#2 af Louise79 (slettet)
Julemad
Du læser en tråd i debat > kostLouise79 (slettet)
re: Julemad
Ang julemaden juleaften vil jeg sige at prøv at lave soven kun med sky, og jævn den med Maizena.
Og undlad at spise for meget af fedtet fra kødet.
Og lav evt. rå rødkålssalat, det mætter mere, og er rigtig lækkert, også juleaften.
ang. julefrokosterne:
Undlad fedtstof på brød
Hvis der er mulighed for det så vælg kun magre pålægstyper, eller pålægstyper hvor synlig fedt let kan skæres fra.
Undlad at jævne grønkål, hvidkål mm med fløde, med brug istedet mager mælk.
Brug rigelig grøntsagpynt til maden.
Ang diabetes:
Spørg din gæst om vedk vil spise en smule af det alm. guf, eller foretrækker speciallavet...
Mange med diabetes vil hellere have en smule af det "rigtige". (Taler af erfaring, har selvv type 1-diabetes9
Ønsker vedk sukkerfri alternativer - hvilket også kan gælde andre gæster - så gik under opskrifterne på diabetes.dk - der er en julesektion med småkager, guf etc.
Og undlad at spise for meget af fedtet fra kødet.
Og lav evt. rå rødkålssalat, det mætter mere, og er rigtig lækkert, også juleaften.
ang. julefrokosterne:
Undlad fedtstof på brød
Hvis der er mulighed for det så vælg kun magre pålægstyper, eller pålægstyper hvor synlig fedt let kan skæres fra.
Undlad at jævne grønkål, hvidkål mm med fløde, med brug istedet mager mælk.
Brug rigelig grøntsagpynt til maden.
Ang diabetes:
Spørg din gæst om vedk vil spise en smule af det alm. guf, eller foretrækker speciallavet...
Mange med diabetes vil hellere have en smule af det "rigtige". (Taler af erfaring, har selvv type 1-diabetes9
Ønsker vedk sukkerfri alternativer - hvilket også kan gælde andre gæster - så gik under opskrifterne på diabetes.dk - der er en julesektion med småkager, guf etc.
12 år30. november 2011 kl. 09:39
calcit
Den holdning har min søn med diabetes 1 også.....
Lidt men godt..
Lidt men godt..
12 år30. november 2011 kl. 11:50
Wolfgirl (slettet)
Noget lækkert jeg fandt på for nylig er 1 moset banan, ca. 200g græsk yoghurt(2%) eller skyr, fromage frais, kvark eller hvad man kan lide, oveni en masse kanel! Så bare blande sammen til en masse.. Det er bedre end risalamande!
Derudover har i prøvet yoggis sæsonvariant med æble og kanel? Prøv den, den er god! Og smager af jul
Ligeledes gør Castus frugtstænger med dadler, appelsin og kanel, det er også en sæsonvariant, jule-edition, den er også rigtig god og kan erstatte brunkager og lignende ret godt :) Den smager også rigtig meget af jul..
Og ellers så til julefrokosterne: tag noget der minder om det du spiser til frokost normalt, også i mængde. Fx 2 rugbrøder med magert pålæg og et stort glas vand. Så er man igennem en julefrokost på langt under 500kcal. Drop alkoholen. Drik en lightsodavand i stedet, det er kun kedelige mennesker, der har behov for at alkohol for at have det sjovt :)
Ang. julemad, vælg magert kød, flæskesteg uden svær og fedtkant, and uden skind, kalkun uden skind, bagt juleskinke og lignende kød. Dertil kogte kartofler uden sovs og uden smør. Og en god gang kogte grønsager eller salat lavet af RÅ rødkål og appelsin, måske lidt hakkede mandler. Tag normale portionsstørrelser, fx 150g kød, 150g kartofler, 300g grønt/salat.. Undlad sovs. Så kan en julemiddag sagtens være på kalorieniveau med en hvilken som helst anden aftensmad resten af året.
Gør med juleslik og lignende som med slik resten af året. Tag 2-3 stk når du har gjort dig fortjent til det, eller tag en enkelt dag om ugen hvor du tillader dig at spise for 500kcal juleslik. Sørg for at motionere dem af så du brænder 500kcal mere end du ellers ville have gjort den dag.
Undgå marcipan, nougat, brændte mandler, gløgg, risengrød, risalamande, klejner, fede julekager osv.
Vælg evt. alm. mandler med lidt rosiner, et par brunkager, lidt mørk chokolade, et par lakridser/vingummi/pebermyntepastiller. Gå udenom kaloriebomberne og vælg det, der er nemt at dele op i portionsstørrelse uden at undervurdere mængden man spiser.
