Aldersgrænse her? Hvilke grænser - ?

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Aldersgrænse her? Hvilke grænser - ?
Det er da absolut et vigtigt emne at tage op og turde diskutere, og jeg synes da også der er kommet flere og flere indlæg/dagbøger i den sidste tid.

Jeg ser egentlig lidt to forskellige diskussioner. Dels hvordan har vi "rigtig" overvægtige" det med disse "ikke-vægt-problemer" og dels den langt vigtige diskussion: Gør denne side mere skade end gavn for "de unge", og har de brug for mere/anden hjælp?

Egentlig har jeg ikke personligt set det som et problem, da de fleste brugere herinde er ret hurtige til at påpege at det de har gang i IKKE er den rigtige løsning, og også kommer med konstruktive forslag. Hvor mange af de forslag der så bliver fulgt er jo så et helt andet spørgsmål.
Men jeg mener at NETOP en side, som denne, som fokuserer på sundhed og FORNUFTIGT madindtag bør kunne rumme disse problemer. Især når man tænker på hvad der ellers findes af fora rundt omkring på nettet, som i langt højere grad vil støtte deres destruktive tankegang. Jeg ved at Lone slår ret hårdt ned på hvis en diskussion går for meget i den retning. At den rådgivning som gives herinde jo på ingen måde er professionel, og sikkert ikke tilstrækkelig kan selvfølgelig være et problem. Men hvis der bare er nogle få at de unge (og lidt ældre), som får tænkt sig om en ekstra gang eller opsøger professionel hjælp, er der meget vundet.

Hvordan vi "rigtige" overvægtige så har det med det er en lidt anden diskussion. Vi har alle vores problemer at kæmpe med, og hvad der er et problem er meget forskelligt fra person til person. Men jeg mener at der bør være plads til alle i en god og konstruktiv tone, om man så har små eller store problemer. Og jeg føler mig jo heller ikke hverken mere eller mindre værd fordi jeg efterhånden kun skal af med 5 kg og der er andre som skal smide 30.

Om det ville hjælpe med deres egen gruppe ved jeg faktisk ikke. I virkeligheden er det måske meget sundt at de stikker næsen ind i et "rigtigt"-vægtabsforum, hvor folk ikke er bange for at give et realitets-check og sige lige ud: Du er IKKE overvægtig. SPIS noget mere!!
13 år28. marts 2011 kl. 12:39

Jeg er rørende enig med Fluffy82.

Jeg kan ikke forstå den kæmpe kritik der af at folk med spiseforstyrrelser ikke må benytte madital.
Folk der spiser for lidt skader deres krop og det kan på længere sigt dræbe dem.
Folk der spiser for meget skader deres krop og det kan på længere sigt dræbe dem.
Madital er en hjemme side der kan hjælpe overvægtige med at tabe sig, men jeg føler også at madital er et forum med en ærlig debat omkring tingene og hvor fokus ligger omkring det at være sund, og jeg er sikker på at det ikke er det værste side at befinde sig på hvis man har en spiseforstyrrelse - tværtimod.

13 år28. marts 2011 kl. 15:06
Jeg er en forholdsvis ny bruger her på sitet og har nydt at læse og blive inspireret af de andre brugeres kamp mod kiloene. Men jeg har også lagt mærke til nogle hvis kure simpelthen bare har skreget "dybt usund og i nogle tilfælde direkte livsfarlige" og har følt mig meget utilpas ved at læse dem, da det virkelig har føltes som nogle unge mennesker som har brug for professionel hjælp til at se at de har et problem. Derfor kan jeg udmærket se hvad Calcit mener med aldersgrænse.

Men samtidig vil jeg mene at jeg ikke tror en aldersgrænse her vil gøre hverken fra eller til for dem der er ude i spiseforstyrrelser. Jeg forvildede mig i min jagt på opskrifter fornylig ind på en blog skrevet af en pige med anoreksi og kunne dybt lamslået læse om hvordan man skjuler for omgivelserne at man ikke spiser (altid inviter folk hjem til dig, så bliver du ikke tilbudt kage og andre usunde ting og du kan bruge tiden på at betjene folk så de ikke opdager at du kun spiser salat o.s.v.). Dette er nok desværre den slags sider som de unge med spiseforstyrrelser vil søge henimod hvis de ikke må være her og det synes jeg er ti gange værre.

Til gengæld er vi ikke professionelle her og det er professionel hjælp de har brug for. Men ud fra hvad jeg har læst i trådene ser det altså desværre heller ikke ud til at mange af dem rent faktisk lytter til hvad der bliver sagt af gode råd men i stedet bliver ved med at forsvare deres farlige livsstil, måske i håbet om at vi endelig vil give dem ret i at det er helt fint kun at spise 800 kalorier om dagen. Men hvis bare en af dem på et eller andet tidspunkt tager rådene til sig og begynder at spise fornuftigt eller måske indser at de har et problem, så vil jeg være glad. Alt andet end at de søger over i de anokreksiblogge der findes derude for de er sgu uhyggelig læsning. Som nævnt flere gange her er der i det mindste mange fornuftige folk som hurtigt kan se at den er gal og forsøge at tale dem fra det. Hvis Lone har en ide til at gøre mere ved det ville det bestemt også være godt, men jeg tror ikke det løser de unges (altså dem med spiseforstyrrelser, ikke alle de andre med rigtige vægtproblemer) problemer at forbyde dem adgang til siden.

p.s. Jeg kan åbenbart ikke fatte mig i korthed. Undskylder meget.
13 år28. marts 2011 kl. 15:44
Jeg mener at dem som virkelig er overvægtige ikke føler sig på bølgelængede med personer som føler sig fede med en vægt på 42 kg.
Det er foruroligende at se profiler som ligeså godt kunne anvendes som cases for psykologer / læger / social.
rådgivere m.m her det kan vel ikke være opløftende for nogen ???
Det er ikke noget man bare skal holde hen som alle må være her. Jeg ser det som vigtigt at holde fast i at vi er ikke professionelle men kan godt se når noget er helt galt.

Og det vil jage mange væk. Er det det man vil ?...

Jeg ved ikke om der skal en aldersbegrænsning eller hvad der skal til men kan gode se de ikke selv kan se det....hvad så ?
13 år28. marts 2011 kl. 17:57
Jeg kan ikke se pointen med en aldersgrænse. Som nævnt før, vil man bare kunne lyve sig ældre end man er, og så er det ligevidt. Desuden er det (igen - som før nævnt) fint at få sat tingene lidt i perspektiv.. Når det generelt ikke er 'accepteret' herinde at spise mindre end 1200 kcal (som lidt er det jeg har læst mig frem til), kan de med lidt held se, at de har gang i noget forkert.
Det er rigtigt, at de har brug for professionel hjælp, men det får de ikke, hvis der ikke er nogen der skubber til dem. Uanset om de er herinde eller ej. Desuden: Hvis man får anoreksi, tæller man vel ikke kalorier, er man ikke mere tilbøjelig til at spise noget nær ingenting, uden at udregne hvor meget det er?
13 år28. marts 2011 kl. 22:31
Hej Lunaba

Ikke nødvendigvis, dette er ikke nødvendigvis et godt redskab for en der har eks. anoreksi. Hvis man har anoreksi, kan man blive besat af at tælle kcal, og dyrker overdrevet motion, fordi de altid føler sig tykke og forkerte. Kcal tallet kan være fuldstændig afgøre om det, har være en forfærdelig dag eller om det har været en god dag.

Det kommer lidt an på hvor man er henne i sit sygdomsforløb. Spiseforstyrede har ikke et realistisk billede af sig selv, og vil se dig som en fjende der prøver på, at saboterer dem hvis du vil have dem til , at spise mere eller indse at de har en spiseforstyrrelse. Og som spiseforstyrret kan man være meget besat af ernæring, de kan tit hele en kcal tabel i hovedet, og kan blive så syge og dårlige af ikke, at have fuldstændig kontrol med, hvad der er indtaget af mad.

Som spiseforstyrret skal man jo på sigt lære, at spise " normalt" uden at have styr på hvor mange kcal der er i maden. Da det ikke er tallene der skal styre ens liv. Og så ville det være sundere, at man ikke befinder sig på kostsider, motionssider, alt det der kan virke opblusene på deres sygdom.

Mange hilsner
13 år29. marts 2011 kl. 23:08
Men jeg vil også mene, det kan bruges i en positiv sammenhæng.
Nu har jeg tidligere selv lidt af en spiseforstyrrelse, og på trods af, jeg som mange, kan hele kcal-tabeller i hovedet, er det stadig en befrielse at kunne gå ind her, og se det sort på hvidt. Fordi, så fylder det ikke hele tiden i mit hoved.
Lige pt. arbejder jeg på, at kunne forøge mit indtag. men fordi jeg har haft en underligt forhold til mad de sidste 12-13 år, og fordi min krop stadig lider under den behandling ejg udsatte den for for 7 år siden, så tager det tid.
Jeg véd, at det hele ikke bare handler om kcal indtag, men også fordellingen af proteiner, fedt og kulhydrater. her er det, denne side er en kæmpe hjælp for mig, så jeg kan få en sund tilgang til det.
derudover kan indtastningen af fx. motion være et rigtig godt pejlemærke. så selvom jeg ikke træner intensivt 3 timer om dagen, så er det altså okay. smileyen er stadig glad. - det har været en øjenåbner.

bare for at få et andet syn på denne debat.
men helt sikkert, siden kan bruges positivt og negativt. - og det på trods af aldersgrænser.
13 år30. marts 2011 kl. 09:19
Enig med teamprincess.

Med spiseforstyrrede og alm overvægtige vil tingene trækkes i hver sin retning. Og det er der vel ingen der har gavn af. Et er sikkert de svært overvægtige vil holde sig væk.....

Er det det man ønsker?

Det handler heller ikke om mangfoldighed eller ikke at kunne tåle andre, men at skille tingene af. Derfor køres en diskussion let af sporet. Og væk fra udgangspunktet.

13 år30. marts 2011 kl. 09:58
Det er selvfølgelig rigtigt at stærkt overvægtige og spiseforstyrrede har vidt forskellige behov. Måske er løsningen at lave en særskilt gruppe. Om det så lige skal være "kropsbillede", "spiseforstyrrelse" eller noget helt tredje er jo op til behovet. Dette skal så nok følges op af en lidt hårdere moderator, hvor indlæg simpelthen bliver flyttet hvis de ikke passer ind i kategorien. Det kræver selvfølgelig en del mere arbejde fra Lones side.

Internettet er jo netop så "dejligt" anonymt, så det er meget svært at løse den slags med regler alene, da de vil være ALT for lette at bryde.

Jeg må også indrømme at jeg aldrig har set denne side som ekslusiv for overvægtige, men for alle som har behov for at spise sundere. Men almindelig hensynsfuldhed burde jo være nok til at folk anvendte de forskellige fora til det de er beregnet til. Desværre sker det ikke altid, og jeg tror såmænd ikke det nødvendigvis er aldersbetinget.
13 år30. marts 2011 kl. 11:15
Synes tingene her virker mere harmoniske nu end da jeg valgte at smide "bomben".

Og det er dejligt. Det er altid dejligt når noget fanges op inden læsset vælter.......Calcit.
13 år10. april 2011 kl. 20:34

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });