#11 af louise89 (slettet)
Inspiration til nemt grønsagstilbehør til aftensmaden???
Du læser en tråd i debat > kostlouise89 (slettet)
re: Inspiration til nemt grønsagstilbehør til aftensmaden???
jeg er helt vild med stegt iceberg salat, ½ iceberg salat på panden med lidt olivenolie, nam nam. :D
14 år5. september 2010 kl. 23:06
Kazandra (slettet)
Jeg er ret vild med klassikeren Råkostsalat (gulerødder, æbler og rosiner med lidt citronsaft over). Det kan jeg spise til alt.
Gulerødder og porrer svitset på en pande og smagt til med lidt citronsaft, salt og peber er også et hit herhjemme (Porrerne skæres i tynde strimler og gulerødderne plejer jeg at hakke i maskinen da det går hurtigere. Ellers skal det bare være små tynde strimler/tern) Vi plejer at komme det i et fad i ovnen efterfølgende med torskefilet eller laks med citronskiver over....mums
Jeg er også helt vild med små æbletern svitset på pande med løg og smagt til med karry. Det smager rigtig godt til koteletter.
Gulerødder og porrer svitset på en pande og smagt til med lidt citronsaft, salt og peber er også et hit herhjemme (Porrerne skæres i tynde strimler og gulerødderne plejer jeg at hakke i maskinen da det går hurtigere. Ellers skal det bare være små tynde strimler/tern) Vi plejer at komme det i et fad i ovnen efterfølgende med torskefilet eller laks med citronskiver over....mums
Jeg er også helt vild med små æbletern svitset på pande med løg og smagt til med karry. Det smager rigtig godt til koteletter.
14 år7. september 2010 kl. 11:21
Gaiajo
Råkostsalat er super godt - men jeg er simpelthen for doven til at stå og rive de pokkers gulerødder :D
14 år8. september 2010 kl. 19:03
Kazandra (slettet)
Jeg gider nu heller ikke rive gulerødderne, så skærer dem i passende stykker og kommer dem i den medfølgende skål til stavblenderen. Det går som en leg og tager ingen tid ;-)
14 år8. september 2010 kl. 20:28
XeniaJensen (slettet)
Noget, jeg synes er ret lækkert er ovnbagte gulerødder. Nu laver jeg kun mad til en, men 300 g gulerødder, 5 g olie og to fed hakkede hvidløg samt lidt salt i ovnen i en halv times tid er virkeligt lækkert. Gulerødderne og hvidløg sammen giver en dejlig sødme. Her til aften lavede jeg ærtemos til, men jeg laver også nogle gange broccolimos. Grønsagerne koges bare lige møre med en bouillonterning og så blendes det - gerne med lidt philadelphia light. Det er en dejlig (og sund!) form for dip, synes jeg.
Derudover er blomkål på panden ret lækkert. Blomkål skæres i bittesmå buketter (nok på størrelse med vindruer max) og ristes på en varm pande i lidt olie indtil de er halvmøre. Krydres med salt, citronsaft- og skal samt parmesan. Mums!
Derudover er blomkål på panden ret lækkert. Blomkål skæres i bittesmå buketter (nok på størrelse med vindruer max) og ristes på en varm pande i lidt olie indtil de er halvmøre. Krydres med salt, citronsaft- og skal samt parmesan. Mums!
14 år5. oktober 2010 kl. 19:55
lailalu (slettet)
Ih nogle lækre forslag!
Har fundet ud af at Tzatziki varierer fra land til land. Prøv at putte helbladet spinat i hvidløgsyoghurten (dampet og vredet fri for vand)
Eller squash eller auberginer der er stegt bløde som tzatziki.
uhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmm ;-)
Eller squash eller auberginer der er stegt bløde som tzatziki.
uhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmm ;-)
14 år7. oktober 2010 kl. 21:47
bruger slettet
Jeg laver tit en suppe af de grønsags rester der er i køleskabet i dag havde jeg gulerod - porre - løg - bliomkål - hvidkål - pastinak koges møre med en bulion terning, kun en lille smule vand ved, derefter en tur i blenderen og smages til med salt og evt. hvidløg - chili eller hvad man ønsker. Kan evt. serveres med hjemme lavede kyllingboller eller hakket skinke. Jeg har også brugt denne ret til forret, hvilket også er super.
14 år12. oktober 2010 kl. 02:14
KarinaHadsten (slettet)
Ihh hvor er der mange gode ideer - jeg må prøve noget af det og se om jeg kan få min kræsne mand til at spise lidt grønt også.
Hittet hos mig er også de ovnbagte rodfrugter - jeg elsker at krydre dem med salt og dild - mums. Forresten har Aldi og Netto fået poser med blandede rodfrugter - det synes jeg er fantastisk i stedet for at skulle købe en pose af hver - når det nu tit kun er mig der spiser det.
"Tzatziki" kan man også lave med ærter i stedet for agurk - det smager rigtig godt. Ellers bruger jeg tit alverdens frosne grøntsager og krydrer med lidt pesto.
Jeg har altid hellere villet ha grove grøntsager end salater. Men om sommeren når der er gril er gode salater altså med til at strække måltidet uden at man indtager alt for meget, så jeg er nok lidt hooked på salater alligevel. Her er et par stykker:
Ruccola med papirtynde strimler af fennikel (skær det med en kartoffelskræller) og enten blåbær eller jordbær.
Babyspinatblade med små cherrytomater og lidt feta eller mozarella.
Jeg lavede en lækker oliedressing - plejer ellers ikke at være til dressinger, men lidt forskellige olier, citronsaft, hvidløg og salt gør altså noget godt for salaterne.
Hittet hos mig er også de ovnbagte rodfrugter - jeg elsker at krydre dem med salt og dild - mums. Forresten har Aldi og Netto fået poser med blandede rodfrugter - det synes jeg er fantastisk i stedet for at skulle købe en pose af hver - når det nu tit kun er mig der spiser det.
"Tzatziki" kan man også lave med ærter i stedet for agurk - det smager rigtig godt. Ellers bruger jeg tit alverdens frosne grøntsager og krydrer med lidt pesto.
Jeg har altid hellere villet ha grove grøntsager end salater. Men om sommeren når der er gril er gode salater altså med til at strække måltidet uden at man indtager alt for meget, så jeg er nok lidt hooked på salater alligevel. Her er et par stykker:
Ruccola med papirtynde strimler af fennikel (skær det med en kartoffelskræller) og enten blåbær eller jordbær.
Babyspinatblade med små cherrytomater og lidt feta eller mozarella.
Jeg lavede en lækker oliedressing - plejer ellers ikke at være til dressinger, men lidt forskellige olier, citronsaft, hvidløg og salt gør altså noget godt for salaterne.
14 år13. oktober 2010 kl. 10:36