#12 af Girl next door
Hvad får dig til at blive ved?
Du læser en tråd i debat > off topicGirl next door
re: Hvad får dig til at blive ved?
Ja, når alt kommer til alt, så er det vel omsorg for os selv det handler om. Om det så er fysisk, psykisk eller forfængelighed (som nok også er omsorg?), at være så sund som muligt, at forhindre sygdom eller prøve at hindre mere sygdom, undgå spottende blikke, lægens reprimande osv....
Gad vide hvorfor det er så svært at være omsorgsfulde overfor os selv?
Langt de fleste som jeg kender har problemer med det i et eller andet omfang - det kommer bare til udtryk på forskellige måder.
Jeg har for nyligt fået en ny dimension på, som jeg aldrig har haft før: kroppen kan ikke holde til den ekstra vægt - og det kan være sølle to-fem kilo vi snakker om. Jeg ved godt med hovedet at det er vigtigt at holde vægten nede og alligevel er det så svært, når det følelsesmæssige bøvler med at holde styr på at det at spise bunker af junk IKKE er omsorg for mig selv - men faktisk at skade mig selv. Selvom de 5 minutters glæde ved at spise chokolade også er rigtig dejlig og enormt stor... - men den er bare så pokkers kortvarig.
Gad vide hvorfor det er så svært at være omsorgsfulde overfor os selv?
Langt de fleste som jeg kender har problemer med det i et eller andet omfang - det kommer bare til udtryk på forskellige måder.
Jeg har for nyligt fået en ny dimension på, som jeg aldrig har haft før: kroppen kan ikke holde til den ekstra vægt - og det kan være sølle to-fem kilo vi snakker om. Jeg ved godt med hovedet at det er vigtigt at holde vægten nede og alligevel er det så svært, når det følelsesmæssige bøvler med at holde styr på at det at spise bunker af junk IKKE er omsorg for mig selv - men faktisk at skade mig selv. Selvom de 5 minutters glæde ved at spise chokolade også er rigtig dejlig og enormt stor... - men den er bare så pokkers kortvarig.
12 år17. februar 2012 kl. 08:34
calcit
Kloge ord Girl next door.
Læste for mange år siden om hjertet det var helt sindsygt meget mere det skulle knokle blot for få kilo.....og du har ret jeg har også fået det bedre med knæet.....man glemmer bare...
Men vil man holde vægten på et rimeligt niveau er der kun et ; AT FORTSÆTTE.
Læste for mange år siden om hjertet det var helt sindsygt meget mere det skulle knokle blot for få kilo.....og du har ret jeg har også fået det bedre med knæet.....man glemmer bare...
Men vil man holde vægten på et rimeligt niveau er der kun et ; AT FORTSÆTTE.
12 år17. februar 2012 kl. 09:02
Girl next door
Tak, Calcit :-)
Jeg bliver igen og igen forbavset, når jeg skal bære tunge ting, hvor hårdt det rent faktisk er for kroppen. Nu er 5 -10 kg på armen jo ikke det samme som at veje 10 kg for meget. Vægten er fordelt anderledes, men det gør bestemt en stor forskel. Nok også mere end vi regner med.
Og ja, man må bare fortsætte, for hvad er alternativet hvis man ikke gør det?
Jeg tænker af og til - primært i forbindelse med at have konstante smerter - at NU gider jeg ikke kæmpe mere. Gider ikke konstant kæmpe for at have et bedre liv, leve sundere og gøre alt det gode og rigtige - med hvad er alternativet? Alternativet er bare endnu værre.
Da jeg først indså det, så ændrede det også lidt min indstilling og jeg kunne kæmpe videre. Jeg skal nu nok havne der igen på et tidspunkt og igen tænke at nu vil jeg ikke kæmpe mere - gider ikke mere, men så kommer erkendelsen forhåbentlig igen ;-)
Jeg bliver igen og igen forbavset, når jeg skal bære tunge ting, hvor hårdt det rent faktisk er for kroppen. Nu er 5 -10 kg på armen jo ikke det samme som at veje 10 kg for meget. Vægten er fordelt anderledes, men det gør bestemt en stor forskel. Nok også mere end vi regner med.
Og ja, man må bare fortsætte, for hvad er alternativet hvis man ikke gør det?
Jeg tænker af og til - primært i forbindelse med at have konstante smerter - at NU gider jeg ikke kæmpe mere. Gider ikke konstant kæmpe for at have et bedre liv, leve sundere og gøre alt det gode og rigtige - med hvad er alternativet? Alternativet er bare endnu værre.
Da jeg først indså det, så ændrede det også lidt min indstilling og jeg kunne kæmpe videre. Jeg skal nu nok havne der igen på et tidspunkt og igen tænke at nu vil jeg ikke kæmpe mere - gider ikke mere, men så kommer erkendelsen forhåbentlig igen ;-)
12 år17. februar 2012 kl. 11:38
calcit
På min gåtur blandt en del biler... så jeg en kvinde på 3 hjulet cykel. Det satte mange tanker i gang.Tror hånden på hjertet mange ikke ville gøre det...hun kunne have siddet og gemt sig i en af bilerne.....
12 år17. februar 2012 kl. 13:26
Girl next door
Hvor sejt af hende.
Tænker lidt at det er dét der gør forskellen i sidste ende.
Er vi villige til at gøre det, der skal til? :-)
Tænker lidt at det er dét der gør forskellen i sidste ende.
Er vi villige til at gøre det, der skal til? :-)
12 år17. februar 2012 kl. 16:19
klang (slettet)
Det hele foregår i hovedet. Vi kæmper med os selv. Når vi vinder eller taber denne kamp, hvem vinder eller taber vi så over ? Når vi vinder, så må der være en del af os der har tabt og omvendt. Det er vores forskellige hjernedele, lidt simpelt har den "gamle" hjerne, lillehjernen, fokus på reflekser, mad, overlevelse og formering, den nye hjerne, storhjernen, tænker og er den bevidste del. Det er altså her vi har kampene. For virkelig at nå et mål, for at blive ved med at "kæmpe" denne interne kamp ,er løsningen den samme uanset om det drejer sig om mad, drikke, motion, rygning, arbejde, mmm.
Vi skal tænke os til en lyst, vi skal tænke os til en motivation, der i vores hjerne er større end den "gamle" hjernes lyster. For nogle er dette ike let selv at finde ud af, og de taber kampene, andre gør det helt naturligt og har derfor viljens kontrol. En god coach kan hjælpe en med at skabe den store motivation så bevidstheden vinder, at sætte de gode mål og nå dem, at skabe en motivation der er stor nok til at tage kampen om med den simple hjernes enorme styrke :-) Så hvad får mig til at blive ved? Jeg sætter mig et mål, som er SMART (Specifikt , Målbart , Attraktivt , Realistisk og Tidsbestemt) Jeg gør meget ud at visualisere hvordan det vil være at have nået målet - jeg skal høre, se, føle, lygte hvordan det er at have nået målet INDEN jeg starter, så kan jeg ikke vente med at komme igang, og så er vejen der hen let :-) Undervejs skal jeg hele tiden tale positivt til mig selv (inde i hovedet), selv om det virker underligt, taler alle mennesker med sig selv, og rigtig mange taler negativt, så start med at tale positivt til deig selv, og sig "Shhh" hvis der kommer negativ snak :-)
Vi skal tænke os til en lyst, vi skal tænke os til en motivation, der i vores hjerne er større end den "gamle" hjernes lyster. For nogle er dette ike let selv at finde ud af, og de taber kampene, andre gør det helt naturligt og har derfor viljens kontrol. En god coach kan hjælpe en med at skabe den store motivation så bevidstheden vinder, at sætte de gode mål og nå dem, at skabe en motivation der er stor nok til at tage kampen om med den simple hjernes enorme styrke :-) Så hvad får mig til at blive ved? Jeg sætter mig et mål, som er SMART (Specifikt , Målbart , Attraktivt , Realistisk og Tidsbestemt) Jeg gør meget ud at visualisere hvordan det vil være at have nået målet - jeg skal høre, se, føle, lygte hvordan det er at have nået målet INDEN jeg starter, så kan jeg ikke vente med at komme igang, og så er vejen der hen let :-) Undervejs skal jeg hele tiden tale positivt til mig selv (inde i hovedet), selv om det virker underligt, taler alle mennesker med sig selv, og rigtig mange taler negativt, så start med at tale positivt til deig selv, og sig "Shhh" hvis der kommer negativ snak :-)
11 år18. marts 2013 kl. 15:34
Girl next door
Helt enig, Klang; vi kæmper mod/for os selv. "Verdenssituationen" er i bund og grund som den altid har været, men hvordan forholder vi os til den?
Den ene dag er vægttabet lettere - den næste er det sværere og hvad har ændret sig? Ikke meget andet end vores måde at forholde os til os selv og til omverdenen.
Tror du har ret i det der med, att for nogen falder det mere naturligt end andre - og især hvordan vi taler til os selv har en meget stor betydning, når der er noget vi vil ændre eller opnå.
Den ene dag er vægttabet lettere - den næste er det sværere og hvad har ændret sig? Ikke meget andet end vores måde at forholde os til os selv og til omverdenen.
Tror du har ret i det der med, att for nogen falder det mere naturligt end andre - og især hvordan vi taler til os selv har en meget stor betydning, når der er noget vi vil ændre eller opnå.
11 år18. marts 2013 kl. 19:37
calcit
Fordi det er det som jeg vil og jeg behøver ingen anden til at fortælle mig at det er bedst for mig.
11 år18. marts 2013 kl. 21:25
hader at blive forpustet pga en lille trappe
hader når lægen snakker om blodtryk og blodsukker
hader at skulle købe tøj i størrelse kæmpe
hader at mine i forvejen dårlige knæ smerter
der er mange flere ting
jeg tror dog selv på at jeg kan holde vægten nu, da det ikke er en mystisk kur eller eller overdreven motion jeg har gang i. bare ændringer i hverdagen. og jer i mad i tal er jeg glad for fordi det faktisk er lidt spændende at følge jer andre. jeg er glad for mit valg og jeg har stadig et håb om et normalt BMI tal.
føler mig meget bedre tilpas både fysisk og psykisk.