Hej Kamilia (håber det er ok med dette cyberspace navn)
Jeg vil bare lige sige at nu hvor jeg har læst dit sidste indlæg, synes jeg det er supersejgt af dig at du har meldt dig ind i et fitnesscenter. :-)
Det er en rigtig god ide at starte med en gåtur i ca 10 m bare sådan helt stille og roligt. Og hvis du kan li at cykle bagefter er det også superflot hvis du lige napper 10 minutter her, måske med lidt belastning på og lidt tempo således at du kan mærke at din puls stiger bare en anelse her til en start. Jeg tror at det måske er en crosstrainer du har prøvet. Det er en ret smart cardiomaskine. Man kan jo gå/løbe og så hive i de lange stave, derved forbræner man supermange kalorier på ingen tid. Så gik du over til styrketræningsmaskinerne det er også et godt valg. Hvis du har mulighed for det, så vil det være en god ide at få en styrketræningsinstruktør til at lave et program til dig. Det er meget vigtigt at man bruger disse maskner på den rigtige måde. Altså at man anvender den rigtige teknik i maskinen. Jeg har jo styrketrænet i en menneskealder efterhånden og ser bare rigtig mange der anvender disse maskiner forkert.
Så et godt begynderprogram til dig kunne se sådan herud:
Dag 1. Fitnesscenter. Opvarmning i 10 m på løbebaånd med en stille og rolig gåtur. Derefter en lille pause på 2 -3 m og så op på cyklen eller crosstraineren i 10 m, hvor du træner således at din puls stiger en anelse. Derefter 10 styrketræningsmaskiner hvor du har en vægt på som du kan klare og hvor du 12 træk gang 3. Husk ikke at forcere gør øvelserne stille og roligt og med pause efter 12 gange i ca 1 minut. Det vil betyde at du træner i ca 60 minutter. Husk at drikke en halv liter vand i løbet af de tres minutter. Vand virker udrensende på kroppen og vil i det lange forløb betyde at du taber dig mere effektivt. Efter træning spis da gerne en banan el. lign.
Dag 2. Gå eller cykel en tur helt stille og roligt i 30 minutter
Dag 3. Som dag 1.
Dag 4. Som dag 2.
Og så fremdeles:-)
På denne måde vil du stille og roligt komme i en bedre form. Du vil blive overrasket over hvor hurtigt du kan mærke at du får det bedre. Det vil ske allerede efter et par uger.
Håber du kan bruge træningsplanen. Hvis ikke skriv da igen og så må vi finde på noget andet:-)
NB. Hvis du en dag bare ikke orker at træne. Så drop det med god samvittighed. Det er vigtigt at du kommer til at opleve glæde og nydelse ved at træne. Senere vil jeg komme med et par små tips når du er kommet i bare lidt bedre form.
Hvis du vil kan jeg også foreslå en kostplan. Men så skal jeg kende din vægt og højde og vide hvad du typisk spiser i løbet af en dag. Og lidt om hvad du kan li af mad. Og du skal være helt ærlig.:-)
vh knud og god vind til dig:-)
#12 af kbla (slettet)
Ja jeg sagde også til mig selv at det kan godt være at folk kan tænke 'se hende den tykke der puster efter 5min på kondocyklen', men i det mindste gør jeg da noget ved det, så synes jeg ikke der skal grines.
Jeg cyklede i 20min og brugte en slags stepmaskine i 10min og gik på løbebåndet som opvarmning. Så prøvede jeg mig lidt frem med nogle forskellige vægttræningsmaskiner. Jeg er ikke særlig vant til motion andet end den gymnastik vi har en gang om ugen i skolen. Jeg kan godt gå nogle lange ture, men det plejer også at være ved det. Jeg plejer at hade motion, mest fordi jeg synes det er så hårdt og jeg hader når folk ser hvor dårlig form jeg er i, det er simpelthen noget af det pinligste synes jeg. Men jeg tror bare at det handler om at bryde vanen, for når jeg først kommer i lidt bedre form, tror jeg at jeg vil få et bedre forhold til det