Seriøst?!

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Seriøst?!
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men det kan have noget at gøre med alder hvis du fx ikke er fyldt 18-19 år. Så er der nogle lidt andre udgangsspunkter i vurdering af vægtklasser.
Da jeg var hos sundhedsplejersken i 9. klasse fik jeg vurderet at jeg lå præcis på middel vægtmæssigt og der vejede jeg meget mindre end jeg burde og fik kort efter konkluderet at jeg var stærkt undervægtig på centret for spiseforstyrrelser og absolut ikke måtte ligge lavere i vægt.
Siden er jeg også blevet plottet ind i et skema med gennemsnitsvægt for unge piger hvor jeg eftersigende lå på middel med et bmi på 20(vægt 60, højde 173) hvilket undrer mig da der er snak om at mange unge er overvægtige. Jeg ved sgu ikke hvor de overvægtige gemmer sig hvis gennemsnittet er bmi på 20.
Det er faktisk præcis den slags målinger, vurderinger, skemalægninger osv der i sin tid fik mig til at udvikle anoreksi.

Men ved du hvad, skid på hvad lægen siger og brug din sunde fornuft, som du selv siger har du slidt i det for at opnå en så FLOT og bestemt IKKE middelmådig vægt, du kan roligt være stolt af dine flotte mål :)
Tag mine ord for det, 20,9 er IKKE middel og da bestemt heller ikke lidt over. Din læge må være skingrende skør.

Mange knus herfra :)
12 år13. december 2011 kl. 13:07
fpn.dk

Her er i øvrigt lidt om gennemsnitsbmi :)
12 år13. december 2011 kl. 13:10
Har du overvejet at ernæringstilstand intet har at gøre med BMI? Jeg tænker nemlig generel ernæring, og da du er total normalvægtig, så er din ernæringstilstand god, altså middel eller lidt over. Tror faktisk ikke lægen har haft bmi i tankerne, selv om jeg selvfølgelig ikke ved det. Men tror ikke du skal ligge noget som helst i det, da det jo aldrig kan betyde at du ikke er normalvægtig!!!
12 år13. december 2011 kl. 16:30
jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener..?
Du er normalvægtig, ganske som han skriver.. ?? Middel er i min verden, og sikkert hans, hvad der betyder ganske normal ?? Hvis man er uden for middel er man enten for tyk eller for tynd ? Nyd nu din egen tilfredshed og lad være med at gå for meget op i hvad andre synes om dig, selvom jeg er pænt sikker han skriver du er helt som du skal være, sådan forstår jeg i hvert fald middel.
12 år13. december 2011 kl. 17:58
Tak for jeres svar - dejligt med nogle tilbagemeldinger :-)

Jeg svarer lige lidt samlet, da nogle af tingene jo naturligt nok går ind på det samme.

Jeg tror det er rigtig nok, at min reaktion skyldes at jeg netop selv føler at jeg har kæmpet for at opnå en vægt, som jeg er stolt af og så bliver der skrevet "middel eller lidt over" - hvad dét så end betyder.
Samtidig var den læge så ligeglad og ligegyldig overfor mig og det gør sikkert også sit.

Ja, læger skriver desværre mange mærkelige ting i vores journaler og jeg har rigtig mange fejl i mine journaler. (Jeg har et hav af speciallægeerklæringer pga en ulykkessag).

Bisonheart; du har fuldstændig ret i at det er sådanne kommentarer fra læger, der kan være med til at skabe spiseforstyrrelser. Min første tanke var også, at så må jeg jo tabe mig endnu mere for at være sikker på at ligge i den slanke vægtklasse - men heldigvis var der også en stopklods, der sagde, at helt ærligt! Jeg er 32 år, så jeg synes at med en højde på 170 og en vægt på nu 59,5 kg er ikke at være tyk, men derimod en vægt jeg (endelig) kan være tilfreds med.

Jeg har også tænkt på, at det ikke er sikkert han tænker i bmi, men har netop tænkt, hvad han så tænker i? Jeg kan godt se idéen med at tænke i ernæringstilstand som god og måske som at man ser sund ud eller at kroppen virker sund.

