Mere om hurtigmad/rester og holdbarhed

Du læser en tråd i debat > kost

Mere om hurtigmad/rester og holdbarhed
Jeg kommer ind i en periode nu hvor jeg ikke kommer til at kunne bruge ret lang tid på at lave mad hver aften. Vi er nemlig ved at bygge udestue og min mand skal grave jord op og derfor har jeg lovet både at hjælpe ham i haven og at stå for alt det huslige. Det vil sige børn, vask, opvask, rengøring og mad.

Tiden jeg kan bruge på at lave mad, bliver derfor begrænset i denne periode og det betyder at jeg skal fabrikere noget der smager ordentligt (målt af en mand som godt kan lide skodmad men går udenom selleribøffer, klidboller og bønnesalat) samtidigt med at det også skal være ernæringsmæssigt acceptabelt mad for både mig selv og mine børn.

Een af løsningerne kommer til at hedde rester og jeg har rimelig styr på holdbarhed for kødretter/ris/kartofler mv i køleskab. Men hvad med grøntsagsretter?

Så derfor disse spørgsmål:

* Kan man genbruge en kold, blandet salat med olie/eddike dressing / mælkebaseret dressing (f.eks. A38) ? Grøntsagerne er jo som regel blevet ret slaskede, men kan man f.eks. varme den op og putte krydderier i?.. altså man kan sikkert godt, men er der nogen som har gode råd/erfaringer hermed?

* Hvor lang tid kan en opvarmet grøntsagsret holde sig? F.eks. stuvet kål? Ovnbagte grøntsager? Hvordan kan man evt genbruge dem dagen efter? Kan de fryses?

* Andre ideer til hvordan man kan komme afsted med kun at lave grøntsager hver anden dag - og samtidigt ungå kogte grøntsager fra frostpose?
16 år5. september 2008 kl. 14:16
re: Mere om hurtigmad/rester og holdbarhed
Hey
Det er jo faktisk svært at give dig gode råd, da du selv er så god og erfaren mht. sunde og kreative retter - og tit er den, som giver os andre gode råd. :-)
Jeg vil dog alligevel lige skrive, hvad jeg selv har glæde af:

* En grøntsagsret fra fx ovn mener kan sagtens holde sig 3 dage i køleskab; det praktiserer jeg ofte selv, da min mand ikke er så glad for at spise det samme 2 dage i træk - så springer vi tit 1-2 dag over!
Jeg gør nogle gange det at jeg hakker de bagte grønsager i lidt mindre stykker ( - bruger dog ikke alt for lang tid på det - det er bare sådan ca.), og de kan med fordel bruges til fx Thai-inspireret mad: ex. lyn-ristes/svitses med grove/vilde ris (som man også kan have som en rest ~ jeg har erfaring med at kogte ris kan holde sig op til en 3-4 dage i køleskab) el. nudler. Tilsæt chili og/el. soya efter smag og behag.

* Jeg har desværre ret dårlig erfaring med at gemme kolde salater, hvor dressingen allerede er iblandet. Har været ude for, fx. efter at have haft en masse gæster til mad, at have en del salat til overs; og hvis den var blandet m. dressing, og jeg gemte den, var den faktisk temmelig kedelig og slatten dagen efter. Jeg har aldrig tænkt på at varme den(?)
Jeg har ikke selv praktiseret følgende, da jeg ikke ejer en salatslynge (men har tænkt på at anskaffe en), men måske kunne man få mere succes med at gemme salater m dressing, hvis man slyngede så meget af væden ud af den blandede salat som muligt(?) Eller hvis man har én af de der smarte skåle med en form for rist i bunden, så væden kan løb fra, og dermed bliver salaten ikke så nemt slatten(?)
??? Jeg har som sagt ikke prøvet det - det ar bare en tanke. Jeg synes faktisk det er meget sjovt at gå at eksperimentere med nye ting, og er superglad for foreumet her ;-D - det holder mig til ilden med den sunde livsstil.

* I en anden tråd, var der én (jeg kan ikke liiige huske hvem), som kom med et godt råd: Når man har købt grøntsager ind, eller hvis det er den dag man alligevel står og hakker og snitter, så forbered så mange rå grøntsager som muligt, nu du alligevel er igang, og opbevar dem færdigskyllede- og snittede i køleskabet lige klar til brug.

Håber der var bare lidt nyt under solen, og held og lykke med jeres nye udestue.
Mange hilsner malin
16 år5. september 2008 kl. 15:26
Jeg ved ikke meget om holdbarhed når maden er tilberedt, for vi har et lille køleskab, så der er ikke meget der får lov at stå særlig længe - max til dagen efter, men det kan det også fint klare. Noget mad bliver endda bedre af det - lasagne f.eks.

Men jeg ved hvordan det er at stå med børn og madlavning, så nogen erfaringer har jeg gjort mig:

- Må sige at vi altså ikke kan undgå frost-grønt - det er så nemt og vitaminer m.m. er jo rimeligt velbevaret. Vi svitser dem på panden, bager dem i ovnen (man kan fx. få en pose med rodfrugter), hælder dem direkte imellem lagene i lasagnen, stuver dem med lidt bouillon og saucejævner, blander dem i hvid sauce lavet på minimælk/bouillon og evt. i ovnen over fisk eller kylling.

- Ellers så forbereder jeg grøntsagerne den ene dag, og bruger dem på en anden måde den næste dag. F.eks. ordner jeg et broccolihoved og 2 bundter porrer den ene dag, tilbereder halvdelen som fx. dampet under fisk i ovnen. Den næste dag er det bare at tage den anden halvdel forberedte grøntsager og fx. at putte dem i en mælkesauce sammen med kylling og servere med lidt pasta/ris/kartofler til.

Husk krydderier i alle retter - det gør også at maden ikke minder om hinanden, hvis det den ene dag smager af citron og dild, og den næste dag af hvidløg - selvom det er samme slags grøntsager.

Mht. rester, kan du vel bare nøjes med at putte dressing over halvdelen af portionen af salaten, og gemme den anden halvdel til dagen efter.

Jeg har 300 g. blandet salat med hver dag som madpakke i skolen. Mandag aften ordner jeg salaten (fx. ruccola, krøl- el. icebergsalat), deler den, skyller den, lader den tørre bredt ud på et rent viskestykke og kan derefter opbevare den i en lufttæt beholder i køleskabet til og med fredag. Så er det nemt hver morgen, lige at blande min salat med lidt agurk, tomat, peberfrugt, grøntsager fra aftenen før, lidt majs fra fryseren, som tøer op i løbet af dagen og samtidig holder resten kold.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om. Håber det kommer til at gå - det er jo heldigvis en begrænset periode. Held og lykke med det!

16 år5. september 2008 kl. 20:22
Har forøvrigt en del opskrifter på mad der er hurtigt og let at lave, og hvor det meste bliver lavet i et fad/pande/gryde, og alle sammen til under 100 kcal. pr. 100 g. som er mit krav til aftensmaden. Så kan jeg tillade mig at spise flere portioner, bliver altid mæt og holder mig på ca. 300 kcal. pr. måltid.
Fx.:
Kødfyldte squash (67 kcal. pr. 100 g.)
Grøntsager i fad (37 kcal.)
Hyggefad m. broccoli og kylling (85 kcal.)
Kylling i spinat (81 kcal.)
Kylling med porre og bulgur (87 kcal.) - det har vi lige fået i dag!
Mexicansk suppe (89 kcal)
Pasta m. laksesauce (90 kcal.)

Lakselasagne (112 kcal pr. 100 g - tæller lidt mere, men den er simpelthen så god!!!!!)

Sig til hvis der er nogen af opskrifterne du ønsker!
16 år5. september 2008 kl. 20:43
Tak for alle jeres gode råd. Jeg printer denne tråd ud og så kan jeg bruge den som inspiration når jeg står i køkkenet :-)

@Kaffen: Tak for tilbuddet. Jeg syne især at de her lyder intessant:

Hyggefad m. broccoli og kylling (85 kcal.)
Kylling med porre og bulgur (87 kcal.) - det har vi lige fået i dag!
Mexicansk suppe (89 kcal)
Lakselasagne (112 kcal pr. 100 g - tæller lidt mere, men den er simpelthen så god!!!!!)

Jeg er lidt spændt på hvad hygge-ingrediensen er ;-)
16 år8. september 2008 kl. 13:50
Opskrift på lækker lakselasagne
450 g. laks
300 g. fuldkornslasagneplader
100 g. fedtfattig revet ost
500 g. minimælk
450 g. helbladet spinat, evt. frosset
400 g. tomater
20 g. majsstivelse eller saucejævner
Tænd ovnen på 200 grader.
Tø spinaten op i en gryde.
Tilsæt 4 dl mælk, og kog op.
Rør resten af mælken med majsstivelse til en jævning, og kom jævningen i saucen under omrøring.
Kog saucen i 2 min.
Tilsæt halvdelen af osten, og smag til med salt og peber og muskatnød.
Skær laksen i store tern.
Skær tomater i skiver.
Fordel lagvis i et ovnfast fad lasagne, spinatbechamel, tomat og laks. Gentag og slut med et lag spinatbechamel.
Drys resten af osten over.
Krydr med salt og peber, og bag lasagnen i ca. 30 min.
Servér evt. lasagnen med brød eller blandede grøntsager.
Tip: I stedet for laks kan man anvende ørred.

16 år8. september 2008 kl. 19:14
Mexicansk Suppe
150 g. bacon i tern
250 g. majskerner, frosne
200 g. fløde
300 g. kartofler i
300 g. flået, hakket tomat
10 g. bouillonterning + 5-7 dl. kogende vand
200 g. gulerod
60 g. forårsløg
Steg bacon og tag den af panden.
Snit løg, kartofler og gulerøder i små terninger.
Svits det hele i baconfedtet eller i en mere sund olie.
Krydr med chili og lidt peber.
Tilsæt tomaterne og bouillonen, og kog suppen for svag varme under låg i 15 minutter.
Kom majsene i og kog 5 minutter.
Rør fløden i og varm godt igennem.
Smag til, drys baconen over og server evt. med brød til.

Ps. Kan gøres mere fedtfattig ved at undlade fløden og jævne med minimælk og maizena, samt bruge en mindre fed bacon.
16 år8. september 2008 kl. 19:29
Kylling med porrer og bulgur
Obs. Det her er en portion til 2 dage - lav evt. kun halvdelen!!!

Lidt olie til at "brænde" karryen af i
750 g. kylling (inderfilet eller bryst) eller kalkun, skåret i strimler
140 g. bulgur, skyllet og afdryppet
250 g. dampet broccoli
500 g. porrer i tykke ringe
150 g. minimælk
10 g. bouillonterning + 300 g. kogende vand
100 g. friskpresset appelsinsaft
Tilsæt evt. flere grøntsager som fx. ærter eller grønne bønner

Svits karry og lad den bruse af.
Brun kødet i ca. 2 min., tag det op og hold det varmt.
Kom bulgur i panden og svits i ca. 1 min.
Tilsæt bouillon og lad bulguren koge ved jævn varme og under låg i ca. 3 min.
Tilsæt porreringe og salt og kog videre, stadig ved jævn varme, men uden låg i ca. 5 min.
Vend kød, broccoli og appelsinsaft i retten og smag til.

Server kalkunretten i panden eller et dybt fad, evt. med mangochutney og soya til.
16 år8. september 2008 kl. 19:43
Hyggefad med kylling og broccoli
Aner ikke hvorfor den hedder hyggefad. Det er en modificeret Arla-opskrift.
400 g. kylling (inderfilet el. bryst)
500 g. mornaysauce 5 % eller hjemmelavet
500 g. champignon i halve eller kvarte
250 g. flået, hakket tomat, afdryppet
10 g. grofthakket persille
5 g. hakket hvidløg
25 g. olie
300 g. broccoli i små buketter og stilken i tynde skiver
Evt. flere grøntsager, fx. peberfrugt eller forårsløg

Svits hvidløg og kyllingekødet i smørret/olien i ca. 2 min. - eller til det har skiftet farve.
Tag kødet af og svits champignonerne i ca. 4 min.
Fordel broccolistykkerne og evt. andre grøntsager i et ovnfast fad.
Læg herpå kylling og champignon og drys med salt og peber.
Bland persillen samt de drænede tomater i ostesaucen og hæld sauceblandingen over grønsager og kylling.
Bag retten midt i ovnen til grønsagerne er møre, ca. 40 min., ved 200°.
Server straks, med nykogte ris til.
16 år8. september 2008 kl. 19:52
OBS!
Jeg har skrevet mængderne ud fra de opskrifter jeg har tastet ind her på MadITal, men plejer ikke at taste krydderierne ind, så dem har jeg glemt i opskrifterne. Så tilføj selv lige salt og peber, karry o.l. hvor det står beskrevet i selve opskriften

Se evt. billeder af nogle af opskrifterne på min opskrift-blog:
karensopskrifter.blogspot.com

Spørg hvis du er i tvivl om noget!
16 år8. september 2008 kl. 19:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });