Nu har jeg fået nok

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: Nu har jeg fået nok
Hej

Ja jeg sagde også til mig selv at det kan godt være at folk kan tænke 'se hende den tykke der puster efter 5min på kondocyklen', men i det mindste gør jeg da noget ved det, så synes jeg ikke der skal grines.

Jeg cyklede i 20min og brugte en slags stepmaskine i 10min og gik på løbebåndet som opvarmning. Så prøvede jeg mig lidt frem med nogle forskellige vægttræningsmaskiner. Jeg er ikke særlig vant til motion andet end den gymnastik vi har en gang om ugen i skolen. Jeg kan godt gå nogle lange ture, men det plejer også at være ved det. Jeg plejer at hade motion, mest fordi jeg synes det er så hårdt og jeg hader når folk ser hvor dårlig form jeg er i, det er simpelthen noget af det pinligste synes jeg. Men jeg tror bare at det handler om at bryde vanen, for når jeg først kommer i lidt bedre form, tror jeg at jeg vil få et bedre forhold til det
14 år10. november 2010 kl. 06:39
Hej Kamilia (håber det er ok med dette cyberspace navn)

Jeg vil bare lige sige at nu hvor jeg har læst dit sidste indlæg, synes jeg det er supersejgt af dig at du har meldt dig ind i et fitnesscenter. :-)

Det er en rigtig god ide at starte med en gåtur i ca 10 m bare sådan helt stille og roligt. Og hvis du kan li at cykle bagefter er det også superflot hvis du lige napper 10 minutter her, måske med lidt belastning på og lidt tempo således at du kan mærke at din puls stiger bare en anelse her til en start. Jeg tror at det måske er en crosstrainer du har prøvet. Det er en ret smart cardiomaskine. Man kan jo gå/løbe og så hive i de lange stave, derved forbræner man supermange kalorier på ingen tid. Så gik du over til styrketræningsmaskinerne det er også et godt valg. Hvis du har mulighed for det, så vil det være en god ide at få en styrketræningsinstruktør til at lave et program til dig. Det er meget vigtigt at man bruger disse maskner på den rigtige måde. Altså at man anvender den rigtige teknik i maskinen. Jeg har jo styrketrænet i en menneskealder efterhånden og ser bare rigtig mange der anvender disse maskiner forkert.

Så et godt begynderprogram til dig kunne se sådan herud:

Dag 1. Fitnesscenter. Opvarmning i 10 m på løbebaånd med en stille og rolig gåtur. Derefter en lille pause på 2 -3 m og så op på cyklen eller crosstraineren i 10 m, hvor du træner således at din puls stiger en anelse. Derefter 10 styrketræningsmaskiner hvor du har en vægt på som du kan klare og hvor du 12 træk gang 3. Husk ikke at forcere gør øvelserne stille og roligt og med pause efter 12 gange i ca 1 minut. Det vil betyde at du træner i ca 60 minutter. Husk at drikke en halv liter vand i løbet af de tres minutter. Vand virker udrensende på kroppen og vil i det lange forløb betyde at du taber dig mere effektivt. Efter træning spis da gerne en banan el. lign.

Dag 2. Gå eller cykel en tur helt stille og roligt i 30 minutter

Dag 3. Som dag 1.

Dag 4. Som dag 2.

Og så fremdeles:-)

På denne måde vil du stille og roligt komme i en bedre form. Du vil blive overrasket over hvor hurtigt du kan mærke at du får det bedre. Det vil ske allerede efter et par uger.

Håber du kan bruge træningsplanen. Hvis ikke skriv da igen og så må vi finde på noget andet:-)

NB. Hvis du en dag bare ikke orker at træne. Så drop det med god samvittighed. Det er vigtigt at du kommer til at opleve glæde og nydelse ved at træne. Senere vil jeg komme med et par små tips når du er kommet i bare lidt bedre form.

Hvis du vil kan jeg også foreslå en kostplan. Men så skal jeg kende din vægt og højde og vide hvad du typisk spiser i løbet af en dag. Og lidt om hvad du kan li af mad. Og du skal være helt ærlig.:-)

vh knud og god vind til dig:-)
14 år10. november 2010 kl. 20:28
Jeg er med trif: prøv alle de forskellige hold du kan komme i nærheden af, for at finde ud af hvad du kan lide.

Da jeg startede var jeg gennem alt muligt. Noget var sjovere end andet - også fordi jeg var vildt ukoordineret!

Jeg fandt et par hold, jeg syntes var sjovt (yoga og de kampsportsinspirerede hold), men jeg har også oplevet, at efterhånden som jeg blev bedre har der været andre ting, jeg syntes var sjovt.

Man udvikler sig.

Jeg kender godt det der med at føle sig 'dum' når man pruster og stønner mens man forsøger at følge med alle de slanke, stærke og koordinerede mennesker, der fylder op på holdene.

Ligesom Knud er jeg ældre end de fleste - men who cares.

Det hjælper - når man har fundet noget, man synes er sjovt - at øve sig hjemme. For så bliver man bedre, og så får man mere selvtillid.

Lad os høre, hvordan det går! Og husk at vi alle har op og nedture!
14 år11. november 2010 kl. 08:25
Hej med jer

Det går faktisk helt okay synes jeg, jeg er trods lidt svingninger kommet om på den anden side af de 70 så noget må jeg jo gøre rigtigt.
Jeg har desværre ikke fået trænet siden i tirsdags, men idag skal jeg derhen. Har også fundet en veninde der vil med så det hjælper også lidt.

Knud: Jeg afprøver din foreslåede træningsplan i dag og så må jeg se hvordan det går. Hvis du har lyst, vil jeg gerne have et forslag til en kostplan, det ville helt sikkert være en hjælp, men kun hvis du har lyst. Det er rigtig pænt af dig.
Jeg er 160 og vejer nu mellem 69-70. En typisk dag inden min livsstilsændring kunne have set sådan ud:
Morgen: franskbrød eller krydderboller med smør go syltetøj
Frokost: noget fra et pizzeria eller delikatessen i supermarkedet.
Aften: noget dansk mad som frikadeller eller ris og boller i karry. Det varierer.
Og mellemmåltiderne var næsten altid usunde ting.

Jeg har allerede ændret det en del og prøver at spise anderledes, men det der er sværest at lave om på er aftensmaden fordi familien jo gerne vil have den sædvanlige mad.

Jeg er ikke så kræsen med mad. De ting jeg ikke bryder mig om, kan jeg godt tvinge ned f.eks grøntsager.

Nu vil jeg smutte afsted til træningen!
14 år13. november 2010 kl. 09:50
Hej igen.

Jeg har lige kikket tråden igennem og kan se at du selv har kommet med et forslag til en kostplan. Den ser rigtig god ud. Men put lige et par stykker frugt ind til mellemmåltider. Det vil hjælpe til med at styre dit blodsukker og derved undgår du at gå kold i løbet af dagen.

Husk også at nuppe et stk. frugt inden træning og at drikke mindst en halv liter vand under træningen. Og lov mig at varme op helt stille og roligt i de første ti minutter. Det er bare så supersejgt af dig at tage til træning sammen med en veninde. Husk at det vigtigste er at du sigter mod at nyde træningen her i starten. Så tag det stille og roligt og bare med et let pres på. Når de fjorten dage så er gået og du er kommet godt igang kan du jo så prøve at presse dig selv lidt på cyklen så du kommer til at svede. Der sker det at når pulsen går op så stiger din adrenalin og der dannes en række stoffer i kroppen. En af dem hedder endorfin. Endorfin er kroppens lykkestof. Så du vil komme til at opleve en helt fantastisk dejlig følelse i kroppen og i sindet. Men mere om det om 14 dage. Nu ønskes du al mulig held og lykke og god vind.

Skriv endelig. Jeg er spændt på hvordan det gik med træningen. Er overbevist om at du hurtigt vil komme til at elske at træne.

vh knud:-)
14 år13. november 2010 kl. 19:07
Hej igen.

Glemte da lige. Du har jo tabt dig. Et stort tillykke med det.

vh knud:-)
14 år13. november 2010 kl. 19:11
Hej, nu må jeg bare melde ind! Jeg er simpelthen så glad og motiveret.
Har været til træning både i dag og i går, jeg ved godt at jeg ikke burde træne to dage i træk, men det var den eneste dag jeg kunne få slæbt min mor afsted, har nemlig også fået hende overtalt til at tage med til træning! Det er jeg simpelthen så glad for, for det er rart ikke at være den eneste i familien, der prøver at gøre noget for sundheden.

Det er gået fint med at træne begge dage, jeg har fulgt dit program nogenlunde. Har bare gået i 15min til opvarmning og cyklet i 15min, og så trænet i vægtmaskinerne i ca en halv time. Jeg kan bedst lide at cykle faktisk, jeg keder mig hurtigt når jeg styrketræner selvom jeg synes at det er hårdt. Jeg kan allerede godt mærke at jeg er øm i kroppen, så det må jo have virket så.

Jeg er meget overrasket over at jeg har tabt mig rimelig hurtigt. Der er kun gået en uge og der er røget 2,6kg. Dvs jeg næsten har nået det første mål jeg satte mig - at nå til 68 inden næste måned, men det er jo gået langt hurtigere end jeg havde forventet, så jeg er bare superglad!

Jeg har et enkelt spørgsmål, hvor lang tid vil jeg skulle bruge på at tabe resten af de 10kg jeg havde sat mig for? Mit mål er vel omkring 60-62kg. Er der nogen mulighed for at jeg vil kunne nå det inden nytår, tror I?

Hilsen Camilla
14 år14. november 2010 kl. 13:40
Hej Kamilia

Det er bare så superflot at du har tabt dig. Mega Sejgt af dig:-)

Super flot af dig at du har fået din mor med til træning. Det er altid rart at man har en man kan dele sine oplevelser med. Det gør lissom det hele lidt nemmere.

Hvis du bedst kan li at cykle kan du jo så bare varme op helt stille og roligt i femten minutter på cyklen og så gi den lidt mere gas de næste femten minutter. På nogen cykler er der en pulsmåler. Det er en rigtig god ide at holde lidt øje med sin puls når man træner for pulsen viser dig hvilken vej det går med din træning. Og du kan roligt træne to dage i træk hvis du har lyst til det. Husk at mærke efter i din krop hvordan du har det under træningen. Her i starten synes jeg som sagt at du bare skal ta det stille og roligt. Det vigtigste er at du har det godt når du træner og at du får nydelsen frem:-)

Så skriver du at du ikke er så vild med styrketræningsmaskinerne. Tror at der er rigtig mange kvinder der har det som dig. Tror måske at kvinder synes at det er for mænd de her styrketræningsmaskiner. Men kvinder kan også ha meget stor glæde af disse maskiner. Nogen af maskinerne er faktisk designet til kvinder. I vores center er der flere "kvindemaskiner". Med styrketræningsmaskinerne kan man bodytone sin krop. Du kan med andre ord forme din krop stort set som du har lyst. Det tager naturligvis tid, men allerede efter få måneder vil du kunne se synlige resultater. Du kunne jo overveje om der er noget på din krop du gerne vil ha skal være anderledes. Lige nu arbejder jeg på at få en flad mave og lidt mere talje samt et større bryst og lidt mere markederede skuldre. Og det kan faktisk ses nu her allerede efter tre måneder.

Hvis du melder dig ind i fitnesscenteret er der en del steder hvor du gratis kan få lavet et program af en uddannet instruktør. Andre steder skal man betale for det. Men spørg i receptionen. Det er meget vigtigt at du træner på den rigtige måde i maskinerne, de skal indstilles så de passer til dig, og de skal anvendes på den rigtige måde. Så kan det være at du også synes det er sjovere at træne i maskinerne.

Du spørger også om du kan tabe dig 10 kilo inden nytår. Teoretisk set kan det lade sig gøre. Men igen så synes jeg ikke du skal presse dig selv alt for hårdt. Det vigtigste er at du spiser sundt og nærende og træner fornuftigt. Prøv at læse indlæg fra TanjaKnorth. Jeg synes hun har en meget fornuftig indstilling til det hele.Og hun er også superflink til at hjælpe en.

Men skriv endelig tilbage med hvordan det går med både træn ingen og dit madindtag.

Venlig hilsen Knud

14 år14. november 2010 kl. 19:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });