#11 af rdrd (slettet)
Bulgur kogte , hvordan laver jeg beregning her !
Du læser en tråd i debat > gode rådrdrd (slettet)
re: Bulgur kogte , hvordan laver jeg beregning her !
Du er genial Spacy! Har du selv fundet ud af det? Jeg har på fornemmelsen at dette program kan mere end man lige tror! Man må sige at Lone er en genial pige. RESPEKT!
14 år5. marts 2010 kl. 13:49
2hit (slettet)
Spacy ... tusind tak , ja nu er den fesset ind ... hehe
14 år5. marts 2010 kl. 19:40
Spacy
Godt så :-)
Nej jeg ikke selv fundet ud at det med minus vand, det kom frem engang der blev snakket opskrifter. Jeg vidste det heller ikke på det tidspunkt, men det kan være at vi skal foreslå Lone at sætte en lille forklaring ind i "Hjælp" da det jo har temmelig stor betydning for energiindholdet i en opskrift.
Nej jeg ikke selv fundet ud at det med minus vand, det kom frem engang der blev snakket opskrifter. Jeg vidste det heller ikke på det tidspunkt, men det kan være at vi skal foreslå Lone at sætte en lille forklaring ind i "Hjælp" da det jo har temmelig stor betydning for energiindholdet i en opskrift.
14 år6. marts 2010 kl. 10:35
SiriS (slettet)
Spacy, først nu forstår jeg det fulde omfang af pointen. Det er jo ikke milimeternøjagtighed! Ups! Tak!
14 år6. marts 2010 kl. 10:52
Louise79 (slettet)
Spacy - når jeg laver mad er det ofte kun en portion til mig selv, og jeg vejer alle ingredienserne rå. Når jeg så spiser hele portionen på en gang er der vil ikke noget problem at jeg ikke skriver noget med væsketab ind?
Det er vel først når jeg har lavet en stor portion mad - altså hvor jeg laver mad til flere dage, og fryser noget ned, og skrevet opskriften ind med de rå ingredienser at jeg skal være opmærksom væsketab?
Der er altid tale om grøntsagsretter når jeg laver store portioner og fryser ned.
Det er vel først når jeg har lavet en stor portion mad - altså hvor jeg laver mad til flere dage, og fryser noget ned, og skrevet opskriften ind med de rå ingredienser at jeg skal være opmærksom væsketab?
Der er altid tale om grøntsagsretter når jeg laver store portioner og fryser ned.
14 år8. marts 2010 kl. 16:13
Spacy
Hej Louise! Jeg vil tro at du umiddelbart har ret i, at når du spiser hele portionen så behøver du ikke at tage højde for om der er henholdsvis væsketab el. væskeoptag.
Men jeg må sige at jeg er lidt i tvivl og jeg tror det kommer an på hvilke fødevarer det drejer sig om. Med ting som ris, bulgur stegt kød/fisk el. gryderetter er det hip som hap når du spiser det hele, men så snart du tager noget ud af en pose .f.eks. frosne grøntsager el. lign. så tror jeg at du skal være opmærksom på sagen igen. Håber du forstår hvad jeg mener, jeg spiser godt nok ikke ret meget frossent grønt selv så jeg ved ikke hvormeget el. lidt vægten ændres der. Engang spiste jeg en del frosne pommes frites og den forskel der var på energiindholdet før og efter tilberedningen var enorm selvom der udenpå posen stod "kun 7g fedt" el. noget i den stil, det holdt overhovedet ikke.
Men er der ikke andre derude som kan bidrage/har nogen kommentarer til dette emne?
Men jeg må sige at jeg er lidt i tvivl og jeg tror det kommer an på hvilke fødevarer det drejer sig om. Med ting som ris, bulgur stegt kød/fisk el. gryderetter er det hip som hap når du spiser det hele, men så snart du tager noget ud af en pose .f.eks. frosne grøntsager el. lign. så tror jeg at du skal være opmærksom på sagen igen. Håber du forstår hvad jeg mener, jeg spiser godt nok ikke ret meget frossent grønt selv så jeg ved ikke hvormeget el. lidt vægten ændres der. Engang spiste jeg en del frosne pommes frites og den forskel der var på energiindholdet før og efter tilberedningen var enorm selvom der udenpå posen stod "kun 7g fedt" el. noget i den stil, det holdt overhovedet ikke.
Men er der ikke andre derude som kan bidrage/har nogen kommentarer til dette emne?
14 år12. marts 2010 kl. 07:19
Louise79 (slettet)
Tak for svaret, Spacy
Jeg spiser stort set ikke kornprodukter og kartofler, så der er der ikke noget. Og hvis jeg endelig laver lidt pasta, ris eller bulgur taster jeg det ind som råt, og vejer det ikke efterfølgende, dvs. den væske det er kogt i regner jeg ikke med.
Ang frosset grønt er jeg ikke helt med på hvad du mener...
Jeg vejer det i frossen tilstand, og taster det ind som frosset.
Og laver stort set altid kun det jeg spiser.
Jeg spiser stort set ikke kornprodukter og kartofler, så der er der ikke noget. Og hvis jeg endelig laver lidt pasta, ris eller bulgur taster jeg det ind som råt, og vejer det ikke efterfølgende, dvs. den væske det er kogt i regner jeg ikke med.
Ang frosset grønt er jeg ikke helt med på hvad du mener...
Jeg vejer det i frossen tilstand, og taster det ind som frosset.
Og laver stort set altid kun det jeg spiser.
14 år13. marts 2010 kl. 11:30
SiriS (slettet)
Jeg tror der sigtes til at under tilberedelsen fordamper der noget vand fra selve grønsagen, og derfor vejer de frosne bønner lidt mindre når de er blevet dampet. Der bør dog være nøjagtig det samme næringsindhold i, dog lidt færre vitaminer...
14 år17. marts 2010 kl. 09:52
Spacy
Jeg må med skam tilstå at jeg faktisk ikke helt ved præsis hvad jeg mente med det der med at tage noget ud af en pose - pinligt!
Jeg tror det var de de pokkers pommes frites som påvirkede mig, men Siri har selvfølgelig helt ret i at næringsholdet er det samme :-)
Det jeg var i tvivl om var sådan set om frosne grøntsager kom til at veje mere el. mindre efter optøning
Jeg tror det var de de pokkers pommes frites som påvirkede mig, men Siri har selvfølgelig helt ret i at næringsholdet er det samme :-)
Det jeg var i tvivl om var sådan set om frosne grøntsager kom til at veje mere el. mindre efter optøning
14 år17. marts 2010 kl. 10:59
KatChr (slettet)
Man kan jo sige, som basis, at det ingen betydning har for mængden af kcal, når man koger pasta eller bulgur, da der jo ikke er nogle kcal i vand!
Det er derfor nok meget smart at veje tingene inden man spiser dem!
Det er derfor nok meget smart at veje tingene inden man spiser dem!
14 år18. marts 2010 kl. 16:23