Hej Silverchair.
Årsagen til at jeg kommer med mine eksempler er blot for at gøre opmærksom på at man sagtens kan være tynd/slank uden at være spiseforstyrret. En tynd/slank person vil ofte spise sundt.
Lad os så sige at du som ung får en delle på maven og lårbasser, ja så kan jeg godt forstå at den unge gerne vil af med dellen og lårbassen. Og den nemmeste måde at gøre det på er ved at indtage færre kalorier end man plejer og sandsynligvis ændre lidt i sine spisevaner over tid således at man indtager færre kulhydrater og fedt end vanligt. Det vil sætte gang i et vægttab. Og så er det helt store spørgsmål: Hvor meget skal jeg tabe? Og som jeg ser det er det her vi er uenige. Mine grænser er anderledes end dine. Mit ideal for en kvinde er at hun skal være slank og muskuløs. Det er i min optik den kønneste kvinde. For mig er det naturligt at det er på den måde.
Andre kan jo så ha et andet ideal end mit. Og som udgangspunkt kan det ideal jo være lige så godt som mit.
Derfor vil jeg altid støtte en person i sit vægtønske, medmindre der er tale om en meget lav vægt.
Når det så sagt er jeg godt klar over at der er nogen personer der ikke har et naturligt forhold til deres krop og derfor måske ønsker at tabe sig mere end godt er. Det kan så måske resultere i en spiseforstyrrelse. Årsagen til at enkelte personer har et unaturligt forhold til vægt og udseende skyldes sandsynligvis psykologiske problematikker. De psykologiske problematikker vil ofte være komplekse. Og min vurdering er at denne hjemmeside ikke egner sig til at føre en dialog med en sådan person. Derfor vil jeg da opfordre personen, hvis jeg får mistanke om et sådant unaturligt forhold opfordre personen til at kontakte egen læge derom.
I den konktete sag synes jeg ikke der er tale om et unaturligt forhold til kroppen, men derimod et naturligt forhold til kroppen. Derfor skriver jeg som jeg gør.
Venlig hilsen Knud
#12 af kbla (slettet)
Vil bare sige, at det var et utroligt velskrevet og relevant indlæg, som jeg fik meget ud af at læse.
Jeg følger iøvrigt med i dine indlæg og synes dit overordnede budskab om spiseforstyrrelser er meget væsentligt i den almindelige debat om vægttab og sundhed herinde. Vi er jo alle meget opsatte på at tabe os - og det er der jo for så vidt ikke noget galt i - men det er en vigtig pointe, at baggrunden for vægttabet - den mentale del - er afgørende for om processen er sund eller skadelig og sygdomsprovokerende.
Har ikke selv en egentlig spiseforstyrrelse - selvom det kan være jeg ligger i en gråzone mellem tvangs-/overspiser og almindelig trøstespiser - så jeg er meget opmærksom på, hvad der foregår i mit hoved - min indre dialog så at sige.
Jeg kunne tænke mig at spørge dig, om du har en holdning til, hvorvidt årsagen til det stigende antal af spiseforstyrrede personer har baggrund i de tynde idealer vi bombarderes med via medierne, eller om der er tale om en kulturel tendens - eventuel med baggrund i en mere og mere kompleks verden, hvor det kan være svært at have kontrol over andet end sit eget fødeindtag?
Varme hilsener
Lovely