Indtag af kalorier

Du læser en tråd i debat > vægttab

Indtag af kalorier
Hej allesammen

Det er virkelige inspirerende at læse om jeres store vægttab. Jeg er selv i gang med at smide de overflødige kilo, og denne kur har nu stået på i 3 uger uden, at jeg har tabt et eneste gram. Jeg svømmer og løber 4-5 gange om ugen, holder mig fra pasta, ris, kartofler og brød.

Jeg taster min mad ind hver dag, og mit kalorieindtag ligger på omkring 1300. Men jeg er faktisk i tvivl om jeg sætter stop for min forbrænding ved at indtage så få kalorier. Derfor vil jeg meget gerne høre fra jer, hvor meget I indtager pr. dag for at kunne tabe sig? :)
12 år24. marts 2012 kl. 10:30
re: Indtag af kalorier
Det kommer meget an på hvordan din vægt er nu? Er du først startet med at dyrke motion i løbet af de sidste 3 uger, for så er der jo også opbygning af muskler at tænke på. Jeg indtager selv alt mellem 1200 og 2000 kcal. Det svinger meget op og ned. Men dyrker også motion dagligt. Har dog oplevet uger, hvor jeg gjorde alt det rigtige, men ikke tabte mig, og det hjalp, da jeg satte kcalindtager lidt op. Pøj pøj, jeg tror på du kan :o)
12 år24. marts 2012 kl. 12:39
Jeg vejer 69 kg og vil meget gerne ned på omkring de 60 kg. Jeg har altid dyrket meget motion, men selvfølgelig kan der godt være tale om opbygning af større muskelmasse. Jeg dyrker omkring 4-5 timers hård motion om ugen, og så er der selvfølgelig det "løse" i form af rask gang osv.
Men det kan godt være, at jeg skal forsøge at sætte mit kalorieindtag op med 100 kcal fra i næste uge, så må jeg jo se om det hjælper. :)
12 år24. marts 2012 kl. 13:24
Hvor høj er du? Hvis du dyrker så meget motion, og har gjort det i et stykke tid, så har du en del muskler, der sørger for en højere forbrænding. Jeg ville prøve at sætte kcal indtaget op til 1500 kcal, hvis jeg var dig :o)
12 år24. marts 2012 kl. 14:21
Jeg er 169 cm. Jeg har svømmet i 4 uger, men jeg har løbet mere eller mindre fast de sidste mange år. Men du har sikkert ret i, at jeg skal sætte mit kalorieindtag op for ikke at stoppe min forbrænding. Kroppen går vist i sultestrække, hvis man spiser for lidt, og det er jeg jo ikke interesseret i. :)
12 år24. marts 2012 kl. 14:58
Jeg ved, at der er nogen, som kører lidt på skift med indtag af kalorier, netop for at undgå det problem, som du også har. Så tager de lige en dag eller to, hvor de spiser mere. F.eks. 1700 kcal eller hvad der nu passer ind i dit.

Jeg synes, det er meget få kcal du får, når du nu dyrker så meget motion. Min krop ville gå i protest og strejke, men alle kroppe er forskellige og det handler selvfølgelig om, at du skal finde det, der virker for dig.

Der er mage ting, du kan justere på;
- indtaget af kulhydrater, proteiner, fedt, fibre
- indtag af kalorier
- undlade bestemte fødevarer i en periode
- motion
- vitaminer, du måske mangler
- flere hviledage
- anden type motion
- vælge at tabe dig mindre i nogle perioder og mere i andre, så du får flere kalorier og kroppen ikke går i sultemode.
- Kigge realistisk på, om du mon har sat dit aktivitetsniveau for højt på madital.dk eller om du spiser mere end du regner med (afhænger selvfølgelig af om du vejer din mad)

Måske denne side kan hjælpe dig?

lidtfedt.dk

Det er ikke altid at links'ne virker, så for en sikkerheds skyld:

lidtfedt.dk

Her kan du se, hvor mange kalorier du må indtage for at veje en given vægt. Hvis du hele tiden spiser under det tal - uanset om det f.eks. er 1400 kcal eller 1750 kcal, så vil du stadig tabe dig og kroppen mangler ikke energi. Det betyder selvfølgelig at dit vægttab tager længere tid, men nogle gange er det også godt nok - især hvis psyken skal følge med og hvis vægten skal bibeholdes.
12 år25. marts 2012 kl. 12:07
Ja, det kan nemlig sagtens være, at du har ret mht. til at min krop går i strejke. Jeg har tænkt mig at forsøge med et indtag på 1400 kcal pr. dag i næste uge, hvis jeg ikke ser resultater, så sætter jeg den 100 op igen osv. For jeg synes, at det er svært at finde ud af, hvor mange kalorier jeg har brug for. Jeg har nemlig hverken været træt eller sulten.

Mange tak for linket. Det vil jeg helt sikkert kigge på. :) Jeg spiser vitaminer og magnesium tilskud hver dag, og så sørger jeg for at spise varieret.

Jeg forsøger at forholde mig til mit vægttab på en nogenlunde fornuftig måde. Jeg vil hellere have, at jeg taber mig stille og roligt end at skade min krop ved at indtage for få kalorier. Det ville også gå ud over min fysiske form. Det er bare frustrerende, at vægten står stille i flere uger. :)
12 år25. marts 2012 kl. 17:24
Det lyder meget fornuftigt, synes jeg :-)

Til sammenligning kan jeg fortælle, at jeg er 170 cm og vejer pt 60 kg. Siden juli har jeg tabt 6,5 kg og jeg spiser omkring 1800 kcal om dagen. Gennemsnitligt. Nogle dage mere, nogle dage lidt mindre. Men aldrig under 1600 kcal.

Med det kalorieindtag vil jeg ende med en vægt på ca. 58. (Har ikke et særlig højt aktivitetsniveau).

Ligesom dig vidste jeg ikke, hvor meget jeg egentlig måtte spise, men netop det link hjalp mig til at forstå, at med tålmodighed kan jeg sagtens tabe mig og stadig spise en del.

Fordelen ved at gøre det sådan er, at jeg ikke på et tidspunkt skal trappe mange kcal op igen og evt. risikerer at havne i dårlige vaner og samme vægt som tidligere. Det er nu at det sker, det er nu de nye vaner grundlægges og sådan, som jeg spiser nu, kommer til at gælde i al den tid, jeg vil bevare vægten på dette tal.

Ulempen er, at det går langsomt og at de sidste kg tager uendeligt lang tid ;-)
12 år25. marts 2012 kl. 19:10
Jamen, det lyder jo som om, at vi er i samme båd. Jeg skal ikke veje mindre end 60 kg pga min ret store muskelmasse.

Jeg ved godt, at det mest fornuftige, er at væbne sig med tålmodighed. Jeg prøver mig lidt frem, for jeg må jo indrømme, at jeg er nødt til at se resultater for motivationens skyld. Ikke at det behøver være mere end nogle hundrede gram. Bare der er noget, som er gået i minus.

Jeg brugte aftenen igår på at lave en madplan, så jeg indtager 1400 kcal hver dag. Jeg må indrømme, at jeg synes, at det er meget mad! Kan slet ikke forestille mig, hvor meget 1800 kcal svarer til.
Jeg giver de 1400 kcal et forsøg, ellers må jeg jo spise endnu mere. Tænk, at denne slankekur ville give mig problemer med at spise NOK. ;)
12 år26. marts 2012 kl. 10:17
Ja, man kan blive overrasket :-)
Især hvis du er begyndt at spise meget frugt og grønt og ikke har gjort det før, rækker kalorierne langt.

Jeg tror det er vigtigt, at du sørger for at indtage minimum det som din krop har brug for for at fungere. Jeg vil tro det ligger omkring 1400 kalorier for dit vedkommende. Hvis du spiser under skal kroppen tage af egne ressourcer (muskler, knogler osv) for at få energi nok til at fungere.

De siger, at mandler hjælper godt til et vægttab. Ikke i overflod for der er lige så mange kalorier i som chokolade, men bare 5-10 stykker om dagen. Det vil også hjælpe dir kalorietal op.

Husk det gode fedt - det er også med til at hjælpe kroppen til at tabe sig. Hvis du kan li sådan noget som hummus, pesto, peanutbutter, nødder, så kan du indtage det (MEGET moderat) og dermed også få dit gode fedt men også en del kalorier indenbords.

Jeg var gået i stå med mit vægttab på et tidspunkt og ændrede så på mit indtag af fedt, proteiner og kulhydrater, sådan at fedt og protein nu fylder mere og kulhydrat ligger i den lavere end af anbefalet. Ikke noget fanatisk med ingen kulhydrater overhovedet, ikke noget over eller under det anbefalede, bare en lille ændring.

12 år26. marts 2012 kl. 10:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });