Æv altså -svingende vægt -hvorfor?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Æv altså -svingende vægt -hvorfor?
Hej,

Jeg er ny herinde, men kan se at andre har fået gode svar/råd, så jeg prøver lige at skrive. Jeg startede for 3 uger siden med at taste ind. Da vejede jeg 71 kg. Mit mål er at nå til 66kg inden 1.aug, dvs -500g om ugen.
Det gik superfint de første to uger, hvor jeg ialt tabte 2 kg, og jeg var jo rigtig glad og blev mere og mere motiveret.

MEN så pludselig er det gået i stå, på trods af at jeg stadig taster, dyrker motion osv. I 4 dage skete der intet, og så pludselig gik vægten op igen, og nu er jeg på 69,5 -altså har jeg taget 500g på i løbet af den sidste uge, istedet for at tabe dem, selvom jeg som sagt har holdt mig til de 1430 kcal om dagen, og fortsat med motion.

Det er bare enotm de-motiverende, og jeg har mest lyst til at droppe hele projektet nu :(
Er der andre der har prøvet det samme, og kan hjælpe mig med en forklaring, eller med at se vejen frem?

På forhånd mange tak!
:)
14 år30. juni 2010 kl. 08:43
re: Æv altså -svingende vægt -hvorfor?
Altså mange oplever stilstand i vægttabet undervejs.. Nu har du for eksempel tabt to kilo forholdsvist hurtigt, så måske har noget været væske som så er kommet tilbage?
Det er normalt at der kan ske udsving med vægten, det kan også være hormonelt.
Umiddelbart ville jeg give det lidt mere tid hvis jeg var dig, jeg er sikker på at det ryger af igen og mere til hvis du følger din fornuftige plan.
Ellers så må du holde øje med om du måske har overset en eller anden kaloriebombe i din mad eller noget i den stil.. Det er jeg selv kommet til et par gange gennem tiden :-)

Synes bestemt ikke at du skal droppe projektet! :-)
14 år30. juni 2010 kl. 09:02
Tak for svaret.
Jeg har jo heller ikke som sådan lyst til at opgive projektet -det var bare meget lettere at holde motivationen når jeg ligesom kunne se at der skete noget. Men nu er de 500g åbenbart hoppet af igen, så måske det bare var et eller andet udsving?
Jeg forsøger at klare den henover weekenden også, så må jeg håbe det giver pote!
14 år1. juli 2010 kl. 09:51
krydser fingrer for dig at det går!
er selv i et mellemrum lige nu og det er skide hårdt! har to tong i mod mig denne uge - betragteligt mere motion = opbygning af muskler og menses! så er vejen for mit vedkommende bare vist til at der lutter er + på vægten... ved sgi ikke lige hvad det er der sker der!
pøj pøj med weekendens indsats!!
14 år1. juli 2010 kl. 20:26
ting - skulle der stå
14 år1. juli 2010 kl. 20:27
hejsa. jeg har også svingende vægt. i starten gik det vildt hurtigt ned, så stilstand, lidt på, stilstand, lidt af osv. I starten taber du primært væske derfor går et vægttab altid hurtigst i starten. når så man dyrker motion får du øget muskelmasse der som bekendt vejer mere end fedt. Jeg har været i gang siden 29. maj og kører bare på. I stedet for kun at veje mig, bruger jeg også et målebånd. Og selvom vægten siger YOYO så bliver det modsagt af målebåndet. Så op med humøret og fortsæt.. Det skal nom lykkes
14 år2. juli 2010 kl. 07:49
Hej
Jeg oplever også vægtudsving, men jeg har vænnet mig til, at jeg ikke er super god til at tabe mig hurtigt, men skal trimme mig ned. Jeg kiggede lige på oversigten. Jeg har tabt 2 kg på vægten, men kostoversigten siger, at jeg har forbrændt 3 kg på 19 dage.
Jeg er grundlæggende tilfreds, for jeg er meget bevidst i gang med at ommøblere på min krop, så jeg får strammet op, hvor jeg er for slap. Så jeg trimmer mere end jeg er på traditionel slankekur. Jeg ved, at muskler vejer mere end fedt og at jeg kan få væskeophobning, når jeg er træningsøm (hvad jeg absolut er i dag), så jeg tager det ikke så alvorligt.

Min kæreste er vant til, at hans tidligere kone kunne tabe sig hurtigt, så han er utålmodig på mine vegne, men jeg har en stålsikker tro på, at min måde at gøre på det giver det flotteste resultat i det lange løb. Derfor har jeg sagt til ham, at han muligvis først kan se den store forandring om et par måneder.

Det er faktisk rart at være den, der sådan "pisser territoriet af" og definerer, at ting sker ud fra min målsætning og ikke hans, for så kommer hans reaktioner på det langsomme vægttab ikke til at påvirke mit humør.

Så find ud af med dig selv, hvorfor du vil tabe dig. Hvordan din korp vil se ud, når du har gjort det. Og fasthold så det indre billede som dit mål mere end at være fokuseret på et bestemt tal på vægten. Jeg nyder hver eneste lille ting, jeg gør ekstra: når jeg mærker, at strækøvelserne har forbedret min smidighed, når min holdning er bedre og taljen ser slankere ud, fordi jeg bruger min muskulatur bedre. Så skal de langsigtede resultater nok komme.

Hold modet oppe!
Amazone
14 år2. juli 2010 kl. 15:08
Hej, Mange tak for svarene. Det er godt at høre at man ikke er den eneste der oplever udsving. Jeg har holdt fast i kuren hen over weekenden, selvom jeg måtte kæmpe lidt ekstra med motivationen, og må sige at lørdag ikke gik så godt, fordi jeg skulle til brunch mm.
Men jeg er da kommet ned på 68,8kg, så lidt er der sket.

Amazone, tak for det du skriver omkring at tænke over hvorfor jeg vil tabe mig. Jeg kan sige, at det ikke er min kæreste der vil det -han holder sig helt ude af projektet, og ejg tror han er ret bange for at komme til at sige at han synes jeg skal tabe mig. Desværre gør det også at han ikke roser mig når det går godt. Men det er egentlig fint at han blander sig udenom, for så får jeg da ikke dårlig samvittighed overfor ham, når det ikke går så hurtigt som jeg vil.

Tilbage til motivationen: Jeg har i løbet af de sidste 2-3 år taget de her 6 kg på, og de sidste 2-3 kg er kommet efter jeg er flyttet til Norge, altså siden efteråret. Og jeg kan mærke det på mit tøj. Så mit mål er at jeg kan passe mit tøj igen, og at jeg får min pæne mave tilbage!

Jeg overvejer lidt om jeg skal måle mig, men ved ikke rigtig...
14 år6. juli 2010 kl. 07:51
Jeg synes klart at du skal finde målebåndet frem. Alle kan miste motivationen og målebåndet er bare fantastisk i perioder hvor vægten står stille. Dog skal der nok lidt mere end 1 måned på kur til at kunne se et resultat på målebåndet, men hvem ved. Måske selv jeg kunne blive overrasket.

I øvrigt dejligt at det går godt for dig igen. Husk på hvor kort tid der gik før du så resultater igen. Du vil opleve mange perioder hvor vægten står stille gennem dit vægttab. Jeg oplevede det for et par år siden hvor jeg med madital tabte 20 kilo. Der var også perioder hvor jeg synes det hele var surt. Målebåndet hjalp ind imellem, men nogle gange var der bare ikke en forklaring på hvorfor det ikke gik nedad.

For at holde motivationen kan du også lave en liste til dig selv med et antal grunde til at du gerne vil tabe dig og så kigge på den flere gange dagligt under krisetid ;-)
14 år8. juli 2010 kl. 11:51
Hej igen.
Så var jeg ellers nået ned på 68,8kg, men så har jeg lige haft besøg af min mor i 5 dage, og vi var på weekend med mine svigerforældre.....Det betød, at jeg ingen kontrol havde over hvad jeg spiste, fordi de serverer god, gammeldags, norsk kost, næsten helt uden grøntsager. Så nu siger vægten 69,4 igen :(
Til gengæld har jeg været ude at løbe ialt tre gange i sidste uge, plus en gang i ellipsemaskinen. Søndag løb jeg faktisk en hel time, med gennemsnitsfart på 8,5 km!

Det har jeg helt sikkert aldrig kunnet før, så det kan da alligevel godt være at jeg er begyndt at få lidt muskler -eller hvad tror I?
Jeg tænkte ellers ikke at jeg ville kunne skyde skylden for mit manglende vægttab på at der blev bygget muskler, fordi jeg kun trænede ca 30 min 2-3 gange om ugen, hvilket jo ikke er voldsomt meget....Men jeg må jo have fået lidt muskler, hvis jeg kan klare at løbe en hel time, eller hvad?

Ihvertfald blev jeg nu så træt af at se at mine røde prikker hele tiden lå over den kurve der var aftegnet som målet herinde, så nu har jeg sat mig et nyt mål, med udgangspunkt i dagens vægt. :)
14 år13. juli 2010 kl. 08:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });