Et direkte spørgsmål!

Du læser en tråd i debat > off topic

re: Et direkte spørgsmål!
Lovely....der er mange sten at vende - og lad os dog gøre det.
11 år15. marts 2013 kl. 14:39
Fordi man som overvægtig konstant bliver overvåget og bedømt for hvad og hvor meget man spiser, hvilket denne tråd jo også viser... Hvis de sad og spiste masser ville spørgsmålet måske lyde 'hvorfor er de så ligeglade med at alle kan se hvor grådige de er' og hvis de ikke spiser noget er de måske lidt bedrageriske 'for vi ved jo alle godt hvordan de i virkeligheden spiser'... Ja, det er ikke nemt.
Det kan jo være for det første at de har særlige spise-mønstre - det kan være de 'binge-eater', hvor man spiser voldsom i nogle gange, og så næsten intet andre gange.. Man kan ikke bare sige, at alle der er tykke har samme spise-vaner..
Det kan være de spiser for meget når de trøster sig, eller keder sig (hvilket er meget typisk) og derved ikke har det behov når de er ude hos venner.
Og det er da også overordenligt sandsynligt at de godt har fornemmet at der er et blik der holder øje med hvor meget de spiser, som sammenligner det med deres vægt som de formeneligt ikke har det særlig godt med, og de derfor skammer sig. Hvilket jo kan få en hver til at miste appetiten.
11 år18. marts 2013 kl. 22:10
Jeg er overbevist om at en overvægtig dømmes i mange andres øjen- det foregår ikke kun i eget hoved. Jeg er absolut et bevis selv- desværre.
Jeg har altid kæmpet med vægten- husker engang som 14årig hvor jeg var i filmklub. Vi havde skullet bage kage til husgerning og spurgte min husgerningslærer om jeg ku få lov at lave noget der ikke var så fedt fordi jeg prøvede at tabe mig. Det hun fandt frem til var æbleskiver og dem lavede jeg. Jeg tog så dem med til filmklub om eftermiddagen i stedet for at spise slik og sodavnad- fordi jeg virkelig prøved at tabe mig. Glemmer aldrig den kommentar en dreng sagde til sin ven på rækken bag mig, da filmen startede. "se hun hvad hun spiser, ja så er der da ik noget at sige til hun er så fed".
Glemmer det aldrig...
Nu hvor jeg er slank og på vedligehold med et BMI på 22,5- tænker jeg over det når jeg ser overvægtige. Jeg kan være modbydelig i mine tanker- desværre- men måske fordi jeg selv har været der- ved det ikke?
Men at sige at andre mennesker ikke beskæftiger sig med det tror jeg desværre ikke er korrekt.
Vi lever i et samfund med ekstremer og vi skal helst være perfekte og ikke vise svaghed. Misbrug af- mad, cigaretter, alkohol osv osv- anses let for en svaghed..
Desværre har den tendens nok gjort at fanatikerne blir mere fanatiske og de mennesker der har noget at kæmpe med- har endnu sværere ved at komme videre..
11 år19. marts 2013 kl. 09:04
Så må spørgsmålet jo være: Hvorfor er det så vigtigt, hvad der sker inde i andre folks hoveder - tanker er jo toldfri - og selvfølgelig tænker vi alle sammen mindre pæne tanker om andre ind i mellem. Det er netop derfor det er TANKER.. i det øjeblik vi faktisk og i handling diskriminerer andre, er der et problem - der er jeg med dig emmi - men jeg mener altså vi bør have lov til at have vores tanker i fred - også de mindre pæne!

Man tænker jo fx også nogle gange.. NØJ en stor næse ham der har - og jeg tænker da også nogle gange.. gad vide hvorfor ham den tykke spiser den store menu på McDonalds.... men så længe det bliver i mit hoved, så har jeg vel ret til at tænke, hvad jeg vil, eller?

Vi generer jo ikke andre, med det, der forbliver inde i vores allermest intime rum... hovedet?
11 år19. marts 2013 kl. 09:30
Vores tanker kan ingen og skal ingen ta fra os. Nu kører diskussionen vel også mere på om mennesker diskriminerer tykke mennesker der spiser.

Men du har fuldstændig ret i- at hvad andre tænker- kan være fuldstændig ligegyldigt. Problemet er bare at det kræver et stort selvværd hvis man kan sige det- og mene det for alvor. Hvis man er meget overvægtig er det måske ikke altid lige det der fylder aller mest hos en?? Jeg kan i al fald kun tale for mig selv. Jeg har egentlig altid haft selvtillid og selvværd- men tænker da nu- hvor jeg er slank- at det er lettere at spise fx is på gaden..
11 år19. marts 2013 kl. 13:29
Jeg er da fuldstændig enig - overvægtige skal ikke diskrimineres. Men det handler jo ikke så meget om, hvad folk tænker.

Så jeg synes denne tråd går mere på, hvor usikker man kan føle sig som overvægtig. Og det handler jo mere om den overvægtige end om den overvægtiges omverden?

Når jeg siger, at andre ikke bruger al deres tid på at tænke over hvad deres (overvægtige) medmennesker gør og ikke gør, så holder jeg fast i, at langt de fleste kun tænker tanken i et splitsekund.. og så er de videre. Og det skal de i min verden vel egentlig have lov til.
11 år19. marts 2013 kl. 14:13
Jeg har altid gjort det.
Jeg er langsom spiser, hvilket gør at andre ofte er færdige med at spise inden jeg er halvvejs gennem min mad.
Og så at tage portion 2 når alle de "tynde" er færdige med at spise kan være ret ubehageligt.
Når jeg så spiste alene, så kunne jeg blive ved at fylde tallerkenen også selvom jeg faktisk var mæt.

Angående søde sager, så holdt jeg altid igen når jeg var sammen med andre, for fik jeg først startet var det svært at stoppe igen - til gengæld var der ingen problemer når jeg var alene, så fik den alt hvad den kunne og lidt mere til.

Det handlede vel om hvad jeg tænkte andre tænkte.
11 år19. marts 2013 kl. 14:33
Jeg tænker generelt meget på hvad alt og alle tænker om mig - jeg var to uger på ferie sidste med all inclusive og kom hjem fire kilo lettere end jeg rejste af sted, simpelthen fordi alle måltider blev indtaget sammen med folk jeg ikke kendte.
Og jeg skal da være ærlig at indrømme de tanker da også strejfer mig, hvis jeg ser en overvægtig person med en stor isvaffel, med softice, guf og hele molevitten. Men også kun lige, det er sgu ikke noget jeg tænker videre over. Det er ved Gud heller ikke noget jeg gider vende mig om for at glo efter - blot en strøtanke. og tanken er bestemt ikke "hvor er det bare klamt, at man ikke kan tage sig mere sammen". Det er nærmere "Gad vide, hvorfor? Kan vedkommende ikke se sin egen overvægt, eller er dagen i dag lige den dag han/hun må synde fra en ellers striks kostplan? hmm..."
11 år20. marts 2013 kl. 08:51

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });