Hey
Det er jo faktisk svært at give dig gode råd, da du selv er så god og erfaren mht. sunde og kreative retter - og tit er den, som giver os andre gode råd. :-)
Jeg vil dog alligevel lige skrive, hvad jeg selv har glæde af:
* En grøntsagsret fra fx ovn mener kan sagtens holde sig 3 dage i køleskab; det praktiserer jeg ofte selv, da min mand ikke er så glad for at spise det samme 2 dage i træk - så springer vi tit 1-2 dag over!
Jeg gør nogle gange det at jeg hakker de bagte grønsager i lidt mindre stykker ( - bruger dog ikke alt for lang tid på det - det er bare sådan ca.), og de kan med fordel bruges til fx Thai-inspireret mad: ex. lyn-ristes/svitses med grove/vilde ris (som man også kan have som en rest ~ jeg har erfaring med at kogte ris kan holde sig op til en 3-4 dage i køleskab) el. nudler. Tilsæt chili og/el. soya efter smag og behag.
* Jeg har desværre ret dårlig erfaring med at gemme kolde salater, hvor dressingen allerede er iblandet. Har været ude for, fx. efter at have haft en masse gæster til mad, at have en del salat til overs; og hvis den var blandet m. dressing, og jeg gemte den, var den faktisk temmelig kedelig og slatten dagen efter. Jeg har aldrig tænkt på at varme den(?)
Jeg har ikke selv praktiseret følgende, da jeg ikke ejer en salatslynge (men har tænkt på at anskaffe en), men måske kunne man få mere succes med at gemme salater m dressing, hvis man slyngede så meget af væden ud af den blandede salat som muligt(?) Eller hvis man har én af de der smarte skåle med en form for rist i bunden, så væden kan løb fra, og dermed bliver salaten ikke så nemt slatten(?)
??? Jeg har som sagt ikke prøvet det - det ar bare en tanke. Jeg synes faktisk det er meget sjovt at gå at eksperimentere med nye ting, og er superglad for foreumet her ;-D - det holder mig til ilden med den sunde livsstil.
* I en anden tråd, var der én (jeg kan ikke liiige huske hvem), som kom med et godt råd: Når man har købt grøntsager ind, eller hvis det er den dag man alligevel står og hakker og snitter, så forbered så mange rå grøntsager som muligt, nu du alligevel er igang, og opbevar dem færdigskyllede- og snittede i køleskabet lige klar til brug.
Håber der var bare lidt nyt under solen, og held og lykke med jeres nye udestue.
Mange hilsner malin
#2 af malin (slettet)
Tiden jeg kan bruge på at lave mad, bliver derfor begrænset i denne periode og det betyder at jeg skal fabrikere noget der smager ordentligt (målt af en mand som godt kan lide skodmad men går udenom selleribøffer, klidboller og bønnesalat) samtidigt med at det også skal være ernæringsmæssigt acceptabelt mad for både mig selv og mine børn.
Een af løsningerne kommer til at hedde rester og jeg har rimelig styr på holdbarhed for kødretter/ris/kartofler mv i køleskab. Men hvad med grøntsagsretter?
Så derfor disse spørgsmål:
* Kan man genbruge en kold, blandet salat med olie/eddike dressing / mælkebaseret dressing (f.eks. A38) ? Grøntsagerne er jo som regel blevet ret slaskede, men kan man f.eks. varme den op og putte krydderier i?.. altså man kan sikkert godt, men er der nogen som har gode råd/erfaringer hermed?
* Hvor lang tid kan en opvarmet grøntsagsret holde sig? F.eks. stuvet kål? Ovnbagte grøntsager? Hvordan kan man evt genbruge dem dagen efter? Kan de fryses?
* Andre ideer til hvordan man kan komme afsted med kun at lave grøntsager hver anden dag - og samtidigt ungå kogte grøntsager fra frostpose?