Olie i smoothies, men hvilken?

Du læser en tråd i debat > kost

re: Olie i smoothies, men hvilken?
Plasticpal du komplicere tingene en del, men det er jeg kun super glad for :-) Jeg ved nemlig nærmest ingenting om lige det her emne. Og sytnes desværre det er lidt "sort snak" det jeg kan finde på nettet om det.

Og egentligt vil jeg gerne finde den allerbedste olie til mine smoothies og så bruger jeg olivenolie til at stege i, og engang imellem raps olie (men ved ikke om det er dumt om det har et for højt indhold af flerudmættede fedtsyrer?)

Hvis du lige har en olie i baghånden som også indeholder de to ting vi ikke selv kan producere må du gerne give mig et praj :-) Men ellers vil jeg lige google det lidt og se om jeg kan finde den optimale olie til uopvarmede ting.

Og mange tak for hjælpen.
12 år11. januar 2012 kl. 13:38
Du skal i hvert fald passe på med varmen, hvis du steger i rapsolie.

Et godt bud til din smoothie tror jeg er halvt rapsolie, halvt vindruekerneolie.

Og, ingen årsag. :-)
12 år11. januar 2012 kl. 13:49
Super tak skal du have :) Raps og vindruekerneolie er jo tilmed meget billigt det er jo et plus. Syntes virkelig at fx. hørfrø olie er noget pebret i prisen

Jeg bruger bare mest rapsolie hvis jeg steger noget hvor smagen af olivenolie ikke rigtig passer ind, som fx. fisk. Bruger du altid olivenolie? Eller kender du en anden smags neutral olie der er god til stegning?
12 år11. januar 2012 kl. 14:03
Ofte tørsteger jeg, men ellers ja, olivenolie. Synes det passer fint til fisk.

Kender desværre ikke lige andre olier der er gode til stegning, men de findes da helt sikkert.

Men fisk kan vel tilberedes ved forholdsvis lav varme? ..Så er rapsolie jo fint.
Det er heller ikke det værste, du kan stege i. Jeg ville selv bruge raps, hvor oliven ikke passede.
12 år11. januar 2012 kl. 15:14
vindruekerneolie er den der har den højeste mængde umættede og flerumættedefedtsyrer.... det giver plads til brug af mere kød der jo som oftest indeholder mættet fedt... vindruekerneolie er også smagsneutral
12 år11. januar 2012 kl. 15:24
Plasticpal du har ret i det med fisken og lav varme :-)
Mrs credible jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener med vindruekerneolie og kød? Kan du skære det lidt ud i pap? ;-)
12 år11. januar 2012 kl. 15:45
altså når du indtager kød og mejeriprodukter så indeholder disse varer næsten udelukkende mættet fedt... den lettemåde at kende forskellen på mættet og umættet fedt er at mættet som oftest kommer i fast form (stegefedt, fedtkant, smør osv) og umættet i flydende form (olier i de forskellige arter..) det betyder dog ikke t de forskellige produkter udelukkende indeholder den ene eller den anden slags... vindruekerneolie og rapsolie er de to typer olie der indeholder højeste mængde umættede og flerumættede fedtstoffer som eller er svære at få bygget ind i en fedtfattig kost.. det er den slags fedt der også hovedsageliget forekommer i nødder hørfrø og avokado og det er derfor alle slankekure anbefaler at an indtager specifikt de ting..
Når du så skal have balancen til at gå op i fedtregnskabet hvor man helst skal have ligeligt fordelt af de tre forskellige typer fedt ender man som oftest med at have for høj mængde mættet fedt selv om man ellers spiser fornuftigt da man som oftest får sit fedtbehov dækket af magert kød...

altså konklusion; hvis man indtager olier med højt indhold af umættet og flerumættet fedt gør det situationen lettere at indtage proteiner fra kød da der så vil komme ligevægt i fedtstofferne... håber det gav mening... :)
12 år11. januar 2012 kl. 16:13
Tak for den fine forklaring, det gav mening :)
12 år11. januar 2012 kl. 16:22
Forresten det du skriver mrs credible om at man ofte får for meget mættet fedt hvordan undgår man så det?

Er det ved at bruge olie hvor man kan istedet for smør/magarine, som fx. til stegning og bagning?
12 år12. januar 2012 kl. 09:59
ja... og fx vælger hele stykker kød frem for hakket samt vælger mejeriprodukter med lavt fedt indhold
12 år12. januar 2012 kl. 12:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });