#2 af vibekekc (slettet)
Søger forskelige råd ;-)
Du læser en tråd i debat > vægttabvibekekc (slettet)
re: Søger forskelige råd ;-)
Hej Liinda000
Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan.
Først, kender du til Iforms løbeprogram ? Det er super at starte ud med. Ingen kan fra dag 1 af løbe 5 km uden at træne sig op. Det er sundest for kroppen at starte ud langsomt
iform.dk
Om dine mål er realistiske...?!? ja jeg vil sige at jeg har et mål om at igennemsnit tabe 400-500 gram om ugen. Istarten går det hurtigt, så vil man opleve en periode hvor der intet sker og så sker der igen lidt. Det er helt normalt. Men jeg vil sige til dig at start med at gå efter de 62 kg inden 1 maj.
Der sker rigtig meget med vægten når man fjerne de ting fra kosten som du har gjort. Men hver opmærksom på at du skal spise mange grøntsager. Minimum 300 gram til frokost og aftensmad. Du skal spise flere små måltider iform af noget groft og frugt/grønt
Du må på ingen måde sulte dig selv. Det er ikke sundt.. For mig at se får du alt for lidt kcal...:-/
Din aftensmad kunne se sådan her ud : et par frikkedeller, 300 gram råkostsalat med rosiner, gulerødder, solsikkekernerne, appelsin stykker evt noget andet du kan lide. Find nogen grove grøntsager, bag dem, kog dem eller spis dem rå. Men husk at en smule fedtstof SKAL kroppen have. Det har kroppen brug for, til arbejde.
Mht morgen mad er dette hvad jeg spiser lige fortiden. 1 skive rugbrød med ost på ( i mit tilfælde en fuldfed ost -s-). 1 appelsin eller anden citrusfrugt, 1 glas mælk. Jeg kan nikke undvære min ostemad :-)
For at få en flad mave skal du lave en helvedes masse mavebøjninger... Hver dag :-) Igen start langsomt ud og hav tålmodighed. Ingen kan lave 500 mavebøjninger første dag ;-)
Og lige tilsidst. Vej dig ikke hver dag. Find en ugentlig dag hvor du vejer dig om morgen, evt fredag. hver 4 fredag måler du dig med et målebånd og skriver dine mål ned ( arme, bryst, mave/talje, hofte, lår ) på den måde kan du se at der stadig sker noget med dit vægttab, når evt kg står stille. Det fungere godt for mig. Måske det også fungere for dig.
Husk at kigge dig i spejlet.... stir dig ikke blind på vægten.
Pas på dig selv :-)
Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan.
Først, kender du til Iforms løbeprogram ? Det er super at starte ud med. Ingen kan fra dag 1 af løbe 5 km uden at træne sig op. Det er sundest for kroppen at starte ud langsomt
iform.dk
Om dine mål er realistiske...?!? ja jeg vil sige at jeg har et mål om at igennemsnit tabe 400-500 gram om ugen. Istarten går det hurtigt, så vil man opleve en periode hvor der intet sker og så sker der igen lidt. Det er helt normalt. Men jeg vil sige til dig at start med at gå efter de 62 kg inden 1 maj.
Der sker rigtig meget med vægten når man fjerne de ting fra kosten som du har gjort. Men hver opmærksom på at du skal spise mange grøntsager. Minimum 300 gram til frokost og aftensmad. Du skal spise flere små måltider iform af noget groft og frugt/grønt
Du må på ingen måde sulte dig selv. Det er ikke sundt.. For mig at se får du alt for lidt kcal...:-/
Din aftensmad kunne se sådan her ud : et par frikkedeller, 300 gram råkostsalat med rosiner, gulerødder, solsikkekernerne, appelsin stykker evt noget andet du kan lide. Find nogen grove grøntsager, bag dem, kog dem eller spis dem rå. Men husk at en smule fedtstof SKAL kroppen have. Det har kroppen brug for, til arbejde.
Mht morgen mad er dette hvad jeg spiser lige fortiden. 1 skive rugbrød med ost på ( i mit tilfælde en fuldfed ost -s-). 1 appelsin eller anden citrusfrugt, 1 glas mælk. Jeg kan nikke undvære min ostemad :-)
For at få en flad mave skal du lave en helvedes masse mavebøjninger... Hver dag :-) Igen start langsomt ud og hav tålmodighed. Ingen kan lave 500 mavebøjninger første dag ;-)
Og lige tilsidst. Vej dig ikke hver dag. Find en ugentlig dag hvor du vejer dig om morgen, evt fredag. hver 4 fredag måler du dig med et målebånd og skriver dine mål ned ( arme, bryst, mave/talje, hofte, lår ) på den måde kan du se at der stadig sker noget med dit vægttab, når evt kg står stille. Det fungere godt for mig. Måske det også fungere for dig.
Husk at kigge dig i spejlet.... stir dig ikke blind på vægten.
Pas på dig selv :-)
13 år8. januar 2011 kl. 14:56
bruger slettet
Jo tak;)
Altså, jeg sulter mig ikke ligefrem;)
I starten var det hårdt, at ikke spise så meget. Men nu er min krop blevet vant til det ;)
Så måske efter en skål suppe eller en salat, er jeg mæt ;)
Det med kcal, det kan godt være jeg kommer over...
Men det er bare ikke altid at maital har LIIGE det mad jeg har spist :D
Mavebøjninger? Tak, skal du ha' :D
Jeg har bare hørt, at det ikke hjalp, men nu tager jeg så det op:D
Tak for sine svar:D
Altså, jeg sulter mig ikke ligefrem;)
I starten var det hårdt, at ikke spise så meget. Men nu er min krop blevet vant til det ;)
Så måske efter en skål suppe eller en salat, er jeg mæt ;)
Det med kcal, det kan godt være jeg kommer over...
Men det er bare ikke altid at maital har LIIGE det mad jeg har spist :D
Mavebøjninger? Tak, skal du ha' :D
Jeg har bare hørt, at det ikke hjalp, men nu tager jeg så det op:D
Tak for sine svar:D
13 år8. januar 2011 kl. 15:09
bruger slettet
Hej
Du skal passe på med kun at spise 800 kcal. Man skal helst op på mindst 1200 kcal om dagen. Under 1200 går kroppen i "starvation mode" hvilket vil sige at kroppen tror at du sulter og derfor holder på fedtet. Når du så begynder at spise over 800 kcal igen suger kroppen simpelthen maden til sig og lagrer fedtet. På den måde forbereder den sig på en "sulte periode" igen hvis det skulle ske.
Du skal passe på med kun at spise 800 kcal. Man skal helst op på mindst 1200 kcal om dagen. Under 1200 går kroppen i "starvation mode" hvilket vil sige at kroppen tror at du sulter og derfor holder på fedtet. Når du så begynder at spise over 800 kcal igen suger kroppen simpelthen maden til sig og lagrer fedtet. På den måde forbereder den sig på en "sulte periode" igen hvis det skulle ske.
13 år8. januar 2011 kl. 15:46
MGP09 (slettet)
Som de andre også er inde på, så er det ikke sundt at du spiser SÅ få kcal. Man kan altså godt spise sig slank ;o) Det handler bare om at spise det rigtige. Det dér med at spise lidt, er total misforstået!
Kroppen er nemlig meget smart indrettet - Du kan sagtens skære ned på kcal og tabe dig, men skærer du for meget ned, så tror kroppen, at der er hungersnød og så sætter den simpelthen bare din forbrænding ned og det ønsker du jo ikke.
At tabe sig handler meget om at have det godt med sig selv og ens egen livskvalitet, men man skal self. også være realistisk - Om det er realistisk med 58-59 kg., når du er 170 cm høj, det ved jeg ikke helt, det kan du nok bedst selv svare på ift. kropsbygning m.m. Din BMI går fra 58-72 kg, så du ligger ikke specielt højt pt. med en BMI på 22,9.
Hvis du gerne vil være bedre til at løbe er tricket at løbe langsommere og gerne intervaltræne og så gradvist øge tiden, hvor du løber, men kun med 1 min ekstra pr. gang.
Se i øvrigt de alm. kostråd - Du behøver ikke 300 gram grøntsager til frokost og aften. Man siger 600 gram frugt og grønt om dagen og hvordan du fordeler dem over dagen er underordnet (dog gerne flere grøntsager end frugter).
Flad mave... Hmmm, igen bygning og arveanlæg spiller ind, men bestemt også et spg. om fedtprocent. Du kan self. godt træne, men det gør det ikke alene, det er en kombination. Apro po fedt, så skulle nødder, avocado, oliven- og rapsolier, mayonaise (den fuldfede) og pålægssalater være gode mod mavefedtet - Lån evt. spis-maven-flad på biblioteket.... Og du skal altså have fedt for at kunne optage vitaminer optimalt i kroppen, ligesom det hjælper dig til at tabe dig.
Held og lykke fremover.
Kroppen er nemlig meget smart indrettet - Du kan sagtens skære ned på kcal og tabe dig, men skærer du for meget ned, så tror kroppen, at der er hungersnød og så sætter den simpelthen bare din forbrænding ned og det ønsker du jo ikke.
At tabe sig handler meget om at have det godt med sig selv og ens egen livskvalitet, men man skal self. også være realistisk - Om det er realistisk med 58-59 kg., når du er 170 cm høj, det ved jeg ikke helt, det kan du nok bedst selv svare på ift. kropsbygning m.m. Din BMI går fra 58-72 kg, så du ligger ikke specielt højt pt. med en BMI på 22,9.
Hvis du gerne vil være bedre til at løbe er tricket at løbe langsommere og gerne intervaltræne og så gradvist øge tiden, hvor du løber, men kun med 1 min ekstra pr. gang.
Se i øvrigt de alm. kostråd - Du behøver ikke 300 gram grøntsager til frokost og aften. Man siger 600 gram frugt og grønt om dagen og hvordan du fordeler dem over dagen er underordnet (dog gerne flere grøntsager end frugter).
Flad mave... Hmmm, igen bygning og arveanlæg spiller ind, men bestemt også et spg. om fedtprocent. Du kan self. godt træne, men det gør det ikke alene, det er en kombination. Apro po fedt, så skulle nødder, avocado, oliven- og rapsolier, mayonaise (den fuldfede) og pålægssalater være gode mod mavefedtet - Lån evt. spis-maven-flad på biblioteket.... Og du skal altså have fedt for at kunne optage vitaminer optimalt i kroppen, ligesom det hjælper dig til at tabe dig.
Held og lykke fremover.
13 år8. januar 2011 kl. 19:38
Fluffy82
Man kan lidt groft dele grunde til at man ikke har en flad mave op i 3 årsager:
1: Fedt
2: Slappe muskler
3: ikke optimal fordøjelse/oppustethed
For at slippe af med fedtet, skal man selvfølgelig tabe sig, men man kan desværre ikke selv bestemme hvor på kroppen fedtet skal tages, og den sidste lille delle kan være svær at få has på.
Når folk siger at mavebøjninger ikke virker, er det netop fordi det ikke kan FJERNE fedtet på maven, men en god mavemuskulatur kan stadig give dig fladere mave. Husk også at træne ryggen, og vær opmærksom på at have den rette kropsholdning. Hvis man har tendens til at falde sammen, ser alting hurtigt lidt mere slasket ud. Find evt nogle træningsprogrammer på nettet. Iform har bl.a. en maveskole, med forskellige øvelser som rammer lidt flere muskler end man gør ved mavebøjninger.
Der findes et utal af gode råd til hvordan man skal spise maven flad ved at forbedre fordøjelsen. Du kan selv kigge lidt omkring på nettet, men en af de fundamentale ting er at få nok vand og fibre samt at tygge maden GRUNDIGT.
Uden at have set din kropsbygning er det selvfølgelig svært at bedømme hvilken vægt der er realistisk, men med en veltrænet krop er jeg sikker på at du også vil være lækker på stranden omkring de 60-62 og måske også lidt højere. Så spis sundt - hold dig over 1200 kcal og fokuser på hvordan du får strammet kroppen op.
1: Fedt
2: Slappe muskler
3: ikke optimal fordøjelse/oppustethed
For at slippe af med fedtet, skal man selvfølgelig tabe sig, men man kan desværre ikke selv bestemme hvor på kroppen fedtet skal tages, og den sidste lille delle kan være svær at få has på.
Når folk siger at mavebøjninger ikke virker, er det netop fordi det ikke kan FJERNE fedtet på maven, men en god mavemuskulatur kan stadig give dig fladere mave. Husk også at træne ryggen, og vær opmærksom på at have den rette kropsholdning. Hvis man har tendens til at falde sammen, ser alting hurtigt lidt mere slasket ud. Find evt nogle træningsprogrammer på nettet. Iform har bl.a. en maveskole, med forskellige øvelser som rammer lidt flere muskler end man gør ved mavebøjninger.
Der findes et utal af gode råd til hvordan man skal spise maven flad ved at forbedre fordøjelsen. Du kan selv kigge lidt omkring på nettet, men en af de fundamentale ting er at få nok vand og fibre samt at tygge maden GRUNDIGT.
Uden at have set din kropsbygning er det selvfølgelig svært at bedømme hvilken vægt der er realistisk, men med en veltrænet krop er jeg sikker på at du også vil være lækker på stranden omkring de 60-62 og måske også lidt højere. Så spis sundt - hold dig over 1200 kcal og fokuser på hvordan du får strammet kroppen op.
13 år8. januar 2011 kl. 22:01
bruger slettet
Tak, for det råd I har givet indtil videre. (:
Min dag ser sådan ud.
Morgenmad, to kyllinge pølser, eller et kogt æg.
Klokkken halv tolv, spiser jeg et andet kogt æg, ellers spiser jeg intet.
Indtil jeg kommer hjem og ser, hvad der er... Hvis det er noget jeg ikke kan spise, så laver jeg mig en salat, med tomater og agurker.
Jeg spiser tit kød, kyllingebryst.
Ellers tager jeg noget frugt... Noget jeg kan ændre?
Min dag ser sådan ud.
Morgenmad, to kyllinge pølser, eller et kogt æg.
Klokkken halv tolv, spiser jeg et andet kogt æg, ellers spiser jeg intet.
Indtil jeg kommer hjem og ser, hvad der er... Hvis det er noget jeg ikke kan spise, så laver jeg mig en salat, med tomater og agurker.
Jeg spiser tit kød, kyllingebryst.
Ellers tager jeg noget frugt... Noget jeg kan ændre?
13 år8. januar 2011 kl. 22:56
bruger slettet
Men altså? Betyder det, at jeg ikke kan få en flad mave, hvis jeg har "tungere" kropsbygning??
13 år8. januar 2011 kl. 23:56
M_A (slettet)
Jeg vil anbefale dig at spise 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Jeg spiser selv 6 måltider om dagen, og vigtigt vigtigt, der må ikke gå mere end 3 timer mellem hvert måltid. Spis lidt protein til alle måltider og en masse grønt, drik godt med vand mellem 2-3 liter om dagen, og ja.
Som andre har været inde på, så afhænger en flad mave af flere ting. Jo maveøvelser hjælper, men lige så vigtigt er det, at du har stærke rygmuskler. Med en stærk core-muskulatur kommer man langt, ligesom en god holdning. Jeg er selv rigtig glad for pilates, da det skaber en god kropskontakt, og udvikler en stærk coremuskulatur og kropsholdning.
Som andre har været inde på, så afhænger en flad mave af flere ting. Jo maveøvelser hjælper, men lige så vigtigt er det, at du har stærke rygmuskler. Med en stærk core-muskulatur kommer man langt, ligesom en god holdning. Jeg er selv rigtig glad for pilates, da det skaber en god kropskontakt, og udvikler en stærk coremuskulatur og kropsholdning.
13 år9. januar 2011 kl. 14:06
vibekekc (slettet)
Du spiser alt alt for lidt.
Morgen mad : 1 æg eller 75 gram mager ost eller 25 gram fed ost eller 30 gram morgenmadsprodukt. Du må hver morgen spise 30 gram brød og lidt frugt
Formiddag : 1-2 stk frugt eller grønt
Frokost 80-120 gram kød-fisk-lever eller fjerkræ og 200-300 gram grøntsager
Eftermiddag 1-2 stk frugt
Aftensmad : 120-170 gram kød-fisk-lever eller fjerkræ og 200-300 gram grønsager og 30 gram brød
Husk at du skal have lidt fedt stoffer så steg kødet i lidt olie eller lav en marinade og dryp grøntsagerne med.
Aften evt et stk frugt eller grøntsag
Dagligt skal du også have 1 l mælk skummet, kærne eller minimælk eller 5 dl yoghurt, ymer, A38
Dagligt fra fedt stofgruppen skal du have
3 tsk plantemargerine
3 tsk mayonæse tsk let mayonæse
Dagligt skal du have 4-5 tsk frugt
Dette er taget fra vægtkonsulenternes kost bog
3 tsk olie
3 tsk mayonæse
6 tsk minarine
6 tsk let mayonæse
Husk at drikke masser af vand dagligt.
Håber at du kan bruge dette til noget. Det er godt at spise fornuftigt, men farligt at spise for lidt.
Med denne kost taber du dig på en rigtig fornuftig måde.Bliv ikke ked af det hvis du om nogen uger står stille på vægten. Det er normalt. Der sker snart noget igen hvis du følger denne plan.
Morgen mad : 1 æg eller 75 gram mager ost eller 25 gram fed ost eller 30 gram morgenmadsprodukt. Du må hver morgen spise 30 gram brød og lidt frugt
Formiddag : 1-2 stk frugt eller grønt
Frokost 80-120 gram kød-fisk-lever eller fjerkræ og 200-300 gram grøntsager
Eftermiddag 1-2 stk frugt
Aftensmad : 120-170 gram kød-fisk-lever eller fjerkræ og 200-300 gram grønsager og 30 gram brød
Husk at du skal have lidt fedt stoffer så steg kødet i lidt olie eller lav en marinade og dryp grøntsagerne med.
Aften evt et stk frugt eller grøntsag
Dagligt skal du også have 1 l mælk skummet, kærne eller minimælk eller 5 dl yoghurt, ymer, A38
Dagligt fra fedt stofgruppen skal du have
3 tsk plantemargerine
3 tsk mayonæse tsk let mayonæse
Dagligt skal du have 4-5 tsk frugt
Dette er taget fra vægtkonsulenternes kost bog
3 tsk olie
3 tsk mayonæse
6 tsk minarine
6 tsk let mayonæse
Husk at drikke masser af vand dagligt.
Håber at du kan bruge dette til noget. Det er godt at spise fornuftigt, men farligt at spise for lidt.
Med denne kost taber du dig på en rigtig fornuftig måde.Bliv ikke ked af det hvis du om nogen uger står stille på vægten. Det er normalt. Der sker snart noget igen hvis du følger denne plan.
13 år9. januar 2011 kl. 14:11
Jeg er en pige på 15 år og vejer nu 66,2 kg... Jeg er 170cm.
Inden jeg for alvor begyndte vejede jeg næsten 70kg.
& det var jeg rigtig ked af over, så jeg tog mig sammen og droppede brødet, pastaen, majs, søde sager, ris og mad med alt alt for meget fedt i.
Før var min vægt aldrig stabil, den ene dag vejde jeg 68, nogle dage senere vejede jeg 69, en anden dag vejede jeg igen 68... Ja, nu har jeg så vejet 66,4 i en dag og så er jeg røget ned på 66,2 og det er jeg nu i to-tre dage og det er jeg rigtig glad for ;)
Jeg løber ca. to gange om ugen, samt styrketræner jeg.
plus, så har jeg en hund, som kræver okay meget motion. Dog, når jeg løber han jeg ikke løbe mere end 5-10 minutter, da jeg har dårlig kondition efter nogle år, hvor intet lavede, men efter de 5-10 minutter, hvor jeg ikke kan mere, så går jeg i nogle minutter og løber videre. Men problemet er så, at jeg nogle gange har svært ved at trække vejret, når jeg presser mig selv.
Mit første mål er at komme ned på 62-63 & efter det vil jeg hellere end gerne komme ned under 60, altså ca. 58-59kg. Det er min ønske vægt og det vil jeg gerne veje, inden sommerferien.
Min størrste problem er min mave, jeg vil rigtig gerne have en flad mave, så jeg også kan tage på stranden uden bekymringer og så kan jeg følge mig godt tilpas.
Nu, hvor jeg for alvor er begyndt, spiser jeg ikke særlig meget, men drikker okay meget. Jeg er røgfri, har altid været og jeg drikker ikke alkohol.
Efter jeg er begyndt, så er jeg lidt bange for at spise for meget, så jeg spiser ikke særlig meget og det skræmmer mig lidt, fordi før i tiden spiste jeg mega usundt og jeg spiste hver gang jeg blev en smule sulten.
Mine spørgsmål, er så...
- Er mine mål realistiske?
- Er det normalt, at jeg ikke kan løbe så langt?
- Kan det godt lade sig gøre, at jeg har tabt så meget, så hurtigt?... (jeg startede lidt inden nytår, men for alvor d. 1 jan.)
- Er det dårligt for kroppen, at jeg har tabt mig så hurtigt?
- Er det dårligt, at jeg ikke kan komme over de 1000 kcal, jeg ligger omkring på 800.
- & har I nogle råd til en flad mave? :D
- Har I en idé til en sund morgenmad?
Ja, nu har jeg næsten skrevet min livshistorie ned... Håber alligevel I vil læse den og svare. Jeg har nemlig ventet en uge, før jeg kan spørge ind.(:
Jeg er klar til at gøre alt for at tabe mig, fordi jeg er træt af, at jeg ikke kan gå med strammebluser eller gå rundt om sommeren + så vil jeg have bedre selvtillid... (:
Så I kan bare komme med alle de råd:D