Puha. Hjælp kunne være rart.

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Puha. Hjælp kunne være rart.
Det lyder somom at du allerede er kommet et lille stykke vej, og tillykke med det!
Som en anden vidst skriver så sæt ændringerne ind i små etaper at ændre hele kosten og ens livsstil totalt er en ret stor mundfuld. Jeg startede med at bestemme mig for at jeg hver dag skulle sige nej til en usund ting og at jeg de andre gange kun skulle tage et halvt stykke kage osv når jeg blev budt. Allerede der er kalorierne skåret ned og så skulle jeg samtidig spise 600 gr grønt om dagen. Nogle siger at det er så dyrt med alle de grønsager, men i Netto kan man meget billigt få gulerødder, flåede tomater, løg, kål og så har de fleste butikker 5 frugter for 10 kr. fakta har frosne hari coverts(super nemt skal bare i mirkoovnen eller koges hurtigt) (staves?) og også andet billigt grønt.
Danskerne er et folk hvor det at hygge ofte er forbundet med at spise. Så drik en kop the eller spise noget frugt mens de andre spiser kage, så "melder" du dig ikke på samme måde ud fra fællesskabet som man ellers kan føle at man gør ved at sige nej tak.
Når du så har vænnet dig helt til en etape (self kan der være små udsving ved specielle lejligheder) tager du så fast på den næste. Her er et par ideer til etaper så kan du selv sammensætte:
Motion en time 3 gange om ugen
Gå 10000 skridt om dagen (køb en skridttæller)
motion ½ time hver dag
Sig nej til noget usundt 2 gange på en dag
Spis 600g grønt og frugt hver dag
Og så er der en masse madvarer som du kan udskifte med nogle sundere nogle. Husk DU MÅ IKKE at spise mere selvom det er sundere, for så er du jo lige vidt med kalorieindtaget ;o)
Skift det fede kød (18-20%) ud med 6%
Skift sødmælk + fløde + letmælk ud med minimælk eller skummetmælk
Skift mindst 50% af det hvide brød ud med rugbrød (det med lavt fedtindhold, står på pakken)
Skift fed ost 70-45+ ud med fedtfattigt 5-25+
Skift sukkerfyldte morgenmadsprodukter ud med havregryn eller cornflakes m frugt
Skift sukkerfyldt fed yoghurt ud med nonfat A38 med frugt eller evt noget sødet med sødemiddel (netto har letvægter med 0.1 %fedt og ca 40 kcal per dl).
Skift alm sodavand ud med light sodavand
Skift smør ud med rapsolie i stegning og brug lightsmøreost på brødet istedet for smør hvis du ellers synes at det bliver for tørt (det sunde fedtstof SKAL du have lidt af hver dag, ellers taber du dig ikke, så det er fint at bruge 1-2 tsk til stegning)

Det kan godt betale sig at tage en halv dag i et supermarked hvor du finder de nye sunde ting, kom på et tidspunkt hvor der ikke er så mange mennesker.
Skriv en huskesedl og HOLD dig til den!!! Få evt en veninde med på vognen at handle ind med, så du kan få noget støtte, hun skal self ikke købe usundt ind når du er med!

Og så lige nogle søde ting du GODT må spise. Brug dem til at få noget sødt hver dag, så du ikek føler at du går glip af så meget:
2-4 stk frugt om dagen, lav dem evt i både og ind i ovnen med kanel og kardemomme på. spis m lidt A38
Nonfat non-sugar frugt youghurt (tjek etiketten)
Te eller kaffe m lidt mælk og sødemiddel
Sukkerfrit tyggegummie
Sukkerfri sodavand (prøv dog at begrænse indtaget at sødemiddel, da det jo ikke er det aller sundeste man kan byde sin krop selvom der ikke er nogle kalorier i)

Så held og lykke med det hele, køb en køkkenvægt, vej din mad og skriv herinde så vi kan hjælpe hinanden :D

Stine
18 år25. oktober 2006 kl. 04:26
re: Puha. Hjælp kunne være rart.
Hej
Ja jeg syntes også det var svært i begyndelsen , jeg tror at nå vi nu begynder en kostomlægning har vi mere forkus på det vi plejede at spise og som vi lige pludselig bliver opmærksom på ikke kan nytte noget mere. det aftager med tiden :-)

Foruden at have gulerødder skrællede som alle skriver til dig, som er en rigtig god ide, satte jeg mig også ned og stillede mig selv disse spørgsmål og skrev svarende ned
Hvorfor vil jeg gerne tabe mig?......
Hvad er mit mål og hvad er mine delmål?
Når jeg når mit første delmål køber jeg mig en præmie
( jeg købte mig et pulsur.)
Og så lavede jeg en sætning som jeg kunne lægge ind på "chippen" som jeg sagde til mig selv hver gang der var en fristelse, der krysede min vej.
Min sætning var: Jeg spiser sundt jeg har sagt den rigtig mange gange, med det har virkede fint for mig.
du kan jo selv prøve at finde på en der passer til dig.
Jeg tror også det er godt at sige til kollegaer og familie at jeg er på kostomlægning for at tabe mig , så vil de helt sikkert tage hensyn eller måske selv hoppe med på "vognen"
håber du kan bruge tippet og pøj pøj Og TRO på du kan.
Hilsen
Pastor
18 år25. oktober 2006 kl. 12:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });