Stilstand i vægttab :(

Du læser en tråd i debat > vægttab

Stilstand i vægttab :(
Hej med jer.

Jeg er en pige på 24 år. Er 170 cm og vejer 69 kg. Jeg har siden september tabt mig 6 kg og synes nu, at det er gået i stå. Mit mål er 63 kg.

Motion en typisk uge:
Mandag - 10 min på hjemmestepper + 20 min Zumba (efter trænings-DVD)
Tirsdag - 15 min's cardio + 15 min's styrketræning
Onsdag - 10 min på hjemmestepper + 20 min Zumba (efter trænings-DVD)
Torsdag - 15 min's cardio + 15 min's styrketræning
Fredag - Ingen træning
Lørdag - 30 min's gang/løb
Søndag - Ingen træning

Eksempel på kost en typisk dag:
Morgenmad - 1 kop havregryn, 2 kopper mælk, nogen gange 1 banan
Mellemmåltid - 1 stk. groft franskbrød m. skrabet Kærgården + 1 æble eller banan
Frokost - 1 stk. mørkt rugbrød m. skrabet Kærgården, tyndt lag Stryhns grovhakket leverpostej, 4 skiver agurk + 1 stk. agurk ved siden af + 1 æble
Aftensmad - Typisk dansk mad, et par eksempler kunne være 1 hakkebøf + 3-4 kartofler + lidt brun sovs eller 5 små frikadeller + 3-4 kartofler og lidt brun sovs

Jeg drikker vand til alle måltider undtagen morgenmad. Får desuden en Pepsi Light om aftenen foran fjernsynet.

Det skal lige nævnes, at jeg er opereret for en godartet tumor på hypofysen. Pga. dette har min hypofyse ingen funktion og jeg har bl.a. nedsat mæthedsfornemmelse. Jeg får medicin for for lavt stofskifte (Eltroxin), binyrebarkhormonmangel (Hydrokortison), ADH-mangel (Minirin) og væksthormon.

Nogen der har idéer til hvad jeg kan gøre anderledes for at få mit vægttab i gang igen?

Mvh. Wind85
14 år27. maj 2010 kl. 20:17
re: Stilstand i vægttab :(
Aftensmaden ville jeg godt nok skifte ud hvis jeg var dig.. Prøv at spise efter tallerkenmodellen:

En kvart tallerken magert kød (hakket oksekød er ok hvis det er 3-7%), som kylling, fisk, oksebøf, skært svinekød, kalkun osv.
En kvart tallerken grov pasta, brune ris, kartofler eller to stk rugbrød/knækbrød
Og den sidste halvdel af tallerken skal være grønsager eller salat uden dressing og ingen brun sovs :b

Dansk mad er som regel meget fedtholdigt.. Evt intensivér træningen hvis du orker.
Men tillykke med de flotte seks tabte kilo!

Det er superflot og du har jo nået en vægt hvor du ikke er overvægtig, så bliver det sværere at tabe sig yderligere, det kan være derfor du føler at det går i stå.
14 år27. maj 2010 kl. 20:51
Først tillykke med dit vægttab! :)

Ud fra hvad du lige skriver mangler du:
Flere grove grøntsager - mindst 600g om dagen
Flere proteiner
Flere grove kornprodukter
Fisk og masser af de sunde olier( fx oliven olie, nødder og kerner)
Motion!

Du bør undlade:
Kærgården
Din "typisk danske" aftensmad - det er som regel fed mad især sovsen og det kødet er stegt i
Det "grove" franskbrød - spis groft knækbrød eller rugbrød istedet
Leverpostej indeholder for meget fedt - spis istedet magert såsom kyllinge- eller fiskepålæg
For meget frugt - 1 frugt om dagen er nok

Held og lykke med det :)

14 år27. maj 2010 kl. 21:15
Hej

Allerførst tillykke med de 6 kilo - det er flot. Jeg vil høre ad hvor du har fået fat i Zumba trænings DVD'en?

mvh. Alfmil
14 år27. maj 2010 kl. 22:51
Prøv at skrue træningstiden lidt op et par gange om ugen.
14 år28. maj 2010 kl. 07:34
Hej, jeg er selv 24, 168 cm og er gået fra 68 til 58 på 3,5 månede - det kan lade sig gøre :)

Umiddelbart vil jeg også sige, at du ikke får nok frugt og grønt, fisk og de sunde fedtsyrer. Her er nogle af mine kostråd, som jeg håber at du kan bruge:
Jeg drikker smoothies om morgenen med jordbær, banan, kiwi, appelsin, grape, ingefær - hvad jeg nu lige har af frugter. Grape øger dit stofskifte, men pas på og tjek med din læge, om det har indvirkning på din medicin.
Jeg har spist meget torskerogn, sild og graved laks for at få dækket d-vitamin og anbefalet fisk om ugen. Har spist ca. 500 om ugen.
Kan du lide lever? Kalvelever er sprængfyldt med vitaminer og et rigtig billigt alternativ til kød - 100 g. koster 7 kr hos min slagter! Paner med mel eller rasp, steg det på en pande, lav en god dressing med fromage frais, hertil kartofler og grønt, uhmmm. Ellers kan jeg anbefale strhyns "fransk let postej" (det er en lille gul pakke) som alternativ til den grofthakkede. Det er den bedste letpostej og mange af leverens vitaminer kan du få denne vej.
Jeg har spist mange supper (ærtesupper, kartoffel/porre, tomat), det er en god måde til at få mere grønt ind. Du får nemt 300 g ved en portion og det er jo halvdelen af, hvad du skal have om dagen. Put en sjat fløde i for smagens skyld ;)
Ovnbagte grøntsager - kartofler, rødbeder, løg, porrer, selleri med olivenolie og hvidløg med fromage frais dressing - Er du ikke en ørn til dressing kan du købe en kims dip mix og blande i - der er næsten ingen kalorier i sådan en.
Fuldkornspasta med ratatouille (grøntsager i tomatsovs).
Bag selv brød med masser af kerner, fiber-mix og hørfrø (sidstnævnte er rigtig godt for dit fordøjelsessystem).
Derudover dyrker jeg bikram yoga et par gange om ugen - yoga i et rum opvarmet til 40 grader.
Og så går jeg rigtig meget i løbet af dagen - jeg går en aftentur på 1/2 - 1 time næsten hver dag. Det er mit pusterum, hvor jeg lige kan tænke dagen igennem og så holder det forbrændingen igang om aftenen - istedet for at den stopper, når man sætter sig foran tv'et.

Håber at det kan hjælpe dig lidt - held og lykke :)
14 år28. maj 2010 kl. 09:58
Det er vist nok sådan at forbrændingen af fedt først rigtig starter efter 30 min. træning, istedet for at træne så ofte, burde du overveje at træne lidt længere tid, eller måske begge dele...?
Spis flere kulhydrater fremfor fedt - For kulhydraterne ryger først når du begynder at træne, de er lettere at forbrænde og indeholder kun halvt så meget energi som fedt.

F.eks.
Når du får meget fedt i din "danske aftensmad" optager du formentligt mere fedt end kulhydrater, prøv f.eks. at spise en portion salat til din aftensmad eller bare til så mange måltider du kan.

og så byt dine mellemmåltider ud med frugt og grønt.

Hvis du kan undgå pepsi light er det en god idé - Selvom pepsi'en ikke direkte indeholder sukker, indeholder den formentligt alligevel sødestoffer, disse omdannes til ATP i kroppen :)

Bare et par foreslag - Held og lykke
14 år28. maj 2010 kl. 10:00
Adenosintrifosfat (ATP) er en organisk kemisk forbindelse, der fungerer som biologisk energi- og effektormolekyle og indgår i mange vigtige cellulære processer. Molekylets fosfatbindinger indeholder en stor mængde energi, som frigøres ved fraspaltning af en eller to fosfatgrupper, hvilket resulterer i dannelsen af henholdsvis adenosindifosfat (ADP) og adenosinmonofosfat (AMP). Denne spaltningsprocess kaldes hydrolyse.

Fosfatbindinger er meget energirige, og organismer har enzymsystemer, der kan formidle den nødvendige energi ved påsætning af en fosfatenhed, og andre som kan frisætte energien ved fraspaltning af en fosfatenhed.

ATP er den vigtigste kilde til energi i celler. ATP-molekylerne forbruges hyppigst i denne forsimplede reaktion:

ATP → ADP + Pi + energi
og gendannes ved den omvendte reaktion. Visse reaktioner omdanner ATP til AMP og pyrofosfat i stedet. Ved aerob forbrænding af glukose dannes der netto 38 molekyler ATP ud fra ADP og Pi pr. molekyle glukose der bliver nedbrudt.[1] Ikke alle celler forbrænder glukose, og ATP kan dannes ved andre processer end nedbrydning af glukose. F.eks. ved fosforylering af ADP med andre nukleotidtrifosfater:

ADP + GTP → ATP + GDP
Dannelsen af ATP sker dels i cellernes cytoplasma, dels i mitokondrierne. I mitokondrierne sker den aerobe nedbrydning af glukose, som stiller energi til rådighed for opbygning af ATP, der som nævnt er cellens primære energibærende molekyle.

Den ideelle nettoligning for sukkerstofskiftets ATP-dannelse er:

C6H12O6 + 6O2 + 38 ADP + 38Pi → 6CO2 + 6H2O + 38 ATP

Reelt dannes der aldrig så stor mængde ATP, da en del af energien tabes undervejs.
14 år28. maj 2010 kl. 10:59
Angående ATP:
Vil det så sige at kroppen rent faktisk kan danne energi, af ingen energi?
Jeg var af den opfattelse at det kun var de energi givende sødestoffer, der resulterede i den forbindelse.
14 år28. maj 2010 kl. 11:02
Tror det har noget at gøre med at det er potentiel energi, da det ikke er kulhydrater, fedt eller protein tænker folk "fedt nok!" men det har samme effekt, kan ikke huske hvad det helt præcist er for nogle stoffer der bliver omdannet til ATP, men min kemiker veninde gjorde mig opmærksom på det da jeg sad og drak cola light... Så jeg spurgte min biologi-lærer og hun sagde den var go' nok. Ved ikk præcist hvilke stoffer det er, men hun underviser biologi A i gymnasiet + er mega helse freak, så hun burde vide det :) - Hun sagde cola var en af synderne. Så principielt set er der ingen kcal. i, men der er stoffer i der har stort set samme effekt. + en hel del andet junk, som ikke er godt for kroppen.
14 år28. maj 2010 kl. 12:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });