Hej Liinda000
Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan.
Først, kender du til Iforms løbeprogram ? Det er super at starte ud med. Ingen kan fra dag 1 af løbe 5 km uden at træne sig op. Det er sundest for kroppen at starte ud langsomt
iform.dk
Om dine mål er realistiske...?!? ja jeg vil sige at jeg har et mål om at igennemsnit tabe 400-500 gram om ugen. Istarten går det hurtigt, så vil man opleve en periode hvor der intet sker og så sker der igen lidt. Det er helt normalt. Men jeg vil sige til dig at start med at gå efter de 62 kg inden 1 maj.
Der sker rigtig meget med vægten når man fjerne de ting fra kosten som du har gjort. Men hver opmærksom på at du skal spise mange grøntsager. Minimum 300 gram til frokost og aftensmad. Du skal spise flere små måltider iform af noget groft og frugt/grønt
Du må på ingen måde sulte dig selv. Det er ikke sundt.. For mig at se får du alt for lidt kcal...:-/
Din aftensmad kunne se sådan her ud : et par frikkedeller, 300 gram råkostsalat med rosiner, gulerødder, solsikkekernerne, appelsin stykker evt noget andet du kan lide. Find nogen grove grøntsager, bag dem, kog dem eller spis dem rå. Men husk at en smule fedtstof SKAL kroppen have. Det har kroppen brug for, til arbejde.
Mht morgen mad er dette hvad jeg spiser lige fortiden. 1 skive rugbrød med ost på ( i mit tilfælde en fuldfed ost -s-). 1 appelsin eller anden citrusfrugt, 1 glas mælk. Jeg kan nikke undvære min ostemad :-)
For at få en flad mave skal du lave en helvedes masse mavebøjninger... Hver dag :-) Igen start langsomt ud og hav tålmodighed. Ingen kan lave 500 mavebøjninger første dag ;-)
Og lige tilsidst. Vej dig ikke hver dag. Find en ugentlig dag hvor du vejer dig om morgen, evt fredag. hver 4 fredag måler du dig med et målebånd og skriver dine mål ned ( arme, bryst, mave/talje, hofte, lår ) på den måde kan du se at der stadig sker noget med dit vægttab, når evt kg står stille. Det fungere godt for mig. Måske det også fungere for dig.
Husk at kigge dig i spejlet.... stir dig ikke blind på vægten.
Pas på dig selv :-)
#2 af vibekekc (slettet)
Jeg er en pige på 15 år og vejer nu 66,2 kg... Jeg er 170cm.
Inden jeg for alvor begyndte vejede jeg næsten 70kg.
& det var jeg rigtig ked af over, så jeg tog mig sammen og droppede brødet, pastaen, majs, søde sager, ris og mad med alt alt for meget fedt i.
Før var min vægt aldrig stabil, den ene dag vejde jeg 68, nogle dage senere vejede jeg 69, en anden dag vejede jeg igen 68... Ja, nu har jeg så vejet 66,4 i en dag og så er jeg røget ned på 66,2 og det er jeg nu i to-tre dage og det er jeg rigtig glad for ;)
Jeg løber ca. to gange om ugen, samt styrketræner jeg.
plus, så har jeg en hund, som kræver okay meget motion. Dog, når jeg løber han jeg ikke løbe mere end 5-10 minutter, da jeg har dårlig kondition efter nogle år, hvor intet lavede, men efter de 5-10 minutter, hvor jeg ikke kan mere, så går jeg i nogle minutter og løber videre. Men problemet er så, at jeg nogle gange har svært ved at trække vejret, når jeg presser mig selv.
Mit første mål er at komme ned på 62-63 & efter det vil jeg hellere end gerne komme ned under 60, altså ca. 58-59kg. Det er min ønske vægt og det vil jeg gerne veje, inden sommerferien.
Min størrste problem er min mave, jeg vil rigtig gerne have en flad mave, så jeg også kan tage på stranden uden bekymringer og så kan jeg følge mig godt tilpas.
Nu, hvor jeg for alvor er begyndt, spiser jeg ikke særlig meget, men drikker okay meget. Jeg er røgfri, har altid været og jeg drikker ikke alkohol.
Efter jeg er begyndt, så er jeg lidt bange for at spise for meget, så jeg spiser ikke særlig meget og det skræmmer mig lidt, fordi før i tiden spiste jeg mega usundt og jeg spiste hver gang jeg blev en smule sulten.
Mine spørgsmål, er så...
- Er mine mål realistiske?
- Er det normalt, at jeg ikke kan løbe så langt?
- Kan det godt lade sig gøre, at jeg har tabt så meget, så hurtigt?... (jeg startede lidt inden nytår, men for alvor d. 1 jan.)
- Er det dårligt for kroppen, at jeg har tabt mig så hurtigt?
- Er det dårligt, at jeg ikke kan komme over de 1000 kcal, jeg ligger omkring på 800.
- & har I nogle råd til en flad mave? :D
- Har I en idé til en sund morgenmad?
Ja, nu har jeg næsten skrevet min livshistorie ned... Håber alligevel I vil læse den og svare. Jeg har nemlig ventet en uge, før jeg kan spørge ind.(:
Jeg er klar til at gøre alt for at tabe mig, fordi jeg er træt af, at jeg ikke kan gå med strammebluser eller gå rundt om sommeren + så vil jeg have bedre selvtillid... (:
Så I kan bare komme med alle de råd:D