hyppigheden af besøg på vægten...

Du læser en tråd i debat > vægttab

hyppigheden af besøg på vægten...
Jeg læser ivrigt mange af de gode indlæg herinde. Gang på gang støder jeg på, at folk kan fortælle hvad de vejer nærmest fra dag til dag, hvilket jeg er meget forundret over.
I det henseende, ville jeg lige høre om det var generelt herinde at i vejer jer flere gange om ugen?
13 år19. januar 2011 kl. 20:18
re: hyppigheden af besøg på vægten...
Da der formentlig kommer til at være mange flere der læser dette indlæg, fremfor at skrive noget. Vil jeg lige med det samme forklare hvorfor jeg har sådan en undren over at folk ved hvad de vejer idag og for 2 dage siden, eller igår for den sags skyld.....

ALLE der har en dybere forstand på hvordan kroppen reagere ved vægttab, og de svingninger der kan forekomme undervejs ved, at man IKKE vejer sig flere gange om ugen. Da man her nemlig vil opleve/se de løbende udsving, hvilke man ikke kan regne med. Vi kan nemlig med lethed svinge med 1kg til 1,5 kg pr dag uden det har nogen betydning. Samtidig ødelægger det mere for kuren at man vejer sig så ofte, end sjældnere.... da motiovationen og psyken gang på gang bliver sat på prøve og udfordret. Det er hårdt nok i forvejen for vores psyke at skulle tabe os, hvorfor gøre det sværre end højst nødvendigt???
det anbefales at man vejer sig maks 1 gang om ugen, og skader bestemt ikke at man gør de hver 14. dag. Det er lidt et temperaments spørgsmål.
Men for søren da, for jeres egen skyld.

LAD NU VÆRE MED AT VEJE JER HVER GANG I ER I SAMME RUM SOM VÆGTEN!!!!!! :) :) :) :)
13 år19. januar 2011 kl. 20:38
He he - jeg vejer mig hver dag. Netop fordi min vægt svinger helt sindsygt.....

Jeg skriver min vægt ind her i forum hver mandag, og hvis det var den eneste dag jeg vejede mig, ville jeg tro at jeg kun har tabt 400g på uger, men fordi jeg vejer mig hver dag ved jeg at jeg bare har ramt uheldige top/bund-vægte og at min vægt i løbet af de fjorten dage har været op til 1,2Kg under startvægten.

Det tager noget tid, men efterhånden lærer man
at håndtere at vægten stiger lige pludselig og uden grund. Men heldigvis kan den falde lige så pludseligt igen.
Jeg ville blive vildt frustreret hvis jeg kun havde min ugevægt - det ville der ikke være mange sejre i. For mit vedkommende ville det så være bedre helt at lade være.....og så standhaftig er jeg altså ikke :-)
13 år19. januar 2011 kl. 21:01
argh - der skulle stå 400 gram de sidste to uger.....
13 år19. januar 2011 kl. 21:02
Jeg har det nok lidt som Veile. Jeg ved at "bæstet" kan svinge med op til 1 kg indenfor 5 min, derfor ser jeg mere på tendensen fremfor vægten den enkelte dag. Derudover er jeg meget matematisk/naturvidenskabeligt orienteret og skal derfor helst have en kurve med så mange data punkter som muligt.
Jeg har nu efterhånden længe vejet mig hver morgen efter toiletbesøg og før morgenmad og tager svingnigerne MEGET let. Det er bare en del af den daglige vane. Jeg tøffer gladeligt ud og spiser morgenmad og pakker alm frokost sammen 5 min efter vejning, selvom jeg har "taget" omkring 600 g på over natten. Til gengæld er jeg bedre til at undgå den unødvendige eftermiddagssnack hvis vægten har været oppe 3-4 dage i streg. Det skal så også samtidig siges at jeg mere ser mig selv som værende igang med at ændre livsstil end decideret på kur og derfor accepterer at det ikke går specielt hurtigt.
Men jeg vil da give dig fuldstændig ret: Man skal IKKE lade sig styre af vægten. Og hvis man bliver i dårligt humør af de små svingninger, er man nødt til at veje sig sjældere.
13 år19. januar 2011 kl. 21:30
Ha ha - jeg er og en sucker for statistikker :-) faktisk savner jeg lidt en trendlinie her på siden, men synes alligvel at det var lidt nørdet.
F.eks. så man kunne se et rullende gennemsnit på sine måltider, eller bare en trendlinie på vægttabet.....
13 år19. januar 2011 kl. 22:16
Fluffy... det var lidt der jeg meget gerne ville hen. For selve tallet på vægten er jo ikke det afgørende. Og man skal virkelig passe på ikke at blive for fanatisk overfor netop det tal. Man kan sagtens tage 3 kg på, og samtidig have en sundere og stærkere krop end med minus 3 kg....

men kan sagtens se det fra din side af, at hvis du kan se at vægten har været lidt i plus nogle dage, at det kan virke som en motivation til netop ikke at spise den usunde snack om eftermiddagen... :) Men tror bare langt fra at alle har den stærke styrke som du her udtrykker.

veile: hvad tænker du lige på når du skriver trendline...???
13 år19. januar 2011 kl. 23:01
trendlinie er en regnearks feature. Hvor man f.eks. kan bede regne arket om at tegne en lige linie igennem de punkter man har på en graf som flyver op og ned. Så kan man se om den går nedad eller er fladet ud.
En trend linie kan også være et rullende gennemsnit, så man hele tiden kan se sin vægt som et gennemsnit over de sidste 7 dage. Det vil give en meget mere rolig kurve.
13 år20. januar 2011 kl. 07:25
Jeg vejer mig èn gang om ugen. Hver fredag morgen faktisk. Jeg måler mig så hver fjerde fredag og føre dagbog med målene. På den måde kan jeg se at der stadig sker noget når vægten står stille...:-)
Jeg bryder mig heller ikke om at læse at der bliver vejet dagligt... endda flere gange dagligt :-/
13 år20. januar 2011 kl. 08:15
Kunsten er at kunne undres.......

Om folk vejer sig hver dag eller sjældnere er da ens egen sag. Selvfølgelig må man formode at andre er klar over alle de mellemregninger der er undervejs i et længere vægttab. Jeg selv har tabt mig flere gange over en del år nogen er her for første gang......

Naturligvis er en størrer vægtnedgang både fysisk og psykisk , mentalt og jeg vil sige spirituel, tingene kan ikke skilles ad.Som en udrensning af følelser , liv og oplevelser.Synes at folk må gøre det de selv synes bedst om uden at være dommer...........for hvad andre gør eller ikke gør.

For mig er det netop en motivationsfaktor at veje mig om morgenen som et ritual....nærmest meditativt jeg sidder og skriver ned og det betyder jeg holder fokus på mit valg af vægtredusering og fastholder mig i netop ikke lige at tage det glas vin eller den fristelse der er overalt.....jeg ved at min krop gør noget underligt nemlig at beholde væske i perioder....og så give slip så det tisses ud...derfor er min dag ikke ødelagt hvis det ikke er et minus.....vi er jo ikke en maskine.

Rejsen til et vægtab er vor egen....turen undervejs er streng stenet fyldt med fristelser og muligheder for at springe over.....det ved man hvis man har prøvet det før....slutresultatet tæller uanset hvilke "redskaber" man har valgt på rejsen.
13 år20. januar 2011 kl. 10:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });