#2 af Kaffen (slettet)
Inspiration til nemt grønsagstilbehør til aftensmaden???
Du læser en tråd i debat > kostKaffen (slettet)
re: Inspiration til nemt grønsagstilbehør til aftensmaden???
Kom også lige i tanke om:
- stuvet spidskål
- svitsede svampe med hvidløg
- halverede rosenkål svitset i balsamicoeddike med lidt smuldret fetaost og/eller ristede solsikkekerner
- små broccolibuketter svitset i soya med ristet sesam på
- stuvet spidskål
- svitsede svampe med hvidløg
- halverede rosenkål svitset i balsamicoeddike med lidt smuldret fetaost og/eller ristede solsikkekerner
- små broccolibuketter svitset i soya med ristet sesam på
14 år28. august 2010 kl. 18:14
Gaiajo
Jeg er super kræsen så det er ofte de samme grønsager jeg bruger igen og igen.
Hvis aftensmaden står på kød af en eller anden art (oftest kylling eller kotelet - kan ikke lide fisk :( . ) så laver jeg som oftest en hurtig salat af 2-4 gulerødder, som skæres i grove skiver, agurk, tomat og ærter - nogle gange med mandler i hvis jeg ikke har fået nogen tidligere på dagen - og med dressing af lidt hørfrøolie
Forleden lavede jeg blomkålssuppe - men det var faktisk mere blomkålsmos, hvilket lyder ret ulækkert men det smagte supergodt og det mætter helt vildt
Hvis aftensmaden står på kød af en eller anden art (oftest kylling eller kotelet - kan ikke lide fisk :( . ) så laver jeg som oftest en hurtig salat af 2-4 gulerødder, som skæres i grove skiver, agurk, tomat og ærter - nogle gange med mandler i hvis jeg ikke har fået nogen tidligere på dagen - og med dressing af lidt hørfrøolie
Forleden lavede jeg blomkålssuppe - men det var faktisk mere blomkålsmos, hvilket lyder ret ulækkert men det smagte supergodt og det mætter helt vildt
14 år28. august 2010 kl. 21:04
TinaHansen32 (slettet)
kål på panden
Jeg laver ofte salat af hvidkål eller spidskål. Til afveksling svitser jeg kålen sammen med løg på panden. Det smager fantastisk med lidt ristede pinjekerner.
14 år29. august 2010 kl. 01:11
Foss (slettet)
Her er et par af mine farvoritter :
- grov salat af blomkål, gulerod og agurk
-´'fløde''rødbeder, laves ligesom kartoffelvarianten og smages til med hvidløg og timian.
- grov salat af blomkål, gulerod og agurk
-´'fløde''rødbeder, laves ligesom kartoffelvarianten og smages til med hvidløg og timian.
14 år29. august 2010 kl. 13:36
bruger slettet
Bagte rodfrugter, er en stor favorit herhjemme - og så alt der kan laves af rødbeder. Spiser mange rødbeder i sæsonen, både bagte, i salater og syltede.
Og så laver vi ofte grønt i stave herhjemme, det får også børnene til at guffe på livet løs.......og så lidt guacamole eller humus at dyppe i.
Og så laver vi ofte grønt i stave herhjemme, det får også børnene til at guffe på livet løs.......og så lidt guacamole eller humus at dyppe i.
14 år29. august 2010 kl. 14:18
bruger slettet
Hvordan laver du stuvet spinat med chili?
14 år29. august 2010 kl. 14:24
mettekh (slettet)
bønner i ovnen...bønnerne skal lige kort i kogende vand et minut ca og så pakkes de ind i kalkunbacon og sættes i ovnen og så kan man se når de er færdige
14 år29. august 2010 kl. 18:20
Kaffen (slettet)
Uh ja, bagte rodfrugter er også et stort hit herhjemme - det skal vi have gang i igen i løbet af efteråret. Lige nu nyder jeg at spise friske grøntsager der kun er let tilberedt. Får grøntsagskasse fra "Årstiderne" hver uge - det er rigtig lækkert, og får os helt automatisk til at spise mere grønt.
God idé med tyk blomkålssuppe/creme da jeg syntes at utilberedt blomkål er lidt kedeligt.
Og så skal jeg prøve at svitse spidskål (som jeg elsker) på panden med løg og pinjekerner - uhm!
Fløde-rødbeder har jeg slet ikke tænkt på at man kan lave - min kæreste elsker også rødbeder, så det skal vi snart have.
Når jeg laver stuvet spinat med chili, damper jeg spinaten let, hælder vandet fra, hælder lidt minimælk i og jævner med lidt lys saucejævner. Hakker chili fint, og puttter i efter smag. Lader det snurre lidt med og smager til med salt og peber. Jeg elsker spinat og kan spise det til alt - ikke mindst til klassikeren laks, passer det fint med et strejf af chili.
Tak for gode idéer - kom gerne med flere hvis I kommer i tanke om andre.
Karen...
God idé med tyk blomkålssuppe/creme da jeg syntes at utilberedt blomkål er lidt kedeligt.
Og så skal jeg prøve at svitse spidskål (som jeg elsker) på panden med løg og pinjekerner - uhm!
Fløde-rødbeder har jeg slet ikke tænkt på at man kan lave - min kæreste elsker også rødbeder, så det skal vi snart have.
Når jeg laver stuvet spinat med chili, damper jeg spinaten let, hælder vandet fra, hælder lidt minimælk i og jævner med lidt lys saucejævner. Hakker chili fint, og puttter i efter smag. Lader det snurre lidt med og smager til med salt og peber. Jeg elsker spinat og kan spise det til alt - ikke mindst til klassikeren laks, passer det fint med et strejf af chili.
Tak for gode idéer - kom gerne med flere hvis I kommer i tanke om andre.
Karen...
14 år29. august 2010 kl. 20:33
bruger slettet
Coleslawen kan varieres lidt med knoldselleri eller æble sammen med gulerødder og hvidkål eller som erstatning for en af dem.
14 år31. august 2010 kl. 07:02
Jeg tænker på tilbehør man kan lave af en enkelt grøntsag eller 2, maks 3, og som er hurtigt at lave.
Jeg laver ofte:
- tzatziki af agurk, hvidløg og lidt fedtfattigt surmælksprodukt
- syltede agurker med eddike
- tomatsalat med løg og eddike og evt. basilikumblade
- grønne bønner med hakket forårsløg, persille og lidt fedtfattig oliedressing
- stuvet spinat med finthakket chili
- coleslaw af revet hvidkål, gulerod og surmælksprodukt
...men kunne godt trænge til lidt ny inspiration, så det ikke altid ender med at blive det samme tilbehør der står på bordet