lomm - Tusind tak for lækker opskrift ;) den må jeg prøve... Ja, jeg har også hørt noget om at nogen med bestemte blodtyper ikke behøver så meget kød - har dog aldrig undersøgt det nærmere. HEY, ja æg er godt det synes jeg er lækkert. Jeg får også ofte hytteost til frokost, der er vel også rimelig med protein i?
Iakob - jooo... jeg er nok liiidt underlig HI HI Vidste faktisk ikke det med 5 smagssans. Men her jo ellers blevet tudet ørene fulde med at menneskets tænder og kæber er skabt til at spise kød :)
Det er underligt, for det er blevet "værre" med årene, det med ikke at kunne lide kød. Da jeg var barn spiste jeg lystigt både af medisterpølsen, frikadellerne og gode stege. (måske det er derfor?)
Jeg var ved de Danske Vægtkonsuletner for nogle år siden og kom helt op at diskutere med hende som stod for det. Hun ville have jeg skulle TVINGE kød i mig - i deres program skal der spises meget kød.
- jeg meldte mig hurtigt ud igen! :(
Nok for nu - tak for jeres svar, det er spændende at høre jeres meninger!
#12 af bruger slettet
Jeg er heller ikke den store koedspiser, saa jeg forstaar dit problem. Har ogsaa forsoegt mig med boenner, tofu osv, og omend jeg er vild med boenner, saa kan jeg ikke spise dem for tit pga bivirkningerne, og mht tofu synes jeg det er svaert at faa til at smage godt. Man kan godt koebe bearbejdede produkter (fra AlproSoja), det smager helt godt men er ret dyrt.
Jeg er nu blevet enig med mig selv om at min krop nok bare ikke har det vilde behov for store maengder protein. Har senere laest at jeg pga min blodtype ikke har meget mavesyre, og derfor ikke kan fordoeje roedt koed saerlig godt, saa maaske er der en reel grund til at jeg ikke er saa vild med det.
Jeg synes dog ikke det er voldsomt svaert at komme op omkring de 15% - jeg spiser somregel lidt kogt skinke eller hamburgerryg paa min rugbroed til frokost, det behoever blot vaere ca 40-50g per dag, idet der ogsaa er protein i fx noedder, korn-produkter samt maelkeprodukter som fx youghurt. Jeg spiser selv youghurt m. muesli til morgen, og grovkiks m. jordnoeddesmoer til mellemmaaltid. De dage du spiser fisk behoever du jo ikke ogsaa at spise koed. Du kan jo ogsaa tage en aeggekage en gang imellem, eller fx en taerte - der skal jo baade aeg og maelkeprodukter i.
Jeg kan give dig en rigtig god opskrift paa pasta m. boenner eller kikaerter (4 pers)
Hak 1 loeg + 1 fed hvidloeg
Svits i en smule olivenolie (tilsaet evt lidt salt saa det ikke braender paa)
Tilsaet 1-2 tsk mild paprika, svits max 1 min
Tilsaet 3-4 daaser kogte boenner eller kikaerter (eller mix) MED vaeske
Tilsaet en bouillon terning og lad koge ca 10min
Tilsaet ca 200g pasta (en lille type) samt ekstra vand (lidt ad gangen, det skal vaere lidt suppe agtigt, men ikke overdrevet)
Kog til pastaen er moer, smag til med salt
Det kan godt vaere portionen er lidt stor - jeg er vant til at spise meget, men kan se at nogle folk herinde lever paa meget lidt. Ifoelge beregningen, indeholder den ca. 5200KJ (til 4 pers). Man kan selvfoelgelig altid fjerne lidt af pastaen.
Boenner er ogsaa rigtig gode men fx loeg, guleroedder, selleri og champignon der svitses i lidt olie (+ evt hvidloeg). Boenner tilsaettes sammen med en daase flaaet tomat og bouillon. Tilsidst en lille portion hakket chorizo, der er en roeget spansk salami. Der skal kun meget lidt i, da den giver meget smag.
Mvh Lone