 10:19
Bit
Vær du blot glad for, at du ikke er så meget til kød - i hvert fald hvis det især er rødt kød, du undgår. Det skal du endelig ikke forsøge at lave om på. Der er masser af undersøgelser, der viser, at rødt kød forøger risikoen for kræft (f.eks. brystkræft, mave-/tarmkræft og leverkræft) og ledegigt. Rødt kød er ikke bare bøffer, men alt kød - også i f.eks. spegepølser og andre forarbejdede fødevarer - der kommer fra firbenede dyr som svin, kalv, ko, lam, hjort.
Jeg bruger tit Fromage Frais fra Nicolait (Føtex eller Netto) i stedet for eller sammen med lidt mager yoghurt som mellemmåltid. Det er en mager kvark (0,5% fedt), der indeholder hele 8,7 gram protein pr. 100 gram. Jeg har også hørt, at der skulle være kommet noget proteinpasta på markedet, men jeg har ikke prøvet det. Det kunne måske være noget for dig.
Jeg bruger tit Fromage Frais fra Nicolait (Føtex eller Netto) i stedet for eller sammen med lidt mager yoghurt som mellemmåltid. Det er en mager kvark (0,5% fedt), der indeholder hele 8,7 gram protein pr. 100 gram. Jeg har også hørt, at der skulle være kommet noget proteinpasta på markedet, men jeg har ikke prøvet det. Det kunne måske være noget for dig.
17 år29. oktober 2007 kl. 08:44
iakob
Hej Spacey: Jeg bryder mig ikke om at udviklingshistorien bliver draget ind i diskussioner som denne fordi det tit ender som en diskussion meget lig religiøse diskusioner. Men jeg vil lige sige at mennesker ikke er rene kødspisere - som art er vi da sandelig kødspisere. Det hersker det slet ingen tvivl om. Alene det at vi kan fordøje kød viser jo at vi er kødspisere - og vore nærmeste slægtninge (menneskeaberne) spiser altså også kød når lejligheden byder sig.
Samtidigt med at vi har udviklet evnen til at gå på to ben, hænder med mulighed for at gribe om værktøj, en hjerne til at udtænke værktøj, køkkengrej, lækre opskrifter og evnen til at kommunikere under jagt samt evnen til at tæmme ild, så kan vi vel også have udviklet et tandsæt det egner sig godt til at spise forarbejdet kød (men det er bare et gæt fra min side).
Men når det er sagt, så er det lige så oplagt at vi slet, slet ikke har brug for de mængder af kød som spises idag i gennemsnit. Hvis Helle sørger for at få de proteiner hun skal have ifgl kostrådene, så er der da ingen grund til at hun skulle spise kød. Bare fordi vi er udviklet til at spise rå muslinger og laver og biller med grøn fyld, så er der jo ingen der ved deres fulde fem påstår at Helle skal spise det :-)
Nå.. det var bare et lille rant.
Helle, kan du ikke fortælle lidt om hvilken løsning du har valgt?
Samtidigt med at vi har udviklet evnen til at gå på to ben, hænder med mulighed for at gribe om værktøj, en hjerne til at udtænke værktøj, køkkengrej, lækre opskrifter og evnen til at kommunikere under jagt samt evnen til at tæmme ild, så kan vi vel også have udviklet et tandsæt det egner sig godt til at spise forarbejdet kød (men det er bare et gæt fra min side).
Men når det er sagt, så er det lige så oplagt at vi slet, slet ikke har brug for de mængder af kød som spises idag i gennemsnit. Hvis Helle sørger for at få de proteiner hun skal have ifgl kostrådene, så er der da ingen grund til at hun skulle spise kød. Bare fordi vi er udviklet til at spise rå muslinger og laver og biller med grøn fyld, så er der jo ingen der ved deres fulde fem påstår at Helle skal spise det :-)
Nå.. det var bare et lille rant.
Helle, kan du ikke fortælle lidt om hvilken løsning du har valgt?
17 år29. oktober 2007 kl. 09:50
Spacy
Gud fader bevares (åh nej) kors i røven (også for religiøst?)
Har du ikke andet at bruge din arbejdstid til???
Har du ikke andet at bruge din arbejdstid til???
17 år29. oktober 2007 kl. 14:21
iakob
Spacy
Hej.. jeg mente jo ikke noget slemt. Du må undskylde hvis jeg trådte dig over tæerne.
17 år29. oktober 2007 kl. 15:25
bruger slettet
Konklusion
ved ikke helt om de sidste 3 indlæg er skrevet med glimt i øjnene, men anyway...
Jeg var ved min sygeplejerske og blive vejet i tirsdags, hun synes jeg lever rigtig sundt! :) Jubiii... :D
Vi blev enig om at jeg skulle spise nødder, avocado og ost i stedet (som jeg elsker) og bliv ved med at spise det sunde fisk ofte! Det vi dække mit proteinbehov. Som hun sagde er det vigtigere lige nu, at jeg er MÆT og TABER mig. Jeg skal ikke hænge mig så meget i om jeg får div. vitamner. - for så er det at det bliver uoverskueligt og surt dette projekt! - hvilket jeg kan give hende ret i!
Så jeg spiser det jeg har lyst til - lever sundt, så skal det s.. nok gå! :D
17 år4. november 2007 kl. 11:06
iakob
re: Konklusion
De sidste tre indlæg var et direkte resultat af at jeg kan være et kødhovede nogen gange. Jeg elsker at diskutere politiske og videnskabelige emner og nogen gange kan jeg desværre ikke holde mig tilbage i forummer hvor den slags debat ikke er passende.
Hvis du er bange for vitaminer og mineraler, så tag en multivitaminpille hver dag. Det gør jeg.
Jeg overvejer også at tage en kalktablet hver dag for at forebygge skøre knogler - jeg er jo en kvinde på snart 40. Hvad ved I andre om kvinder og kalk?
Men godt at høre at din læge ikke er bekymret.
Hvis du er bange for vitaminer og mineraler, så tag en multivitaminpille hver dag. Det gør jeg.
Jeg overvejer også at tage en kalktablet hver dag for at forebygge skøre knogler - jeg er jo en kvinde på snart 40. Hvad ved I andre om kvinder og kalk?
Men godt at høre at din læge ikke er bekymret.
17 år5. november 2007 kl. 10:09
bruger slettet
re: Konklusion
Jeg ved at min mor har store problemer i retningen af skøre knogler. Osteperoses - ej det hedder det ikke , men noget der hen ad...
Det er arveligt, så tjek ved dine forældre og søskende hvordan de har det.
Det er SUPER godt med en kalktabelet. Men det kan din læge helt sikkert snakke med om...
Det er hvad jeg ved... :)
Det er arveligt, så tjek ved dine forældre og søskende hvordan de har det.
Det er SUPER godt med en kalktabelet. Men det kan din læge helt sikkert snakke med om...
Det er hvad jeg ved... :)
17 år5. november 2007 kl. 20:08
Jeg er heller ikke den store koedspiser, saa jeg forstaar dit problem. Har ogsaa forsoegt mig med boenner, tofu osv, og omend jeg er vild med boenner, saa kan jeg ikke spise dem for tit pga bivirkningerne, og mht tofu synes jeg det er svaert at faa til at smage godt. Man kan godt koebe bearbejdede produkter (fra AlproSoja), det smager helt godt men er ret dyrt.
Jeg er nu blevet enig med mig selv om at min krop nok bare ikke har det vilde behov for store maengder protein. Har senere laest at jeg pga min blodtype ikke har meget mavesyre, og derfor ikke kan fordoeje roedt koed saerlig godt, saa maaske er der en reel grund til at jeg ikke er saa vild med det.
Jeg synes dog ikke det er voldsomt svaert at komme op omkring de 15% - jeg spiser somregel lidt kogt skinke eller hamburgerryg paa min rugbroed til frokost, det behoever blot vaere ca 40-50g per dag, idet der ogsaa er protein i fx noedder, korn-produkter samt maelkeprodukter som fx youghurt. Jeg spiser selv youghurt m. muesli til morgen, og grovkiks m. jordnoeddesmoer til mellemmaaltid. De dage du spiser fisk behoever du jo ikke ogsaa at spise koed. Du kan jo ogsaa tage en aeggekage en gang imellem, eller fx en taerte - der skal jo baade aeg og maelkeprodukter i.
Jeg kan give dig en rigtig god opskrift paa pasta m. boenner eller kikaerter (4 pers)
Hak 1 loeg + 1 fed hvidloeg
Svits i en smule olivenolie (tilsaet evt lidt salt saa det ikke braender paa)
Tilsaet 1-2 tsk mild paprika, svits max 1 min
Tilsaet 3-4 daaser kogte boenner eller kikaerter (eller mix) MED vaeske
Tilsaet en bouillon terning og lad koge ca 10min
Tilsaet ca 200g pasta (en lille type) samt ekstra vand (lidt ad gangen, det skal vaere lidt suppe agtigt, men ikke overdrevet)
Kog til pastaen er moer, smag til med salt
Det kan godt vaere portionen er lidt stor - jeg er vant til at spise meget, men kan se at nogle folk herinde lever paa meget lidt. Ifoelge beregningen, indeholder den ca. 5200KJ (til 4 pers). Man kan selvfoelgelig altid fjerne lidt af pastaen.
Boenner er ogsaa rigtig gode men fx loeg, guleroedder, selleri og champignon der svitses i lidt olie (+ evt hvidloeg). Boenner tilsaettes sammen med en daase flaaet tomat og bouillon. Tilsidst en lille portion hakket chorizo, der er en roeget spansk salami. Der skal kun meget lidt i, da den giver meget smag.
Mvh Lone