Jeg taber mig ikke trods kalorieunderskud

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Jeg taber mig ikke trods kalorieunderskud
Jeg er ked af det, men jeg er altså på nippet til at give op. Jeg har kæmpet med kostomlægning og motion i 2-3-4 måneder og har ikke tabt mig synderligt. Jeg har tidligere kunnet tabe mig så jeg forstår simpelthen ikke, hvad der sker.

Jeg har ikke tabt mig i den sidste måneds tid til trods for at jeg - om ikke hver dag -så i hverfald størstedelen af tiden - ligger med et pænt kalorieunderskud. Må lige regne på det, men i går fx lå med 8-900 kal, i underskud og da jeg vågnede i morges, var der ikke et eneste gram.

JEG ER GRÆDE-TUDE-FÆRDIG OVER DET HER!!

Jeg spiste anitdepressiv (Cipralex) i fire måneder i vinter/foråret, men er forlængst stoppet. Min diætist siger, hun ikke er i tvivl om, det har en del af skylden. Men hun mener alligevel jeg bør kunne tabe mig.

Er der andre med lign. erfaringer? Jeg træner mere og mere og det er fedt - kan virkelig begynde at se, jeg blir mindre om taljen og det hele blivaer langsomt strammet lidt.. Men jeg har vejet cirka 84 kilo i 4-5 uger, og det kan bare ikke passe.

Nå, men jeg håber ikke, jeg har skræmt jer væk. Måtte vist bare lige ud med mine frustrationer og det lettede da lidt :-)

Med kærlig hilsner og håb om respons,

Kirius
16 år9. september 2008 kl. 23:10
re: Jeg taber mig ikke trods kalorieunderskud
Jeg husker den der Livet Er Fedt - ting som gik i fjernsynet (TV2) for nogle år tilbage. Jeg var lige inde og surfe lidt og mener at den person jeg vil snakke om, hedder Line (blog.tv2.dk).

Hun tabte sig heller ikke og var meget ked af det. Men så vandt hun hele Danmarks respekt da hun fuldstændig ændrede strategi og satte nye successkriterier - hun brugte bare målebåndet. Hendes problem var nemlig at hun gik helt amok i motion (og hvis jeg ikke tager helt galt, endte staklen som fitness instruktør eller sådan noget ;-) - og derfor tabte hun sig ikke. Men hun fik godt nok rykket om på centimeterne.

Den historie har jeg haft i baghovedet hele tiden mens jeg var på "livsstilsændring". Vægttabet er ikke målet, men en sideeffekt af målet: det sunde liv. Det er naturligvis noget fis at sige, fordi det eneste vi i bund og grund ønsker er jo at tabe os, men ved at gentage dette: "Vægttabet er ikke målet, men resultatet", så kan man faktisk godt narre sig selv ;-)

Godt så. Du taber dig ikke. Hvad vil du så? Opgive og tage noget mere på og helt opgive håbet? Eller vil du klø på ved at sætte andre mål en vægttab? Kondimål? Centimetermål? Mål som betyder du er blevet hurtigere (f.eks. 5 km på tid) eller stærkere (kan tage x antal benpres med y antal kilo) ? Mål om at du vil have så mange smileys som muligt her i madital og vænne dig til at spise sundt til hverdag på en naturlig måde?

Jeg kan også godt fortælle dig at du langt fra er den eneste som har vejet det samme i 4-5 uger. Prøv at spørge KarinaHadsten, hvis hun ellers har tid til at besøge os (fordi hun skal nemlig giftes på lørdag). Der er også andre herinde som har døjet med længere perioder med stilstand.

Faktisk er det nok den største fjende for planer om livsstilsændringer: stilstand. Det er noget som virkelig kan så tvivl - men det er også næsten helt sikkert at man oplever det. Endda flere gange, så een af de ting man skal gøre når man sætter sig for at lave en livsstilsændring er faktisk at forberede sig selv på at denne situation vil opstå.

Prøv at kikke lidt tilbage i din dagbog og prøv at huske hvordan du havde det for 4 måneder siden og de følelser der satte det hele igang. Sådan får du det igen - bare lidt værre, hvis du opgiver. Prøv så at tænke over hvordan det vil føles at fortsætte ufortrødent med et fornuftigt kalorieunderskud og et fornuftigt niveau af motion - og så på et tidspunkt i næste uge eller om to måneder at tabe dig igen. Hvordan vil det føles?
16 år10. september 2008 kl. 09:21
Kære Jacob

1000 tak for dit meget indlevende og brugbare svar. Det var meget opmuntrende og støttende for mig. Skylder vist at fortælle, at da jeg vågnede i morges, havde jeg faktisk tabt 100 gram siden i går.

Jeg giver ikke op. Jeg har ikke noget andet valg end at fortsætte. Jeg tror også, at alderen spiller ind. Jeg er 38 år og det betyder jo nok, at det går langsommere end da jeg var 25 - eller 33 for den sags skyld. Men kors, hvor er det hårdt mand.

Det med at bruge målebånd i stedet for vægten er da en super ide, især nu hvor jeg har sat motionen i højsædet.

Nogle mennesker mener, at psyken spiller ind. At kroppen så at sige tester, om man faktisk mener det, man har gang i. Og at kiloene først slipper, når psyken er 'med' og føler sig tryg. Det tror jeg måske også lidt på.

Hav det godt og pøj pøj med dit eget projekt!

Kirius

16 år10. september 2008 kl. 13:35
Hov!

Der sku' have stået 'Kære iakob' - sikke en sproglig fælde, du dér har kreeret :-)
16 år10. september 2008 kl. 13:39
Jeg var også 38 år og jeg aner ikke om det betyder så meget i forhold til at tabe sig. Men jeg vil da sige at på trods af uger med stilstand (i mit tilfælde har der været velsignet lidt af dem) så har jeg tabt mig cirka 600 gram om ugen i gennemsnit (set over en periode på knap et år).

Det er jeg ret tilfreds med fordi mit mål har altid været 1 kilo på 14 dage her i madital :-)

Så det kan sagtens lade sig gøre. Man skal bare være forberedt på det lange seje træk og se tilbageskridt i det store perspektiv.
16 år11. september 2008 kl. 10:18
En ting er når vægten står stille. Noget andet er, når den er opadgående flere dage i træk til trods for dagligt kalorieunderskud. Har I prøvet det? - Det har jeg. Gik fra 82,2 i starten af denne uge til i dag 82,9 selvom jeg har overholdt min kost til punkt og prikke.

Hvad kan det dog skyldes?
16 år19. september 2008 kl. 11:43
Jeg vil sige: "vand". Af een eller anden grund samler din krop vand sammen. Det kan være mens, det kan være så meget andet.

En anden mulighed er at du tager på fordi du opbygger muskler. Jeg ved dog ikke om et så stor vægtstigning kan komme fra muskler alene, men så er vi tilbage ved vandet.
16 år19. september 2008 kl. 20:19
Ja man har generelt mere vand i kroppen når musklerne restituerer, og når man sætter ekstra fut i motionen får man også en større blodmængde, så man kan sagtens have tabt fedt selvom det ikke lige kan ses på badevægten... Det med vandet kan svinge MEGET synes jeg...
16 år20. september 2008 kl. 09:28
Ja, måske er det vand. Men jeg forstår det altså ikke. Hvis det er vand, hvordan får jeg det så ud igen? Man siger, at vand fordriver vand, så måske skulle jeg se på, om jeg drikker nok vand

Jeg drikker mellem 4 og 6 genstande om ugen, og det er jo noget der sætter forbrændingen ned, i hvert fald mens det er i kroppen. Jeg er bange for, jeg bliver nødt til at lægge alkohol HELT på hylden, mens jeg taber mig.

Hvad mener I andre om det?
16 år22. september 2008 kl. 19:34
det tager kroppen omkring 1 time at forbrænde en genstand. Så helt ærligt......hvis du virkelig nyder de få genstande du får på en uge, kan det ikke være dem der har den store betydning for manglende vægttab. Men derfor er det da pokkers frustrende for dig lige nu, det kan jeg godt forstå.
Er det HVER dag du har et kalorie underskud på 800-900 ?
Jeg håber du bare klør på, for det MÅ simpelthen bare rykke på et tidspunkt, andet bør være fysiologisk umuligt.
Jeg tilslutter mig de øvrige mht at det nogle gange står stille, og selvom man søger og gerne vil finde en årsag, så er der bare ingen.
Håber for dig at du kan tænke fremad og ved du hvad, om en måned, så er jeg sikker på du vejer meget mindre end i dag.
16 år23. september 2008 kl. 06:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });