Julemad

Du læser en tråd i debat > kost

re: Julemad
Hmm jule-slanke-slikke-råd... Det kommer jo helt an på hvilke kostretninger man følger.

Mine strategier er at til de 2 julefrokoster jeg ved jeg skal til, der vil jeg spise alt det pålæg jeg kan komme af sted med uden brød. Jeg vil nyde alkohol til den ene julefrokost, til den anden kan jeg sagtens nøjes med dansk vand og te. Desserter vil jeg smage på,1-2 skefulde er rigeligt.

Juleaften vil jeg simpelthen nyde alt det som jeg overhovedet kan komme i nærheden af. Det bliver helt sikkert en aften uden alkohol, men alt det hygge og slik og nødder og frugt jeg måtte have lyst til. Især risalamanden glæder jeg mig helt vildt til.

Alle andre dage skal så vidt muligt være helt almindelige dage, men jeg er bange for det kan blive lidt svært, da vi allerede tager på julebesøg den 16. og ikke kommer hjem til egne kødgryder før den 28.
12 år30. november 2011 kl. 22:09
Man kan godt hygge sig uden mad. Der er jeg enig.

OG at vi glemmer hvad julen egentlig går ud på, bare fordi det går op i mad, der er jeg stået af.

Jeg glæder mig til at stå og lave julemaden, selvom det tager rigtigt mange timer, og den bliver ikke i slankeudgave. Julen er herternes fest, og jeg ved mine børn glæder sig lige så meget som mig til at sidde og nyde maden i godt selskab. Er sikker på at hvis de skulle vælge mellem gaver og maden, så faldt deres valg på maden, og de er 13 og 15 år. Synes det er fint at skære ned, hvis man er til mange arrangementer, men ikke på seleste juleaften. Der giver jeg den altså også fuld skrue, og måske bliver jeg skidt tilpas af alt det sukker og slik, men så er jeg den erfaring rigere.

Mit bedste juleguf er klementiner og de store juleappelsiner, så der er jeg heldig. Kan ikke så godt lide marcipan.

Hvad med at overtrække noget frugt med en god mørk chokolade. Begge dele er ikke det værste man kan få.

Ellers vil jeg tro diabetsforeningen har nogle gode opskrifter.

Rigtig god december allesammen.
12 år2. december 2011 kl. 14:51
jeg spiser kun julemad juleaften...er ikke typen der kan andet. Det ved jeg og det hjælper ikke blive sur det er sådan kroppen er....
12 år2. december 2011 kl. 15:26

Af kok Bent J. Megzari Andreasen, Dansk Vegetarforening

NØDDESTEG
- med champignons i filodej

Ingredienser:
? 2 stænger selleri skåret i tern
? 1 porre i skiver
? 2 løg hakket
? 2 fed presset hvidløg
? 350 g. champignons (eller blandede svampe efter behag) i skiver

Sauteres af i 10 min. i:
? 30 g. olivenolie

Tilsættes:
? 2 ½ dl. grønsagsbouillon (1 grønsagsbouillon-terning opløst i varmt vand)
? Koges igennem.

Drys i denne masse:
? 550 g. nødder som er blendet i foodprocessoren (hasselnødder, cashew nødder, mandler u. skind)
? 30 g. sojamel
? 160 g. rasp
? 2 spsk. hakkede krydderurter (du kan bruge 1 spsk. tørrede provencal krydderurter i stedet for friske)
? Salt og peber

Tilsæt:
? ½ dl. sojafløde (Soya cuisine)

Tilberedning:
? Den optøede filodej lægges ud på bordet i 4 lag. ? Pensl alle lag med olie.
? Læg nøddemassen som en tyk pølse på filodejen og rul den sammen.
? Læg rullen på en bageplade med bagepapir, med filodej åbningen nedad så den ikke åbner sig.
? Pensl med olie
? Bag i ovn i 40 min. ved 180 °C.

kilde: kvindeguiden.dk
12 år2. december 2011 kl. 15:56
Hvad mener du med tomme kalorier? Det kan godt være at det ikke er grønsagssmileyen der får grinet, men man kan spise sig stop mæt for næsten ingen kalorier - det vil jeg ikke kalde tomme kalorier!

Det er da dejligt for dig, at du ikke er glad nok for marcipan, nougat og risalamande til at ville gide spise det, men så har du nok noget andet, kalorierigt, som du elsker. Personligt elsker jeg marcipan, og det er jeg villig til en ekstra gåtur for.
12 år5. december 2011 kl. 13:54
ha ha. Fik risengrød i går aftes ovenpå en stor julefrokost med stegte sild, paneret fiskefilet, medister og gammeldags hvidkål og andet godt. Har ikke tastet ind, og vil heller ikke gøre det. Det var FRIDAG i går, og dem skal der bare være plads til.

God indstilling ablanu. Øget sportslig indsats giver plads til ekstrakalorier, som så kan bruges på noget man nyder. Skal bare begrænse det, så automatpiloten ikke tager over.
12 år5. december 2011 kl. 15:32
Hmm, det er en anden indstilling I har til risengrød, jer som er positive over for den. Hvad laver I den på, bruger I sukker ovenpå, og har I prøvet at indtaste det og se kalorietal samt energisammensætning? Synes det er sjovt at I siger at I bliver mætte af det, for mig er risengrød en dessert/mellemmåltid, jeg synes slet ikke jeg holder mig mæt af det. Jeg arbejder i en børnehave/vuggestue hvor børnene også får det nogen gange, og synes godt jeg kan mærke på dem om eftermiddagen at de ikke har fået noget ordentligt at spise - men måske det bare er mine risengrøds"fordomme" som spiller mig et pus?
Det jeg tænker er at det jo bare er hvid ris = lynhurtige kulhydrater, mælk (lidt protein og fedt) og sukker (igen kulhydrat) og smør (primært fedt), men kunne være sjovt hvis I kendte til energisammensætningen på jeres opskrift..

Mon man kunne lave dem på noget grovere end alm hvid ris, eller ville det blive noget klamt noget??
12 år7. december 2011 kl. 00:14
Jeg bliver dejlig mæt af risengrød, men bruger ikke smørklat på, og laver den af skummetmælk.

Til gengæld bliver jeg hamrende sulten af at spise æbler, og skal jeg have en salat, så skal der godt med proteiner i, for ellers så er jeg hamrende sulten efter bare et par timer. Tror vi optager fødevarer forskelligt. Derfor kan man heller ikke bare overtage en kur fra en anden og være sikker på samme succes.

Vi skal gøre det som virker for os, og hvis du bliver hurtig sulten efter risengrød, ja så er det bare ikke noget for dig.

Held og lykke her i december allesammen
12 år7. december 2011 kl. 09:51
Jeg plejer at spise ca 300g til aftensmad med ca 5g sukker (og 2g kanel) samt smørklat på ca 5g. Det holder mig mæt længe, så det er fint med mig, giver lidt under 300kcal :)
12 år7. december 2011 kl. 10:58
Jeg har altid opløst en sødetablet i en smule varmt vand i den dybe tallerken så er det let lige at røre rundt....og bruger derfor kun kanel ovenpå.....det smager skønt...
12 år7. december 2011 kl. 16:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });