BMI på 19,3. Vil ikke tabe vægt, men cm!

Du læser en tråd i debat > vægttab

re: BMI på 19,3. Vil ikke tabe vægt, men cm!
PS. et par kgs er måske liiiiige lidt ved siden af, da jeg p.t. vejer 44,6. (Startvægt 45,3)
Men lidt vægt er der da alligevel røget.. :D
14 år20. november 2010 kl. 19:12
Hej Sarah

Fint at du vil focusere mere på styrketræning. Men husk frie vægte er nummer 1. Få lavet dig et vægtprogram sammen med en styrketræningsinstruktør.

Siden sidst er jeg støt på en supersejg hjemmeside der hedder: bodyrock.tv

På denne hjemmeside er der et hav af øvelser som bliver udført af en ung kvinde på din alder vil jeg tro. Du kan også bare skrive bodyrock tv i søgemaskinen i youtube. Så kommer der et hav af forslag.

Det spændende er at kvinden bare er i superform og at hun har meget smukke lettonede aflange muskler. Og det er altså bare så smukt til en kvinde. Og jeg vil tro at du i løbet af to til tre år vil kunne udvikle din krop til at ha et større bryst, lidt mere skulder og en let V-formet ryg. På den måde vil den eftertragtede talje og flade mave blive synligt. Men det er selvfølgelig en meget personlig ting.

Men et er helt sikkert: Ved en øget musklemasse er det meget lettere at holde vægten. Hjertet der jo også er en muskel bliver også større og vil derved kunne pumpe mere blod rundt med de røde og hvideblodlegemer. En let øgning af røde blodlegemer vil føre til en øget velvære og mere overskud i hverdagen. En let øgning af de hvide blodlegemer vil føre til et bedre immunforsvar og derved en mindsket risiko for at få de typiske forkølelser og influenzaer i denne tid. Og når man så lægger det hele sammen vil det også føre til en forlænget levealder i helt op til ti år. Så der er mange gode grunde til at dyrke kombineret cardio og vægttræning.

Magnesium kan købes på apoteket i håndkøb. Jeg har undersøgt det, men desværre hedder den danske udgave af magnesium et eller andet med noget der ender på oxid. Den er ikke helt ligeså god som den der ender på "at". Men prøv dem og se om det ikke hjælper.

Skriv endelig tilbage. Spændende at høre hvordan det udvikler sig for dig.

vh knud
14 år23. november 2010 kl. 19:55
Kære du (:
nu ved jeg ikke, om du har snakket med nogen af dine trænere fra dit center, og evt fået lagt et program?
men ellers vil jeg helt sikker kunne anbefale "forvandlingsskolen" på iform.
det løber over 4 faser, og fokus er netop på at kunne smide fedt og opbygge muskler, med tung styrketræning.
jeg har selv betnyttet mig af dette program, og har kunne se store forandringer. så det kan kun anbefales (;
derudover skal du ikke være bange for at komme til at ligne en kvindelig bodybuilder. det er så at sige, nærmest umuligt for en alm kvinde, da fedtprocenten skal ned på en 10-12 stk, hvis ikke mindre, for at få så markerede muskler, samt intensiv intensiv daglig træning, plus kost.
- og det er jo ikke det vi gør, så du skal ikke være bange for at fyrer op for vægten, når du træner!
(derudover kan det nævnes, at musklerne ikke vokser synderligt ved tung belastning/få gentagelser, dette opbygger tilgengæld styrke)
nå.. jeg sender dig lige et link. kig på det? der findes et ton af gode træningprogrammer du kan benytte dig af, nogen gange er det bare meget rart at have det skåret ud i pap til at starte med, right? (;

iform.dk

held og lykke med det! bare klø på. smiler

kærligst Hanna
13 år24. november 2010 kl. 18:10
Hej folkens.
Vil lige opdatere med, at min vægt nu er faldet med 3 kgs!
Jeg er jo vildt og totalt glad for dette. Men var faktisk slet ikke klar over det, før steg op på vægten i sidste uge.
Har også dyrket en masse crosstraining i sidste uge, og bemærket, at mit tøj er blevet løsere her og der. Ellers har jeg ik tænkt så meget på det.. Men har dog fået lidt kommentarer på det seneste.
Min nuværende vægt, gir mig så et bmi på blot 18. Dette er lige i undervægtsgrænsen, og måske ikke så sundt på sigt.
Men 1000 tak for jeres reply og råd omkring styrketræning!
Jeg har fået nogle gode fif til nogle specielle øvelser, som jeg allerede kan lave herhjemme.

Knud: Jeg vil prøve at få fat i noget magnesium. Tak for råddet! Min kost er lidt ensidig, så jeg mangler sikkert nogle vitaminer. Sørger dog altid for at indtage omkring 1300-1600 kcal (med motion) om dagen.
Jeg er desværre disponibel for knogleskørhed, da min mor og min moster har det. Så et øget kalktilskud ville sikkert heller ikke være helt af vejen..?

Hanna: Tak for linket til "forvandlingsskolen" på Iform's hjemmeside. Jeg har faktisk været inde og kigge på "bootcamp"programmet for en måneds tid siden, men har endnu ikke haft mod på at prøve det, hehe. :o)
Men super, at du har opnået gode resultater med dette program!
Ellers kan det være, jeg lige griver fat i en af trænings-vejlederne i centret, så at de kan hjælpe mig.

13 år24. november 2010 kl. 19:45
Jeg har stor respekt for at man gerne vil komme med en masse velmenende råd fra alle sider, jeg synes dog det hele kan tage lidt overhånd og lige pludselig skal vi spise magnesium og pumpe flere hvide blodlegemer rundt.....!?! Fint nok med gode råd, men hold jer nu til emnet eller start en ny tråd.
For lavt BMI er ikke godt, men det behøver heller ikke betyde du er syg, folk er sikkert forskellige på det punkt også. En af de farlige ting ved at være undervægtig som kvinde er at der kan være forøget risiko for knogleskørhed, men igen det er ikke nogen garanti. Uregelmæssig eller udeblivende menstruation kan indikere der er noget galt, men det behøver du ikke fortælle os.
Når du laver så meget cardio så forbrænder du mange kalorier - og dermed fedt - fint nok, men du træner altså også musklerne så de bliver større - styrketræning giver store muskler, det er de fleste enige om, men konditionstræning har faktisk til en vis grad den samme effekt, her er det bare primært de udholdende muskelfibre der bliver trænet.
Det er sådan set skide godt, det er hamrende sundt, men i din situation betyder det måske også at du er begyndt at være mindre harmonisk at se på i spejlet fordi understellet får så meget træning - i don't know men det er da et bud?
Jeg er helt enig i at styrketræning for overkroppen er fint
det vil give bedre harmoni i spejlet. Især hvis du fokuserer på at træne dine skuldre, rent visuelt kan du skabe utrolig meget balance herved. Du SKAL rent faktisk træne som en bodybuilder for at opnå denne balance, dvs. med vægte du kan løfte 8-12 gange - altså rimelig tungt men ikke meget tungt. Husk på du skal træne for at bygge noget masse/fylde på skuldrene, således at der kommer harmoni mellem overkroppen og hofterne igen.
De fleste mennesker tror at de kommer til at ligne en bodybuilder hvis de træner som en bodybuilder. Det gør man også, hvis man træner sådan i 10 år, men bare rolig, du vågner ikke op om en uge og vupti er blevet en bodybuilder, så du kan godt nå at stoppe når du synes det ser fint ud. Lad være med at træne splitprogrammer og alt muligt mærkeligt balance og små elastikker osv., det er alt for tidskrævende, træn helt almindelige klassiske øvelser som: bænkpres, pulldown, row, skulderpress, og så en 3-4 ekstra øvelser for skuldrene da dette er dit fokuspunkt. Det kan sagtens være med frie vægte, men det kræver at du lærer teknikken og dvs. får en instruktør til at kigge på dig. Alternativt er den nemme løsning at træne i maskiner - det er fint til at øge muskelmassen især når man ikke har nogen træningserfaring, men har du adgang til en instruktør eller en god ven med træningserfaring kan du lige så godt tage de frie vægte og kabeltræk med det samme. Styrketræn 2-3 dage pr. uge og kondition 2-3 dage pr. uge. Lav styrketræningen helt basic - dvs. 3 sæt gange 8-12 repetitioner af hver øvelse med 2 minutters pause imellem, og stop når du kan mærke at du maksimalt kan tage 2 repetitioner mere, så er risikoen for skader mindre, og til det mål du har er det rigeligt.
13 år28. november 2010 kl. 23:06
Tak Amjiddrengen, tak.

Nej man kommer nemlig ikke til at ligne en bodybulider pludselig når man vågner en morgen. Især ikke som kvinde da det er det mandlige kønshormon der får musklerne til at vokse sådan for alvor.

Hvorfor ikke træne effektivt og så drosle ned når man har nået den størrelse man gerne vil have? Jeg har aldrig hørt svaret, så hvis der er nogen der vil argumentere for at træne ineffektivt i stedet for, så vil jeg meget gerne høre det.

Lange slanke tonede muskler er ikke noget man kan træne sig til - det er en forfærdelig myte som dameblade og TV-shop gør alt hvad de kan for at holde i live.

En muskel har den facon som den er programmeret til i de gener som du har får fra dine forældre - hvor lange de er afhænger af hvor de tilhæfter på knoglerne og de tilhæftninger kan man altså ikke flytte.
Udseendet kan påvirkes af to ting:
Hvor meget fedt der dækker musklen og hvor stor den er. BUM og ikke videre.
At kvinder så meget ofte ved træning ender med lange slanke muskler skyldes det nævnte faktum at vækstpotentialet for muskelopbygning ikke er særligt stort. Og når kroppen er i energiunderskud, så er det endnu sværere at bygge muskelmasse. Der er en grund til at bodybuiildere kører vægten op og ned.
Som begynder/utrænet, kan kroppen nu godt begge dele, men det er kun en overgang.

Naturligvis er der nogle der har gode/dårlige gener så de kan få ldt fylde i muskulaturen, men de kan jo så glæde sig over at kunne nøjes med at træne vægttræning en gang om ugen mens mange andre skal kæmpe 2-3 gange for det samme resultat.

Så Sarah,
Hvis jeg var dig, ville jeg spørge til overkropsøvelser i motionscenret eller finde råd på motion-online.dk hvor der er effektiv træning uden myter. Få lidt protein efter træning (du er jo ikke så stor, så 15 gram burde være nok) sammen med lidt hurtige kulhydrater. Og så også pænt med protein i resten af maden.
Dermed vil overkroppen lige så stille begynder at fylde mere. Hvis du skulle nå dertil at du synes at musklerne er store nok, så dropper du bare hver anden styrketræning og glæder dig over den ekstra fritid.
Det ser ud om om du holder en god intensitet på din cardiotræning. Fornuftigt. Der er når pulsen er oppe så samtale kun er muligt med 2-4 ord ad gangen, at man virkelig begynder at høvle kalorier af. Og intervaltræning er det som virkelig flytter noget på konditionen - skidegodt!

13 år30. november 2010 kl. 09:38
(kom til at afslutte)
Samme intensitet skal du overfyre til styrketræningen. Hvis du ville kunne lave mere end 2-3 gentagelser af en øvelse når du stopper, får du næsten intet udbytte. Musklen skal presses for den responderer effektivt på træningen.
Der er ikke mange kvinder som gider det, men hvis du kan arbejde dig helt ud hvor den sidste gentagelse er den sidste du kan gennemføre (det kan godt ske at du skal skære lidt ansigt i kampen for den), så kommer resultaterne masrkant hurtige. Men forvent at blive øm i begyndelsen .-)
13 år30. november 2010 kl. 09:46

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });