Forskellen på mennesker og rotter er at vi kan vælge at holde os til den mængde vi har besluttet os for at spise.
Der er mange meget slanke mennesker der spiser kunstige sødemidler fremfor sukker. Jeg tror problemet for mennesker er hvis man tror det er i orden at spise løs bare fordi det er light.
Sukkerafhængige har sikkert stor glæde af kunstige sødemidler da sukkeret skaber overspisning. Sukker virker ikke ens for alle mennesker.
Hos alle andre burde der ikke være noget problem med at spise lidt sukker.
Måske burde fokus være på hvorfor vi tror vi som voksne stadig skal have sødt. Modermælken er sød så som lille er det naturligt at foretrække sødt. Men voksne har ikke brug for at foretrække sødt og nogle mener det er naturligt for voksne at foretrække noget mere bittert men at vores kultur skaber en unaturlig trang til sødt som voksen.
Folk tager ikke på kun fordi de spiser sukker. Det er hele kulturen med fedt, salt og sukker. For lidt motion og for mange depressioner.
Personligt synes jeg det er fjollet at sige at noget bestemt får folk til at tage på da der er tale om voksne mennesker. Vi ved godt alle hvordan vi bør spise. Vi kan vælge. Det er kun vores egen skyld vi spiser forkert og motionerer for lidt. Ja, reklamer og tv har magt men kan ikke tvinge os. Ja nogle vælger at blive mere voldeligt pga voldelige film. Men jeg har set film med massemordere og jeg er ikke blevet massemorder. Jeg har set reklamer for produkter jeg ikke har købt og aldrig vil vælge at købe.
Vi må også huske på at folk var overvægtige længe før vi skabte kunstige sødemidler. Vi skabte kunstige sødemidler og light-produkter fordi folk allerede var overvægtige. Folk blev ikke overvægtige efter light blev opfundet. De artikler får det til at lyde som om overvægt først blev et problem efter vi fik light-produkter og det er noget sludder.
#2 af slank2008 (slettet)
Men.. i lyset af den nye undersøgelse der er kommet om at folk bliver tykke af at spise light produkter med kunstige sødemidler i, så har jeg gjort mig nogle tanker og kunne godt tænke mig at vende dem med jer.
Undersøgelsen (ekperimentet på rotterne) viste at hvis man gav rotter mad med kunstige sødemidler i, så tabte de sig. En kontrolgruppe rotter fik den samme mad men med sukker i (jeg ved ikke om de tog på). Men de rotter der fik kunstige sødemidler, de spiste mere og blev tykkere. Og det værste var at da de kom tilbage på de kunstige sødemidler, så tabte de sig ikke. (et forældet link til politiken.dk er blevet fjernet) og slankenyt.dk
Så, hvis I vil være med til en diskussion så svar på disse mine tanker (det har ikke været meningen at træde nogen over tæerne så hvis nogen føler sig trådt på, så er det udelukkende fordi jeg er klodset - og jeg undskylder på forhånd):
1) Fedtreducerede produkter er ikke et problem - med mindre de indeholder kunstige sødemidler. Så vi kan bare blive ved med at spise vores 0,1% A38, yogurt natural og skummetmælk og det vil ikke give anledning til forøget appetit.
2) Hvis de kunstige sødemidler medfører fedme fordi man spiser mere, så er de ikke et problem så længe man er under administration på madital. Men.. det agter vi vel ikke at være resten af livet? Så derfor er det en god idé at gøre disse to ting, når vi nærmer os udgangen af madital:
2a) Drop light slik, light sodavand, light is, light rugbrød, light marmelade, light alle mulige madvarer. Spis den ægte vare når det skal være. Gør det til kvalitet, gerne økologi - men ikke light. Så får du fuld valuta for pengene og kommer ikke til at lide under den samme fejl som rotterne i undersøgelsen.
2b) Prøv at få så mange søde ting ud af hverdagsmaden som muligt. Fjern den skjulte sukker fra maden og lær at spise mad som den smager. Skal den søde tand også tilfredsstilles (og enhver måltid bør jo indeholder surt, bittert, salt og sødt), så spis i stedet lidt rigtig sødt - som f.eks. et stykke sødt frugt som en banan eller nødder ol.
Hvis man tilstræber en kost, hvor sukker (også den skjulte) er begrænset så er det måske slet ikke være nødvendigt at købe light produkter med kunstige sødemidler.
For mig personligt, så vil jeg mene at det ikke går at drikke rigtig sodavand. Nogen sinde. På den anden side så tror jeg også det er en skidt idé (med undersøgelsen i mente) at drikke sukkerfri sodavand hver eller hveranden dag.
Andre der har tanker i den forbindelse? Har jeg misset noget? Er der nogen som ikke tro at mennesker og rotter i den her forbindelse har noget til fælles?