#11 af Pokemom (slettet)
Mere om hurtigmad/rester og holdbarhed
Du læser en tråd i debat > kostPokemom (slettet)
re: OBS!
ville hellere se din opskrift på boller i karry fra din madplan i sidste uge...
16 år8. september 2008 kl. 22:11
Pokemom (slettet)
...
mest for at se om jeg kan undgå piskefløden...
mest for at se om jeg kan undgå piskefløden...
16 år8. september 2008 kl. 22:12
Kaffen (slettet)
Du kan sagtens undvære fløden.
Jeg laver den ved at svitse karry'en i lidt olie, tilsætter fintrevet æble og løg, 1/2 mængde bouillon og 1/2 mængde minimælk, jævner med maizena eller sovsejævner. Man skal lige vænne sig til at den er lidt klar, men sådan serveres karrysauce oftest på indiske restauranter - det med fløden er vist et dansk påfund.
Og så kan den jo krydres efter behov og smag.
Har lige hørt at man kan lave bollerne af hakket kyllingekød, men har ikke selv prøvet det.
Jeg laver den ved at svitse karry'en i lidt olie, tilsætter fintrevet æble og løg, 1/2 mængde bouillon og 1/2 mængde minimælk, jævner med maizena eller sovsejævner. Man skal lige vænne sig til at den er lidt klar, men sådan serveres karrysauce oftest på indiske restauranter - det med fløden er vist et dansk påfund.
Og så kan den jo krydres efter behov og smag.
Har lige hørt at man kan lave bollerne af hakket kyllingekød, men har ikke selv prøvet det.
16 år8. september 2008 kl. 22:47
Kaktus (slettet)
Jeg har lavet boller i karry af hakket kyllingekød - de blev super lækre (og knægten var vild med det!) :)
16 år10. september 2008 kl. 11:54
Pokemom (slettet)
så gik det galt...fik ik set din opskrift og endte med piskefløde og åd alt alt for meget...så nu er jeg totalt depri...trøstespiste derefter med chokolade...kanon! NOT!
16 år10. september 2008 kl. 20:03
Kaffen (slettet)
Så laver du dem det mindre fede næste gang. Undlad fløden og prøv med hakket kyllingekød istedet. Det er svært at bryde gamle opskriftsvaner, men det er godt at du spørger - det gør det nemmere.
16 år10. september 2008 kl. 21:13
kong uggermugger (slettet)
apropos kylling + æbler: prøv at lave frikadeller af hakket kyllingekød og riv æbler i. De blir bare så lækre! Nærmest "fugtige" =) og så selvfølgelig rødløg (til dem der kan lide det), salt og peber. Mums. Mht til grøntsagerne Iakob, så er det en ide at lave for mange den ene dag og så dagen efter blende dem til sovs til at hælde over kartoflerne/søde kartoflerne. Børn er vilde med det! =)
16 år13. september 2008 kl. 17:28
iakob
Jeg ødelagde min blender med en frossen banan. Skal man lave smoothies af en frossen banan, så kan det anbefales at have frosset den ned i stykker :-)
16 år13. september 2008 kl. 20:43
Kaffen (slettet)
Jeg er "doven" (eller praktisk )og køber sådan nogen frostposer med 150 g. portionsopdelte smoothie-frugt og -bær. Der er også frossen banan i, men de er i småstykker og kan godt blendes. Jeg bruger dog kun stavblender, så de skal lige stå 10-20 minutter før jeg blender - for blenderens skyld.
Men uhm, det er nu lækkert med sådan en smoothie - jeg får en hver eneste aften!!!
Men uhm, det er nu lækkert med sådan en smoothie - jeg får en hver eneste aften!!!
16 år14. september 2008 kl. 12:45
babydyr (slettet)
re: Mere om hurtigmad/rester og holdbarhed
Hej Iakob.
Nu ved jeg ikke, om projektet er overstået (jeg har været på ferie og har derfor ikke fulgt med på madital), men jeg har da et par tips, hvis det har interesse :-)
Først og fremmest: Jeg ville ikke gemme salat med dressing, med mindre det er decideret coleslaw/råkost. Jeg har fundet en skål, som passer til vores appetit, og den bruger jeg altid til salat - på den måde er der intet spild :-)
Ovnbagte/kogte grøntsager er geniale i omelet/fritatta og tærte. Jeg plejer at skære dem i mindre stykker og svitse dem på panden med lidt løg og evt. en kogt kartoffel i tern. Æggemasse hældes over og panden sættes i ovnen til massen er stivnet. Samme fremgangsmåde med tærte, bare i et fad og med en bund :-)
Efter min mening er det sikkert at gemme f.eks. stuvet hvidkål i op til 4 dage, forudsat det er blevet kølet hurtigt ned og hele tiden har været på køl. Naturligvis skal det varmes grundigt igennem, men det giver vel sig selv.
Ellers har jeg gode erfaringer med at fryse f.eks. stuvninger ned, så der er nem mad en anden dag - synes ikke de bliver ødelagte af det, og det sparer altså en masse tid!
Nu ved jeg ikke, om projektet er overstået (jeg har været på ferie og har derfor ikke fulgt med på madital), men jeg har da et par tips, hvis det har interesse :-)
Først og fremmest: Jeg ville ikke gemme salat med dressing, med mindre det er decideret coleslaw/råkost. Jeg har fundet en skål, som passer til vores appetit, og den bruger jeg altid til salat - på den måde er der intet spild :-)
Ovnbagte/kogte grøntsager er geniale i omelet/fritatta og tærte. Jeg plejer at skære dem i mindre stykker og svitse dem på panden med lidt løg og evt. en kogt kartoffel i tern. Æggemasse hældes over og panden sættes i ovnen til massen er stivnet. Samme fremgangsmåde med tærte, bare i et fad og med en bund :-)
Efter min mening er det sikkert at gemme f.eks. stuvet hvidkål i op til 4 dage, forudsat det er blevet kølet hurtigt ned og hele tiden har været på køl. Naturligvis skal det varmes grundigt igennem, men det giver vel sig selv.
Ellers har jeg gode erfaringer med at fryse f.eks. stuvninger ned, så der er nem mad en anden dag - synes ikke de bliver ødelagte af det, og det sparer altså en masse tid!
16 år22. september 2008 kl. 11:54