Bulgur kogte , hvordan laver jeg beregning her !
Du læser en tråd i debat > gode rådSpacy
re: Bulgur kogte , hvordan laver jeg beregning her !
Hej Tina!
Det har noget at gøre med at energi-tætheden bliver større/tættere. Du har stadig det antal kcal som 1000 g stuvet hvidkål indeholder, men det vejer bare mindre fordi noget vand er fordampet.
Dvs at hvis alle ingredienser indeholder f.eks 700 kcal så er der stadig 700 kcal selvom der er fordampet 100g vand. Det vil igen sige at du får flere kcal i en potion end hvis du ikke har indtastet -vand, hvilket også er det korrekte. Håber du forstår nu :-)
Det har noget at gøre med at energi-tætheden bliver større/tættere. Du har stadig det antal kcal som 1000 g stuvet hvidkål indeholder, men det vejer bare mindre fordi noget vand er fordampet.
Dvs at hvis alle ingredienser indeholder f.eks 700 kcal så er der stadig 700 kcal selvom der er fordampet 100g vand. Det vil igen sige at du får flere kcal i en potion end hvis du ikke har indtastet -vand, hvilket også er det korrekte. Håber du forstår nu :-)
14 år30. marts 2010 kl. 01:45
hotlips_dk (slettet)
Det ville bare være rigtig smart, hvis vi begyndte at notere, hvad en færdigtilberedt vare vejer, i forhold til en rå, når vi taster varer ind. Evt også få rettet i de allerede eksisterende varer, så der ved grov bulgur f.eks står:
1 dl = x-antal gr rå
x-antal gr rå = x-antal gr kogt
Det ville spare tid for alle, og ikke afskrække nye brugere ved at være mere gennemskueligt/nemmere at gå til.
1 dl = x-antal gr rå
x-antal gr rå = x-antal gr kogt
Det ville spare tid for alle, og ikke afskrække nye brugere ved at være mere gennemskueligt/nemmere at gå til.
14 år7. april 2010 kl. 12:50
onlyme (slettet)
jeg er ny her, og forstår faktisk ikke særlig meget af hvad i mener.
når jeg spiser bulgur hvad skal jeg så skrive ind?
den rå vægt eller den tilberedte vægt? og hvad er det for noget med vand.
håber en vil forklare det bedre så jeg kan forstå.
når jeg spiser bulgur hvad skal jeg så skrive ind?
den rå vægt eller den tilberedte vægt? og hvad er det for noget med vand.
håber en vil forklare det bedre så jeg kan forstå.
14 år1. maj 2010 kl. 14:04
bakker (slettet)
Den nemmeste måde at finde næringsværdien i madvarer der ikke er i tabellerne her er ofte at gå ind på nettet, der er mange flere madvarer end her, og du behøver ikke være tilmeldt, kalorieberegneren er en del af forsiden, som alle kan bruge.
14 år6. maj 2010 kl. 19:59
Så lad os antage, at ingredienserne sammen vejer 1000 gram. Men da der har været svind i vandet, vejer den færdige ret kun 800 gram. Da jeg vejer af hver gang jeg tager en sjat, bliver det altså til 800 gram i kalorieregnskabet. Men så får jeg jo "på papiret" kun 4/5 af det kalorieindtag, som jeg reelt har haft - der er jo kalorier fra 1000 gram ingredienser, det er kun vandet, der er fordampet.
Med de frosne grøntsager kommer det vel an på, om man vejer før eller efter tilberedning. Hvis man tager fra posen og vejer, så burde det passe. Hvis man først koger eller steger, så synes jeg, det ser ud som om, de fylder mindre - altså må der være et vædske-svind. Tror jeg - jeg har ikke målt, for jeg vejer fra posen :-)
mvh tina