Er det forkert ikke at føle sig skyldig?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Er det forkert ikke at føle sig skyldig?
Jeg er en ung pige og jeg lever meget usundt, men jeg føle ingen skyld og jeg tror lidt det er grunden til at jeg ikke har kunnet gennemføre en slankekur/livsstilsændring før. Men denne gang har jeg besluttet at det skal gennemføres for min krop kan ikke blive ved med at holde til det.

Jeg har et problem mere. Jeg arbejder på en grill og når jeg arbejder om aftenen har jeg lov til at tage mad plus at der er gratis cola. Hvad gør i for at undgå behovet for cola og grillmad?

Hilsen C.
18 år21. maj 2006 kl. 12:52
re: Er det forkert ikke at føle sig skyldig?
Hvad skal du føle dig skyldig over? Over du er ved at ødelægge dit liv.

En livsstilsændring er noget man gør for sin egen skyld, og fordi man gerne vil have det bedre fysisk og mentalt. Ikke at det gør det lettere. Hvis man ikke er motiveret kan man lige så godt lade være for så er det dømt til at mislykkes og det er nok det du ikke rigtig er/eller har været, altså motiveret.

Nu arbejder jeg ikke i en grillbar så hvordan du undgår fristelserne er svært at svare på. Jeg kan ikke fordrage cola og jeg har heller ikke synderlig behov for grillmad.

Jeg tror det kunne hjælpe hvis du fik sat dig ind i hvor meget fedt der er i grillmad., og hvor usundt det er. Du kan gå ind på sundhedsguiden.dk og så under kost og ernæring der er en artikel om junkfood og hvor mange kiljoule og fedt der er i. På den måde kan du jo se hvor meget du får på sådan en arbejdsdag. Du kan måske også finde andre artikler du vil finde interessant.

Din 2-3 l væske om dagen skulle helst komme fra vand, men hvis du ikke kan lade colaerne være hvad så med at drikke dem light som en form for nedtrapning.

Du kunne også have madpakke med på arbejde, så du havde noget sundt at spise, når du er sulten.
Der findes mange hjemmesider hvor man kan få inspiration til sund mad.

Hvis det er umuligt at holde dig fra grillmad og du VIL tabe dig, må du som sidste konsekvent se om ikke du kunne finde et andet arbejde.

Har du nogen sinde set det program på tv 3 der hedder "Du er hvad du spiser" . Det kan godt være noget af en øjenåbner. Især når der bliver stillet alt op, som den der vil tabe sig, har spist på en uge.
18 år21. maj 2006 kl. 14:21
Jeg kan kun tilslutte mig det, Kirsten skriver til dig. Du skal kun gøre det for din egen skyld, men er det ikke også grund nok?

Trang til cola og grillmad kender jeg ikke, men kunne forestille mig, at du måske ikke får fyldt nok mad på i løbet af dagen. Jeg har en datter på 18, hun har ikke problemer med sin vægt, men vi har sommetider en seriøs samtale om, at hun ikke er god ved sin krop. Det gælder desværre de fleste unge mennesker. For hendes vedkommende er det noget med ingen morgenmad - tit. Madpakke er heller ikke altid et hit, så når hun kommer hjem fra gymnasiet ved tre-tiden, er der ikke noget at sige til hendes krop har "hungersnød". Så kan hun spise stort set resten af dagen - alt!! I weekenderne er der så fester med alkohol, tømmermænd der dulmes med sodavand og slik.. osv. osv.

Vi forældre har også et ansvar for, hvad vores store unger putter i hovedet, og jeg prøver stadig at give hende nogle gode madvaner, hun kan tage med sig i sit voksenliv. Mange unge, har jo også et højt aktivitetsniveau, så det kan godt være, det ikke er et problem for hende nu, men kan nemt blive det, når hun bliver ældre.

Man skal være god ved sin krop, også når man er ung, den skulle gerne holde mange år endnu ;-)

Held og lykke med det.

Hilsen Lene
18 år21. maj 2006 kl. 16:37
re: re: Er det forkert ikke at føle sig skyldig?
Jeg var inde på sundhedsguiden og der var egentlig ikke noget der overraskede mig. For man har jo hørt det før. Jeg føler at jeg er mere motiveret denne gang for jeg gør mere ud af det end jeg plejer og det skal lykkes for jeg ved jo godt at kroppen ikke har godt af det, også for at det skal styrke mit selvværd da jeg er meget genert og det vil jeg gerne af med. Jeg har set "Du er hvad du spiser" og det er også en af tingene der virkelig fik mig til at tænke over hvordan jeg behabdler min krop.
18 år21. maj 2006 kl. 18:28
Jeg var inde på sundhedsguiden og der var egentlig ikke noget der overraskede mig. For man har jo hørt det før. Jeg føler at jeg er mere motiveret denne gang for jeg gør mere ud af det end jeg plejer og det skal lykkes for jeg ved jo godt at kroppen ikke har godt af det, også for at det skal styrke mit selvværd da jeg er meget genert og det vil jeg gerne af med. Jeg har set "Du er hvad du spiser" og det er også en af tingene der virkelig fik mig til at tænke over hvordan jeg behabdler min krop.
18 år21. maj 2006 kl. 18:29
Jeg er begyndt at spise morgenmad og frokost men før havde jeg det på præcis samme måde som din datter med ikke at spise noget men så ligepludselig spise en masse og bestemt ikke sunde ting. Men jeg prøver at ændre det. Og det er svært i weekendene med vennerne og festene men jeg må bare holde fast og så tage lidt en gang i mellem for det skal heller ikke være en straf som jeg har gjort det til før hvor jeg overhovedet ikke måtte spise noget for så kører man bare surt i det.

Tak og held og lykke til dig også
18 år21. maj 2006 kl. 18:33
re: re: re: Er det forkert ikke at føle sig skyldig?
Hej Alexine

Velkommen her til madital. Jeg synes det er flot, at du vil ændre livsstil og jeg glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå dig.

Har du brug for en kostplan? Hvis du skriver hvilke ting du plejer at spise om morgenen, aftenen og i løbet af dagen, vil vi gerne prøve at finde på en rigtig god kostplan, der passer til dig.

Du skal ikke til at leve af ingenting for at blive slank, men bare lære at spise fornuftigt og bevæge dig hver dag - så vil du blive slank og sund.

Hilsen Asta Elise
18 år21. maj 2006 kl. 21:13
re: re: re: re: Er det forkert ikke at føle sig skyldig?
Hejsa Alexine!

Allerførst vil jeg da lige sige tillykke med fødselsdagen, det må vist være i dag ifølge din profil, er det ikke rigtigt? Håber du har haft en rigtig god dag og velkommen her til Madital ;o)
Hvis motivationen er der nu, så er jeg sikker på, du nok skal få gennemført en kostændring, -men husk at det ikke er noget der bliver gjort på et par mdr. -Vi andre falder også i i ny og næ, vil du se - så skriv bare om det herinde, hvis det også sker for dig..Ellers glæder jeg mig også til at se, hvad du spiser i løbet af dagen...Asta Elise, Kirsten og en hel del af de andre, er supergode til at fortælle om det er godt eller skidt, det vi går og "hælder indenbords"... *ss*

Pøj pøj med det!

Knus fra Muldebeerg
18 år21. maj 2006 kl. 22:11
Hej Alexine

Forskellen på en slankekur og en livsstilsændring er, at en livsstilsændring er til at leve med hele livet. Ens livsstil skal jo passe til det liv man lever. I dit tilfælde skal det passe sammen med familien, skolen, arbejdet og i det hele taget det at være ung.

Her er et forslag til en kostplan, som du kan kopiere over i word og så printe ud. (Mal teksten over – højreklik på musen – vælg kopier – åbn word – vælg sæt ind) Du skal have familiens hjælp til at få købt nogle sunde ting og måske bagt en smule, men det er ikke store dyre forandringer, vil taler om.

Motion:
Du skal ud at gå mindst en time hver dag og gerne to, når du kan. Gå i skole, gå på arbejdet, sluk fjernsynet og gå en tur. En gang i mellem kan du gøre din mor glad og gå en tur med støvsugeren – det er også motion ;-)

Morgenmad: Er du sulten om morgenen, og har du tid til at spise, så sørg for at vælge noget sundt morgenmad. Lad være med at spise morgenmad med en masse tilsat sukker – det står på siden af pakken. Er du ligesom min datter, der kommer farende i sidste øjeblik – så pak en grovbolle med et salatblad og noget fedtfattigt pålæg til formiddagspausen. En god grovbolle kan godt være en bolle med hvid hvede. Man kan godt bage dem selv – opskriften står på posen med hvid hvede.

Formiddagspause: Et stykke frugt og evt. bollen fra morgenmaden.

Frokost: Tre halve stykker rugbrød med salat, fedtfattigt pålæg og lidt grønt pynt. En gulerod i stave.

Eftermiddag: En grovbolle eller to stykker groft rugknækbrød med mager ost/pålæg. 1 frugt skåret i både.
Hvis du er meget lækkersulten, kan du også spise max 50 gram kiks eller kage – måske kan I bage en fedtfattig kage. Du behøver ikke spise kage hver dag, men når du spiser kage, er det max 50g, og det skal vejes.

Aften hjemme: 100-150g kogte kartofler eller 2-3 dl kogt ris eller pasta
100g kød/fisk eller max2dl kødsovs
grøntsager og salat – så meget du orker

Aften på grillbaren – en burger uden ost
300g gulerødder i stave, som du har med hjemmefra
light sodavand

Sen aften – et stykke frugt

Drikke – to glas mælk dagligt ellers vand, kaffe, te, sukkerfrit saftevand.

Lørdagsguf: En dag om ugen, må du gå amok med 100g slik eller chips – men denne dag skal du så ikke spise kage.

Fester: Væn dig til at drikke øl – og så nøjes med tre øl til en fest. Ellers light sodavand: Du må ikke spise chips til fester. Du aner jo ikke, hvor mange du får.

Jeg håber du kan bruge kostplanen. Den er lavet sådan at du bliver mæt – især om eftermiddagen, hvor man tit er sulten. Jeg tror godt, at du kan overholde planen til punkt og prikke og efterhånden som du bliver vant til det, kan du skrue op for motionen, så du får to timers rask gang daglig.

Hilsen Asta Elise
18 år22. maj 2006 kl. 09:42
Det er en rigtig god kostplan, du har fået af Asta Elise, for som hun skriver, skal en livsstilsændring også væe en man kan leve med.

Jeg ved ikke om du vil bruge, at skrive op hvad du spiser på hjemmesiden, for hvis du vil, så var det jeg mente du kunne bruge den side www. sundhedsguiden.dk til at få tallene på grilmaden og fører dem ind under ny vare.

For mig er motion en temperament sag. Der findes så mange former for motion, så hvis en gåtur ikke er udfordring nok for dig er det bare at bruge fantasien. Det vigtigste er at finde noget du synes er sjovt.
18 år22. maj 2006 kl. 12:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });