Intermitterende faste ved at spise hver anden dag

Du læser en tråd i debat > vægttab

Intermitterende faste ved at spise hver anden dag
Jeg så noget om det på TV2. En forsker fortalte om nogle undersøgelser der var lavet på mus og aber. Nedsat kalorieindtagelse (kaorierestriktion) havde haft en positiv virkning på deres helbred . Nyere undersøgelser havde så vist, at denne effekt også kunne fås hvis man spiste hver anden dag (intermitterende faste).
Det virker åbenbart sådan, at man i starten begynder at tabe sig fordi man får mindre at spise, hvorefter kroppen i et forsøg om at beskytte sig selv mod nedbrydning sænker metabolismen, hvilket først og fremmest gør aldringsprocessen langsommere.

Jeg har læst en del om det på nettet og kan se at det er meget udbredt, men der er intet KLART resultat på om det virker eller om det er decideret godt for kroppen at spise hver anden dag. Foreløbigt siger dem der taler for denne livsstil, at der aldrig har været en undersøgelse der har konkluderet at det var bedst at spise 3 gange om dagen. Dem der taler imod siger at det er meget svært at lave så stor en ændring på livsstilen og at det kan have en negativ effekt på psyken.

Når det så er sagt, så synes jeg det er en sjov måde at leve på. Jeg tænkte på alt den tid man sparer hver anden dag. At købe ind, at planlægge retterne, at tilberede dem og spise dem tager alt sammen en del tid. Så jeg vil gerne prøve at spise hver anden dag, startende fra imorgen.

Jeg ved ikke om jeg ikke engang kan holde til aftensmaden, eller om jeg kan klare det i længere tid. Jeg ved heller ikke hvordan det kommer til at påvirke mit energiniveau. Men jeg vil give det et forsøg og skrive mine erfaringer med det ned her hver dag. Og finder jeg ud af, at det ikke lige er mig, så holder jeg på.

Jeg skal selvfølgelig drikke rigeligt med vand hver dag og kan også drikke te og caffe, så længe der ikke er mælk i (eller andet med kalorier).
12 år10. november 2012 kl. 22:17
re: Intermitterende faste ved at spise hver anden dag
Personligt tror jeg, jeg ville blive sindsyg.. Jeg ved, hvor slemt jeg kan få det, hvis jeg er meget sulten, og jeg tror simpelthen jeg ville være ved at gå til om morgenen, den dag jeg så måtte spise igen.. Ville desuden mangle energi til både læsning, motion, venner og alt andet..
Spørgsmålet er så, om det er værd at blive 120, hvis man er totalt udkørt halvdelen af tiden?

Jeg må indrømme, at jeg ikke er fan af idéen, men det kan du nok godt se :P
Du kommer nok også til at mindske dit stofskifte..
Men du er da velkommen til at prøve et par dage - kigger gerne med :)
12 år10. november 2012 kl. 23:09
Bliver spændende at følge dit forsøg, så bare skriv løs herinde!

Jeg må indrømme, at min tanke er "hvorfor?". Der er intet som tyder på, at du bliver sundere af det, faktisk nærmest det modsatte, når stofskiftet sænkes (det er ligesom kroppen måde at sige "hey - der er noget galt; du indtager for lidt energi til at jeg kan opretholde alle funktioner, så jeg er nødt til at lukke af for noget!"
Jeg undrer mig også over, at du tænker "sjovt" om den måde at leve på - og i forhold til at spare tid, så kan man jo lave dobbelt portion af alt mad den ene dag (det tager ikke længere tid), så man blot skal varme og spise dagen efter. Ja, så sparer du nok 5-20 minutter på hvert måltid ved at springe det over i stedet, men hvad er det, du gerne vil bruge tiden på i stedet for?
12 år10. november 2012 kl. 23:22
Der er jo meger forskellige tilgange til IF. Jeg har selv i den sidste tid leget lidt med den tilgang hvor man faster i kortere perioder dagligt, dvs at man har et ca 8 timers fastevindue hvorefter man ikke spiser i 16 (Lidt ala den på denne hjemmesiden leangainsdotcom) Metoden tiltalte mig da jeg altid har følt et vist ubehag ved at skulle spise tidligt om morgenen, men jeg har "tvunget" mig selv til det for at være "sund" efter de gældende anbefalinger. Nu lytter jeg mere til hvad min krop siger til mig og bliver jeg sulten inden der er gået 16 timer så spiser jeg bare, men jeg har nu givet mig selv tilladelse til at skippe morgenmaden når jeg ikke har lyst. Jeg har læst mig til er det primært to metoder der praktiseres i forhold til IF, den ene som jeg beskrev længere oppe og så en tilgang hvor man faster 1 max to (ikke efter hinanden) døgn pr. uge. Man faster dog som ofte ikke hele dage, men standser eks. med at spise klokken 18 den ene dag og man må så spise sent på aftenen den følgende dag. Metoden med at faste hele dage skal dog (ifølge de fleste kilder jeg har læst om) bruges med forsigtighed og omtanke af kvínder da deres krop reagerer voldsommere på faste end mænd. Jeg kan ikke huske at jeg har stødt på kilder der anbefaler at faste hver anden dag, det lyder for mig lidt voldsomt, men måske du er faldet over noget andet end jeg. Jeg håber at du går forsigtigt til værks og lytter til din krops signaler hvis den begynder at sige fra. Hold os endelig opdateret om hvordan det virker på dig.
12 år11. november 2012 kl. 00:10
Fedania: Fortalerne for Intermittent Fasting mener at det på sigt er sundt for kroppen at have pauser for mad. Teorien er blandt andet at kroppen bruger enorme mængder ressourcer på at bearbejde og nedbryde maden hvis man spider hele tiden. Ved at give kroppen en pause så er der overskud til at forny sig. Men for at tilgangen skal have mening er det meget vigtigt at man spiser ekstrems sund, rren og uforarbejdet mad, med naturlige proteiner og masser af grønsager. Hvis ikke kroppen er fyldt op med sunde råvarer skader fastningen mere end den gavner.

Jeg ved ikke helt selv hvad jeg synes om IF endnu, men jeg er i en periode hvor jeg har lyst til at eksperimentere lidt med min kost og så holde meget øje med hvordan det fungerer for mig, og indtil videre synes jeg at det giver mig mere energi at hoppe morgenmaden over. Lige nu tiltaler det mig dog ikke at faste hele dage.
12 år11. november 2012 kl. 00:17
Altså, muslimerne overlever jo Ramadanen hvert år, så jeg tror ikke det er sundhedsskadeligt at have lange pauser mellem ens måltider - men når de faster, så er det jo "kun" fra solopgang til solnedgang, hvilket højest er omkring 20 timer svjh. Den tilgang virker bedre for mig - dog med den "finte" at jeg ikke mener det er nødvendigt at vente til sengetid med at hælde maden i sig, men det kunne sagtens være som Xebu med et 8 timers vindue (jeg antager, at det er midt på dagen) til at spise i.
12 år11. november 2012 kl. 10:11
Det lyder ellers spændende. Ved, at jeg ikke kan, men det gør det bare endnu mere spændende for mig at følge med. Glæder mig til at læse om, hvordan det går med dig hen ad vejen :-)
12 år11. november 2012 kl. 10:48
DAG 1
Da jeg vågnede huskede jeg om mine planer og gik lidt i panik. Jeg er altid opdraget med at morgenmad er det vigtigste måltid og jeg har aldrig nogen sinde gået ud af døren uden at få morgenmad. Men i dag om morgenen drak jeg i stedet en halv litter vand og en kop kaffe.

Derefter tog jeg afsted hjemmefra på vej til kursus.

Jeg tænkte slet ikke på at jeg ikke måtte spise da jeg var ude, og jeg kunne heller ikke føle det på min mave. Den rumlede ikke og jeg var ikke "sulten" som sådan.

Jeg kom hjem ved en 16 tiden og begyndte langsomt at mærke at jeg var træt. Ikke sådan død træt, men måske lidt mere træt end jeg plejer at være. Som tiden gik begyndte at jeg tænke lidt mere på mad, og maven rumlede en smule.

Jeg synes generelt at det har været meget lettere end jeg havde troet det ville blive og hvad der måske gjorde det en anelse svær var mere psyken end fysikken. Det at jeg tænkte på, at jeg ikke skulle spise noget.

Jeg glæder mig dog til at få spist morgenmad imorgen, og jeg har også følt at tanken om at jeg skal spise imorgen har givet mig motivationen for at fortsætte i dag.
12 år11. november 2012 kl. 20:52
DAG 2 - spisedag
Når jeg står tidligt op har jeg ikke altid lyst til at spise morgenmad. Jeg er sikker på at der er mange der har det på samme måde. Men i morges ville jeg gerne spise :) Og jeg spiste lidt ekstra. Ikke fordi jeg var ved at dø af sult, men mere fordi jeg tænkte, at jeg nok ikke skulle nøjes med en smule når jeg ikke havde spist hele dagen i går.

Jeg er lidt nervøs for om jeg kan klare det lige så godt uden mad i morgen.
12 år12. november 2012 kl. 20:39
re: DAG 2 - spisedag
Spændende projekt du har gang i :) Jeg er nysgerrig og følger med :) God vind!
12 år12. november 2012 kl. 22:46

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });