svært at lade de søde sager være

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

svært at lade de søde sager være
jeg har meget svært ved at lade de søde sager være.....jeg kan næsten blive hysset over jeg ikke får noget.
er der andre der også har det sådan?
jeg har også svært ved at komme igang med motion
14 år20. maj 2010 kl. 21:03
re: svært at lade de søde sager være
De søde sager kan jeg for det meste styre uden besvær. Bliver der serveret, kan jeg godt lade mig friste af kager og slik. Men sjovt nok, så har jeg i en periode i vinter hyppigt fået bagerkager, og jeg synes simpelthen de er så dårlige, at jeg slet ikke har lyst mere. Basser, snegle, brunsvigere, borgmesterstænger, træstammer, hindbærsnitter, studenterbrød, øv, det er da klamt. Enten smager de af margarine eller også er de alt for søde, ikke bagt igennem eller bagt for meget, eller der er alt for meget glasur på. En god tærte, cookie eller muffin kan jeg lide, men så skal de dælme også være gode (og ikke for søde).

Nå, det blev en rant, og jeg huggede din tråd, det må du undskylde. Tilbage til sagen: Sukkerafhængighed og ugidelighed er noget jeg har erfaring med. Min opskrift til håndtering af begge dele hedder: Sæt dig ind i sagerne, find ud af hvor du vil sætte dit eget niveau, tag en moden beslutning omkring det når du er klar, hold dig beslutningen for øje til den er blevet en del af dig, og hav tålmodighed med dig selv. Vær forberedt på at det godt kan tage flere år, før du handler som du gerne vil det meste af tiden.

Jeg låner og læser konstant bøger og magasiner om motion, og det motiverer mig. Jeg har også perioder hvor jeg ikke kan slæbe mig ud af døren. Lige for tiden er jeg gået i træningslejr. Dvs. jeg har besluttet mig for et ugentligt niveau, jeg VIL holde i en måned. Så håber jeg at de resultater jeg opnår vil gøre det både fysisk og mentalt lettere at fortsætte.

Jeg ønsker dig alt held og lykke med din proces.

Du kan evt. skrive med om din motion i motionsbloggen.
14 år20. maj 2010 kl. 21:37
Sådan har jeg haft det - blev bare nødt til at få noget sukker hver dag, og helst i store mængder.
Jeg købte mig så en dag en vægt... Den viste næsten 83 kg, hvilket jeg ALDRIG har vejet før.
Tog en "kold tyrker" fra sukker, chokolade, slik, fed mad, ja alt det usunde og dårlige.
Jeg har vendt mit madsyn til kun at spise mad, som gør noget godt for min krop. Jeg har taget en beslutning om, at min krop ikke skal være skraldespand og blive fyldt op med en masse dårlig mad.

Hvis jeg en dag får lyst til noget sødt, spiser jeg en håndfuld mandler eller hasselnødder, måske et stk knækbrød med lightmarmelade osv.
14 år20. maj 2010 kl. 21:38
Ja det er derfor jeg endte her:-)

Jeg synes tit min trang kommer tilbage når jeg ikke synes det kører som det skal med vægttabet og måske er der andre ting der stresser mig. Så her er det nok trøstespisning mere end sukkerafhængighed...

Men Cola zero mmmmmmmm.... Det kan jeg drikke i litervis, er total afhængig selv om jeg ikke drikker det hver dag!

Jeg har selv svært ved at komme igang med motion. Men i dag sagde jeg til mig selv. NU SKAL DET VÆRE: Så det blev til en løbetur! Det blev hunden glad for!

Kender ikke så meget til sukkerafhængighed, udover jeg ved jeg har været møllen igennem.

Men husk, for enden af tunellen er der altid lys!
14 år20. maj 2010 kl. 22:14
Jeg har det ligesom du, og jeg tror det er forhodsvis almindeligt i al fald i starten.

Den foerste uge er den svaereste, fordi hele dit system er tilvaennet de daarlige vaner og den negative livs-stil (hvis man kan kalde det saadan).

Den enste loesning er faktisk at vaere villig til at have det saadan, som du beskriver, i en uges tid.
Naar foerst man har taget beslutningen og ikke viger tilabge selvom man foeler det hele er ved at blive for meget, at man ikke kan taenke paa andet end slik, og man frygter man vil blive ulykkelig for altid med mindre man faar et el.a. soedt, saa indretter ens krop sig utroligt hurtigt efter de nye omstaendigheder.

Jeg tror vitterligt at det er dete, der skal til: At man beslutter at gennemfoere - i det mindste for en kortere, naermere fastsat periode - at man goer dette her, uanset hvad konsekvenserne maatte vaere (eftersom man ved, det ikke kan vaere vaerre, selvom det nok foeles vaerre, men foelelser og reelle forhold matcher ikke altid)!

Held og lykke med det, Mille! - Jeg ved du kan!! :-)
14 år21. maj 2010 kl. 03:25
Jeg er fuldstændig sukkernarkoman - og har efter moden overvejelse og studier af fænomenet besluttet at min løsning må bliven en (næsten) 0 løsning. Det vil sige, at det eneste sukker jeg indtager, er den smule der fx er i frugt - samt måske også "skjult" sukker i andre madvarer, men jeg chekker altid deklarationen.

Det jeg har gjort er et kæmpe research-arbejde for dels at finde erstatninger for sukkertingene...altså sukkerfri produkter. Mit "vidundermiddel" er sødemidlet Sukrin, der - efter min mening - ikke har den der kunstige bismag som fx SØD har. (jeg tror det er en smagssag) og så er det også genialt, fordi det har 0 indvirkning på blodsukkeret. Herudover har jeg på nettet fundet nogle sukkerfri rustne søm, der kan redde mig i en tilspidset situation.

Men erstatninger til sukkertrangen gør det jo ikke alene. Jeg har nøje analyseret mine egne mønstre, så jeg ved, hvornår faren er størst.

Herudover er jeg begyndt at spise en del mandler og nødder, der ligesom kan tage den værste trang (prøve "brændte mandler" - ristede mandler i sukrin MUMS)

Jeg fortæller åbent om min beslutning og tager de skæve blikke og stødende bemærkninger der kan følge med.

Jeg har kørt dette ret rabiate program med meget fokus på GI og motion (der også kan tage sukkertrangen) i nogle måneder nu. Havde en længere periode hvor vægten stod i stampe, men nu er der igen gang i vægttabet.

Gevinst: Smukkere hud, mere energi, øget selvtillid - fordi jeg er SÅ stolt af at komme ud af min afhængighed.

Nedture: Jeg føler faktisk et tab...fordi jeg har måttet give slip på en af mine bedste venner - sukker. Tro det eller lad være - men i mit tilfælde har det været nødvendigt at bearbejde situationen som et tab (for langt ude!!)

Mht. motion... tag tøjet på - det kan motivere mig, hvis jeg ikke gider
Fyld din I-pod eller hvad du nu har, med powermusik, som du elsker og som har en god rytme
Mærk din krop når du motionerer - efter bare et par uger kan den forbedrede form tydeligt mærkes
Skriv det i din kalender - som en aftale der skal holdes
Læs en masse bøger og søg på nettet, find gode løberuter (hvis det er løb, du ønsker at dyrke)

Vigtigst af alt - gør en masse godt for din krop, forkæl den med dejlige bade, cremer osv. En velplejet krop motiverer i sig selv til at gøre mere godt for sig selv.

Pyhhh lang smøre...men jeg er så glad for, hvad denne forandring har gjort for mig, at jeg bare MÅ formidle det til alle der gider (eller ikke gider) høre på mig.
14 år21. maj 2010 kl. 08:50
Hej Mille

Jeg er også en eks-sukkernarkoman!!

Jeg har i mange år bare måtte have noget der indeholdt sukker HVER DAG!!

I det sidste stykke tid, har jeg læst mange bøger om emnet, og er kommet frem til at sukker skal udelukkes helt fra min kost.......og det samme med langt de fleste sødemidler, da de bare holder sukker-afhængigheden i live...nu er det blot sødemidler man så er afhængig af.

Jeg tog konsekvensen for 14 dage siden, købte et glas xylitol (birkesød, smager og ser ud som sukker - og er det sødemiddel der har mindst påvirkning af blodsukkeret) og smed alt hvad der mindede om sukker ud.......farin, sirup, flormelis, honning osv. og nu har jeg så ikke rørt sukker siden. Jeg bruger max. 1 tsk xylitol dagligt og klarer mig ganske fint, uden af lide afsavn. De første par dage var vanvittig hårde med hovedpine og sure miner, men nu har jeg det bedre end i mange år :-)

Og tro mig, der skal læses varedeklarationer!!! Der er sukker i de mest usandsynlige ting (makrel i tomat fx.), men jeg kan allerede mærke en stor forskel - humøret er bedre, jeg har mere overskud OG som ekstra bonus har jeg tabt 1½ kg :-)

Jeg har så gennemtrevlet nettet og fundet masser af opskrifter på hjemmelavet slik uden sukker, som bare smager MUMS, selv mine børn er knap så sure nu, som da jeg proklamerede at det var slut med sukker ;-)

Langt det meste er lavet på tørrede frugter som dadler, figner og abrikoser, så det er ikke det sundeste rent kalorie-mæssigt, men jeg spiser mindst et stykke hver dag (HAR jo sagt at jeg er en sukkegris ;-)), og taber mig alligevel - og det føles og smager som slik, men UDEN den dårlige samvittighed, fordi jeg VED der er gode næringsstoffer i :-)

Motionen kniber det til gengæld også med her i huset, så jeg følger spændt din tråd, og ser om jeg kan opfange gode tips.

Held og lykke med det hele :-)

Vh Karin
14 år21. maj 2010 kl. 09:40
Hej mille.

Jeg har ogsaa ofte trang til soede sager, og det er helt klart ogsaa der den fyssiske aarsag til min overvaegt ligger. Jeg har saa, lige som mange af jer andre paa denne traad, vaeret paa nettet og soege inspiration til en loesning. Paa flere ernaeringssider anbefaler de, at tage krom som kosttilskud, hvis man har en soed tand. Det har jeg nu gjort i flere maaneder og det hjaelper mig virkelig. Kan klart maerke forskel, hvis jeg nu feks ikke faar dem med paa ferie osv.

Jeg tager hatten af for dem der kan styre en nul loesning med sukkeret, men det har jeg nu indtil videre ikke syntes var noedvendigt for mig.

Vil ogsaa lige sige, at hvis man kigger paa varedeklarationen paa nogen af de der slankepiller, saa bestaar mange af dem stort set kun af groen teekstrat og kromtilskud....... Det kan man jo godt selv efterligne paa en billigere og sundere maade :-)
Mvh Rie
14 år21. maj 2010 kl. 10:40
Hej allesammen
hvor er det rart at vide at jeg ikke er den eneste
da jeg læste jeres indslag blev jeg helt glad
jeg troede sku jeg var den eneste der kun blive sådan,,,,ss
men nu til den gode nyhed som jeg tror vil hjælpe mig
jeg har fået et job i 3 mdr fra på tirsdag,,,,,,,
har været tilkald vikar i mange år men de sidste 4 mdr
har jeg ikke haft meget og det gør det jo ikke nemmere
jeg håber virkelig at det gør at jeg rør mig mere og så får jeg heller ikke tid til at tænke så meget på slik og kage
men skal nok passe på når jeg kommer træt og sulten hjem,,,,,,,,,,,,tænkte at jeg ville ha et stk frugt med til at spise på vej hjem ...mon ikke det er en god ide

GOD PINSE
14 år21. maj 2010 kl. 11:08
Jeg tror da vi alle har vores svage sider. Nogle (som f.eks. mig) har problemer med at undvære chokolade. Andre spiser alt hvad der er sødt. Nogle hungrer efter chips og nogle spiser ganske enkelt bare for meget.

For nogle tror jeg det virker bedst hvis man sørger for at INTET er indenfor rækkevidde. Men jeg har lidt en anden tilgangsvinkel. Jeg tænker hele tiden at jeg gerne skal arbejde hen imod en livsstil jeg kan holde fremover. Og jeg tror faktisk ikke på et liv uden chokolade ;-) Derfor er min tanke mere i retning af at få et afslappet forhold til chokolade, så jeg kan nøjes med mindre mængder og ikke nødvendigvis skal høre en HEL plade Marabou - bare fordi den er der. Jeg har tit brugt at gi mig selv lov til 50-100 g chokolade om aftenen HVIS jeg ellers hele dagen har været en god pige - altså hvis der har været plads i regnskabet. Så har det ikke været så svært at sige nej i løbet af dagen.
14 år26. maj 2010 kl. 12:36

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...