Min opskrift på kylling i fad - gode råd?

Du læser en tråd i debat > kost

re: Min opskrift på kylling i fad - gode råd?
Det lød også spændende det med krydderierne. Hvordan gør man?

Koger man bønnerne og moser dem med krydderierne (blende)? "Spiser" bønnerne noget af smagen så man evt skal bruge lidt mere chili?

Blander man bønnemosen op med noget for at få den mere cremet og lækker?
16 år26. juni 2008 kl. 09:03
Man kan gøre flere ting.

Det jeg normalt bruger brune bønner til er vegetarburgere. Man moser kogte bønner og blander dem med krydderier (som regel chili,spidskommen og koriander, salt & peber), løg, hvidløg og evt. grøntsager (jeg plejer at give løg og grøntsager en tur på panden, så de ikke er så hårde).
Så tilsættes rasp, lidt hvedemel og et æg, og farsen formes til bøffer og steges i lidt olie på panden. Man kan bruge dem i alm. burgere eller spise dem til sovs og kartofler.

Den anden mulighed er det du foreslår. Især hvide bønner og kikærter egner sig til at blive pureret (f.eks. er det kikærter, man bruger i humus).
Hvide bønner kan blendes med salt, peber, krydderier og olie. evt. vand, hvis den er for tyk (jeg bruger olien for smagens skyld og vand for konsistensens skyld). Spises som dip til grøntsager eller godt brød.

Man kan også lave en bønnesalat med bønner, løg, evt. peberfrugt og en god olie-eddike dressing. Det er god sommermad, er nemt at tage med og det mætter!

Jeg vil anbefale dig at søge efter opskrifter på nettet - især på vegetariske sider. Der er virkelig uanede muligheder med bønner, linser og kikærter. Og det gode er, at de er fulde af protein og fibre, samt har et lavt fedtindhold.

Det vigtigste er ikke at være bange for at krydre bønnerne godt. Hvis de ikke er krydret ordenligt, er de mildt sagt kedelige (à la at stikke tungen ud af vinduer :-)).

Det var vist ideerne for nu - håber det besvarede dit spørgsmål, ellers skriver jeg gerne igen :-)
16 år26. juni 2008 kl. 20:07
Tak for den forklaring.

Jeg har et par tillægsspørgsmål.

Tæller bønner som grøntsager? Hvordan registreres de her i madiltal?

Jeg har nogle butterbeans til at udbløde nu (de står i køleskabet i en bøtte vand) - jeg satte dem i vand kl 17. De skal udblødes i cirka 12 timer - dvs til cirka kl 7 i morgen.

Men jeg skal jo først bruge dem i morgen eftermiddag / tidlig aften.

Hvis jeg sætter dem i vand når jeg står op i morgen, så er det for sent for vi spiser kl 18 og de skal koge i 1½ time - og så tidligt står jeg altså ikke op (4.30).

Lader man dem så stå i vandet indtil man skal bruge dem selvom de så kommer til at stå i cirka 21 timer? Eller tager man dem op?

Jeg ved at butterbeans ikke er det samme som hvide bønner - men måske har du en idé alligevel.

I morgen laver manden nok hotdogs (der er pølsebrød og pølser, så jeg skulle kende ham dårligt hvis det ikke ender med hotdogs - hvilket er ok med mig). Jeg kunne rigtig godt tænke at lave en slags bønne-creme til at komme ovenpå i stedet for sennep/ketchup og remoulade. Har du en god idé til det?

(Min blender er nemlig gået i stykker, så jeg har kun en hakker - til en braun stavblender - så hvis den skal klare opgaven så skal der nok være noget flydende i. Kan man bruge A38 eller yogurt eller sådan noget? Eller er det bedst med en blanding af olie og vand? Hvad med balsamico eller soyasauce, smager det godt?
16 år26. juni 2008 kl. 20:33
Hej igen.

Jeg tæller dem ikke med som grøntsager, selvom det teknisk set er bælgFRUGTER ha ha.

Jeg tjekker lige, hvad jeg har tastet dem ind som, og vender tilbage med svaret.

Mht. udblødning: Så længe bønnerne er på køl, kan de sagtens stå længere end de 12 timer. Jeg ville nok skifte vandet på dem i morgen tidlig, så de står i frisk vand resten af dagen. Bønner indeholder nogle giftstoffer, som trænger ud i udblødningsvandet, så det er en god ide at skifte vandet, hvis de står meget længe. Jeg vil til enhver tid hellere udbløde bønner for lang tid end for kort tid, bl.a. pga. før nævnte giftstoffer. Det er for resten også dem, som giver luft i maven, så jo flere man får ud af bønnerne inden de spises, jo bedre.
(Selvom det er giftstoffer, så er de ikke giftige i den forstand - dog kan man få en ordentlig mavepine af bønner, som ikke er udblødt og kogt længe nok).

En minihakker burde sagtens kunne lave en bønnepuré, så længe der er noget væske i. Grundopskriften er: bønner, olivenolie, salt, peber, hvidløg og vand. Derfra er det fantasien der råder.
Til hvide bønner er især rosmarin og timian gode krydderurter. Jeg tror sagtens du kan smage til med balsamico eller soya, men det giver nok puréen en sjov farve :-) (med mindre du bruger hvid balsamico). Men smag på den efterhånden. Den bliver også stærkere af at stå, så det spiller også ind.
Det er også vigtigt, at bønnerne er kogt godt møre, ellers bliver det aldrig puré :-)

16 år26. juni 2008 kl. 21:52
Jeg har indtastet bønner som korn og stivelsesprodukter.
Det dækker ikke så godt, men det var det jeg synes passede bedst, åbenbart.
Måske Lone kunne lave en kategori for bælgfrugter...
16 år26. juni 2008 kl. 21:55
Tak for dine svar - det er rart at snakke med en person som har forstand på det fremfor bare at søge på nettet.

Jeg fandt i øvrigt nogle opskrifter på nettet - blandt andet den her:
bbc.co.uk

Her er den oversat til dansk:
1 spsk olivenolie
½ løg, hakket fint
1 fed hvidløg, hakket fint
½ grøn chili, hakket
1 tsk kommenfrø, stødt ( = cumin seeds, crushed). Er det kommen eller spidskommen? Jeg vil tro det er spidskommen.
150g butterbeans på dåse, skyllet. Jeg bruger så udblødte, kogte butterbeans.
1 spsk tomatpure (ikke koncentreret!)
1 blommetomat, kerner fjernet, hakket
200ml grøntsagsboullion
salt og friskkværnet peber

1. Varm olien i en pande og svits løg, hvidløg og chili i 4-5 minutter i svag varme til løgene er bløde.
2. Tilføj stødt spidskommen og svits i 1-2 minutter. Tilføj butterbeans, tomat, tomatpure og grøntsagsboullion og lad det simre i 5 minutter. Smag det til med salt og peber.

Mon det er godt oven på en pølse med brød?

16 år26. juni 2008 kl. 22:07
Det er så lidt, jeg er glad for at kunne hjælpe :-)

Det lyder som en rigtig god opskrift. Også bare med noget godt brød til.

Jeg tror det passer ok til pølser. Måske er det lidt svært at styre - butterbeans er jo lidt store.

Og du har ret i, at cumin er spidskommen, også kendt som bønners bedste ven :-)
16 år26. juni 2008 kl. 22:17
Jeg så først at bønnerne ikke skulle blendes da jeg skulle til at lave det. Jeg fandt en anden opskrift i stedet - men sennep og olivenolie. Ikke just en slankeopskrift, men dog lidt bedre end selve pølserne.

Manden undgik helt at komme bønnedippen på hotdoggen - men jeg nøddede ham til at smage, og hans kommentar var: "Det smager af bønner!". Duh!

Jeg tror faktisk godt man kan få noget fornuftigt ud af det, hvis man putter flere grøntsager i, især løg. Og så skal der nok mindre olivenolie i næste gang, måske lidt 0,5% A38 i stedet. Jeg fik i hvert tilfælde fyldt kvoten for de enkeltumættede fedtsyrer idag, og så lidt til.

16 år27. juni 2008 kl. 20:14
"Det smager af bønner" :-)
Jeg synes også, at mange opskrifter foreskriver olivenolie i meget store mængder - men som jeg før har skrevet, er vand altså udmærket til at opnå den rette konsistens. Jeg har ikke selv prøvet at komme mælkeprodukter i, så du må gerne melde tilbage med resultatet.
Jeg håber du vil fortsætte med at eksperimentere med bønnerne -kunne du selv lide dippen?
Ellers er det min erfaring at de, som ikke bryder sig om bønner, ofte kan lide kikærter. De er ikke så melede som bønner - det er ofte dét, som folk ikke bryder sig om.
16 år29. juni 2008 kl. 22:02
Dippen smagte ok, men var ikke den store smagsoplevelse. Jeg kan bedre lide ketchup og sennep :-D

Den kunne også bruges som pålæg på rugbrød hvor den vandt gevaldigt ved at komme jordbær på som pynt.

Jeg eksperimenterer videre. I nat står der en omgang røde bønner i blød. De skal i en modificeret omgang af den ret som tråden her startede med. Jeg tror jeg putter dem i fadet denne gang.

Men jeg tror ikke jeg laver bønne-dip til næste gang vi skal have hotdogs. Jeg tror jeg skal over i noget helt andet for at få velsmagende grøntsager til - jeg mangler bare inspiration.
16 år30. juni 2008 kl. 22:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });