Er ikke så meget til kød...

Du læser en tråd i debat > kost

Er ikke så meget til kød...
Jeg har aldrig været den store kødspiser. vil hellere bruge mine kalorier på godt brød, pasta og kartofler. :D Men som nogen har fortalt mig; mætter det ikke nær så meget. Hvad skal jeg så spise? Bønner og linser har jeg forsøgt mig med, men nej heller ikke her er jeg begejstret.
Er ellers ikke kræsen synes jeg... Hmmmm.... :D
Nogen god råd for at jeg får de nødvendige vitaminer, proteiner, og ikke mindst; bliver mæt...? :D
17 år23. oktober 2007 kl. 20:02
re: Er ikke så meget til kød...
Helle kan du lide fisk? Det er en god ide at spise fisk i stedet for kød. Jeg har førhen heller ikke været så vild med kød. Men så mødte jeg en slagter *gg* nå men det er en heeeelt anden snak ;-).

Ellers prøv med lidt kylling. Det føles ikke så tungt som kød. Men mætter godt og giver dig nogle proteiner. Jeg bliver selv bedre mæt hvis jeg til aften spiser grøntsager med kød, kylling eller fisk fremfor med brød eller kartofler/pasta. Der er stor forskel i måde at være mæt på. Det er vist noget med blodsukkert at gøre. Om det er madvarer med et lavt indhold af gly...... *host* noget. Der er sikkert andre som ved mere om det end mig.
17 år24. oktober 2007 kl. 09:35
Æg er der også protein i - og mælk.

Mætter eller ikke mætter... det ved jeg ikke. Men en vis del af din kost *skal* jo være proteiner. Hvis du opfylder det, så har du intet problem. Hvis jeg var dig, så ville jeg få fat i nogle vegetar-kogebøger og se hvad der er af retter deri (eller kikke lidt på nettet).
17 år24. oktober 2007 kl. 12:31
Hejsa,
Jeg er vegetar, men spiser fisk engang imellem. Hvis du kan lide fisk er det en virkelig god kilde til proteiner og vitaminer man ellers mest får fra kød! Ellers kan tofu tilberedes på adskillige måder, det tager smag fra hvad man nu end laver det med, så det behøver ikke være kedeligt;-) Spinat, nødder, soya i forskellig form-man kan faktisk få soyapølser der smager helt fint. Æg ja, og bare grøntsager... Prøv med flere grøntsager og mindre pasta fx, kombinationen er god nok, men måske skal forholdene ændres. God fornøjelse
17 år24. oktober 2007 kl. 13:38
Uhmmm... ja fisk elsker det (fik det så sent som til aftensmaden i dag) og får de fleste uger også en smily på fisk! :D

Jeg har flere vegetar kogebøger som anbefaler tofu, polenta mv. meeeen jeg kan ikke rigtig forliges med det :(

Nødder er jeg begyndt at få lidt mere af, men min proteinsmily er stadig trist :(

Tak for jeres gode råd - tror jeg lige skal finde nogle gode kyllingeopskrifter på nettet...
17 år25. oktober 2007 kl. 20:56
Er det al kød du har problemer med? Hvad med hakket kød? Kød som skinkemignon og skinkemørbrad kan skæres ud i fine, tynde skiver - så kan det være at det ikke er så slemt.

Jeg spørger fordi jeg selv er kødspiser og forstår ikke lige hvad det er med kød, som du har problemer med.
17 år26. oktober 2007 kl. 10:18
Hej Helle!
Jeg elsker kød, så jeg har også lidt svært ved at forstå hvorfor der er mennesker som ike bryder sig så meget om det, men smag og behag er jo da - heldigvis - forskellig.
Jeg synes du skal prøve nogle gode udskæringer f.eks. oksemørbrad el. hvad med lammefilet? Det er ikke fedt som andet lam - ryg og kotelet. Det her hører godt nok til i den dyre ende, men er det ikke bedre at få noget virkeligt godt engang imellem og så spare på det billige. Hvis du forstår hvad jeg mener. Nogle gange har vores Superbrugs hjortemørbrad fra Australien, normal koster det 130 kr. for 4-500g. men efter 2 dage sætter de det gerne ned til 50 kr. for det samme. Prøv at holde øje med sådan noget, det er virkeligt lækkert. Har du prøvet at marinere dit kød? (du skal ikke købe det marineret). LIdt olie, balsamico, hvidløg m.m. el. allerbedst rødvin, giver en god smag. Den smugle ekstra kcal. der kommer med betyder efter min mening, ikke alverden og du behøver så ikke olie til stegning.
Bare prøv at eksperimentere lidt, det kan aldrig skade og husk at kød ikke indeholder kulhydrater.
17 år26. oktober 2007 kl. 12:46
Hej Spacy og iakob.
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke er så meget til kød. Jeg har ALDRIG kunnet lidt andet end hamburryg til pålæg og med årene er det blevet mindre og mindre... Får en underlig fornemmelse i kroppen! Jeg er mest til rejer, fisk, fiskefrikadeller og andet i den dur. Og skal jeg stå og vælge mellem et stykke kød og godt brød eller ost, vælger jeg IKKE kød!
Forstår godt i synes det er lidt underlig, det kender jeg mange som gør... HI HI ;)
17 år26. oktober 2007 kl. 19:22
Nå ja... og jeg har førsøgt med MEGET forskelligt. Har jo en mand som ELSKER kød ;)
17 år26. oktober 2007 kl. 19:22
Det var ikke fordi jeg synes det er underligt. Jeg kender folk som ikke kan lide ost, ikke kan lide øl etc etc. Men jeg kender det ijo kke på egen krop. Du formulerer det således: "ikke den store kødspiser" og ikke således: "jeg kan ikke lide kød", så derfor tror jeg at der er tale om noget andet end at du ikke kan lide smagen af kød.

Vidste du i øvrigt at den femte smagssans (ud over salt, surt, bittert og sødt) er kød-smag? Den hedder rigtigt noget med 'u' som jeg hverken kan stave til eller sige. Så det kan være at det er den smag du bare ikke kan lide?

Eller er det noget helt andet?

Som sagt, jeg er bare nysgerrig og spørger ikke fordi jeg synes det er mærkeligt (jo, lidt måske - men mere 'anderledes end jeg' end decideret 'mærkelig' :-).
17 år26. oktober 2007 kl. 20:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });