Sukkererstatning - light

Du læser en tråd i debat > kost

re: Sukkererstatning - light
Jeg mente også bare at mange af dem der ved hvad der er sundt ikke lever efter det. Jeg var selv sådan i lang tid. Nej selvfølgelig ved alle det ikke men i disse oplysningstider er der mange der ved det uden at bruge det.

Nej der er ikke kunstige sødemidler i chips. Kunstige sødemidler er i stedet for sukker. Nogle light produkter er udemærket da der er mindre fedt og flere krydderier. Nogle light produkter er erstattet af andre ting der måske ikke er så gode for kroppen.

Ja det er altid et svært valg hvor meget der skal vælges på vegne af folket. Men hvis kunstige sødemidler ikke virker efter hensigten bør de måske forbydes. Hensigten var jo at erstatte sukker men fede mindre. Men kunstige sødemidler er jo en hjælp for sukkerafhængige. Så måske skal der advares mere og lade folk selv vælge.

Forresten så omdannes sukker kun til fedt hvis det ikke forbrændes. Så hvis man er meget aktiv kan man godt komme rigtig sukker i kaffen uden at det betyder noget.

Der er jo også forskellige slags sukkererstatning. Nogle af lavet af sukker (ved ikke lige præcist hvordan og hvorledes de gør det) mens andet er helt kunstigt. Påvirker de alle på samme måde eller er nogle slags ok at bruge.

Nogle mener at det er bedst at spise så naturligt som muligt og de mennesker mener at sukker og kunstige sødemidler er lige unaturlige. De mener man kun bør søde med honning, bær og frugter.

Jeg mener voksne (der er myndige) bør kunne være ansvarlige for deres eget liv men jeg ved godt at mange mener samfundet er ansvarlig for deres sundhed og at fastfood er grunden til deres vægtproblem.

Så længe kunstige sødemidler ikke er påvist som værende skadelige for mennesker så mener jeg at det er i orden med lidt da jeg har ikke kender til tilfælde hvor nogen har taget skade af det. Om øget appetit betegnes som skadeligt eller ej kommer nok an på hvem man spørger. Der er mange slanke mennesker der altid er sultne men ikke betragter det som et problem da de har viljestyrke. Der er overvægtige der spiser uden at være sultne og de vil nok mene øget appetit er et problem.

Det giver øget appetit at spise æbler på tom mave (det er bevist hos mennesker) men æbler er ikke forbudte af den grund.

Jeg tror dog der vil komme flere og flere restriktioner på folkets vegne da overvægt koster penge for hele samfundet.

Så længe vi ikke ved om forsøget på rotter gælder for mennesker må det vel være op til den enkelte om de vil bruge sukker eller kunstige sødemidler. Jeg bruger kunstige fordi jeg er sukkerafhængig. Jeg har et mål om at kunne leve uden kunstige sødemidler med tiden men et skridt af gangen. Det er et personligt valg der ikke har noget at gøre med sundhed og vægt.

Men hvis du hører mere om undersøgelsen (eller andre) så er det kun dejligt du deler det med os herinde.
16 år13. februar 2008 kl. 23:09
Jeg tror også jeg havde een eller anden grad af sukkerafhængighed før jeg gik på kur. Det var i hvert tilfælde tit - næsten hver dag - at jeg spiste lidt slik. Jeg drak dog ikke sodavand eller spiste kage hver dag og jeg bruger ikke sukker i kafffen. Til gengæld kunne jeg få rysteture hvis jeg blev sulten - og andre tegn på et godt dyk i blodsukkeret.

Starten af min kur var fokuseret mod at fjerne alle disse dårlige vaner med at fylde mig med sukker og efter at al rigtig sukker var fjernet, så drak jeg end ikke light saftevand eller sodavand i et stykke tid. Jeg spiste masser af frugt - især på de tidspunkter hvor jeg før tog slik. Især til eftermiddagsmaden og natmaden. Det gør jeg for så vidt stadig, fordi jeg er overbevist om at alle menneskets smagssanser skal røres før at maden mætter rigtigt (det snakker claus meyer også om, så det skal nok være rigtigt).

Jeg har købt light marmelade (fra fynbo - den er faktisk ret light) og køber light sodavand og light saftevand og light slik. Ellers gør jeg ikke i light produkter med kunstige sødemidler. Jeg har dog en kæmpe kasse Perfect-Fit stående til julebagningen, men det blev aldrig rigtigt til noget med light kager.

Og nu er jeg efterhånden af den overbevisning at hvis man holder sine mest usunde slik og kagespisning indenfor rammerne af eftermiddagskaffen/slikaften i weekenden og til egentlig fest - så er det lidt ligemeget om det er light eller ej. Man skal bare passe lidt på mængden så man ikke lige så langsomt spiser mere og mere.

Hvad samfundet skal gøre for at afhjælpe fedmeepedemien - tja... det tror jeg ikke der er nogen simpel løsning på. Og jeg tror faktisk slet ikke det har noget med light produkter at gøre. Og selvom light produkter giver øget appetit, så er det ikke så skadeligt at man kan forbyde dem på den baggrund.
16 år14. februar 2008 kl. 08:42
NutraSweet er salgsnavnet for ASPARTAM, der er en forbindelse af to naturligt forekommende aminosyrer, phenylalanin og asparaginsyre. Aspartam er således energigivende, da det ned-brydes og omsættes til til energi i kroppen som andre proteinstoffer. Men da mængderne af den aspartam man spiser er meget lille, regnes aspartam som et ikke-energigivende sødestof. I Danmark er aspartam godkendt til brug i sodavand, læskedrikke, is. Marmelade, saft, survarer, tyggegummi, lakrids og anden slik, samt i enkelte tilfælde i youghurt og cacaomælk. Forhandles også tabletter og i strøform.

Fødevarestyrrelsen har en side omkring nutra Sweet/ aspartam:
(et forældet link til foedevarestyrelsen.dk er blevet fjernet)

16 år14. februar 2008 kl. 19:26
blog.tv2.dk

Bare lige endnu en belysende side om aspartam.
16 år18. februar 2008 kl. 16:45
Hm.. det lyder fælt
16 år19. februar 2008 kl. 08:24
Ved hverken fra eller til.
Men har fået en naturlig "skræk" for alle light og gen manipulerede produkter, da min far skændte dem langt væk og aldrig gav os lov at spise eller drikke sådanne da jeg og mine brødre var små.
Må overtale mig selv til en gang imellem at snuppe en ligth sodavand, selvom det stadigt sidder i mig om jeg mon bliver hjerne skadet af dem. :)
16 år2. april 2008 kl. 02:10

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });