#2 af bruger slettet
jeres madplan. ?
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: jeres madplan. ?
Hej !:D
Jeg har som sådan ikke nogen plan.... - til gengæld har jeg ALTID noget frugt ved hånden - men kender da godt selv til problemet med at snuppe noget "junk" - der røg da også lige en træstamme indenbords... min kærestes eftermiddagssnack så lige så indbydende ud ;) - men ellers har jeg et æble, nogle gulerødder eller noget knækbrød jeg kan spise der om eftermiddagen :D Der er jo intet galt i at blive sulten om eftermiddagen må du huske :D
Jeg har som sådan ikke nogen plan.... - til gengæld har jeg ALTID noget frugt ved hånden - men kender da godt selv til problemet med at snuppe noget "junk" - der røg da også lige en træstamme indenbords... min kærestes eftermiddagssnack så lige så indbydende ud ;) - men ellers har jeg et æble, nogle gulerødder eller noget knækbrød jeg kan spise der om eftermiddagen :D Der er jo intet galt i at blive sulten om eftermiddagen må du huske :D
16 år17. juni 2008 kl. 19:53
KarinaHadsten (slettet)
Uden at det er en fast plan så er det mere eller mindre endt sådan at jeg spiser noget der minder om det her:
Morgenmad: Kelloggs special K med havregryn, lidt sukker og minimælk.
Formiddag: 2-3 stykker frugt
Frokost: Hvad der nu lige er på arbejde - Men godt med grøntsager HVER dag. Fra i dag startede jeg med at tage en halv skive rugbrød til min frokost - jeg mangler nemlig fiber.
Eftermiddag - 1-2 stykker frugt.
Aften: Som regel et stykke mager kød - ofte kylling. Men ellers hvad vi nu lige finder på. Vi griller meget for tiden, så et eller andet stykke kød - jeg skal bare lære at holde mig fra grillpølserne for de er fede og det er mættet fedt. Til mit kød spiser jeg som regel en masse kogte grøntsager som jeg elsker. Jeg minimerer mængden af ris og pasta og springer ofte helt over.
Aften: Chokolade - jeg er inde i en slem periode med chokolade. Men nogle gange bliver det også til frugt.
Det handler om at finde det der virker for dig. Hvis der er krise om eftermiddagen er det ikke sikkert at du kan nøjes med 1-2 stykker frugt. Måske skal du have noget godt brød en grov knækbrød eller andet. Prøv at planlægge hvad du vil spise når krisen indtræffer om eftermiddagen, så du er forberedt og spiser noget som er godt for dig i stedet for hvad du lige har lyst til eller hvad der lige er i nærheden. Planlæg dine måltider, så du ved hvad de koster på energiregnskabet.
Måske skal jeg følge mit eget råd og planlægge lidt mere med min aftensnack. Jeg har dog helt styr på hvor meget energi min chokolade koster på energiregnskabet og der er plads til det, men det ville være bedre at bruge energien til noget bedre eller måske have et endnu større underskud og vægttab. !!!
Morgenmad: Kelloggs special K med havregryn, lidt sukker og minimælk.
Formiddag: 2-3 stykker frugt
Frokost: Hvad der nu lige er på arbejde - Men godt med grøntsager HVER dag. Fra i dag startede jeg med at tage en halv skive rugbrød til min frokost - jeg mangler nemlig fiber.
Eftermiddag - 1-2 stykker frugt.
Aften: Som regel et stykke mager kød - ofte kylling. Men ellers hvad vi nu lige finder på. Vi griller meget for tiden, så et eller andet stykke kød - jeg skal bare lære at holde mig fra grillpølserne for de er fede og det er mættet fedt. Til mit kød spiser jeg som regel en masse kogte grøntsager som jeg elsker. Jeg minimerer mængden af ris og pasta og springer ofte helt over.
Aften: Chokolade - jeg er inde i en slem periode med chokolade. Men nogle gange bliver det også til frugt.
Det handler om at finde det der virker for dig. Hvis der er krise om eftermiddagen er det ikke sikkert at du kan nøjes med 1-2 stykker frugt. Måske skal du have noget godt brød en grov knækbrød eller andet. Prøv at planlægge hvad du vil spise når krisen indtræffer om eftermiddagen, så du er forberedt og spiser noget som er godt for dig i stedet for hvad du lige har lyst til eller hvad der lige er i nærheden. Planlæg dine måltider, så du ved hvad de koster på energiregnskabet.
Måske skal jeg følge mit eget råd og planlægge lidt mere med min aftensnack. Jeg har dog helt styr på hvor meget energi min chokolade koster på energiregnskabet og der er plads til det, men det ville være bedre at bruge energien til noget bedre eller måske have et endnu større underskud og vægttab. !!!
16 år17. juni 2008 kl. 21:10
Kaktus (slettet)
Jeg følger heller ikke en madplan som sådan.
Jeg har det som dig - bare om aftenen :)
Derfor har jeg altid lavet plads i programmet til lidt ekstra på dette tidspunkt - frugt & saltmandler.
Jeg planlægger det sidst på eftermiddagen - vejer nødder af og skærer frugten ud, og så er det klar til når trangen melder sig. Fordelen er, at jeg mentalt ikke føler at jeg træder ved siden af, for kalorierne er allerede indtastet i Madital - uden at overskride kvoten :)
Måske kunne du også spise lidt mere til frokost?
Jeg har det som dig - bare om aftenen :)
Derfor har jeg altid lavet plads i programmet til lidt ekstra på dette tidspunkt - frugt & saltmandler.
Jeg planlægger det sidst på eftermiddagen - vejer nødder af og skærer frugten ud, og så er det klar til når trangen melder sig. Fordelen er, at jeg mentalt ikke føler at jeg træder ved siden af, for kalorierne er allerede indtastet i Madital - uden at overskride kvoten :)
Måske kunne du også spise lidt mere til frokost?
16 år18. juni 2008 kl. 09:24
iakob
Hverdage ser således ud for mig (mine dage lige nu er ikke almindelige hverdage da jeg er på kursus i disse dage)
Morgenmad: 50-60 gr havregryn, skummetmælk, 100 gram frugt, 20 gr nødder og frø, vitaminer, kalk
Frokost: 1 skive rugbrød med magert pålæg og fisk. Ca 100 gram salat med grove grøntsager (dressing med mager mælkeprodukt eller olie). Ofte en lille, bagt kartoffel eller andet sundt på siden for at pifte det lidt op.
Eftermiddag: 2 stykker frugt. Af og til et stykke knækbrød og et stykke frugt.
Aftensmad: 1 portion der overholder tallerkenmodellen. Jeg bruger sjældent mælkeprodukter i min aftensmad men er ikke så forskrækket overfor planteolier. Kan f.eks. finde på at spise lidt brød (40-60 gram) med pesto, hvis der er brød.
"natmad": 1-2 stykker frugt. Af og til et stykke knækbrød hvis jeg er sulten (brugsens økologiske er faktisk god). Også ofte ca 10 gram nødder, især hvis dagen indtil da har været lav på fedt.
Hvis du er sliksulten kan det naturligvis skyldes dine madvaner. Det kan være lidt hårdt at skulle skifte fra den kost der gjorde een overvægtig til supersund. Jeg valgte at tage den vej trinvis. Og et af trinene var at jeg ikke måtte spise slik og kager i løbet af dagen, men så fik jeg til gengæld 10 gram rigtig god mørk chokolade hver aften - med god samvittighed.
Samtidigt skal man sørge for at få nok fedt og nok kostfibre og kulhydrat. Brød og gryn og kartofler/ris/grov pasta er basis for at få nok kostfibre og kulhydrat.
Fedtet skal være fordelt rigtigt og det er lidt vigtigt for kroppen (og hjernen) at få nok umættede fedtsyrer. Hvis man er al for fedtforskrækket kan det faktisk godt give bagslag i lavere modstandskraft overfor fristelser (for ikke at tale om en alenlang liste af endnu mere trælse symptomer som humærsvinginger, PMS, depression, hovedpine, koncentrationsbesvær mv).
Morgenmad: 50-60 gr havregryn, skummetmælk, 100 gram frugt, 20 gr nødder og frø, vitaminer, kalk
Frokost: 1 skive rugbrød med magert pålæg og fisk. Ca 100 gram salat med grove grøntsager (dressing med mager mælkeprodukt eller olie). Ofte en lille, bagt kartoffel eller andet sundt på siden for at pifte det lidt op.
Eftermiddag: 2 stykker frugt. Af og til et stykke knækbrød og et stykke frugt.
Aftensmad: 1 portion der overholder tallerkenmodellen. Jeg bruger sjældent mælkeprodukter i min aftensmad men er ikke så forskrækket overfor planteolier. Kan f.eks. finde på at spise lidt brød (40-60 gram) med pesto, hvis der er brød.
"natmad": 1-2 stykker frugt. Af og til et stykke knækbrød hvis jeg er sulten (brugsens økologiske er faktisk god). Også ofte ca 10 gram nødder, især hvis dagen indtil da har været lav på fedt.
Hvis du er sliksulten kan det naturligvis skyldes dine madvaner. Det kan være lidt hårdt at skulle skifte fra den kost der gjorde een overvægtig til supersund. Jeg valgte at tage den vej trinvis. Og et af trinene var at jeg ikke måtte spise slik og kager i løbet af dagen, men så fik jeg til gengæld 10 gram rigtig god mørk chokolade hver aften - med god samvittighed.
Samtidigt skal man sørge for at få nok fedt og nok kostfibre og kulhydrat. Brød og gryn og kartofler/ris/grov pasta er basis for at få nok kostfibre og kulhydrat.
Fedtet skal være fordelt rigtigt og det er lidt vigtigt for kroppen (og hjernen) at få nok umættede fedtsyrer. Hvis man er al for fedtforskrækket kan det faktisk godt give bagslag i lavere modstandskraft overfor fristelser (for ikke at tale om en alenlang liste af endnu mere trælse symptomer som humærsvinginger, PMS, depression, hovedpine, koncentrationsbesvær mv).
16 år19. juni 2008 kl. 23:01
GLB (slettet)
Morgen:
Fiberrigt: For eksempel havregrød af 1 dl gryn og 2 dl vand med mælk eller 50 g all bran med mælk - evt. lidt frisk frugt til at søde med.
Eller
1 stk rugbrød med pålæg, ost eller marmelade og honning.
Eller
2½ - 3 dl surmælksprodukt med fiberdrys eller 5-korns-blanding. Lidt frugt.
Formiddag:
2 grove stk. knækbrød.
2 skiver mager ost eller magert pålæg
Lidt grøntsager eller et stk frugt
Eller:
1 proteinbar fra maxim
1 stk frugt
Eller:
1 Nuposhake med blendet frugt og tilsat 1 spsk livets olie
Middag:
1-2 skiver rugbrød (ca 50-100 g) med mager pålæg, æg eller fiskepålæg
Mindst 150 g grøntsager. Evt frugt
Eftermiddag:
1 skive rugbrød/grovbrød eller 1 stk knækbrød.
Pålæg
Måske fiberrige grøntsager
1 stk frugt
Eller:
1 proteinbar
Eller:
1 Nuposhake med blendet frugt
Aften:
Mindst 100 g grøntsager (nogle dage 250-300g)
175 g kartofler, 2½ dl kogt pasta eller ris - tilberedt vægt (ikke tørvægt )
125 - 150 g kød/ fed fisk/fjerkræ - tilberedt vægt eller 170 g mager fisk - tilberedt
Sen aften:
1 stk frugt eller fiberrige knækbrød med smøreost.
I stedet for smør på brødet bruger jeg smelteost fra cheasy under pålæg.
Hvis jeg er små-lækkersulten snupper jeg en lille håndfuld nødder eller tørret frugt (vær dog opmærksom på kalorieindholdet!!)
Dagligt:
2-3 liter væske – hovedsagligt vand!
Fiberrigt: For eksempel havregrød af 1 dl gryn og 2 dl vand med mælk eller 50 g all bran med mælk - evt. lidt frisk frugt til at søde med.
Eller
1 stk rugbrød med pålæg, ost eller marmelade og honning.
Eller
2½ - 3 dl surmælksprodukt med fiberdrys eller 5-korns-blanding. Lidt frugt.
Formiddag:
2 grove stk. knækbrød.
2 skiver mager ost eller magert pålæg
Lidt grøntsager eller et stk frugt
Eller:
1 proteinbar fra maxim
1 stk frugt
Eller:
1 Nuposhake med blendet frugt og tilsat 1 spsk livets olie
Middag:
1-2 skiver rugbrød (ca 50-100 g) med mager pålæg, æg eller fiskepålæg
Mindst 150 g grøntsager. Evt frugt
Eftermiddag:
1 skive rugbrød/grovbrød eller 1 stk knækbrød.
Pålæg
Måske fiberrige grøntsager
1 stk frugt
Eller:
1 proteinbar
Eller:
1 Nuposhake med blendet frugt
Aften:
Mindst 100 g grøntsager (nogle dage 250-300g)
175 g kartofler, 2½ dl kogt pasta eller ris - tilberedt vægt (ikke tørvægt )
125 - 150 g kød/ fed fisk/fjerkræ - tilberedt vægt eller 170 g mager fisk - tilberedt
Sen aften:
1 stk frugt eller fiberrige knækbrød med smøreost.
I stedet for smør på brødet bruger jeg smelteost fra cheasy under pålæg.
Hvis jeg er små-lækkersulten snupper jeg en lille håndfuld nødder eller tørret frugt (vær dog opmærksom på kalorieindholdet!!)
Dagligt:
2-3 liter væske – hovedsagligt vand!
16 år20. juni 2008 kl. 17:37
sommersol (slettet)
Jeg ville forslå dig at tage en bolle til eftermiddag med nutella. så får du lidt af det søde, uden at få for mange kalorier.
Frugt gør tit bare en mere sulten, så det syne jeg kun du skal spise om formiddagen, og ikke til eftermiddag.
Du skal nok også tage med i dine overvejelser hvad der mætter mest.
1 stk knækbrød=½skive rugbrød=½grovbolle fx.. :)
Frugt gør tit bare en mere sulten, så det syne jeg kun du skal spise om formiddagen, og ikke til eftermiddag.
Du skal nok også tage med i dine overvejelser hvad der mætter mest.
1 stk knækbrød=½skive rugbrød=½grovbolle fx.. :)
16 år22. juni 2008 kl. 16:32
iakob
Nutella er meget usund. Det er energirigt og fuld af mættede fedtsyrer (kun 13% deraf er nødder, resten er mættede fedtsyrer).
16 år23. juni 2008 kl. 11:03
sommersol (slettet)
Min diætist anbefaler mig at spise det, fordi det er sundt fedt, og noget skal man jo have. og mon ikke hun ved hvad hun taler om ;)
16 år25. juni 2008 kl. 19:33
iakob
Jo.. du har måske ret - men det meste kommer fra nok jordnøddeolie og ikke fra hasselnødder:
***forældet link er fjernet***
***forældet link er fjernet***
16 år25. juni 2008 kl. 22:51
jeg er lige startet herinde, og vil gerne tabe ca 12 kg.
mit største problem er at jeg alt for hurtigt ryger i med de usunde varer.
hvordan lyder jeres "madplan" for en hel dag. der hvor jeg typisk ryger i er hen ad eftermiddagen, altså mellem frokost og aftensmad, min krop hungrer efter noget sødt/ salt. :(
nogen gode råd?
mvh trine.