Dejligt at få det vendt lidt rundt, så jeg kunne se det fra andre vinkler også :-)
12 år13. december 2011 kl. 18:09
enig du har ret....og du har ret til at synes det du gør...og undres, hvad andre ikke kan forstå er kun deres begrænsninger i at sætte sig ind i andres følelser....
12 år13. december 2011 kl. 18:16
Bisonheart: Sikke en spændende artikel!
Det får mig til at tænke, at netop det der med gennemsnitsvægt og hvad vi er vant til er "det pæne" jo netop er kulturbestemt.

Når nu at gennemsnits bmi'et er så "højt" i mange lande i forhold til de kriterier vi har nu, vil det så med tiden betyde at kriterierne ændres så f.eks. et bmi på 25-30 ikke længere er overvægtig men i stedet er normalvægtig?

Jeg mener at mindes at den lavere grænse for undervægtig ikke ligger helt fast. Nogen mener det er 20, når vi taler bmi - andre går ud fra 18,5 som grænsen for undervægtig. Fordi at ellers er der alt for mange modeller og virkelig tynde kvinder som er sygeligt undervægtige. Så grænserne er vel egentlig flydende og ligger der hvor vores forskere og eksperter lægger den - hvilket jo kan variere meget alt efter hvilke teorier der lige er oppe i tiden....

12 år13. december 2011 kl. 18:17
Calcit:

Den kan jeg godt li': hvad andre ikke kan forstå, er kun deres begrænsninger i at sætte sig ind i andres følelser

:-)
12 år13. december 2011 kl. 18:19
Det er sandt at meget er kulturbestemt men bmi er fastlagt udfra hvad der er helbredsmæssigt forsvarligt, så jeg tror aldrig at grænsen for overvægt vil blive rykket.
Bmi mellem 18,5-20 er klassificeret som moderat undervægt og grænsen er blevet rykket nedad indenfor de seneste 10 år grundet globaliseringen, der skal rumme flere befolkningsgrupper samt tage højde for det nyligt opdagne fænomen tyndfedme.
Gennemsnits-bmi skal også tages med et gran salt, da vi bør tolke BMI 20-25 som at de fleste normale mennesker kan finde deres idealvægt indenfor det spektrum, men nogle er skabt til et bmi på 25 mens andre er bygget til et på 20.
Bmi-grænserne er alt for brede til at man kan betegne det enorme spektrum som strækker sig over 15-20kg som normalvægt for alle mennesker uanset hvorimellem de to grænser de befinder sig. Det handler om at finde ud af hvor man selv hører til imellem de to grænser... Derfor er bmi så upræcist som det er. Og self falder nogle jo helt udenfor det normale område uden egentlig at være hverken under- eller overvægtig.
Ergo: man kan slet ikke regne med overvægt når det kommer til gennemsnitsbmi og hvad der er 'normalt'.. Man kan ikke stille det sådan op at et bmi-tal er bedre end de andre, da det afhænger af individet...
Derfor er det til enhver tid bedst at tage fedtprocent, kondital og ernæringsmæssig og sundhedsmæssig tilstand med i overvejelserne.
12 år13. december 2011 kl. 22:10
Det er jo også derfor at hvis man ser to mennesker med nøjagtig samme højde og samme vægt, så kan de se vidt forskellige ud.

Især motion og muskelmasse synes jeg kan få folk til at se vidt forskellige ud.

Som du skriver så er bmi grænserne alt for brede til at man kan være normalvægtig indenfor hele grænsen bmi 20-25.
Jeg ved i hvert fald med mig selv at når jeg nærmer mig de 25, så ser jeg ikke helt normalvægtig ud mere, men nærmer mig i stedet tyk eller småfed.

Jeg ved ikke helt hvorfor bmi er blevet så populært. Måske fordi det er lettere at regne ud end fedtprocent, kondital m.m. Bmi er så bekvemt - man skal kun bruge en regenmaskine og to tal, som de fleste kender om ikke andet så sådan nogenlunde. Og så er det rart for en selv at kunne sige at bmi ligger indenfor 20-25 - ergo er jeg normalvægtig, ikke for tyk/tynd osv. Det er jo egentlig den grøft jeg også selv havnede i angående den læge der :-)

Træls at vægt og udseende skal betyde så meget for os, men det gør det nu engang og så må vi jo tage den derfra.
12 år14. december 2011 kl. 10:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });