Hvad skal man tro på? :|

Du læser en tråd i debat > kost

re: Hvad skal man tro på? :|
bogen "the china study" omhandler verdens største undersøgelse af mælk. lån den på biblioteket og vurder selv.
personligt har jeg skåret ned på mit mælkeforbrug efter at læse den. men jeg mener at det er ok at spise yogurt 0,1%fedt indtil du er normalvægtig.

13 år23. januar 2011 kl. 18:02
Problemet med mange yoghurter er jo at de indeholder alt andet end frisk frugt :)

Her i huser står den ofte på græsk yoghurt og med blendede bær eller hjemmekogt jordbærgrød.

Hvis det ikke er helt sødt nok, så kan agavenektar hjælpe lidt på det :)

Der er mange meninger om mælkeprodukter. Men det er hverken så skidt eller godt som alle gør det til. Hvis du kan lide det, så nyd det. men vælg de økologiske produkter :)

Mælk gavner på nogle områder og er mindre gavnlige på andre (eller skadelige alt efter hvem man spørger).

Sådan er det også med kaffe, grøn te, rødvin, mørk chokolade, rugbrød og stort set alle ting vi spiser i hverdagen. :)

MVH Mette
13 år27. januar 2011 kl. 15:02
Der er ingen fornuftig og reel forklaring på hvorfor man skal spise yogurt udover det smager godt.
Det har et højt sukkerindhold, indeholder animalsk fedt og bidrager intet til en sund tilværelse.

Det er noget vås at man skal have calcium igennem mælkeprodukter. Tallene er taget udfra en standard vestlig kost som består af 200gr kød om dagen, hvilket indirekte kræver kalk at optage.

Mælk gavner intet, jeg har fuld forståelse for at nogle stadig synes at det er nødvendigt, men det bunder i nogle gamle myter og mejeribranchens konstante påvirkning af vores daglige kost.
Ingen på tro at vi ikke kan leve uden mælk, sålænge du får en alsidig kost får du dækket dit kalkbehov mere end rigeligt.
En alsidig kost består således IKKE af 200gr kød, sovs og kartofler.
13 år27. januar 2011 kl. 18:47
Jeg ser også der ofte er snak om økologiske mejeriprodukter, igen en gang vrøvl fra producenterne for at vildlede og fordreje sandheden af økonomiske årsager.

En økologisk malkeko er en økologisk fupko som faktisk kun modtager 25% af sin føde fra græs, de resterende 75% kommer fra genmanipuleret majs og korn og derved er økologien fordrejet til fordel for ROI (return of investment)

Hvis nogle vil vide hvad genmanipuleret majs, så søg på GMO og få et par chok, det er virkelig en uhyggelig sandhed der toner frem. En sandhed vi som forbrugere ikke bliver korrekt informeret om.
13 år27. januar 2011 kl. 18:54
Det er jo ikke rigtigt at yoghurt er fuldt af sukker, når der eksisterer adskillige sukkerfri yoghurter. Yoghurt er jo også bevist hensigtsmæssigt for tarmfloraen og ikke alene er det den største bidrager til det daglige indtag af kalk, der er svært at opnå uden da der ikke er mange fødevarer med samme store indhold af kalk, men yoghurt hjælper også på immunforsvaret og modvirker at man bliver forkølet ligeså let. Altså jeg vil påstå at jeg har erfaret hvor godt mælk kan være. Min snart 90årige morfar har hver dag i sit liv drukket en halv liter mælk eller mere, og den dag idag har han stadig alle sine egne tænder og de ligner tænderne på en 30årig, og siden jeg selv begyndte at spise yoghurt, er jeg aldrig længere syg, før var jeg altid syg. Så jeg vil nu sige jeg er en stor fortaler for yoghurt :-)
13 år28. januar 2011 kl. 07:13
Jeg er anbefalet af en specilist at spise neutral cultura ( men Ikke yoghurt som er for bearbejdet).... fordi os med lavt stofskifte ikke optaget tilstrækkelige vitaminer / mineraler i kosten....det skulle hjælpe tarmfloraen og dermed optagelsen .....

Da yoghurt kom frem da var det meget fremme at det skulle forhindre kræft....
13 år28. januar 2011 kl. 13:12
Proteiner mætter rigtig meget - hvilket jo er smart, når man gerne vil tabe sig :-) Proteiner er også meget vigtige for os set i et sundhedsmæssigt perspektiv. Mejeriprodukter indeholder mange proteiner. Selvfølgelig bør man vælge de magre, hvis man vil tabe sig. - Det er en af mine grunde til fx at spise Cheesy 0,1% yoghurt med vaniljsmag. Desuden er der masser af kalk i mælkeprodukter, som jeg ville have svært ved at indtage på andre måder. Jeg ved, der er kalk i grønne grønsager, men SÅ mange grønne grønsager spiser jeg nu ikke - og jeg vil ikke indtage kalk kunstigt i pilleform, hvilket kroppen faktisk også har noget sværere ved at optage. Men ja, det er ren religion - tro eller ikke tro. Man må gøre op med sig selv, hvad man tror på. MIN religion er: Alting med måde. Så kan det ikke være helt skidt :-)

Vh
mette41
13 år30. januar 2011 kl. 18:16
Dr1 viste engang et program, hvor de lavede et eksperiment på to familier. Den ene familie skulle spise mejeri-fattigt i en måned og den anden mejeri-rigt i en måned. Resultatet af det forsøg blev, at den familie, som spiste meget mejeri (al slags ost, yoghurt, mælk osv) havde mere fedt i afføringen. Og det vil sige; at mejeri i kosten er med til at kapsle fedtet inde i tarmene, så det ikke ender ude i kroppen, men til gengæld i kummen.
Det taler lidt for sig selv...
13 år1. februar 2011 kl. 17:14
He alle.. jeg har forsøgt at besvare hver enkelt herunder :)

Hej xXPain... rigtigt godt for din morfar, men derfra er langt til at påstå at mælk er uundværligt. Bemærk jeg hele tiden har sagt at man kan få dækket sit calciumbehov på mange andre og langt bedre måder. At din morfar har flotte tænder skyldes altså IKKE mælken, men at han passer godt på dem! Det kan du spørge enhver tandlæge om.

At du ikke er syg længere, står godt i kontrast til det indlæg som steorider henviste til på Dr1, nemlig at yogurten indkapsler dårligdomme i tarmen, desværre fungerer det bare ikke sådan! Yogurten lægger en indvendig hinde på dine tarme og du vil derfor ikke optage de næringsstoffer du har behov for, men også holde dårligdomme ude. Årsagen til dine sygdomme har 100% været dit kostindtag, måske for meget kød, for meget forarbejdet mad og junk food.

Ingen kan blive syg af at spise frugt og grønt, jeg er sikker på at dit system har været overbelastet af et livslangt forkert madindtag. Dit immunforsvar har været på konstant overarbejde for at bekæmpe de giftstoffer du har indtaget. Så jo.. jeg kan godt forstå du har fået det bedre af at spise yogurt :)

Hej Calcit...
Ja yogurt er blevet markedsført på mange sjove måder, men igen står denne påstand i kontrast til indkapslingen af giftstoffer, men desværre også de sunde vitaminer og mineraler. Vi kan nu hurtigt blive enige om at det er ganske begrænset hvad man kan have af gode ting i tarmsystemet når man spiser usundt og derfor er i risikogruppen for cancer, diabetes og andet ondskab.

Mette41...
Du er forkert på den, proteinbehovet bliver dækket 100% af frugt og grønt. Det er en gammel myte at vi skal have ekstra protein igennem kød eller andre animalske produkter. Jeg har skrevet lidt om det her: ***forældet link er fjernet*** , nederst... det må du meget gerne forholde dig til :)
At du ikke vil spise grøntsager for at få dækket din kalkbehov lyder jo sært på mig, men er jo din egen sag. Lad være med at tro du kan blive slank og sund ved at spise animalske produkter, de vil kun nedbryde dig langsomt, men sikkert.

- Vidste du forresten af årsagen til at sundhedsstyrelsen anbefaler så meet calcium er pga. at vi skal bruge calcium indirekte for at nedbryde kød? Dvs. jo mere kød, jo dårligere tarmsystem og risiko for sygdomme og jo mere calcium har du behov for.

Her er en liste over rige fødevarer på calcium:
Fødevare Calciumindhold (mg pr. 100 g)
Letmælk 123
Ost Danbo 45+ 646
Fiberbrød 190
Havregryn 180
Broccoli (rå) 100
Grønkål (rå) 210
Spinat (rå) 130
Hvide bønner (tørrede) 144
Ørred (rå) 127
Fuldkornsrugbrød 77

Som det fremgår vil du meget nemmere få dækket dit calciumbehov ved at spise grønkål eller spinat end ved at drikke/ indtage animalsk fedt!

Derudover er det også meget vigtigt at have sig for øje, at et for stort indtag af calcium kan virke direkte modsat, altså give dig knogleskørhed! Det er derfor ufatteligt vigtigt at få sit calcium igennem naturlige produkter som grøntsager og altså IKKE animalske eller på pilleform.

Læs evt. her : meraadet.dk

Derudover er der lavet mange undersøgelser og ingen påviser at man skulle tabe sig af proteiner, i mine øjne er sådan noget igen opfundet af de "smarte" producenter der vil skrive og fylde os med løgn for at få os til at købe deres produkter.

Tilsidst mette41... alting med måde! Ja... men ikke når det kommer til min sundhed. Hvorfor leve et dårligere liv fordi jeg vælger at indtage produkter som ikke er gode for mig? Hvorfor indtage produkter som påvirker mig i negativ retning? Er det bare fordi de smager af fedt og salt? Du vil efter 30 dage uden kød, animalske produkter og fedt, finde ud af hvor godt du kan få det og vil aldrig kigge dig tilbage :)

steroider...
jep enig... det siger en del, problemet er bare at undersøgelsen ikke kunne påvise noget vægttab eller kolesterolnedgang hos dem som indtog store mængder animalsk. Alt fedtet kom fra de animalske fødevarer og blev derfor delvist skidt ud igen, desværre blev de sunde næringsstoffer også skyllet ud.

13 år2. februar 2011 kl. 01:41
jeg har på mad til mennesker, og vi lærer som noget af det første at vi skal have lidt af alt. især hvis man vil tabe sig. det er bare mængderne det handler om. fx skal du ikke være bange for fedt og sukker som sådan, du skal bare gå efter naturligt indhold af fedt og sukker. fx skan man oftest undgå produkter der reklamerer med 30pct mindre fedt, da der oftest bare er en masse andet skidt i. og fx gør det ikk noget der er enn fedtkant på bøffen, og det gør ikke noget at man spiser en flødebolle engang imellem heller.... du skal bare huske at have for øje hvor mange kcal du får i forhold til hvad du forbrænder. og så må du aldrig glemme at sørge for at være dækket ind med vitaminer og mineraler og væske. drikker du ikke nok eller har du ikk fået de vitaminer og mineraler du skal have er du mere tilbøjelig til at spise "dumme" ting. så sørg for at være dækket ind med det hele, og det kcal overskud du skulle have kan du jo bruge til a spise lige det du vil :) der er ikke nogle fødevaregrupper som sådan du skal holde dig fra(selvfølgelig er slik en af de ting man helst skal holde sig fra, men det er jo heller ikk en fødevare som sådan)... og vær opmærksom på svindet ved tilberedning af forskellige varer. noget nær det eneste vitamin der er varmestabilt er d-vitamin, de fleste andre vitaminer vil du blive overrasket over hvor følsomme de er :) og der er noget med at i øko mælk fx har man nemmere ved at optage fedtet, mens at ikke-øko mælk med en lav fedt procent kan være med til at hjælpe et vægttb :) men videnskamen bag det kan jeg ikk lige forklare på nuværende :)
13 år3. februar 2011 kl. 10:46

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });