#2 af bruger slettet
Olie i smoothies, men hvilken?
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: Olie i smoothies, men hvilken?
Jeg ville vælge en smagsneutral olie som f.eks. rapsolie.
12 år10. januar 2012 kl. 19:06
Anders A
+1 for rapsolie
Det har en fornuftig fedtsyreprofil og er, som sagt, forholdsvis smagsneutral.
Den er dog ikke god at stege i, men det gælder alle olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer.
Er fedtsyreprofilen alt du går op i, kan der findes bedre. Jeg har selv fået anbefalet Udo's Choise, men det skulle eftersigende ikke smage ret godt.
Det har en fornuftig fedtsyreprofil og er, som sagt, forholdsvis smagsneutral.
Den er dog ikke god at stege i, men det gælder alle olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer.
Er fedtsyreprofilen alt du går op i, kan der findes bedre. Jeg har selv fået anbefalet Udo's Choise, men det skulle eftersigende ikke smage ret godt.
12 år10. januar 2012 kl. 21:02
krysser (slettet)
Jeg ville vælge olivenolie eller hørfrøolie. Jeg synes nemlig ikke rapsolie er smagsneutral, og jeg ville heller aldrig bruge den i en dressing, da jeg sagtens kan smage den.
Håber du finder den rigtige for dig :o)
Håber du finder den rigtige for dig :o)
12 år10. januar 2012 kl. 21:19
Vira
Tak for jeres svar :) Lige nu bruger jeg sesam olie men det var simpelthen bare fordi det havde jeg
Plasticpal : fedtsyre profil må jeg tilstå jeg aldrig har hørt om. hvad er det?
Dte med at stege i olie, hvordan ved man om den olie man bruger er god til at stege i?
Plasticpal : fedtsyre profil må jeg tilstå jeg aldrig har hørt om. hvad er det?
Dte med at stege i olie, hvordan ved man om den olie man bruger er god til at stege i?
12 år10. januar 2012 kl. 22:04
Anders A
Hej Vira
"Fedtsyreprofil" beskriver forholdet imellem mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer.
Du kan under "mine smilies" her på siden, se et forslag på hvordan fedtsyrefordelingen i din kost, bør se ud.
Ang. stegning, så er de "sundeste" olier som regel ikke ret gode, da der ved for kraftig varmepåvirkning, let dannes transfedtsyrer.. Kig på hvor højt indholdet af flerumættede fedtsyrer er. Jo højere, jo mere varmefølsom.
Jeg bruger selv olivenolie til at stege i. Det holder lidt bedre til varme end rapsolie, men er knapt så "sundt". (Sundt = indeholder meget af, hvad de fleste får for lidt af)
"Fedtsyreprofil" beskriver forholdet imellem mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer.
Du kan under "mine smilies" her på siden, se et forslag på hvordan fedtsyrefordelingen i din kost, bør se ud.
Ang. stegning, så er de "sundeste" olier som regel ikke ret gode, da der ved for kraftig varmepåvirkning, let dannes transfedtsyrer.. Kig på hvor højt indholdet af flerumættede fedtsyrer er. Jo højere, jo mere varmefølsom.
Jeg bruger selv olivenolie til at stege i. Det holder lidt bedre til varme end rapsolie, men er knapt så "sundt". (Sundt = indeholder meget af, hvad de fleste får for lidt af)
12 år10. januar 2012 kl. 22:49
Vira
Hej plasticpal tak for udybningen :) Det med at å efter en olie med flest fleruudmættede fedtsyrer til at stege i, står det på flasken?
Og den olie jeg putter i min smoothie skal den også være med flest lerudmættede fedtsyre?
Og den olie jeg putter i min smoothie skal den også være med flest lerudmættede fedtsyre?
12 år11. januar 2012 kl. 00:40
Anders A
Ja, det står som regel på flasken, hvordan fedtsyrerne er fordelt.
Men det er, som sagt, et for højt indhold af flerumættede fedtsyrer der er uheldigt til stegning.
Ja, olien til din smoothie bør have et højt indhold af flerumættede fedtsyrer.
(Det er i denne gruppe du finder de "essentielle fedtsyrer". Altså de kroppen ikke selv kan fremstille.)
Så det korte af det lange:
- Lavt indhold flerumættet, til stegning.
- Højt indhold flerumættet, når olien indtages uopvarmet.
Men det er, som sagt, et for højt indhold af flerumættede fedtsyrer der er uheldigt til stegning.
Ja, olien til din smoothie bør have et højt indhold af flerumættede fedtsyrer.
(Det er i denne gruppe du finder de "essentielle fedtsyrer". Altså de kroppen ikke selv kan fremstille.)
Så det korte af det lange:
- Lavt indhold flerumættet, til stegning.
- Højt indhold flerumættet, når olien indtages uopvarmet.
12 år11. januar 2012 kl. 12:25
Vira
Tak for forklaringen :-) Hvad bruger du selv til at stege i? virker til du har virkelig styr på det.
Der står godt nok ikke noget på min sesam olie flaske, men kan se på nettet at den har 44% flerudmættede fedtsyrer. Er det et højt tal?
Der står godt nok ikke noget på min sesam olie flaske, men kan se på nettet at den har 44% flerudmættede fedtsyrer. Er det et højt tal?
12 år11. januar 2012 kl. 12:44
Anders A
Jeg bruger selv olivenolie, og passer på med varmen.
Det skal man, så vidt jeg ved, med alt fedtstof, der er flydende ved stuetemperatur.
Og ja, 44% er et højt indhold (olivenolie er under 10).
Der findes dog mange forskellige flerumættede fedtsyrer, så det er værd at undersøge fordelingen her også.
Der er 2 kroppen ikke selv kan lave (essentielle).
Linolsyre
Alfa-linolensyre
Uopvarmet, mener jeg raps og hørfrø er rigtigt gode på pris/kvalitet, men tror bestemt ikke sesamolie er det dårligste valg.
Beklager i øvrigt hvis jeg kompliserer tingene for meget. :-)
Det skal man, så vidt jeg ved, med alt fedtstof, der er flydende ved stuetemperatur.
Og ja, 44% er et højt indhold (olivenolie er under 10).
Der findes dog mange forskellige flerumættede fedtsyrer, så det er værd at undersøge fordelingen her også.
Der er 2 kroppen ikke selv kan lave (essentielle).
Linolsyre
Alfa-linolensyre
Uopvarmet, mener jeg raps og hørfrø er rigtigt gode på pris/kvalitet, men tror bestemt ikke sesamolie er det dårligste valg.
Beklager i øvrigt hvis jeg kompliserer tingene for meget. :-)
12 år11. januar 2012 kl. 13:18
Og jeg spiser som regel smoothie om morgenen, men er det ligemeget hvilken olie jeg putter i? Jeg syntes ikke jeg kan finde noget fornuftigt om det