Det er nok mine bedste råd :)
Der er absolut ingen grund til at man skulle tage på i julen.
Derudover har i prøvet yoggis sæsonvariant med æble og kanel? Prøv den, den er god! Og smager af jul
Ligeledes gør Castus frugtstænger med dadler, appelsin og kanel, det er også en sæsonvariant, jule-edition, den er også rigtig god og kan erstatte brunkager og lignende ret godt :) Den smager også rigtig meget af jul..
Og ellers så til julefrokosterne: tag noget der minder om det du spiser til frokost normalt, også i mængde. Fx 2 rugbrøder med magert pålæg og et stort glas vand. Så er man igennem en julefrokost på langt under 500kcal. Drop alkoholen. Drik en lightsodavand i stedet, det er kun kedelige mennesker, der har behov for at alkohol for at have det sjovt :)
Ang. julemad, vælg magert kød, flæskesteg uden svær og fedtkant, and uden skind, kalkun uden skind, bagt juleskinke og lignende kød. Dertil kogte kartofler uden sovs og uden smør. Og en god gang kogte grønsager eller salat lavet af RÅ rødkål og appelsin, måske lidt hakkede mandler. Tag normale portionsstørrelser, fx 150g kød, 150g kartofler, 300g grønt/salat.. Undlad sovs. Så kan en julemiddag sagtens være på kalorieniveau med en hvilken som helst anden aftensmad resten af året.
Gør med juleslik og lignende som med slik resten af året. Tag 2-3 stk når du har gjort dig fortjent til det, eller tag en enkelt dag om ugen hvor du tillader dig at spise for 500kcal juleslik. Sørg for at motionere dem af så du brænder 500kcal mere end du ellers ville have gjort den dag.
Undgå marcipan, nougat, brændte mandler, gløgg, risengrød, risalamande, klejner, fede julekager osv.
Vælg evt. alm. mandler med lidt rosiner, et par brunkager, lidt mørk chokolade, et par lakridser/vingummi/pebermyntepastiller. Gå udenom kaloriebomberne og vælg det, der er nemt at dele op i portionsstørrelse uden at undervurdere mængden man spiser.
Det er nok mine bedste råd :)
Der er absolut ingen grund til at man skulle tage på i julen.
12 år30. november 2011 kl. 12:23
Ablanu
Undskyld Bisonheart, men det var da nogle underlige råd.. Det er jo præcis det samme som resten af året, det du prøver at få ned over folk! Det er vel ikke så meget et råd omkring jul, bare slankeråd til hele året, og der er trods alt forskel.. Og hvad er problemet med risengrød, vil jeg gerne høre?
Jeg lytter gerne med her, håber der kommer nogle gode opskrifter uden sødestoffer :)
Jeg lytter gerne med her, håber der kommer nogle gode opskrifter uden sødestoffer :)
12 år30. november 2011 kl. 12:37
calcit
Jeg synes det lyder død kedeligt....marcipan er faktisk godt og undvære risalamande....det vilæ jeg sgu ikke....heldigvis kan man ikke længere spise 3 portioner.....
Husk venner det er ikke julemaden vi bliver fede af det er resten af året...
Jeg elsker rødvin og gløgg...og spiser normalt ikke sovs undtagen lige til traditionel julemad det smager sgu godt....og gode jule småkager....jeg vil smage det hele men det betyder ikke det er i overdrevne mængder.....så marcipan og gløgg er ikke specielt usundt ...det er min mening....at man så ikke allerede nu skal svælge i det er en anden sag.......og julebryg er den eneste øl jeg kan lide...alle dage i året behøver ikke at være ens...
Husk venner det er ikke julemaden vi bliver fede af det er resten af året...
Jeg elsker rødvin og gløgg...og spiser normalt ikke sovs undtagen lige til traditionel julemad det smager sgu godt....og gode jule småkager....jeg vil smage det hele men det betyder ikke det er i overdrevne mængder.....så marcipan og gløgg er ikke specielt usundt ...det er min mening....at man så ikke allerede nu skal svælge i det er en anden sag.......og julebryg er den eneste øl jeg kan lide...alle dage i året behøver ikke at være ens...
12 år30. november 2011 kl. 13:36
Wolfgirl (slettet)
Nu gik mine råd jo på hvordan man kunne gøre julemaden til sund slankemad, fx skære fedt og sværd af stegen og undlade sovs. Og undgå ting som risengrød fordi det er tomme kalorier. Grunden til at jeg slår ned på risengrøden og ikke fx risalamande er at risengrøden ses som et måltid og risalamanden er en dessert. Men begge er tomme kalorier. Dvs. ved risengrøden får man ikke et sundt måltid inden. Så altså hellere spise tomme kalorier som dessert end som selve måltidet.
Self er der ikke meget jul over det hvis man skærer alle de fede kaloriebomber væk, men det er jo et spørgsmål om prioritering. Og man kan godt hygge sig uden mad. Jul er ikke kun mad. Folks madtraditioner ved jul overskygger efterhånden alt andet ved julen, jeg synes det er en smule usmageligt som alt går op i madsvineri og alkohol...
Jeg ved godt at JEG nødig skal snakke madsvineri, så jeg pudser ingen glorier, synes bare der kunne fokuseres mere på familie, samvær, Gud osv end på at skovle mest muligt flæsk og brun sovs indenbords...
Self er der ikke meget jul over det hvis man skærer alle de fede kaloriebomber væk, men det er jo et spørgsmål om prioritering. Og man kan godt hygge sig uden mad. Jul er ikke kun mad. Folks madtraditioner ved jul overskygger efterhånden alt andet ved julen, jeg synes det er en smule usmageligt som alt går op i madsvineri og alkohol...
Jeg ved godt at JEG nødig skal snakke madsvineri, så jeg pudser ingen glorier, synes bare der kunne fokuseres mere på familie, samvær, Gud osv end på at skovle mest muligt flæsk og brun sovs indenbords...
12 år30. november 2011 kl. 15:12
Wolfgirl (slettet)
Okay jeg nævnte self også risalamanden, men ovenstående var også en forklaring på hvad jeg synes der er problemet ved risengrød. De andre ting, synes jeg bare er ting, der er så kalorieholdige at man kan få meget lidt af dem uden at det løber op i enorme kalorietal. Fx kan man ikke spise ret meget risalamande uden at have fået virkelig mange kcal. Altså volumen eller mangel på samme i forhold til kalorieindholdet er uhensigtsmæssig. Det samme gælder marcipan, nougat osv. Det var derfor jeg nævnte netop disse ting. Det er ting jeg aldrig selv ville spise i hvert fald. Personligt synes jeg også selv at en portion cheasy vanilje smager bedre end risalamande så jeg har self ingen problemer med at undvære disse ting.. Synes der er mange andre ting, der frister mere end julemaden.
Men som sagt er det self en prioritering og smagssag... hvad man vil undvære og hvad man ikke vil undvære.. så må man jo betale for det på den ene eller anden måde.. det er jo op til en selv..
Men som sagt er det self en prioritering og smagssag... hvad man vil undvære og hvad man ikke vil undvære.. så må man jo betale for det på den ene eller anden måde.. det er jo op til en selv..
12 år30. november 2011 kl. 16:36
calcit
Er ikke enig i at risengrød er tomme kalorier...jeg har på mine mange slankekure brugt risengrød som er fint måltid hvor man selv på 1000 kalorier dagligt kan tillade sig at spise sig mæt( 2 portioner) når den er kogt på letmælk og mavevenlig...desuden udemærket at varme....og evt. blande med lidt mandelessens og en klat syltede bær hvis man er lækkersulten...så det er min erfaring....
Vi kan spise alt det vi vil, medmindre vi har en fysisk sygdom , det er værd at huske...at nogen af os er for tykke er en anden sag.Hvis man kun spiser julemaden juleaften er det begrænset hvor meget det kan gå galt....
Vi kan spise alt det vi vil, medmindre vi har en fysisk sygdom , det er værd at huske...at nogen af os er for tykke er en anden sag.Hvis man kun spiser julemaden juleaften er det begrænset hvor meget det kan gå galt....
12 år30. november 2011 kl. 18:29
Wolfgirl (slettet)
Ja self, man kan jo godt slå sig løs hvis det kun er juleaften men hvis det lige pludselig også er de andre juledage og 5 julefrokoster, nytår, adventsdage og en masse andet.. så kan det jo godt løbe op.. hvis ikke man holder lidt regnskab.. Jeg mener også man kan spise hvad man vil, såfremt det er med måde, men det betyder self noget hvilke madvarer vi vælger som basis til vores kost. At nogle af os forbliver tynde på trods af et uhensigtsmæssigt valg af fødevarer, er jo ikke ensbetydende med at de er sunde... bare at de har været i underskud..
12 år30. november 2011 kl. 18:37
Jeg vil meget gerne have jeres bedste jule-slanke-slikke råd - opskrifter modtages med stor taknemmelighed!!
Vil også gerne have opskrifterne på diabetes-venligt guf og småkager, da jeg skal bage til et familiemedlem med diabetes.
På forhånd tak.
Lovely