jeres madplan. ?
Du læser en tråd i debat > kostiakob
re: jeres madplan. ?
Sukker, chokolade og jordnøddeolie, vel. Ligesom Nutella ;-)
Men jo, hvis en professionel diætist har een anvisninger så skal man da ikke lade sig forvirre af hvad en tilfældig kvajpande på nettet siger - ikke engang når nævnte kvajpande er undertegnede ;-)
Men jo, hvis en professionel diætist har een anvisninger så skal man da ikke lade sig forvirre af hvad en tilfældig kvajpande på nettet siger - ikke engang når nævnte kvajpande er undertegnede ;-)
16 år26. juni 2008 kl. 09:11
Kaktus (slettet)
Mon ikke bare "forvirringen" stammer fra, at der er stor forskel på, hvordan en "fornuftig" madplan ser ud for folk der gerne vil tabe sig, folk der skal vedligeholde vægten og folk der skal tage på? :)
16 år26. juni 2008 kl. 09:48
Kaktus (slettet)
Glemte lige:
Ingen - hverken tykke, tynde eller folk midt-i-mellem har dog godt af for meget mættet fedt og for lidt motion.
Der findes et begreb der hedder "Tynd-fed". Det er folk med normalt eller lavt BMI, men som alligevel lever usundt med f.eks, for meget mættet fedt i kosten, for lidt motion osv.
Man kan sagtens være temmelig overvægtig og have pæne "tal" (Blodsukker, kolesterol, blodtryk mv.) - og omvendt :)
Ingen - hverken tykke, tynde eller folk midt-i-mellem har dog godt af for meget mættet fedt og for lidt motion.
Der findes et begreb der hedder "Tynd-fed". Det er folk med normalt eller lavt BMI, men som alligevel lever usundt med f.eks, for meget mættet fedt i kosten, for lidt motion osv.
Man kan sagtens være temmelig overvægtig og have pæne "tal" (Blodsukker, kolesterol, blodtryk mv.) - og omvendt :)
16 år26. juni 2008 kl. 09:53
bruger slettet
En typisk dag for mig er:
Morgen: 1dl havregryn/fiber müsli, 2dl skummetmælk/tykmælk og 1 stk. frugt. Så varierer jeg det lidt ved f.eks. at lave havregrød.
Formiddag: 1 stk frugt (nogle gange 2 stk.)
Middag: 1 skrive rugbrød med enten magert pålæg (det er lige fra hytteost til kødpålæg eller fisk) og min. 100g grønt.
Eftermiddag: Varierer meget, men enten 200g mager og sukkerfri frugtyoghurt, 1 stk frugt eller ½ grovbolle.
Aften: Meget meget forskelligt, men som udgangspunkt max 100g kartoffel/pasta/ris og 100-150g kød alt efter typen og så masser af grøntsager (kommer gerne op over 250g).
Sen aften forkæler jeg mig selv med en banan uhmm:D
Morgen: 1dl havregryn/fiber müsli, 2dl skummetmælk/tykmælk og 1 stk. frugt. Så varierer jeg det lidt ved f.eks. at lave havregrød.
Formiddag: 1 stk frugt (nogle gange 2 stk.)
Middag: 1 skrive rugbrød med enten magert pålæg (det er lige fra hytteost til kødpålæg eller fisk) og min. 100g grønt.
Eftermiddag: Varierer meget, men enten 200g mager og sukkerfri frugtyoghurt, 1 stk frugt eller ½ grovbolle.
Aften: Meget meget forskelligt, men som udgangspunkt max 100g kartoffel/pasta/ris og 100-150g kød alt efter typen og så masser af grøntsager (kommer gerne op over 250g).
Sen aften forkæler jeg mig selv med en banan uhmm:D
16 år26. juni 2008 kl. 22:47
nullergøj (slettet)
min madplan:
morgenmad: havregrød af 1 dl gryn, 2 dl vand + ½ tsk kanelsukker + 1 stk frugt.
mellemåltid:1-2 stk frugt
frokost: salat + 100 gram kød eler rester fra aftensmaden eller 3 halve stykker rugbrød med mager pålæg og masser af grønsager dertil.
Mellemmåltid: 1-2 stk frugt nogen gange 1 stk knækbrød med fibre eller 1 portion cultura/creasy yoghurt.
aftensmad: mindst 300 gram grønsager/salat + 100 - 150 gram kød. Lavet i et utal af variationer lige fra uppe til lasagne og gryderetter. Mængden er dog altid deromkring.
Holder mig langt væk fra hvidt brød, pasta, ris, bulgur, pasta, slik, kage og smør.
Hvis jeg skal have pasta eller ris køber jeg det med fuldkorn.
Laver tit smooties om aftenen, det smager bare skønt og mætner godt.
morgenmad: havregrød af 1 dl gryn, 2 dl vand + ½ tsk kanelsukker + 1 stk frugt.
mellemåltid:1-2 stk frugt
frokost: salat + 100 gram kød eler rester fra aftensmaden eller 3 halve stykker rugbrød med mager pålæg og masser af grønsager dertil.
Mellemmåltid: 1-2 stk frugt nogen gange 1 stk knækbrød med fibre eller 1 portion cultura/creasy yoghurt.
aftensmad: mindst 300 gram grønsager/salat + 100 - 150 gram kød. Lavet i et utal af variationer lige fra uppe til lasagne og gryderetter. Mængden er dog altid deromkring.
Holder mig langt væk fra hvidt brød, pasta, ris, bulgur, pasta, slik, kage og smør.
Hvis jeg skal have pasta eller ris køber jeg det med fuldkorn.
Laver tit smooties om aftenen, det smager bare skønt og mætner godt.
16 år7. juli 2008 kl. 17:15
AnneKathrine (slettet)
Efter morgenmaden har jeg altid haft svært ved at undgå at spise sukker. Men denne smoothie er altså genial at holde al ulvesulten og den overvældende madtrang væk med.
Smoothie med valleprotein (Virker supergodt!)
1 banan
1 1/2 skefuld valleproteinpulver
1 tsk hørfrøolie
150 gr. frossen frugt (fx jordbær)
150 gr vand.
Blendes til en lækker og utrolig mættende jordbæris
valleproteinpulver kan købes i helsekostbutikker.
Denne smoothie gør det hele nemmere.
KH Anne
Smoothie med valleprotein (Virker supergodt!)
1 banan
1 1/2 skefuld valleproteinpulver
1 tsk hørfrøolie
150 gr. frossen frugt (fx jordbær)
150 gr vand.
Blendes til en lækker og utrolig mættende jordbæris
valleproteinpulver kan købes i helsekostbutikker.
Denne smoothie gør det hele nemmere.
KH Anne
16 år15. juli 2008 kl. 11:12
sommersol (slettet)
annekathrine, hvor mange kalorier er der i sådan en?
16 år15. juli 2008 kl. 19:36
bruger slettet
Mine dage er aldrig ens,men ser såan cirka såan ud:
Morgen:
1 æg og lidt kød
eller
1 æg og grøntsager
eller
grøntsager og 1 stk frugt
Formiddag:
grøntsager
eller
frugt
eller
intet
Frokost:
grøntsager og magert kød
Eftermiddag:
Grøntsager,frugt og/eller nødder
Aften:
Grøntsager og magert kød
Virker fint for mig - har tabt 21 kg siden marts på denne måde :)
Morgen:
1 æg og lidt kød
eller
1 æg og grøntsager
eller
grøntsager og 1 stk frugt
Formiddag:
grøntsager
eller
frugt
eller
intet
Frokost:
grøntsager og magert kød
Eftermiddag:
Grøntsager,frugt og/eller nødder
Aften:
Grøntsager og magert kød
Virker fint for mig - har tabt 21 kg siden marts på denne måde :)
16 år18. juli 2008 kl. 08:59
bruger slettet
Hej
Jeg kender godt problemet med lækkersult om eftermidagen.
Jeg er begyndt at snuppe en skålfuld cheasy yoghurt - det indeholder kun 40 kcal / 100 gram, så det er en rimeligt fredelig snack. Jeg snacker også gerne på mandler hvis jeg er småsulten. Kalorieindholdet er godt nok højt, men der skal ikke så mange til at få maven til at holde op med at knurre. Og så er mandler tilmed ret sunde, så det har jeg ikke dårlig samvittighed over.
Et andet trick er at kende dig selv godt nok til at vælge snacks du ikke kommer til at overspise. Personligt stopper jeg sjældent før pakken er tom, hvis det er chokolade jeg får åbnet, men blue jeans lakridser kan jeg nøjes med at snuppe 2-3 stykker af, hvis jeg får sukkertrang. Så sådan nogle har jeg altid i skabet nu om dage - før i tiden var skabet fuld af chokolade selvsagt :-)
Sukkerfri lakridspastiller kan jeg også finde på at have liggende - de indeholder godt nok kalorieholdige sødestoffer, men en hel pakke indeholder kun 23 gram, og så føler man alligevel at man har frådset lidt, når man nu har tømt hele pakken.
Jeg skal - lige som dig - tabe i omegnen af 12 kg, og har fundet ud af at jeg meget bedre kan skabe det nødvendige kalorieunderskud ved at motionere som en tosset - så igen - det handler om at kende dig selv godt nok til at vide hvad der hjælper. Hvis du har selvkontrol som en goble, må du måske lære at bøde for dine synder istedet for at undgå alle fristelserne.
Mvh Maiken, der pt er halvvejs mod målet, og på vej ud for at løbe/cykle/ride :-)
Jeg kender godt problemet med lækkersult om eftermidagen.
Jeg er begyndt at snuppe en skålfuld cheasy yoghurt - det indeholder kun 40 kcal / 100 gram, så det er en rimeligt fredelig snack. Jeg snacker også gerne på mandler hvis jeg er småsulten. Kalorieindholdet er godt nok højt, men der skal ikke så mange til at få maven til at holde op med at knurre. Og så er mandler tilmed ret sunde, så det har jeg ikke dårlig samvittighed over.
Et andet trick er at kende dig selv godt nok til at vælge snacks du ikke kommer til at overspise. Personligt stopper jeg sjældent før pakken er tom, hvis det er chokolade jeg får åbnet, men blue jeans lakridser kan jeg nøjes med at snuppe 2-3 stykker af, hvis jeg får sukkertrang. Så sådan nogle har jeg altid i skabet nu om dage - før i tiden var skabet fuld af chokolade selvsagt :-)
Sukkerfri lakridspastiller kan jeg også finde på at have liggende - de indeholder godt nok kalorieholdige sødestoffer, men en hel pakke indeholder kun 23 gram, og så føler man alligevel at man har frådset lidt, når man nu har tømt hele pakken.
Jeg skal - lige som dig - tabe i omegnen af 12 kg, og har fundet ud af at jeg meget bedre kan skabe det nødvendige kalorieunderskud ved at motionere som en tosset - så igen - det handler om at kende dig selv godt nok til at vide hvad der hjælper. Hvis du har selvkontrol som en goble, må du måske lære at bøde for dine synder istedet for at undgå alle fristelserne.
Mvh Maiken, der pt er halvvejs mod målet, og på vej ud for at løbe/cykle/ride :-)
16 år21. juli 2008 kl. 15:11
Og i vores helsekost kan man få smørechokolade som er både gluten, sukker og mælke fri. Så kan man så overveje hvad det så er lavet af.